Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En enää ikinä osallistu polttareihin

Vierailija
20.03.2022 |

Lupauduin kaverini polttareihin, sillä tykkään kaveristani kovasti. Polttarit järjestää hänen parhaat ystävänsä, joihin en lukeudu.

Nyt on selvinnyt vähän enemmän, mitä osallistuminen vaatii. Polttarit kestävät koko viikonlopun. Itse olin ajatellut, että polttarit kestäisivät vain yhden päivän/illan. Koko viikonloppu on täynnä ohjelmaa ja polttareissa on minuuttiaikataulu. Lisäksi osallistujilta odotetaan talkootyötä etukäteen ja kaikilla tuntuu olevan aika isot paineet, että kaikki sujuu suunnitelmien mukaan. Budjetti oli myös yllätys ja selvisi vasta, kun ei oikein voinut enää perääntyä kutsusta. Arvioisin, että rahaa tulee menemään noin 120 e.

Uuvuttaa ajatus polttareista jo valmiiksi ja rahanmenokin harmittaa. Itse olin ajatellut, että kohtuullinen osallistumismaksu olisi noin 50 e ja itseäni olisi houkutellut paljon enemmän rento ja kiireetön päivä.

Toki ihanaa, että järjestäjät ovat nähneet kovasti vaivaa ja toivon, että morsian mielissään. Hänen takiaan aion purra hammasta ja olla polttareissa hyvillä mielin. Jatkossa aion kieltäytyä ehdottomasti kaikista polttarikutsuista.

Muilla vastaavia kokemuksia?

Kommentit (368)

Vierailija
341/368 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se, joka tykkää suunnitella ja järjestää aina kaikkea. Olen töissäkin tapahtuma-alalla. Ongelmana on yleensä se, että halut eivät kohtaa sitä rahamäärää, jota henkilöt ovat valmiita sijoittamaan asiaan. Siksi jommasta kummasta on jouduttu tinkimään. Koska harvoin löytyy lisää rahaa, tarkoittaa se yleensä ohjelmasta karsimista. Olen kerran ollut polttareissa, joissa osallistujat halusivat sijoittaa 10 euroa per nuppi. Kun sitten käytiin tarkasti läpi Excelin kanssa, mitä sillä summalla saa, rahaa löytyi yllättäen lisää ja saatiin järkyttyä jotain järkevääkin tekemistä.

Vierailija
342/368 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että erot on miesten ja naisten polttareiden välillä aika isot, etenkin tässä suunnitelluvaiheessa. Miehenä käynyt nyt 9 polttarit, aina homma alkaa sillä että joku laittaa kasaan polttariryhmän whatsappiin tai vastaavaan ja ensimmäisiä kysymyksiä on budjetti, jotta sitä saadaan sorvattua kaikille sopivaksi. Sen jälkeen sovitaan yleensä yksi päivä jolloin ideoidaan porukalla polttarien ohjelmaa ja jaetaan hommat (kuka etsii mökkiä, kuka aikatauluttaa sitä, kuka hoitaa ruokiin liittyviä asioita jne). 

Sitten yleensä nykyään, kun ei enää olla oltu opiskelijoita toviin on yleensä osa tarjoutunut osallistumaan isommalla summalla koska palkka selvästi korkeampi. 

Yleensä ollut jotain kivaa tekemistä mikä liittyy sulhaseen ja hänen mielenkiintoihinsa ja illalla mökkiä. En ole koskaan ollut polttareissa joissa petettäisiin tai edes olisi stripparia, ei olla enää 80-90-luvulla. 

Jos omissa polttareissa olisi strippari tms, lähtisin kotiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/368 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mielestäni jo naimisiinmenoon on ihan turhaa kaikkine prinsessakuteineen ja ylimitoitettuina juhlina ja lässytyksillä ”kunnes kuolema meidät erottaa” Elämäni valo ja sielunkumppani ainakin puoli vuotta ja siitä alkaakin alamäki. Aivan liian usein näin🙁.

Siihen vielä törkypolttarit.

Vierailija
344/368 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että erot on miesten ja naisten polttareiden välillä aika isot, etenkin tässä suunnitelluvaiheessa. Miehenä käynyt nyt 9 polttarit, aina homma alkaa sillä että joku laittaa kasaan polttariryhmän whatsappiin tai vastaavaan ja ensimmäisiä kysymyksiä on budjetti, jotta sitä saadaan sorvattua kaikille sopivaksi. Sen jälkeen sovitaan yleensä yksi päivä jolloin ideoidaan porukalla polttarien ohjelmaa ja jaetaan hommat (kuka etsii mökkiä, kuka aikatauluttaa sitä, kuka hoitaa ruokiin liittyviä asioita jne). 

Sitten yleensä nykyään, kun ei enää olla oltu opiskelijoita toviin on yleensä osa tarjoutunut osallistumaan isommalla summalla koska palkka selvästi korkeampi. 

Yleensä ollut jotain kivaa tekemistä mikä liittyy sulhaseen ja hänen mielenkiintoihinsa ja illalla mökkiä. En ole koskaan ollut polttareissa joissa petettäisiin tai edes olisi stripparia, ei olla enää 80-90-luvulla. 

Jos omissa polttareissa olisi strippari tms, lähtisin kotiin. 

Näin on toimittu myös omissa kaveriporukoissa. Hyviä ja kivoja polttareita on ollut!

t. Nainen

Vierailija
345/368 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on monta hyvää juttua kirjoitettu, on vaan jotenkin läpinäkyvää, tai siis tulee tunne, että niitä heittää he, jotka muutenkin ovat jotenkin ammatikseen järjestelyjen kanssa tekemisissä. En siis yhtään dissaa, vaan ehkä enemmänkin kadehdin, kun ei omassa piirissä sellaisia henkilöitä vaan ole. Jotka oikeasti osaisi luovasti katsoa mahdollisuuksia ja aikatauluttaa ja hakea hyvää budjettia.

Siksi olen suosista sanonut omista ensi syksyn häistä, että jätetään polttarit väliin, viimeinen, mitä haluan, on joku polttririita koskien mua ja mun häitä:-(

Jos olisin kutsuttuna häihisi, antaisin ilomielin häälahjaksi rahaa sen summan mitä hirviökaasot olisi vaatinut polttareihisi. Samalla säästyi yhdet matka- ja majoituskulut, kun polttarit jäivät pois.

Vierailija
346/368 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulhasen polttareissa rahaa menee yleensä vielä siihen maksulliseen naiseen kun on viimeinen ilta kun saa vielä sulhanen irroitella. Eikä viitsi ihan halvintakaan tilata.

Niin. Kyllä naistenkin polttareihin pitää saada s hyväkroppainen, isomunainen huippupanija, jotta morsian saakunnon kyydit, kun loppuelämänä ei enää saa. Erona se,että tommoisen saa ilmaiseksi.

Miksi isomu***, sehän sattuu vietävästi!

Vierailija
347/368 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas päinvastaisia kokemuksia rahanmenosta.

Olin järjestämässä polttareita sulhasen siskon kanssa. En edes ollut morsiamen mikään hyvä kaveri. Hän oli mieheni parhaan ystävän tuleva ex-vaimo.

Morsiamen siskoa ei kiinnostanut pätkääkään ja hän oli valmis laittamaan 5 euroa polttaribudjettiin.

Meitä polttareiden juhlijoita oli yhteensä 5 plus morsian. Järjestä siinä sitten polttarit 25 eurolla!

Ei meillä muillakaan ollut suuria summia laittaa mutta 5 euroa oli ihan naurettava summa. Maksettiin sulhasen siskon kanssa sitten kaksin osa jutuista mitä nyt kotiäiteinä ylimääräistä oli.

Morsiamella oli isot odotukset ja oli ilmeisesti vähän pettynyt kun ei ollut mitään kummempaa ohjelmaa.

Ihan saunailta pidettiin kun morsian ei ole mitään bilettäjätyyppiä.

Sitä ennen käytiin ravintolassa syömässä ja partiota harrastavan morsiamen partiotaitoja testattiin metsässä ennen ravintolaa kera "pussikaljojojen".

Morsiamen sisko esitti kärkkäitä mielipiteitä morsiamesta ravintolassa. Itse en riitele ikinä mutta silloin oli pakko sanoa tälle siskolle suoraan että nyt riittää.

Polttareiden hauskin vaihe oli jatkot baarissa jonne sulhasen siskon kanssa lähdettiin kun muut lähti kotiinsa.

Kuulemma jälkeenpäin oli morsian sanonut että oli kivat polttarit olleet kuitenkin. Hänen tyyliset.

Vierailija
348/368 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maistraatti kutsuu kirjoitti:

Voin panostaa polttareihin ja häälahjaan tasan sen summan minkä hääpari sijoittaa per. Kutsuvieras. Normaalisti yksi vieras maksaa n.500€.

Mitäs tähän viiteensataan sisältyy, minkä hääpari maksaa häistään?

Vierailija
349/368 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdotonta järjestää hyvät polttarit. Kaikki haluaisivat osallistua ja tehdä kaikkea kivaa, mutta kukaan ei halua osallistua kuluihin kuin korkeintaan parillakympillä. Ja koko päivän ohjelma pitäisi tehdä jokaisen yksittäisen vieraan mieltymysten mukaan, eli jos Jaanan lapsi menee nukkumaan kasilta niin hänen pitäisi olla sitä ennen kotona, Tanja haluaisi ottaa päiväunet ennen illan rientoja niin aloitettaisiinko kuuden aikaan, Jennalla ei ole nälkä iltaisin joten hän ei sitten osallistu ruokakuluihin joten voidaanko jakaa se 12,50e muiden osallistujien kesken.

Vierailija
350/368 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkinäistä, sivullisissa monesti myötähäpeää herättävää toilailua! Miksi osallistua moiseen!

Vierailija
351/368 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tietää, että kesä on tullut? Ensiksi alkaa valitus, että on polttarit 20 naiselle eikä halua niihin mennä kun huono ohjelma ja maksaa 100e, mutta silti osallistutaan. Sen jälkeen valitetaan, että on häätkin ja lahjaan ja asuun menee jo useita kymppejä.

Itse olen kolmiin polttareihin osallistunut. Erään kaverin polttarit pidettiin lontoossa ja käytiin katsomassa champions liigaa. Ei muuta ohjelmaa ollut. Toisen kaverin polttareissa käytiin ravintolassa syömässä, käytiin katsomassa jääkiekkoa ja muuten oleskelua stadin kuppiloissa ja ajanviettoa. Omissa polttareissani mentiin viroon pariksi päiväksi pelaamaan golffia.

Kummatkin reissut olivat sellaisia, että oltiin niistä jo tovi puhuttu. Päätettiin, että olkoon nämä reissut meidän polttarit vaikka ei sen kummemmin polttareita vietettykään. Ei stressiä aikatauluista, budjeteista tai kaikesta muustakaan turhasta kun kerää 20 henkeä mukaan. Naisilla on tapana haalia ne parhaat kaverit ja sen jälkeen 20 muutta tuttua ja tuntematonta mukaan. Ja sitten keksitään vaikka mitä erikoista, jota kukaan ei välttämättä edes halua.

Vierailija
352/368 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maistraatti kutsuu kirjoitti:

Voin panostaa polttareihin ja häälahjaan tasan sen summan minkä hääpari sijoittaa per. Kutsuvieras. Normaalisti yksi vieras maksaa n.500€.

Mitäs tähän viiteensataan sisältyy, minkä hääpari maksaa häistään?

Millainen ateria maksaa 500e per vieras? Mun mielestä idioottia ajatella, että vieraan kuuluisi "maksaa" liian kalliista juhlapaikoista koristeluineen yms. Itse annan rahaa lahjaksi aina sen verran kuin ruokaan menisi rahaa ravintolassa eli 100 e.

Vierailija
353/368 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas jotain amerikkalaisista elokuvista opeteltuja tapoja. Miksi kaikki pitää apinoida sieltä?

Vierailija
354/368 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo mä en koskaan mene. Jostain syystä mun kaveripiirissäni (joka normaalissa elämässä ns. hillitysti käyttäytyvä ja järkevä) polttarit meinaa sekoilua, "hassuja" asuja ja mieluusti myös joku strippari tai mikä lie ja muutenkin seksuaalissävytteistä lässytystä. 

Jos mulle tulee koskaan polttarit ja sinne tulisi strippari, mustasukkainen mies ei pitäisi siitä 😅 mies heivaisi stripparin pihalle.

Vierailija
355/368 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Polttarit on kamalia stressipommeja järjestäjille. Harvoin on ollut aidosti hauskaa, enemmänkin väkinäistä ilonpitoa toisilleen usein melko vieraiden morsiamen kavereiden kesken ja hermoilua siitä ettei morsian viihdy. Ja rahaa palaa. Koita kestää!! Alan olla jo siinä iässä ettei kaverit enää juuri mene naimisiin ja olen vain helpottunut ajatuksesta etten ehkä enää tule polttareihin osallistumaan.

Tärkeintä on että näyttää hauskalta somessa. Vapaa-ajastakin on tullut suorittamista.

Vierailija
356/368 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menimme naimisiin 30 vuotta sitten. Polttarit oli silloin rantautuneet ystäväpiiriin. Myös isot häät. Seurailimme sitä touhua miehen kanssa ja tulimme johtopäätökseen, että ei vain jaksa tuollaista ja menimme salaa naimisiin maistraatissa.

Ihanan stressitöntä ja helppoa, kun seurasi kavereiden paniikkia ja hössötystä ja rahan menoa

Vierailija
357/368 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten vastaava keskustelu:

Järjestäjä: ajattelin, että masan polttarit voisi olla päivänä x. mennään katsoon lätkää, raflaan syömään ja sekoillaan yleisesti kaupungilla. Lätkäliput maksaa 35e/kpl ja loput maksuista sitten sen mukaan mitä syö ja juo. Ja Masa ei maksa mitään vaan pistetään porukalla maksuun masan osuus kun kerran polttarisankari on. Mielipiteitä tai ehdotuksia?

Kaveri1: ok

Kaveri2: ok

Jne.

Vierailija
358/368 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Polttareissa kamalinta on budjetin säätäminen ja siitä päättäminen. Kaikkien mielestä kekkereissä pitäisi olla maksullista ohjelmaa, vähintään 2 ruokailua, skumpat ja muut juomat, bussikuljetukset ja pelit ja vehkeet mutta mistään ei haluttaisi maksaa mitään.

-Riina: Onko 120 e ok kaikille?

-Mirkku: En voi maksaa kuin korkeintaan 40 e ja siihen sisältyy mun omat juomat, oon hoitovapaalla.

-Sari: 50 e on mun maksimi, en osallistu ruokakuluihin kun en syö.

-Liina: Mites ku mä oon raskaana enkä juo niin pitääkö maksaa koko summa?

-Lilli: Mä tuun omalla autolla eli en maksa bussista. 50 e per naama on ok. Kuka varaa stripparin, minibussin ja vuokrapaljun?

-Mari: Onko vähän epäreilua etten mä voi osallistua rahan takia? Oon morsiamen hyvä ystävä! Tankotanssitunti, meikkiopastus ja benjihypyt kuulostaa kyllä hyvältä!

Ymmärrän että joku satanenkin saattaa olla iso summa lyhyellä varoajalla, mutta kun osa saitureista ilmoittaa jo vuotta ennen ettei ole sitten varaa maksaa. Säästä 10 kuussa niin se riittää! Kuitenkin maksullinen ohjelma, kyyditykset, ruoat ja juomat kelpaavat näille mussuttajille mainiosti. 

Mulla ei ole mitään intressiä maksaa sellaisen ihmisen polttariosuutta, jolla ei selvästi ole aikomustakaan maksaa omaa osuuttaan. Ymmärrän jonkun nopeasti ilmaantuvan taloudellisen kriisin ja olisin valmis joustamaan, mutta en siksi että Siru haluaa bailata ilmaiseksi tai parilla kympillä.

Edellinen vastauksena tähän

Vierailija
359/368 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en aio enää koskaan osallistua polttareihin. Syynä on aapeen kaltaiset pihistelijät, jotka pitävät viittä kymppiä maksimisummana osallistujaa kohden. Pahimmat vielä kuvittelevat että naurettavan kitsaalla budjetilla saa oikeasti aikaan polttarit (esim. mökki, kuljetukset, iltaruoka, ohjelmanumero) eikä vain jotain puistopiknikiä.

Olin toissa viikolla elämäni ekoissa stressivapaissa polttareissa. Budjetti tasan satku per naama ja hauskaa oli. Yhtään ei tarvinnut vääntää rahasta ja muusta etukäteen. Toki omat juomat ja ruoat tuohon päälle.

Vierailija
360/368 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

TIedän, että tämä on polttariketju, mutta samaan sarjaan menee nää baby showerit. Minut lisättiin yhteen ryhmään missä suunniteltiin parhaan ystäväni vauvasuihkuja.  ( Olemme siis olleet lapsesta asti parhaat ysätävät ja nämä ryhmän muut ovat aikuisiän opieskelukavereita). No, yksi heistä toimi sitten ns. puheenjohtajana ja kysyi vielä minulta erikseen, mistä tämä ystäväni pitäisi erityisen paljon, ja mistä taas ei, kun tunnemme niin hyvin.

Annoin muutaman vinkin ja sitten löydettiin sopiva kokonaisuus päivän kululle.  Yksi toimi pankkiirina ja laski kulut ja ilmoitti jokaisen osuuden siinä samalla.

Mutta sitten, kun kaikki oli maksaneet osuutensa ( vaippakakku, hemmotteluhoito, ruuat ja juomat), tämä "puheenjohtaja" armollisesti ilmoitti, ketkä kaikki sitten ryhmästä saavat osallistua ihan siihen itse juhlaan.  Ja kuten varmaan arvaattekin, olin yksi heistä, joita ei haluttu paikalle. Jännä, että rahat ja neuvot kyllä kelpasivat.

Olihan tämä ystäväni hieman, ihmetellyt, miksi en ollut paikalla. Ei näillä reppanoilla ollut sitten pokkaa edes myöntää, että ottivat vain rahat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi