En enää ikinä osallistu polttareihin
Lupauduin kaverini polttareihin, sillä tykkään kaveristani kovasti. Polttarit järjestää hänen parhaat ystävänsä, joihin en lukeudu.
Nyt on selvinnyt vähän enemmän, mitä osallistuminen vaatii. Polttarit kestävät koko viikonlopun. Itse olin ajatellut, että polttarit kestäisivät vain yhden päivän/illan. Koko viikonloppu on täynnä ohjelmaa ja polttareissa on minuuttiaikataulu. Lisäksi osallistujilta odotetaan talkootyötä etukäteen ja kaikilla tuntuu olevan aika isot paineet, että kaikki sujuu suunnitelmien mukaan. Budjetti oli myös yllätys ja selvisi vasta, kun ei oikein voinut enää perääntyä kutsusta. Arvioisin, että rahaa tulee menemään noin 120 e.
Uuvuttaa ajatus polttareista jo valmiiksi ja rahanmenokin harmittaa. Itse olin ajatellut, että kohtuullinen osallistumismaksu olisi noin 50 e ja itseäni olisi houkutellut paljon enemmän rento ja kiireetön päivä.
Toki ihanaa, että järjestäjät ovat nähneet kovasti vaivaa ja toivon, että morsian mielissään. Hänen takiaan aion purra hammasta ja olla polttareissa hyvillä mielin. Jatkossa aion kieltäytyä ehdottomasti kaikista polttarikutsuista.
Muilla vastaavia kokemuksia?
Kommentit (368)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksissä polttareissa lähti mopo ihan käsistä ja lopulta osallistumismaksu olisi ollut lähemmäs 400 euroa, kun piti olla jotain "kerran elämässä" kokemuksia sankarille, limusiinia jne jne. Ihan älytöntä, enkä tietenkään osallistunut, koska juhlakalu ei ollut läheinen, mutta jäin ryhmään seuraamaan keskustelua. Toivoisin, että kulttuuri polttareiden ympärillä muuttuisi jostain satumaisesta päivästä sellaiseksi rennoksi opm illanvietoksi.
Tsiisus. Täytyy ihmetellä myös näitä morsiamia, että heillä on pokkaa maksattaa tällaisia övereitä satupäiviä vieraillaan. Kunnon verenimijöitä.
Ei morsian niitä polttareita ehdota, eikä vaadi.
Se on ihan ystäväpiirin idea ja hommeli ja päätekijänä siinä on se ystävä, jonka morsian on pyytänyt kaasoksi vihkiäisiinsä.
Koskaan mitään polttareita ei ole pakko järjestää, mutta tietyissä piireissä niitä järjestetään sekä sulhaselle että morsiamalle.
Mun ”polttareissa” haimme takeaway-ruokaa ja istuttiin iltaa pienellä porukalla mun äidin kodissa. Oli mukava ilta, ei tullut kalliiksi eikä ollut stressiä.
Vierailija kirjoitti:
Monesti polttareissa petetään. Morsian ja sulhanen panevat vierasta kuin viimeistä päivää. Sitten mennään alttarille 😂
sä olet ollut ihan jossain erilaisissa polttareissa kuin minä
Vierailija kirjoitti:
Tämä sama aloitus on ollut täällä aikaisemminkin...
Pitääpä sitten etsiä se toinen ketju "vertaistueksi". Tarina on tosi, enkä ole tehnyt kuin tämän yhden aloituksen.
Ap
Oon menossa naimisiin tänä vuonna, ja ajattelin järjestää polttareiden sijaan kesäjuhlat joissa on myös sulhanen ja siellä ois meidän molempien kavereita. Mentäis kaupungin keskustaan piknikille ja sitte meille kotiin jatkamaan hauskaa illanviettoa. En aio kutsua montaa kaveria häihin niin tuntuu hyvältä järjestää useammalle juhlat. Budjetti ehkä 100€, ja sen maksan ite. Tarjoan ”viininmaistelun” ja herkkuja. Ehkä karaokea. Kaasolle sanoin että polttareita ei tarvi järjestää. Minusta stressitön suunnitelma eikä kenenkään tarvi kärsiä minun naimisiinmenoni vuoksi.
Morsian kirjoitti:
Oon menossa naimisiin tänä vuonna, ja ajattelin järjestää polttareiden sijaan kesäjuhlat joissa on myös sulhanen ja siellä ois meidän molempien kavereita. Mentäis kaupungin keskustaan piknikille ja sitte meille kotiin jatkamaan hauskaa illanviettoa. En aio kutsua montaa kaveria häihin niin tuntuu hyvältä järjestää useammalle juhlat. Budjetti ehkä 100€, ja sen maksan ite. Tarjoan ”viininmaistelun” ja herkkuja. Ehkä karaokea. Kaasolle sanoin että polttareita ei tarvi järjestää. Minusta stressitön suunnitelma eikä kenenkään tarvi kärsiä minun naimisiinmenoni vuoksi.
Kuulostaa erittäin fiksulta ja ajattelevaiselta. Olisipa kaltaisiasi morsiamia (ja sulhasia) enemmänkin.
Pappi kysyi alttarilla sulhaselta:
- Tahdotko sinä ottaa, tämän ...
- Ai tässäkö?
(lue; lievät polttarit)
Huomaa että naiset järjestämässä. Kaikki suunnitellaan tarkkaan ja kauhistellaan mitätöntä 120€ kulua. Eihän sillä selviä edes yhtä baari iltaa.
Miehet hakisi viinaa ja pitäisi hauskaa. Ei miettisi edes seuraavana päivänä menikö rahaa 200 tai 500€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi hitto, ahdistaisi! Sanoisin etten pääsekään osallistumaan.
Näin varmaan jokainen itseään kunnioittava ihminen olisi tehnyt, kun työn ja ajan määrä sekä kustannukset selvisivät ja olivat yllätys. Itse en kehdannut, kun kuitenkin tykkään morsiamesta paljon ja en varmaan kunnioita itseäni tarpeeksi. :(
Ap
Osallistuin aikoinaan tuollaisiin polttareihin vaikka kustannukset oli mun budjettiin korkeat. Muuten ihan kivat mutta illan mittaan tuli hyvin selväksi että olin vain jakamassa kustannuksia. Sulkivat baarissa ringistä ja eivät vastanneet jutteluuni. Vietin sitten illan tuntemattomien kanssa vieraassa kaupungissa ja hauskaa riitti näinkin. Käänsivät myöhemmin asian niin että olin ollut heille jostain kateellinen. Päätin että oli viimeinen kerta kun lähden tyttöjeniltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti polttareissa petetään. Morsian ja sulhanen panevat vierasta kuin viimeistä päivää. Sitten mennään alttarille 😂
Kertoisitko oikein rautalangasta vääntäen mikä tässä on sinusta niin hauskaa, että oikein itkunaurattaa?
Se naurattaa koska ääliöt tekevät niin. Sitten napotetaan alttarilla ja lupaillaan pysyä uskollisina 😂
Kuolemaan asti luvattu uskollisuus aloitetaan petoksella.
Kuolen naurusta? Not.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa että naiset järjestämässä. Kaikki suunnitellaan tarkkaan ja kauhistellaan mitätöntä 120€ kulua. Eihän sillä selviä edes yhtä baari iltaa.
Miehet hakisi viinaa ja pitäisi hauskaa. Ei miettisi edes seuraavana päivänä menikö rahaa 200 tai 500€
Eivät ole kaikki miehetkään näistä kulutusjuhlista niin innoissaan. Mun mies on joskus vähän kiristellyt hampaitaan, kun on ollut osallistumassa polttareihin ja järjestäjät ovat keksineet jos jonkinlaista rahanmenoa. Rahastuksen makuahan siinä on.
Entä jos 'sairastuisit' pari päivää ennen?
Niin rahalla saa hienoja juttuja... Kaikki nyt vaan Suomessa on ihan v***n kallista. Oli kyse sitten mökki- tai hotellivuokrasta, niin rahaa palaa... Samoin kaikki tarjottavat; ruuat ja juomat. Jostain tyyliin ilmajoogatunnistakin saa pulittaa ihan mielettömiä summia. Onhan ne upeita polttareita olleetkin, kun on rahaa pistetty vähän enemmän...
Suomalaiset, varsinkin miesten polttarit aiheuttavat myötähäpeää.
Tuo ei ole hinta eikä mitään polttareista. Olen ollut polttareissa seitsemän kertaa ja yhtä lukuun ottamatta kaikki ovat maksaneet vähintään tuon 120€. Yhdet maksoivat vain 60e mutta niistä polttareista on jo yli kymmenen vuotta aikaa ja silloin saimme mökin ja muuta aktiviteettia ilmaiseksi. Mitkään näistä eivät ole olleet mitään luksuspolttareita vaan tyyliä päivällä yksi halvahko aktiviteetti ja mökki. Mökillä sitten puoli-ilmaista tekemistä. Ruokiin uppoaa jo paljon.
Se nyt vaan on niin että Suomessa kaikki on niin pirun kallista. Ihan jo pelkkä mökin vuokraus maksaa tuhottomasti. Etenkin jos on iso porukka, esim 15hlö, rajautuu paljon majoituspaikkoja ja on pakko valita jostakin.
Itse olen tällä hetkellä polttareita järjestämässä eikä missään nimessä pääse alle satasella per osallistuja. Tai pääsisi jos ei olisi mökkiä, mutta on ihan reilua että myös tämä porukan viimeinen naimisiin menijä saa mökkipolttarit kun muutkin ovat saaneet. Mökillä kuitenkin keksii sitten kivaa tekemistä halvalla koko porukalle ja saa tehtyä myös ruokaa itse edullisesti (vrt. hotelliin ja ravintolaan meno). Ei löydy keltään lähipiiristä niin isoa mökkiä että tämmöinen porukka mahtuisi.
Vierailija kirjoitti:
Sama.
Jos ihan rehellisiä ollaan, en ole koskaan ymmärtänyt polttariperinnettä. Ihan oikeasti, saako joku näistä jotain irti?
Kaikkien hinnasta nurisevien polttarivieraiden olisi hyvä joskus itse järjestää polttarit. Ei ole helppo homma saada tälläisiä perinteisiä mökkipolttareita halvalla jos ei lähipiiristä tarpeeksi isoa mökkiä löydy. Mistään luksuspolttareista harvemmin on kyse.
Eihän sitä mökkiä toki ole pakko hommata mutta toisaalta tälläiset kaupunkipolttarit on ainakin oman kokemuksen perusteella tullut vieläkin kalliimmaksi. Olisi kurjaa jos ilta loppuisi kesken sen vuoksi että ei ole vaikka yhteistä majapaikkaa. Lisäksi muualta tulevien pitäisi joka tapauksessa ostaa hotelliyö ja ne vasta Suomessa kalliita ovatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama.
Jos ihan rehellisiä ollaan, en ole koskaan ymmärtänyt polttariperinnettä. Ihan oikeasti, saako joku näistä jotain irti?
Kyllä minä ainakin olen saanut. Hauskaa yhdessäoloa ystävien kanssa.
Tsiisus. Täytyy ihmetellä myös näitä morsiamia, että heillä on pokkaa maksattaa tällaisia övereitä satupäiviä vieraillaan. Kunnon verenimijöitä.