Ruokamuistoja lapsuudestasi?
Me syötiin siskon kanssa usein kaurahiutaleita sokerilla ja maidolla. Oli se vaan niin hyvää.
Kommentit (16)
Lapsena äiti teki joskus metso- tai teeripaistia. Se oli jumalaisen hyvää, se liemi piti syödä viimeiseen pisaraan. Parasta mitä muistan :-)
Me telttailtiin paljon kun olin lapsi ja makumuistoihin jäänyt nuotioperunat: nuotion hiillokseen haudattiin perunoita kypsymään, syötiin nokisina voin kera. Vieläkin voin maistaa sen maun. En kyllä yhtään tiedä mitä lajiketta nuo potut olivat....
Ternimaidosta tehty uunijuusto, oi! En ole vuosiin syönyt mutta aikanaan mummini teki sitä satunnaisesti kun tutuilta oli saatu ternimaitoa. Syötiin sokerin, kanelin ja kylmän maidon kera.
Isä usein teki meille lautasellisen talkkunaa ja piimää.
Sunnntaisin meillä oli aina ruokana uunilohta smetanakastikkeella. Viereen oli viipaloitu perunoita (kaikki olivat siis samaan aikaan uunissa).
Äiti teki usein vanhanajan ruskeaa kastiketta. Minä rakastin käristetyn jauhon ja voin makua ja sitä otettiinkin aina pari ruokalusikallista pikkulautaselle syrjään minulle. Namskis.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 23:16"]
Ternimaidosta tehty uunijuusto, oi! En ole vuosiin syönyt mutta aikanaan mummini teki sitä satunnaisesti kun tutuilta oli saatu ternimaitoa. Syötiin sokerin, kanelin ja kylmän maidon kera.
[/quote]
mä ostan ternimaitoa siloin tällöin pakasteena ja teen. Maailman helpoin ruoka!
Lakupiiput yhdessä ja kaneliässät toisessa mummolassa. Snøre-mansikkaiset lakunauhat ja karkkikaulakorut uimakoulun jälkeen. Mökille lähtö koulun kevätjuhlan jälkeen, pysähdyttiin kauppasn ostamaan jätskit ja tuli huono olo. Kyllä, arvostin vain makeita herkkuja.
Poronkäristys. Isä ja mummo tekivät huolella ja rauhassa. Paloittelivat pienenpieniksi ihaniksi paloiksi eikä tippaakaan jänteitä tms. Ukki taas paloitteli vähän reilummalla kädellä. Lihapaloissa oli jänteet ynnä muut. Seasta saattoi löytyä kokonaisia katajanmarjoja ja liemi oli pelkkää rasvaa. Veikatkaapa kumman tyylinen maistui lapselle mielummin..
Ranskalaiset ja nakit/lihapullat. Äiti teki pellillisen, kantoi ulos ketsuppipurkki kainalossaan ja levitti viltin nurmikolle. Siitä pelliltä sitten syötiin kaikki kolme siskosta ja meillä aina leikkimässä ollut serkkupoika.
Kellogs riisimurot. Kaikki kolme siskosta tultiin koulusta yhtäaikaa, laitettiin muroannokset itsellemme ja luettiin Aku Ankkoja. Äiti ja isä oli töissä. Kunnon ruokaa oli varmasti jääkaapissa valmiina mutta kun ne murot oli vaan niin paljon kivempia.
Maapähkinäsuklaavoi tms. Sitä kauhottiin voileipäkeksin päälle (isä sanoi niitä keksejä koirankekseiksi). Niitä oltais syöty vaikka kuinka monta mutta isä oli tarkkana ja rajoitti (onneksi).
Sipulikastike. Siis ruskea soosi kuten numero kasillakin. Pottujen kanssa.
Maitoperunakeitto.
Köyhien ruokaa, joo. Oma poikani tykkää maitoperunakeitosta.
Edellämainittu ruskea kastike. Sitä oli kanan kanssa, possun kanssa, jauhelihan kanssa, nakkien kanssa... Ainoa kastike jota meillä oli. Itse en tee sitä ikinä, ihan hirveää.
Isoäidin pannukakut olivat aina yhtä hyviä, samoin vispipuuro. Isoäiti keittää muuten vieläkin parhaan kaurapuuron. ;) Parasta talvipäivänä oli pulkkamäkeen mukaan otetut eväät: isän tekemä kaakao ja ruisleivät hookoon sinisellä.
Erittäin hyvää oli myös itse kalastettu ja perattu hauki isoäidin paistamana. Voi niitä muistoja. :)
Retkellä nuotiolla paistettu nötkötti. <3
Kokeilin aikuisena, hyi että...
Makaronivelli, talkkuna, pappan paistamat letut, mummon itsevuollut ranskalaiset.
mummo paistoi sellaisia isoja pitsireunaisia lettuja puuhellalla, päälle laitettiin sokeria ja taisi olla mansikkahilloakin. ai että oli hyvää! tämä on varhaisin ruokamuisto.
Leivontapäivänä talven pakkasilla erityisesti, kun äiti leipoa ensin leipää, ruisleipää ja rieskaa, sitten pullaa ja joskus vielä karjalanpaistia hautumaan isoon leivinuuniin. Aamulla oli aikaisin tuli uunissa, ihania päiviä ne, tuoksut, äänet. Juhannuksena rauhallisesti, pitkään keitetty juustokeitto, nam. Marjojen mehustaminen ja tuore omenasose lättyjen päällä alkusyksystä.
Paloiteltiin siskon kanssa ranskanleipää (meille ei ikinä ostettu muuta leipää kuin ranskanleipää ja ruisreikäleipää) pieniksi paloiksi ja leikittiin, että oltiin puluja ja noukittiin niitä ilman käsiä suuhun. Äiti kielsi, jostain syystä.