Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En enää ikinä osallistu polttareihin

Vierailija
20.03.2022 |

Lupauduin kaverini polttareihin, sillä tykkään kaveristani kovasti. Polttarit järjestää hänen parhaat ystävänsä, joihin en lukeudu.

Nyt on selvinnyt vähän enemmän, mitä osallistuminen vaatii. Polttarit kestävät koko viikonlopun. Itse olin ajatellut, että polttarit kestäisivät vain yhden päivän/illan. Koko viikonloppu on täynnä ohjelmaa ja polttareissa on minuuttiaikataulu. Lisäksi osallistujilta odotetaan talkootyötä etukäteen ja kaikilla tuntuu olevan aika isot paineet, että kaikki sujuu suunnitelmien mukaan. Budjetti oli myös yllätys ja selvisi vasta, kun ei oikein voinut enää perääntyä kutsusta. Arvioisin, että rahaa tulee menemään noin 120 e.

Uuvuttaa ajatus polttareista jo valmiiksi ja rahanmenokin harmittaa. Itse olin ajatellut, että kohtuullinen osallistumismaksu olisi noin 50 e ja itseäni olisi houkutellut paljon enemmän rento ja kiireetön päivä.

Toki ihanaa, että järjestäjät ovat nähneet kovasti vaivaa ja toivon, että morsian mielissään. Hänen takiaan aion purra hammasta ja olla polttareissa hyvillä mielin. Jatkossa aion kieltäytyä ehdottomasti kaikista polttarikutsuista.

Muilla vastaavia kokemuksia?

Kommentit (368)

Vierailija
301/368 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaa sun puolesta. Mä sanoisin suoraan, että taloudellisista syistä joudun jättämään väliin. Olen tämän kerran tehnytkin. Eikä sitäpaitsi olisi edes kiinnostanut kuunnella tunnista toiseen sitä kälätystä teennäisen sosiaalisessa seurassa. Vaikka nainen olenkin, niin en jaksa tuollaista toisten naisten seuraa. Tyhmiä morsiusleikkejä, kasvohoitoja ym. "hauskaa".

Kaiken huippu oli, kun kaaso laittoi osallistujille polttareiden jälkeen lisälaskun. Tiedän ainakin yhden joka ei suostunut maksamaan enää mitään. Hyvä näin.

Vierailija
302/368 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polttareiden järjestäjille vinkiksi: 

Polttareissa ei tarvitse olla kymmentä sorttia ohjelmaa. Kivoimpia polttareita on ollut kun on vietetty päivä yhdessä (esim piknik rannalla). Yksi kiva aktiviteetti mihin kaikki voivat osallistua riittää. Yhdessä kokkaaminen tai ravintolassa syöminen. Illaksi kiva yhteinen tila ja yhdessä olemista. Jos morsian tykkää saunoa/musisoida/pelata/taiteilla ym, niin sellaista voi järjestää juhlatilaan singstar tai pelejä. Mutta pääosin kannattaa luottaa siihen, että ihmiset viihtyvät jutellen ja vain ollen.

Kiva jos paikkaan voi jäädä yöksi, mutta niin, että halukkaat voivat lähteä myös kotiinsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/368 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole milloinkaan osallistunut polttareihin.  Eihän niissä polttareissa ole mitään järkeä.

Häissä voi juhlia, onko nekään niin juhlimisen arvoiset, pian kuitenkin erotaan.

Sinä olet kuin siitä joululaulusta: "..hetken kestää elämä ja sekin synkkää ja ikävää..". Piristy!

Vierailija
304/368 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva idea polttarissa olisi kuvata joku lyhyt "elokuva" (10 min, koska tuollaiseenkin kuvaamiseen ja kuvatun matskun editointiin ym. menee aikaa).

Polttariporukka kirjoittaisi käsikirjoituksen, suunnittelisi asut jne. Morsian olisi tietysti pääosan esittäjä. Kaikki polttariporukasta esiintyvät jossain roolissa, niin jää kiva muistokin osallistujista.

Päälle editointi musat, hauskat efektit, alku- ja lopputekstit.

Tämä voitaisiin esittää myös hääjuhlassa (mikäli lopputulos on sellainen, että se sopii kaikkien silmille).

Vierailija
305/368 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko ihan täysin siihen, että miehillä ei koskaan ole mitään ongelmaa heittää mitä tahansa summia polttareihin. Kuulostaa enemmänkin siltä, että miesporukassa täytyy vaan säilyttää kasvonsa ja mennä virran mukana.

Meille miehille riittääkin koppa kaljaa, kortti-ilta ja huorri sivuhuoneessa huhkimassa. Jees.

Vierailija
306/368 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole milloinkaan osallistunut polttareihin.  Eihän niissä polttareissa ole mitään järkeä.

Häissä voi juhlia, onko nekään niin juhlimisen arvoiset, pian kuitenkin erotaan.

Sinä olet kuin siitä joululaulusta: "..hetken kestää elämä ja sekin synkkää ja ikävää..". Piristy!

Mutta niin oikeassa.

Vierailija
307/368 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polttareissa yksi rasittavimmista asioista on se, jos järjestäjä(t) keksivät erilaista ohjelmaa pitkin poikin naapurikuntia. Hienoa matkustaa tunti julkisilla leikkiin jotain sotaa jonnekin keskelle metsää, ja taas uudestaan tunti julkisilla pois sieltä hemmetin korvesta.

Useimpien polttareiden kompastus on se, että ohjelmaa on liikaa, ja siksi on minuuttiaikataulu. Ja vielä, kun nuo muka hauskat ohjelmanumerot on kaikki eri suunnilla.

Vierailija
308/368 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva idea polttarissa olisi kuvata joku lyhyt "elokuva" (10 min, koska tuollaiseenkin kuvaamiseen ja kuvatun matskun editointiin ym. menee aikaa).

Polttariporukka kirjoittaisi käsikirjoituksen, suunnittelisi asut jne. Morsian olisi tietysti pääosan esittäjä. Kaikki polttariporukasta esiintyvät jossain roolissa, niin jää kiva muistokin osallistujista.

Tämä voitaisiin esittää myös hääjuhlassa (mikäli lopputulos on sellainen, että se sopii kaikkien silmille).

... Siis joo ehdottomasti, jos koko porukka on sellainen mukaan heittäytyjää, jotka tuntee toisensa suht hyvin. Muutoin tuo idea kuulostaa todella työläältä. Siis kaikki ideoinnista alkaen, kuka on ns. ohjaaja joka viime kädessä päättää kaikesta, ettei tuu hirvee häslinki työnjaosta ja päätöksenteosta. Toteutus vie aikaa.. Editointi vie ihan kauheasti myös aikaa, vaikka olisikin kyseessä 10 min juttu. Materiaalia tulee yleensä ihan kauheasti. Tuo koko idea olisi minulle ihan kauhea painajainen, mutta ehkä jollekkin polttariporukalle sopisi.

Vierailija
309/368 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

... Siis joo ehdottomasti, jos koko porukka on sellainen mukaan heittäytyjää, jotka tuntee toisensa suht hyvin. Muutoin tuo idea kuulostaa todella työläältä. Siis kaikki ideoinnista alkaen, kuka on ns. ohjaaja joka viime kädessä päättää kaikesta, ettei tuu hirvee häslinki työnjaosta ja päätöksenteosta. Toteutus vie aikaa.. Editointi vie ihan kauheasti myös aikaa, vaikka olisikin kyseessä 10 min juttu. Materiaalia tulee yleensä ihan kauheasti. Tuo koko idea olisi minulle ihan kauhea painajainen, mutta ehkä jollekkin polttariporukalle sopisi.

Idea on hauska ja voisi olla toimivakin jos mukana on alan ihmisiä jotka tietävät mitä tekevät. 10 minuutin videon käsikirjoitus, suunnittelu, rekvisiitan hankinta, leikkaaminen, editointi ym vie helposti viikon tai pari täysipäiväistä työaikaa. Toki kaveriporukan hassutteluvideon ei tarvitse olla ammattimaista jälkeä, mutta kokemattomilta tuo kaikki vie helposti tuplaten sen ajan mitä ammattilaisilta.

Vierailija
310/368 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on monta hyvää juttua kirjoitettu, on vaan jotenkin läpinäkyvää, tai siis tulee tunne, että niitä heittää he, jotka muutenkin ovat jotenkin ammatikseen järjestelyjen kanssa tekemisissä. En siis yhtään dissaa, vaan ehkä enemmänkin kadehdin, kun ei omassa piirissä sellaisia henkilöitä vaan ole. Jotka oikeasti osaisi luovasti katsoa mahdollisuuksia ja aikatauluttaa ja hakea hyvää budjettia.

Siksi olen suosista sanonut omista ensi syksyn häistä, että jätetään polttarit väliin, viimeinen, mitä haluan, on joku polttririita koskien mua ja mun häitä:-(

Vierailija
311/368 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on monta hyvää juttua kirjoitettu, on vaan jotenkin läpinäkyvää, tai siis tulee tunne, että niitä heittää he, jotka muutenkin ovat jotenkin ammatikseen järjestelyjen kanssa tekemisissä. En siis yhtään dissaa, vaan ehkä enemmänkin kadehdin, kun ei omassa piirissä sellaisia henkilöitä vaan ole. Jotka oikeasti osaisi luovasti katsoa mahdollisuuksia ja aikatauluttaa ja hakea hyvää budjettia.

Siksi olen suosista sanonut omista ensi syksyn häistä, että jätetään polttarit väliin, viimeinen, mitä haluan, on joku polttririita koskien mua ja mun häitä:-(

Organisointikyky on tosiaan taito jota voi harjoitella ja se auttaa yllättävän monella elämän osa-alueella. Ei tarvitse tehdä työkseen, harrastukset on itsellekin näitä opettaneet. Ihan jo lomamatkan tai muuton järjestely on helpompaa kun hallitsee aikataulutuksen, budjetoinnin ja resurssien hallinnoinnin.

Vierailija
312/368 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan on oma asias mihin tyhjäpäitten virityksiin ryhdyt, älä kääpä muille valita.

Vierailija
313/368 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kaaso ja järjestämässä hyvälle ystävälleni polttareita pienellä porukalla. Kaikkien rahatilanne on otettu huomioon osallistujien ja morsiamien puolesta. En ole koskaan ollut polttareissa, joten saisinko teiltä kokeneemmilta vinkkejä miten järjestää polttarit, kun tuleva morsian ei sauno, ei mökkeile, ei ui eikä juo alkoa. Minulle on annettu vapaat kädet ja koko porukka morsianta myöten on todella mukavia. Ideoita?

Mieti mistä morsian tykkää. Jos hän on innokas kokki, niin erikoisempi ruoanlaittokurssi voisi olla hauska. Jos urheilullinen, niin jotain urheilulajia mitä hän ei ole koskaan kokeillut jne. Eli jotain mikä on kivaa ja morsianta on ajateltu, mutta kuitenkin jotain uutta ja mielenpainuvaa. Toki budjetin puitteissa. Muutoin päivään voi keksiä kaikenlaista pientä kivaa, vaikkapa tietovisaa tai suunnistusta.

Ohiksena kommentoin, että kokkikurssi maksaa 850 euroa + alv. Miten tuollaisen urheilunkin voi järjestää. Jättämällä tuleva morsian yksin hikoilemaan salille samalla kun muut vetävät lonkkaa? Tarkoitatko suunnistuksella tehtävärataa vaiko morsiamen jättämistä yksin metsään? Olen ollut monissa polttareissa mutta edes niissä halvan euron polttareissa ei ole ollut mitään tuollaista vaan kaikissa on osattu ottaa morsiamen toiveet huomioon.

Vierailija
314/368 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamat polttarit järjestäneenä niin yksin kuin yhdessäkin ja jokaisista jotain oppineena, voin jakaa nää oivallukset muiden kanssa. Jos niistä olis hyötyä edes jollekin kaasolle, niin hyvä. Sitä hommaa on muutenkin jo tarpeeks ilman yhtään ylimääräistä säätämistä.

- Pyydä morsiamelta lista vieraista. Älä sooloile ja kuvittele tietäväsi ketä hän haluaa paikalle. Tällä varmistat, että paikalla ovat just ne tyypit ketä morsian paikalle haluaa.

- Ole ajoissa liikkeellä. Mitä enemmän annat vieraille varoaikaa sitä paremmin voi sopia esim. lomia ja lastenvahteja.

- Mieti mikä olisi sopiva budjetti, johon kaikilla on varaa. Tarjoa mahdollisuus maksaa maksu vaikka kahdessa osassa.  Vaadi kaikilta maksu ennen polttareita, muutoin tuskin tulet näkemään rahoja..

- Älä ota koko porukkaa mukaan suunnittelemaan ohjelmaa. Mieti itse runko, jonka olet jo löyhästi budjetoinut ja esittele se sen jälkeen vieraille. Siihen toki voi muutkin heitellä sen jälkeen ideoita, mutta niistä kannattaa käyttää vain budjetinmukaisia ja morsianta miellyttäviä vaihtoehtoja. Yleensä lähes kaikille valmis ohjelma kelpaa, korkeintaan pientä hienosäätöä tarvitsee tehdä.

- Jos tiedät varmasti mikä on morsiamelle mieluisaa tai epämieluisaa, pidä siitä kiinni. Älä anna toisten jyrätä. Kyseessä on kuitenkin hänen päivänsä, ei sinun eikä kenenkään vieraan.

- Kysy morsiamelta valmiiksi, mitä hän haluaisi tehdä ja mitä ei missään tapauksessa. Muista kunnioittaa hänen toiveitaan varsinkin siinä, mitä hän ei ole valmis tekemään!

- Jos sinulla on ohjelmaa, jätä aikatauluun väljyyttä! Mikään ei ärsytä enemmän kuin se, että juostaan kieli pitkällä koko ajan.

- Aina kannattaa myös miettiä, että tunnetko ihmisiä joilla on jotain erityisosaamista (kosmetologi, jalkahoitaja, ennustaja, pt....). Heiltä voi kysyä jotain tarjoushintaa tai erikoispakettia (esim. vain 15 min jalkahieronta, jolloin on edullisempi).

- Jos asut paikkakunnalla jossa on hyvin vähän polttaritekemistä, mieti olisiko esim naapurikaupunkiin mahdollista matkustaa. Jos ei, kysele tuttavapiiristäsi ideoita ja osaajia eri juttuihin (vaikkapa ralliautoilija, raviharrastaja, joogaohjaaja..)

- Viimeisenä, yritä pysyä laskemassasi budjetissa. Ei ole vieraiden vika, jos kulut ovatkin isommat kuin mitä olet aiemmin laskenut, joten älä laittele laskuja perään vaan maksa omasta taskustasi ylimenevä. Tai jos teitä on useampi, niin tietysti tasaisesti kaikkien taskuista.

Pääsääntöisesti polttareiden järjestäminen on ihan mukavaa puuhaa. Helpommaksi sen tekee, kun kuuntelee herkällä korvalla morsianta ja toimii sen mukaisesti.

Vierailija
315/368 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei he*vetti mikä painajainen. Noihin polttareihin en ainakaan osallistuisi. Vihaan jo sitäkin, että pitää jossain selfieissä poseerata, saati nyt että jotain elokuvaa täytyisi kuvata. Huhhuh.

Vierailija
316/368 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, olen tuo kabinetin varaamisesta puhunut:-)

Semmoinen vinkki vain, että morsian saa kyllä olla aktiivinen ja hienoakin on, jos on! Eli ihan reilusti voi kaverien kanssa ottaa puheeksi ja kertoa nuo huolet + kertoa, että tekisit mielellään jotain ihan kevyttä ja halpaa.

Monet sanovat juuri noin, koska tosiaan kuka tahtoo riitaa, mutta itselle ollut tosi mieluisaa monesti järjestävänä, kun morsian vain suoraan sanoo, mitä tahtoo. 

Kerro siis kavereille, että haluat tehdä jotain pientä, mutta et paisutella asiaa, olen varma, että he nappaavat kiinni ja vievät sut syömään tms!

Vierailija
317/368 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy tunnustaa, että useissa polttareissa vuosien varrella olleena olen hieman helpottunut, ettei yksi hyvä ystäväni ole vielä menossa naimisiin. Hän on ekstrovertti, jolla on laaja kaveripiiri, johon kuulu lapsuuden ystäviä, päiväkotikavereita, koulukavereita, yliopistoajan ystäviä, työtovereita, entisiä ja nykyisiä naapureita, entisen kumppanien siskoja, serkkuja ja niin edelleen. Olemme hyvin erilaisia ihmisiä, joten polttareiden järjestely on varmasti tuskallinen operaatio, jossa tuskin löytyy konsensusta budjetista, järjestelyistä, paikasta, teemasta tai mistään muustakaan tuosta vain. Tämän ystävän "pienen piirin 30v juhlilla" oli 30 ystävää, kumppani, vanhemmat ja isovanhemmat. Yksi ystävistä oli vaatinut, että koko juhlien menu on oltava vegaaninen, kun hän oli pari viikkoa aiemmin keksinyt ryhtyvänsä vegaaniksi! Aina diplomaattinen ystäväni ei siihen suostunut, mutta piti huolen, että tämä vieras sai vegaanista ruokaa juhlissa. Voisin kuvitella, että sama tyyppi pistää show'n pystyyn polttarijärjestelyissä, vaikka tuskin enää silloin  on vegaani. 

Mitä jos järjestäisi ison picnicin tms., josta aina yksi "ryhmä" vie morsiamen valitsemaansa aktiviteettiin? Työkaverit johonkin heidän yhteiseen juttuun, yliopistokaverit toiseen. Muut voivat sitten jatkaa chillailua, käväistä välillä omassa menossa tai vaikka käydä kotona nukkumassa päiväunet. Tai voisi vuokrata Airbnb asunnon tai juhlatilan "tukikohdaksi". 

Koko porukka tuskin kokee ystävääsi yhtä läheiseksi. Kaikkein läheisimpien (ja muiden halukkaiden) kanssa voi lopuksi siirtyä morsiussaunaan. 

Itse en edes haluaisi, että mulle järjestettäisiin kalliit polttarit, joissa mentäisiin koko päivä "kerran elämässä" juttuja ja joitain muita esim kauneushoitoja. Että on limusiini, kuumailmapalloajelu, kauneushoitola, kylpylä, piknik, ravintola, skumppa tasting, yksisarvissafari, skumppakylpy, hunksit ja hattaraveistos ja mitä vielä.

En haluaisi, että kaikki ne on ympätty yhdelle päivälle koska en varmaan sen jälkeen muistaisi kunnolla yhdestäkään mitään. Olisi kiva jos tuollaiset olisi ripoteltu vaikka pitkin vuotta. Ja ihan itse mieluiten maksettuna. En todellakaan pystyisi nauttimaan ja rentoutumaan jossain kultahieronnassa jos tietäisin että senkin on maksanut porukan painostamana mun työtön kaveri tippa silmässä ja nyt se syö seuraavan kuukauden pelkkää makaronia. Oih mikä unelmien prinsessapäivä.

Kyseinen morsian oli ilmeisesti aika vauhdikas tapaus, joka kuulostaa tykkäävän menevästä elämästä, itse ajattelin aktiviteettien olevan vähän vaatimattomampia: jotain liikunnallista urheilukavereiden kanssa, oluet kantakuppilassa opiskelukavereiden kanssa tms.

Pienemmän porukan olisi helpompi sopia budjettiin sopivaa tekemistä, jos työkavereiden kesken kaikilla on hyä palkka, voidaan panostaa enemmän, entiset naapurit voivat vaikka järjestää tietovisan entisestä kotikaupunginosasta. 

Vierailija
318/368 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten polttareissa menee rahaa helposti 100€ hlö. Omissakin polttareissa oli aika laadukas maksullinen seuralainen, joka strippari ensin meille kaikille ja sitten sain viettää hänen kanssaan hetken laatuaikaa. Kaikissa polttareissa on ollut vastaava järjestely juhlahenkilölle omassa tuttavapiirissä. Maksaahan se, mutta toisaalta kaikki tietää tulevat kulut.

Vierailija
319/368 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulhasen polttareissa rahaa menee yleensä vielä siihen maksulliseen naiseen kun on viimeinen ilta kun saa vielä sulhanen irroitella. Eikä viitsi ihan halvintakaan tilata.

Niin. Kyllä naistenkin polttareihin pitää saada s hyväkroppainen, isomunainen huippupanija, jotta morsian saakunnon kyydit, kun loppuelämänä ei enää saa. Erona se,että tommoisen saa ilmaiseksi.

Vierailija
320/368 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesten polttareissa menee rahaa helposti 100€ hlö. Omissakin polttareissa oli aika laadukas maksullinen seuralainen, joka strippari ensin meille kaikille ja sitten sain viettää hänen kanssaan hetken laatuaikaa. Kaikissa polttareissa on ollut vastaava järjestely juhlahenkilölle omassa tuttavapiirissä. Maksaahan se, mutta toisaalta kaikki tietää tulevat kulut.

Morsian kysyy sulhaselta, mitä teitte polttareissa? Sulhanen siihen, oli kyllä kivaa, käytiin huvipuistossa jne.😂

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme