Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En enää ikinä osallistu polttareihin

Vierailija
20.03.2022 |

Lupauduin kaverini polttareihin, sillä tykkään kaveristani kovasti. Polttarit järjestää hänen parhaat ystävänsä, joihin en lukeudu.

Nyt on selvinnyt vähän enemmän, mitä osallistuminen vaatii. Polttarit kestävät koko viikonlopun. Itse olin ajatellut, että polttarit kestäisivät vain yhden päivän/illan. Koko viikonloppu on täynnä ohjelmaa ja polttareissa on minuuttiaikataulu. Lisäksi osallistujilta odotetaan talkootyötä etukäteen ja kaikilla tuntuu olevan aika isot paineet, että kaikki sujuu suunnitelmien mukaan. Budjetti oli myös yllätys ja selvisi vasta, kun ei oikein voinut enää perääntyä kutsusta. Arvioisin, että rahaa tulee menemään noin 120 e.

Uuvuttaa ajatus polttareista jo valmiiksi ja rahanmenokin harmittaa. Itse olin ajatellut, että kohtuullinen osallistumismaksu olisi noin 50 e ja itseäni olisi houkutellut paljon enemmän rento ja kiireetön päivä.

Toki ihanaa, että järjestäjät ovat nähneet kovasti vaivaa ja toivon, että morsian mielissään. Hänen takiaan aion purra hammasta ja olla polttareissa hyvillä mielin. Jatkossa aion kieltäytyä ehdottomasti kaikista polttarikutsuista.

Muilla vastaavia kokemuksia?

Kommentit (368)

Vierailija
281/368 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polttareissa on periaatteessa kiva ajatus taustalla: ystävät viettävät erityistä aikaa naimisiin menevän ystävän kanssa ennen häitä. Siihen pitäisi mielestäni keskittyä, ei siihen, että suoritetaan maratonina kaikkea mahdollista ja maksetaan itsensä kipeäksi siitä. 

Olisikin varmasti viisasta, ettei polttariporukka oli valtava joukko, vaan tiivis ja läheinen yksikkö, jotka kaikki tuntevat toisensa hyvin. On hyvin tylsää olla tilaisuudessa, jossa tunnet vain morsiamen ja olet ehkä nähnyt pari muuta joskus aiemmin. Siihen on toki vaikeampi vaikuttaa ja monella ystävät ovat kulkeneet vuosia mukana eri elämänvaiheista toiseen, mutta eivät välttämättä tunne toisiaan kovin hyvin.

Olen vuosien varrella nähnyt eri tapoja toimia ystävien kanssa; yksi koitti yhdistää eri ystäväpiirinsä, toinen piti kaikki erillään ja näiden yhdistelmiä. Uskoisin kuitenkin, että on kaikkien etu, jos tuntee polttareissa, häissä ja muissa tulevissa ystävän perhetapahtumissa muutaman muunkin kuin pelkästään morsiamen.

Vierailija
282/368 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kaaso ja järjestämässä hyvälle ystävälleni polttareita pienellä porukalla. Kaikkien rahatilanne on otettu huomioon osallistujien ja morsiamien puolesta. En ole koskaan ollut polttareissa, joten saisinko teiltä kokeneemmilta vinkkejä miten järjestää polttarit, kun tuleva morsian ei sauno, ei mökkeile, ei ui eikä juo alkoa. Minulle on annettu vapaat kädet ja koko porukka morsianta myöten on todella mukavia. Ideoita?

Kysy morsiamelta, kenet hän haluaa polttareihin!! Tämä oikeasti on tärkein, sillä on aivan kamalaa morsiamelle, jos polttareissa on yht'äkkiä kaikenlaista porukkaa, joita ei häihin olekaan kutsuttu tms. Lisäksi kaikki olettavat olevansa morsiamen kutsumia, joten kutsu vain heitä, joita oikeasti morsian haluaa.

Täällä itseäni liikutti etenkin mummolassa pidetyt polttarit sekä jonkun mies, josta oli kivaa tulla huonojen vitsien kertomiskilpailussa toiseksi - nämä oikeasti on juttuja, joita kaikki osallistujat muistelevat = hassut, hauskat jutut, ei se, miten isolla helikopterilla lennettiin.

Älä tee minuuttiaikataulua, se on turhaa kunnianhimoa. Jätä aikaa juttelulle ja aidolle yhdessä ololle. Jos ystävälläsi on kiireinen työ, muista, että polttareissa hän on vapaalla. En itse suosi mitään suorituksia, pakohuoneita, pelejä, kilpailuja, mutta tämä on makuasia. Jos morsian on kilpailuhenkinen ja nauttii näistä, sittenhän ne ovat ok. Lisäksi riippuu porukasta, meneekö kisailut naurun säestyksellä vai tuleeko verinen kilpailu, joka musta ei polttareihin kuulu (siksi yleensä en ota riskiä).

Itse pyrin löytämään aktiviteetteja, jotka liippaavat morsiamen kiinnostuksen kohteita, mutta eivät ole ihan samaa, eli esim. urheilullisen veisin mieluummin urheilumuseoon kuin urheilemaan, eli jotain, mitä hän yleensä ei itse tee, mutta joka voi antaa kipinää ja uutta tietoa tekemisestä, ikään kuin toisen näkökulman kiinnostavaan asiaan.

Jos morsianta ei kiinnosta mökkeily, tilaa jostakin hyvästä ravintolasta kabinetti, siinä saa ruokailulle kivaa yksityisyyttä. Yleensä niistä ei edes veloteta erikseen, jos koko seurue ruokailee. Muista kertoa morsiamen alkottomuus, jotta alkudrinkit ja muut ruokajuomat tulevat sujuvasti ilman alkoa (valitettavasti ei Suomessa etenkään polttariseurueelle itsestäänselvyys...).

Tässä muutamia vinkkejä extrolta, joka on saanut muutamatkin polttarit järjestettäväkseen:-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/368 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kaaso ja järjestämässä hyvälle ystävälleni polttareita pienellä porukalla. Kaikkien rahatilanne on otettu huomioon osallistujien ja morsiamien puolesta. En ole koskaan ollut polttareissa, joten saisinko teiltä kokeneemmilta vinkkejä miten järjestää polttarit, kun tuleva morsian ei sauno, ei mökkeile, ei ui eikä juo alkoa. Minulle on annettu vapaat kädet ja koko porukka morsianta myöten on todella mukavia. Ideoita?

Kysy morsiamelta, kenet hän haluaa polttareihin!! Tämä oikeasti on tärkein, sillä on aivan kamalaa morsiamelle, jos polttareissa on yht'äkkiä kaikenlaista porukkaa, joita ei häihin olekaan kutsuttu tms. Lisäksi kaikki olettavat olevansa morsiamen kutsumia, joten kutsu vain heitä, joita oikeasti morsian haluaa.

Täällä itseäni liikutti etenkin mummolassa pidetyt polttarit sekä jonkun mies, josta oli kivaa tulla huonojen vitsien kertomiskilpailussa toiseksi - nämä oikeasti on juttuja, joita kaikki osallistujat muistelevat = hassut, hauskat jutut, ei se, miten isolla helikopterilla lennettiin.

Älä tee minuuttiaikataulua, se on turhaa kunnianhimoa. Jätä aikaa juttelulle ja aidolle yhdessä ololle. Jos ystävälläsi on kiireinen työ, muista, että polttareissa hän on vapaalla. En itse suosi mitään suorituksia, pakohuoneita, pelejä, kilpailuja, mutta tämä on makuasia. Jos morsian on kilpailuhenkinen ja nauttii näistä, sittenhän ne ovat ok. Lisäksi riippuu porukasta, meneekö kisailut naurun säestyksellä vai tuleeko verinen kilpailu, joka musta ei polttareihin kuulu (siksi yleensä en ota riskiä).

Itse pyrin löytämään aktiviteetteja, jotka liippaavat morsiamen kiinnostuksen kohteita, mutta eivät ole ihan samaa, eli esim. urheilullisen veisin mieluummin urheilumuseoon kuin urheilemaan, eli jotain, mitä hän yleensä ei itse tee, mutta joka voi antaa kipinää ja uutta tietoa tekemisestä, ikään kuin toisen näkökulman kiinnostavaan asiaan.

Jos morsianta ei kiinnosta mökkeily, tilaa jostakin hyvästä ravintolasta kabinetti, siinä saa ruokailulle kivaa yksityisyyttä. Yleensä niistä ei edes veloteta erikseen, jos koko seurue ruokailee. Muista kertoa morsiamen alkottomuus, jotta alkudrinkit ja muut ruokajuomat tulevat sujuvasti ilman alkoa (valitettavasti ei Suomessa etenkään polttariseurueelle itsestäänselvyys...).

Tässä muutamia vinkkejä extrolta, joka on saanut muutamatkin polttarit järjestettäväkseen:-)

Ravintolan kabinetti muuten on tosi hyvä vinkki, mun polttarit oli vaan syömässä, koska rahat ja aika ei muuhun kellään oikein riittänyt, mutta toi kivasti juhlavuutta ja yksityisyyttä, kun kaaso oli varannut kabinetin!

Noita ei vaan tule muistettua, että semmosia just vähän paremmilla ravintoloilla on. Ja hyvä esimerkki siitä, miten pienellä jutulla voi muuttaa astetta paremmaksi halvalla.

Vierailija
284/368 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy tunnustaa, että useissa polttareissa vuosien varrella olleena olen hieman helpottunut, ettei yksi hyvä ystäväni ole vielä menossa naimisiin. Hän on ekstrovertti, jolla on laaja kaveripiiri, johon kuulu lapsuuden ystäviä, päiväkotikavereita, koulukavereita, yliopistoajan ystäviä, työtovereita, entisiä ja nykyisiä naapureita, entisen kumppanien siskoja, serkkuja ja niin edelleen. Olemme hyvin erilaisia ihmisiä, joten polttareiden järjestely on varmasti tuskallinen operaatio, jossa tuskin löytyy konsensusta budjetista, järjestelyistä, paikasta, teemasta tai mistään muustakaan tuosta vain. Tämän ystävän "pienen piirin 30v juhlilla" oli 30 ystävää, kumppani, vanhemmat ja isovanhemmat. Yksi ystävistä oli vaatinut, että koko juhlien menu on oltava vegaaninen, kun hän oli pari viikkoa aiemmin keksinyt ryhtyvänsä vegaaniksi! Aina diplomaattinen ystäväni ei siihen suostunut, mutta piti huolen, että tämä vieras sai vegaanista ruokaa juhlissa. Voisin kuvitella, että sama tyyppi pistää show'n pystyyn polttarijärjestelyissä, vaikka tuskin enää silloin  on vegaani. 

Mitä jos järjestäisi ison picnicin tms., josta aina yksi "ryhmä" vie morsiamen valitsemaansa aktiviteettiin? Työkaverit johonkin heidän yhteiseen juttuun, yliopistokaverit toiseen. Muut voivat sitten jatkaa chillailua, käväistä välillä omassa menossa tai vaikka käydä kotona nukkumassa päiväunet. Tai voisi vuokrata Airbnb asunnon tai juhlatilan "tukikohdaksi". 

Koko porukka tuskin kokee ystävääsi yhtä läheiseksi. Kaikkein läheisimpien (ja muiden halukkaiden) kanssa voi lopuksi siirtyä morsiussaunaan. 

Vierailija
285/368 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polttareilla Käytiin kahdestaan kaljalla lähikuppilassa. Oli kivaa. En muista kumpi maksoi.

Vierailija
286/368 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy tunnustaa, että useissa polttareissa vuosien varrella olleena olen hieman helpottunut, ettei yksi hyvä ystäväni ole vielä menossa naimisiin. Hän on ekstrovertti, jolla on laaja kaveripiiri, johon kuulu lapsuuden ystäviä, päiväkotikavereita, koulukavereita, yliopistoajan ystäviä, työtovereita, entisiä ja nykyisiä naapureita, entisen kumppanien siskoja, serkkuja ja niin edelleen. Olemme hyvin erilaisia ihmisiä, joten polttareiden järjestely on varmasti tuskallinen operaatio, jossa tuskin löytyy konsensusta budjetista, järjestelyistä, paikasta, teemasta tai mistään muustakaan tuosta vain. Tämän ystävän "pienen piirin 30v juhlilla" oli 30 ystävää, kumppani, vanhemmat ja isovanhemmat. Yksi ystävistä oli vaatinut, että koko juhlien menu on oltava vegaaninen, kun hän oli pari viikkoa aiemmin keksinyt ryhtyvänsä vegaaniksi! Aina diplomaattinen ystäväni ei siihen suostunut, mutta piti huolen, että tämä vieras sai vegaanista ruokaa juhlissa. Voisin kuvitella, että sama tyyppi pistää show'n pystyyn polttarijärjestelyissä, vaikka tuskin enää silloin  on vegaani. 

Mitä jos järjestäisi ison picnicin tms., josta aina yksi "ryhmä" vie morsiamen valitsemaansa aktiviteettiin? Työkaverit johonkin heidän yhteiseen juttuun, yliopistokaverit toiseen. Muut voivat sitten jatkaa chillailua, käväistä välillä omassa menossa tai vaikka käydä kotona nukkumassa päiväunet. Tai voisi vuokrata Airbnb asunnon tai juhlatilan "tukikohdaksi". 

Koko porukka tuskin kokee ystävääsi yhtä läheiseksi. Kaikkein läheisimpien (ja muiden halukkaiden) kanssa voi lopuksi siirtyä morsiussaunaan. 

Itse en edes haluaisi, että mulle järjestettäisiin kalliit polttarit, joissa mentäisiin koko päivä "kerran elämässä" juttuja ja joitain muita esim kauneushoitoja. Että on limusiini, kuumailmapalloajelu, kauneushoitola, kylpylä, piknik, ravintola, skumppa tasting, yksisarvissafari, skumppakylpy, hunksit ja hattaraveistos ja mitä vielä.

En haluaisi, että kaikki ne on ympätty yhdelle päivälle koska en varmaan sen jälkeen muistaisi kunnolla yhdestäkään mitään. Olisi kiva jos tuollaiset olisi ripoteltu vaikka pitkin vuotta. Ja ihan itse mieluiten maksettuna. En todellakaan pystyisi nauttimaan ja rentoutumaan jossain kultahieronnassa jos tietäisin että senkin on maksanut porukan painostamana mun työtön kaveri tippa silmässä ja nyt se syö seuraavan kuukauden pelkkää makaronia. Oih mikä unelmien prinsessapäivä.

Vierailija
287/368 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo ikinä ollut polttareissa, mutta jos olisin niin en nauttisi aloittajan kuvailemista polttareista. Kuka jaksaa koko vkl katsoa samaa porukkaa.

Vierailija
288/368 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parikymppisenä opiskelujen jälkeen polttarit oli vielä hauskoja, kun kellään ei ollut omaisuutta tai isoja rahoja laittaa niihin, eikä tulotaso ollut kovin erilainen.

Ei tullut ikäviä tilanteita tai hirveää järjestämistä ja välinäisyyttä. Pääasia oli vain saada kiva porukka kasaan ja pitää hauskaa.

Nyt 10 vuotta myöhemmin polttarit ovat olleet pääosin väkinäisiä ja muka hauskoja. Parhaat polttarit oli saunalautalla, josta pääsi uimaan ja tyttöporukalla istumaan hetken yhdessä. Kaikki ei sanoneet ja sekin oli ok. Jokainen pääsi illalla kotiin ja osa oli järjestetty yhteiseen majoitukseen tai menivät muualle yöksi.

Vierailija
289/368 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kaveri, johon lopetin yhteydenpidon, koska teki jatkuvasti ohareita.. Kului vuosia ilman minkäänlaista yhteyttä. Sitten tuli postissa kutsu kaverin häihin jajoku yhteyshenkilön tieto.. Ilmoitin yhteyshenkilölle etten pääse häihin. Jonkin ajan kuluttua soitti joku tuntematon nainen ja kertoi että ovat järjestämässä polttarit kaverille.. Kerroin etten pääse häihin enkä tule polttareihinkaan. Nainen kysyi haluanko kuitenkin osallistua kuluihin. En halunnut.

En siis ollut tästä kaverista kuullut tässä vaiheessa mitään noin 10 vuoteen.

Näin.

Vierailija
290/368 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosien takainen kaverini jonka kanssa ei oikeastaan pidetty yhteyttä facen tykkäyksiä enempää kutsui polttareihinsa ja linkkasi minut suoraan ryhmään joka tätä tapahtumaa puuhasi.

En ollut vielä edes varmistanut kaverille pääsisinkö töideni vuoksi edes osallistumaan. Siinä minä tuijotin epäuskoisena minuutin välein kilkahtelevia suuruudenhulluja viestejä.

Osa ryhmäläisistä ilmoitteli päiviä milloin polttareita ei voida järjestää (syinä rippijuhlat, ulkomaan matkat, kummin kaiman mattopyykki jne) heidän omien menojensa vuoksi.

Osa taas alkoi jo luetella allergioitaan, aattellisia rajoituksiaan, säävaatimuksia "täydelliselle päivälle". Näissäkään mitään tolkkua.

Loput laumasta luetteli mitä polttareissa tulee olla: helikopterilennätystä, benjihyppyä, spa-hemmottelua, taksikyyti tulevalle morsmaikulle 200km matkalle, vuokrattu huvila paljuineen, catering sinne huvilalle, paikalle tilattava meedio, strippareita ja en enää edes muista mitä vielä.

Jaksoin tuota älytöntä vouhotusta noin päivän ja ilmoitin etten valitettavasti voi osallistua työkiireiden vuoksi.

En tiedä miten polttarit lopulta toteutuivat, mutta voisin kuvitella että jonkun ryhmäläisen sukumökille ovat pakkautuneet vetämään lärvit ja syöneet notskimakkarat.

Vierailija
291/368 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin joskus järjestämässä. Tuntui siltä, että juostiin paikasta toiseen juuri minuuttiaikataululla, kun ihmiset halusivat järkätä sitä sun tätä. Kivempi olisi ollut viettää mukava päivä, joku pieni hemmotteluhoito ja piknik viineineen.

Vierailija
292/368 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksissä polttareissa olleena suosittelen esim. Risteilyä. Ne on halpoja, ja jokainen voi vaikuttaa paljonko tuhlaa rahaa juomaan/ruokaan ja monelta menee nukkumaan. Ei tule yllätyskalliita ohjelmanumeroita myöskään eikä taksimatkoja.

Vierailija
293/368 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole milloinkaan osallistunut polttareihin.  Eihän niissä polttareissa ole mitään järkeä.

Häissä voi juhlia, onko nekään niin juhlimisen arvoiset, pian kuitenkin erotaan.

Vierailija
294/368 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sama asia kuten niin monessa muussakin asiassa: Suu auki ja kertomaan omia ajatuksia.

Esim.

- kertoa halunsa osallistua vain lauantain ohjelmaan

- ehdottaa aktiviteetteja

- kertoa, että rahasumma ylittää ajattelemasi budjetin

- kysyä voidaanko vaihtaa joku aktiviteetti edullisempaan

- huomauttaa, että ohjelma on minuuttiaikataulutettu, pitäisikö karsia jotain ja viettää kiireettömästi aikaa yhdessä

Olen itsekin järjestänyt polttarit ja osa porukasta tuli vaan suunnittelukokouksiin nurisemaan muiden ehdotuksia vastaan ja kuinka paljon maksaa ja minä en ainakaan sitä ja ei kiinnosta se aktiviteetti, en todellakaan syö siellä. No hyvä, että edes tulivat, koska kaikki eivät edes tulleet ja osallistuivat sitten vain sähköpostitse nurisemiseen. Oli kyllä raskasta.

Kun se kaaso ja muut järjestäjät kyllä ottavat todennäköisesti niitä ideoita vastaan. 

Mutta esim. tämä ei ole idea: "Vesipuisto on paskaa ja kallista" *kädet puuskaan*

Tämä on idea: "Vesipuiston vaihtoehtona voisimme mennä tietämälle pienelle idylliselle lammelle. Ei maksa mitään, voi uida ja keittopaikalla voi paistaa lettuja"  

Vierailija
295/368 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Morsian kirjoitti:

Oon menossa naimisiin tänä vuonna, ja ajattelin järjestää polttareiden sijaan kesäjuhlat joissa on myös sulhanen ja siellä ois meidän molempien kavereita. Mentäis kaupungin keskustaan piknikille ja sitte meille kotiin jatkamaan hauskaa illanviettoa. En aio kutsua montaa kaveria häihin niin tuntuu hyvältä järjestää useammalle juhlat. Budjetti ehkä 100€, ja sen maksan ite. Tarjoan ”viininmaistelun” ja herkkuja. Ehkä karaokea. Kaasolle sanoin että polttareita ei tarvi järjestää. Minusta stressitön suunnitelma eikä kenenkään tarvi kärsiä minun naimisiinmenoni vuoksi.

Mun mielestä on omituista laskea budjettia näin. Aiotko todella saada 100e riittämään, jos olette koko päivän kaupungilla, piknikillä, karaokessa...? Luultavasti kaikkien pitää parikin kertaa päivan aikana syödä, ja omiin tuomisiin ja juomiin menee rahaa. Eli luultavammin kuitenkin 40-70€ per henki, kaupungilla pörrääminen maksaa. 

Polttareissa on myös eri idea kun yhteisissä kesäjuhlissa. Ihan kivaltahan nekin tietysti kuulostavat. 

Mielestäni 80-120€ polttareihin on oikein kohtuullinen kulu, jos mukana on ruokaa ja juomaa. Kalleimmissa polttareissa ollaan pitkään ravintoloissa omalla rahalla.

Mua kyllä edelleen ihmetyttyää, että mikä se nykypolttarien idea on?

Oman kokemuksen mukaan moni ei halua mitään perinteisiä naimisiinmenoon/perheen perustamiseen liittyviä juttuja (hyvän emännän vinkit, morsiussaunat yms.) tai villiä flirttailua "vikana vapaana iltana". Yleensä polttarit ei edes ole just ennen häitä, vaan jopa viikkoja ennen.

Joku tuolla sanoi, että ideana on juhlia sitä, että yksi kavereista menee naimisiin. Ok, mutta eikö tätä juhlita siellä häissä? Ja miksi sen juhlimiseen tarvitaan jotain satojen eurojen erikoisohjelmaa porukalla, joka ei muuten koskaan juhli yhdessä?

Vierailija
296/368 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään.

Aikanaan osallistuin ja oli mukava suunnitella ja hommasin jopa polttari asun tulevalle morsiammelle. No enpä saanut kutsua varsinaisiin polttareihin saati häihin ja rahatkin meni tuohon asun ostoon.

Hieman sain hyvitystä kun tuo liitto aikanaan kariutui

Vierailija
297/368 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä sama asia kuten niin monessa muussakin asiassa: Suu auki ja kertomaan omia ajatuksia.

Esim.

- huomauttaa, että ohjelma on minuuttiaikataulutettu, pitäisikö karsia jotain ja viettää kiireettömästi aikaa yhdessä

Olen itsekin järjestänyt polttarit ja osa porukasta tuli vaan suunnittelukokouksiin nurisemaan muiden ehdotuksia vastaan ja kuinka paljon maksaa ja minä en ainakaan sitä ja ei kiinnosta se aktiviteetti, en todellakaan syö siellä. No hyvä, että edes tulivat, koska kaikki eivät edes tulleet ja osallistuivat sitten vain sähköpostitse nurisemiseen. Oli kyllä raskasta.

Kun se kaaso ja muut järjestäjät kyllä ottavat todennäköisesti niitä ideoita vastaan. 

Mutta esim. tämä ei ole idea: "Vesipuisto on paskaa ja kallista" *kädet puuskaan*

Tämä on idea: "Vesipuiston vaihtoehtona voisimme mennä tietämälle pienelle idylliselle lammelle. Ei maksa mitään, voi uida ja keittopaikalla voi paistaa lettuja"  

Osa kaasoista ei kyllä ota. Esim. itse olin polttarisuunnittelussa, jossa joku ehdotti, että varataan tyyliin katutanssitunti, koska morsian on aina puhunut, että haluaisi kokeilla sitä. Kaasolle ei käynyt, koska se ei ollut "riittävän seksikästä". Vaati, että mennään tankotanssiin, koska häntä kiinnostaa se enemmän. Toinen ehdotti morsiussaunaa, kun joka tapauksessa oltiin illaksi menossa paikkaan, jossa voi saunoa. Kaasolle ei käynyt, koska hän ei pidä saunomisesta.

Budjettikeskustelussa taas voi toki sanoa, että kulut on itselle liian korkeat, mut äkkiä alkaa se syyllistäminen, että "mutku Marikin ainutkertaiset polttarit, eikö nyt voitas tän kerran". Ihan kuin olis ainoat polttarit edes samana kesänä.

Vierailija
298/368 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Morsian kirjoitti:

Oon menossa naimisiin tänä vuonna, ja ajattelin järjestää polttareiden sijaan kesäjuhlat joissa on myös sulhanen ja siellä ois meidän molempien kavereita. Mentäis kaupungin keskustaan piknikille ja sitte meille kotiin jatkamaan hauskaa illanviettoa. En aio kutsua montaa kaveria häihin niin tuntuu hyvältä järjestää useammalle juhlat. Budjetti ehkä 100€, ja sen maksan ite. Tarjoan ”viininmaistelun” ja herkkuja. Ehkä karaokea. Kaasolle sanoin että polttareita ei tarvi järjestää. Minusta stressitön suunnitelma eikä kenenkään tarvi kärsiä minun naimisiinmenoni vuoksi.

Mun mielestä on omituista laskea budjettia näin. Aiotko todella saada 100e riittämään, jos olette koko päivän kaupungilla, piknikillä, karaokessa...? Luultavasti kaikkien pitää parikin kertaa päivan aikana syödä, ja omiin tuomisiin ja juomiin menee rahaa. Eli luultavammin kuitenkin 40-70€ per henki, kaupungilla pörrääminen maksaa. 

Polttareissa on myös eri idea kun yhteisissä kesäjuhlissa. Ihan kivaltahan nekin tietysti kuulostavat. 

Mielestäni 80-120€ polttareihin on oikein kohtuullinen kulu, jos mukana on ruokaa ja juomaa. Kalleimmissa polttareissa ollaan pitkään ravintoloissa omalla rahalla.

Mua kyllä edelleen ihmetyttyää, että mikä se nykypolttarien idea on?

Oman kokemuksen mukaan moni ei halua mitään perinteisiä naimisiinmenoon/perheen perustamiseen liittyviä juttuja (hyvän emännän vinkit, morsiussaunat yms.) tai villiä flirttailua "vikana vapaana iltana". Yleensä polttarit ei edes ole just ennen häitä, vaan jopa viikkoja ennen.

Joku tuolla sanoi, että ideana on juhlia sitä, että yksi kavereista menee naimisiin. Ok, mutta eikö tätä juhlita siellä häissä? Ja miksi sen juhlimiseen tarvitaan jotain satojen eurojen erikoisohjelmaa porukalla, joka ei muuten koskaan juhli yhdessä?

Minusta nykypolttareiden idea on, että järjestetään morsiamelle erikoisilta kavereiden kanssa ennen häitä. Tyttöjen ilta, jossa morsian on illan päätähti. Ei tarvita satojen eurojen ohjelmaa, kiireetön yhdessä olo riittää. Nykyään se oma vapaa-aika onkin ihmisillä sitä arvokkainta annettavaa, koska kaikki ovat kiireisiä.

Vierailija
299/368 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim.

Osa kaasoista ei kyllä ota. Esim. itse olin polttarisuunnittelussa, jossa joku ehdotti, että varataan tyyliin katutanssitunti, koska morsian on aina puhunut, että haluaisi kokeilla sitä. Kaasolle ei käynyt, koska se ei ollut "riittävän seksikästä". Vaati, että mennään tankotanssiin, koska häntä kiinnostaa se enemmän. Toinen ehdotti morsiussaunaa, kun joka tapauksessa oltiin illaksi menossa paikkaan, jossa voi saunoa. Kaasolle ei käynyt, koska hän ei pidä saunomisesta.

Budjettikeskustelussa taas voi toki sanoa, että kulut on itselle liian korkeat, mut äkkiä alkaa se syyllistäminen, että "mutku Marikin ainutkertaiset polttarit, eikö nyt voitas tän kerran". Ihan kuin olis ainoat polttarit edes samana kesänä.

Joo ymmärrän, että kaaso/järjestäjäkin voi olla se jäärä, joka vain ampuu muiden ajatuksia alas omissa vahvoissa visioissaan. Parasta olisikin, jos suunnittelutilanteesta saataisiin vapaasti virtaavien ajatusten ideapaja, ja ideoiden perusteella vasta lähdettäisiin rakentamaan päivää ja valitsemaan siihen sopivia (ja kaikille sopivan hintaisia) aktiviteetteja.

Ja parhaiten toteutuu lopputulokseksi "Marille saadaan ainutkertaiset polttarit" kun mietitään asioita kekseliäiden ideoiden kautta ja nähdään vaivaa miettiä Maria ihmisenä eikä mennä raha edellä. Rahalla saa toki kaikkea hulppeaa järjestettyä, mutta toimisiko yhtä hyvin villasukat jalassa  lautapelien pelaaminen tai itse sepitetyn murhamysteerin ratkaiseminen.

Vierailija
300/368 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosien takainen kaverini jonka kanssa ei oikeastaan pidetty yhteyttä facen tykkäyksiä enempää kutsui polttareihinsa ja linkkasi minut suoraan ryhmään joka tätä tapahtumaa puuhasi.

En ollut vielä edes varmistanut kaverille pääsisinkö töideni vuoksi edes osallistumaan. Siinä minä tuijotin epäuskoisena minuutin välein kilkahtelevia suuruudenhulluja viestejä.

Osa ryhmäläisistä ilmoitteli päiviä milloin polttareita ei voida järjestää (syinä rippijuhlat, ulkomaan matkat, kummin kaiman mattopyykki jne) heidän omien menojensa vuoksi.

Osa taas alkoi jo luetella allergioitaan, aattellisia rajoituksiaan, säävaatimuksia "täydelliselle päivälle". Näissäkään mitään tolkkua.

Loput laumasta luetteli mitä polttareissa tulee olla: helikopterilennätystä, benjihyppyä, spa-hemmottelua, taksikyyti tulevalle morsmaikulle 200km matkalle, vuokrattu huvila paljuineen, catering sinne huvilalle, paikalle tilattava meedio, strippareita ja en enää edes muista mitä vielä.

Jaksoin tuota älytöntä vouhotusta noin päivän ja ilmoitin etten valitettavasti voi osallistua työkiireiden vuoksi.

En tiedä miten polttarit lopulta toteutuivat, mutta voisin kuvitella että jonkun ryhmäläisen sukumökille ovat pakkautuneet vetämään lärvit ja syöneet notskimakkarat.

Ei helkkari, että vielä oikein MEEDIO. 😂 Mulla tulee mieleen vain ne öiset Astraali-tv:t...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan