Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En enää ikinä osallistu polttareihin

Vierailija
20.03.2022 |

Lupauduin kaverini polttareihin, sillä tykkään kaveristani kovasti. Polttarit järjestää hänen parhaat ystävänsä, joihin en lukeudu.

Nyt on selvinnyt vähän enemmän, mitä osallistuminen vaatii. Polttarit kestävät koko viikonlopun. Itse olin ajatellut, että polttarit kestäisivät vain yhden päivän/illan. Koko viikonloppu on täynnä ohjelmaa ja polttareissa on minuuttiaikataulu. Lisäksi osallistujilta odotetaan talkootyötä etukäteen ja kaikilla tuntuu olevan aika isot paineet, että kaikki sujuu suunnitelmien mukaan. Budjetti oli myös yllätys ja selvisi vasta, kun ei oikein voinut enää perääntyä kutsusta. Arvioisin, että rahaa tulee menemään noin 120 e.

Uuvuttaa ajatus polttareista jo valmiiksi ja rahanmenokin harmittaa. Itse olin ajatellut, että kohtuullinen osallistumismaksu olisi noin 50 e ja itseäni olisi houkutellut paljon enemmän rento ja kiireetön päivä.

Toki ihanaa, että järjestäjät ovat nähneet kovasti vaivaa ja toivon, että morsian mielissään. Hänen takiaan aion purra hammasta ja olla polttareissa hyvillä mielin. Jatkossa aion kieltäytyä ehdottomasti kaikista polttarikutsuista.

Muilla vastaavia kokemuksia?

Kommentit (368)

Vierailija
261/368 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveriporukalla viikonlopuksi kaupunkilomalle johonkin Eurooppaan. Ei ohjelmaa tai suunnitelmia, syödään ja juodaan hyvin ja nautitaan. Ne saa jäädä kotiin ketä ei kiinnosta 🤷‍♀️

Jep jep. Kuinka monella näihin on varaa osallistua..

Kaupunkiloma-polttarit on saaneet paljon alapeukkuja, mutta mielestäni on aika kiva idea vaihtaa perinteiset ryyppäyspolttarit tyttöporukan yhteiseen kaupunkireissuun. Reissu maksaa, mutta kaikki myös saavat rahalla itselleen kivan kaupunkilomakokemuksen, sen sijaan että katsotaan kun morsian käy kasvohoidossa ja hyppää benjihyppyä samalla rahalla. Reissuun lähtee reilusti ne jotka haluavat eikä ketään syyllistetä eikä piinata jos haluaa jäädä pois.

Kohteen hyvin valitsemalla hintakin voi olla varsin kohtuullinen. PK-seudulta järkevän matkan päässä asuvat saavat moneen Euroopan kaupunkiin lennot edullisesti ja edullisemmassa maassa ruoista ja majoituksesta selviää varsin kohtuuhintaisesti. Esim. Budapestiin saa lennot satasella ja hulppean Airbnb-asunnon  kymmenelle 200€/yö. Kahden yön kaupunkiloma maksaisi siis 120€ henkilöä kohden + ruoat ja huvitukset. Väittäisin että aika monella työssäkäyvällä ihmisellä on tuon verran rahaa.

Toki kustannukset nousee ja järjestelyt vaikeutuu jos polttariporukka on jostain Utsjoen perukoilta, mutta itse voisin hyvin lähteä tuollaiselle reissulle täältä pohjoisemmasta Suomesta. 

Ulkomaanpolttarit jätän väliin. Pari kertaa on kutsuttu, en ole mennyt. Reissut teen itse valitussa seurassa, itse valittuihin kohteisiin ja siten että jokainen matkaseurueen jäsen on tasa-arvoinen, yhtälailla vastuussa reissusta eikä yksi ole juhlinnan keskipisteenä. 

Mökkipolttarit on OK jos ollaan vain yksi yö eikä ole satojen kilometrien päässä. Osallistun mielelläni polttareihin mutta aikaa en ole niihin valmis laittamaan kuin yhden päivän. Budjetti sovittava koko jengin kesken, mutta tiukan budjetin vaatijat voivat puolestani tuoda pöytään edullisia ehdotuksia ja myös osallistua niiden järjestämiseen. Oma rajani menee siinä, etten kinua sukulaisilta ja tutuilta ilmaisia palveluksia. Mieluummin maksan rahalla.

Vierailija
262/368 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin polttareissa ja morsian tihrustaisi itkua tai muulla tavalla toisi esille pettymystään kun ei saanutkaan syvämerensukellusta, Prahan matkaa ja JVG:n yksityiskeikkaa, menisivät välit jäihin niiden polttareiden jälkeen. Ei ole onneksi tällaista sattunut, koska ystäväni ovat ovat normaalilla järjellä varustettuja ihmisiä.

En usko ihan täysin siihen, että miehillä ei koskaan ole mitään ongelmaa heittää mitä tahansa summia polttareihin. Kuulostaa enemmänkin siltä, että miesporukassa täytyy vaan säilyttää kasvonsa ja mennä virran mukana.

Ja vastaavasti toisaalta oikeat ystävät pystyvät pitämään hauskaa ilman järjetöntä rahan hassaamista.

Osuit naulan kantaan. Ystävyksillä ja hyvällä porukalla on hauskaa jo jutellessa, eli toistensa seura on "se juttu". Jos polttariporukka on kaukainen toisilleen tai eripurainen, pitää olla vaikka mitä ohjelmaa, jottei ehdi tulla hiljaisia hetki tai jopa riitoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/368 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kaaso ja järjestämässä hyvälle ystävälleni polttareita pienellä porukalla. Kaikkien rahatilanne on otettu huomioon osallistujien ja morsiamien puolesta. En ole koskaan ollut polttareissa, joten saisinko teiltä kokeneemmilta vinkkejä miten järjestää polttarit, kun tuleva morsian ei sauno, ei mökkeile, ei ui eikä juo alkoa. Minulle on annettu vapaat kädet ja koko porukka morsianta myöten on todella mukavia. Ideoita?

Vierailija
264/368 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

120 € ei kuulosta paljolta, jos on kivaa ohjelmaa koko viikonlopuksi.

Kuulostat ilonpilaajalta, on ehkä muiden kannalta parempi että jäät vaan kotiin, kitupiikki.😆

Se on vaan aika iso JOS.

Usein on vielä niin, että innokkaimmat on tosi vakuuttuneita, että kyllä kaikki ehdottomasti haluaa burleskikuvaukseen/tankotanssiin/motocrossiin/benjihyppäämään/kaupunkilomalle tms. ja valittaa budjetista vain päästäkseen näihin muiden siivellä. Ja sit taas pöydän toisella puolella oleva oikeasti miettii, että ei todellakaan haluaisi mennä tankotanssimaan edes omien parhaiden kavereidensa kanssa, saati sitten yhden kaverin ja 15 täysin tuntemattoman kanssa. Joku tuolla kirjoitti budjettikeskusteluista, oma kokemus on vähän eri:

Kaaso 1: "No niin, aluksi pitää sopia budjetti. Ehdotuksia?"

Joku 1: "No mä oon opiskelija, niin 50 €/henkilö on kyllä mun kipuraja."

Kaaso 2: "Mut eihän se riitä mihinkään!!!"

Joku 2: "Kai nyt 50 € riittää hyvin, itse tosin en maksa niin paljoo, kun en voi juoda, koska raskaus."

Joku 3: "Kyllä mä sanoisin, että 50 € ohjelmaan ja siihen päälle jokainen maksaa omat ruuat, juomat ja osuuden morsiammen juomista baarissa. Niin ja mökkivuokraosuus."

Joku 1 (se opiskelija): "Ok..paljonkohan siitä sit kokonaisuudessaan ehkä tulis?"

Kaaso 1: "No jos nyyttäriperiaatteella jokainen tuo jotain brunssille ja sit haetaan kaupasta jotain mökkievästä, niin..."

Kaaso 2: "Ei todellakaan, kyllä nyt ravintolabrunssi pitää olla! Ja siis varsinaisen ohjelman, joka vois olla vaikka *insert joku kaason haluama maksullinen juttu*, lisäksi joku ihana kauneushoito morsiammelle ja mökkivuokra. Et kyllä tää väistämättä on vähintään sen 150 € /henkilö plus omat ruuat ja juomat."

Joku 2: "No mä en sit kyl tota aktiviteettia voi, kun oon tosiaan rask...."

Joku 3: "Kai me sit lähdetään sieltä mökiltä vielä baariin? Otetaan siihen limusiini ja karaokelaitteet!"

Kaaso 2: "Just näin! Kai nyt kaikki haluaa morsiammelle ikimuistoisen viikonlopun?!"

Joku 2: "Mua ei kyllä kauheesti kiinnostas baariin meno...jos oltais vaan porukalla siellä mökillä koko vuokran edestä ja vaikka saunottaisiin pitkän kaavan mukaan jne.?"

Kaaso 2 + Joku 3: "Ihan tylsää!!! Ei ainakaan mitään morsiussaunoja! Kyllä baariin pitää mennä, että saadaan kunnon bileet!"

Kaaso 1: "Niin, jos nyt aluksi sovittais se budjetti ja puhuttas sit sen mukaan ohjelmasta...?"

Kaaso 2: "Mut pitää ymmärtää, et jos haluaa viettää tavallista kivemman viikonlopun, niin jotain se maksaa!"

Jotkut 4-N (hiljaa mielessään): En heti keksi mitään vähemmän kivaa tapaa viettää viikonloppua kuin toi ehdotettu ohjelma + mökille + karaoketaksilla baariin tällä porukalla!

Vierailija
265/368 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Morsiamen toiveista pitäisi lähteä liikkeelle ja oikeesti myös toimia niiden mukaan. Ärsyttävintä on yli-innokas kaaso, jolla on tyystin erilainen käsitys mukavasta polttaripäivästä kuin morsiamella.

Koko viikonlopun kestävät polttarit kiepsahtavat omissa kirjoissani rasituksen puolelle. Yksi päivä riittää. Sehän voi alkaa yhteisellä, kiireettömällä brunssilla ja päättyä pikkutunneille vaikka jonkun ystävän kotona. Rahaa ei ole pakko käyttää hirveästi. Mukava, leppoisa yhdessäolo riittää monelle vallan hyvin.

Vierailija
266/368 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa surkeissa ja kalliissa polttareissa/häissä ollut osallistujana, niin päätettiin miehen kanssa karata vihille välttääksemme polttarit/hääjuhlat. Eipä tarvinnut kenenkään kärsiä tai rahaa tuhlata.

Vierailija
267/368 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monelle elämänsä aikana vähemmän tapahtumia järjestäneelle kaasolle tulee varmasti yllätyksenä kuinka paljon aikaa, vaivaa ja rahaa yhdenkin päivän tapahtuman organisointi vie. Siinä on noin tsiljoona pikkujuttua mitkä pitää huomioida ja sen lisäksi tietysti kaikki ideoinnin, varaamiset, kuljetukset, ruokailut, neuvottelut, polttariporukan kanssa koordinointi ja joka välissä huomaa taas yhden asian joka maksaa lisää. 

Itse olen järjestänyt paljon erilaisia tapahtumia harrastuskuvioissa parinkymmenen vuoden ajan ja silti en mielelläni lähde ottamaan päävastuuta polttarijärjestelyistä, kun sitä tekemistä vain on niin paljon. 

Tämä on ihan totta. Olin kerran mukana suunnittelemassa polttareita, eikä kaasoilla ollut minkäänlaista ymmärrystä budjetoinnista, aikataulutuksesta tai logistiikasta. Meillä ei ollut autoja käytössä, ja kaasot saattoivat ihan pokalla ehdottaa aktiviteettia paikassa, jonne ei pääse julkisilla. "Mennään sitten taksilla." Niin no, kyllä ne taksitkin maksaa, ja se raha on sitten taas pois jostakin muusta. Samoin saatettiin ehdottaa peräkkäisiä ohjelmanumeroita ihan eri puolilla kaupunkia, eikä yhtään otettu huomioon siirtymiin kuluvaa aikaa. Ikävää sanoa – kyllä kokemus projektinhallinnasta yleensä vaan näkyy ihmisestä, samoin sen puute.

Vierailija
268/368 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

120 € ei kuulosta paljolta, jos on kivaa ohjelmaa koko viikonlopuksi.

Kuulostat ilonpilaajalta, on ehkä muiden kannalta parempi että jäät vaan kotiin, kitupiikki.😆

Varakkaalle pikkusumma, monelle tavalliselle ihmiselle iso raha.

Itse olen sairaseläkeläinen ja voin hyvin maksaa polttareista 120e. En juhli muuten juuri lainkaan. Eikä kavereita ole niin paljon, että olisi jotain menoa joka toinen viikonloppu.

Ja haluat kertoa tämän, koska…?

Vierailija
269/368 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Morsiamen toiveista pitäisi lähteä liikkeelle ja oikeesti myös toimia niiden mukaan. Ärsyttävintä on yli-innokas kaaso, jolla on tyystin erilainen käsitys mukavasta polttaripäivästä kuin morsiamella.

Koko viikonlopun kestävät polttarit kiepsahtavat omissa kirjoissani rasituksen puolelle. Yksi päivä riittää. Sehän voi alkaa yhteisellä, kiireettömällä brunssilla ja päättyä pikkutunneille vaikka jonkun ystävän kotona. Rahaa ei ole pakko käyttää hirveästi. Mukava, leppoisa yhdessäolo riittää monelle vallan hyvin.

No siis juuri näin. Oma pahin kokemus oli polttarien järjestäminen tilanteessa, jossa itse en tuntenut juuri ketään morsiammen kavereita. Yritin sit toiselta kaasolta (lapsuudenystävä ja sellainen nätisti sanottuna voimakastahtoinen ihminen) kysellä, keitä meidän pitäisi kutsua, niin tämän vastaus oli, että ei ketään(!), polttareihin tulee morsiammen lisäksi kaasot ja kyseisen kaason poikaystävä(!!!). Olin niin nössö, etten uskaltanut paljastaa polttarisuunnitelmaa morsiammelle edes kysyäkseni, onko tämä hänen toiveensa - harmittaa vieläkin. Itse polttareissa kyseinen kaaso pyrki varastamaan show'n koko ajan (jo muutenkin häneltä tuli koko hääjärjestelyjen ajan mm. ihme vihjauksia siitä, kuinka hän on niin paljon hoikempi ja kauniimpi kuin morsian, että ihan pitää pitää varansa, ettei jätä tätä varjoonsa häissä).

Pyysin vuosia myöhemmin anteeksi kutsusekoilua, ja morsian onneksi suhtautui ymmärtäväisesti.

Vierailija
270/368 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle itelle järkättiin joskus polttarit, ja niiden eteen oli nähty hirveästi vaivaa. Itsellä oli silloin taloudellisesti tiukkaa ja huomasin päivän kuluessa kuinka kalliiksi järjestäminen oli ystävilleni tullut. Mua harmitti hirveästi se että en mielestäni ollut ystävänä kaikille heille "sen arvoinen", muutama läheinen ystävä ja loput vähän vähemmälle yhteydenpidolle jääneitä. Tunsin siis huonoa omaatuntoa koska mulle olisi oikein hienosti riittänyt vaan rento illanistujainen. Silti tietenkin arvostin hirveästi niitä juhlia js nautin päivästä, se oli iki-muistoinen.

Vierailija
271/368 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut kerran kutsuttiin polttareihin, en mennyt. En ole sen henkinen. Hääjuhlatkin tuppaavat ahdistamaan. Mutta ymmärrän kuitenkin, että joidenkin mielestä polttarit ns. kuuluvat asiaan ja voivat olla osallisille ihania ja ikimuistoisia. Se morsioille ja lähipiirilleen sallittakoon. Varmasti kaikkien etu, etteivät kaltaiseni tylsimykset hampaat irvessä kuvitellusta velvollisuudesta osallistu.

Vierailija
272/368 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvin tärkeää ottaa huomioon, että millainen on morsian. Olen ollut useissa polttareissa, joissa kaasolla on lähtenyt mopo käsistä ideoiden kanssa ja muussa porukassa ei olla osattu tarpeeksi kuuluvasti sanoa, että tuo juttu ei ainakaan käy. Ei viedä korkeanpaikan kammoista morsianta näköalatorniin ja tarkistetaan oikeasti allergisen morsiamen ateriat. Tehdään budjetti ja pysytään siinä, eikä tehdä liian tiukkaa aikataulua ja liikaa ohjelmaa. Sää aina otettava huomioon, joten vain surkea suunnittelija suuntaa Suomen kesässä vain pihalle, se on aina riski.

Olen ollut suunnittelemassa polttareita, joissa kaaso ei millään tajunnut, että morsiamen sisko, jonka morsian tahtoi nimenomaan mukaan, oli murtanut jalkansa, joten rajoite oli otettava huomioon suunnittelussa. Samainen kaaso vaati kondiittorina (tai vastaavaa) työskentelevää morsiamen kaveria leipomaan valtavan kakun, jota olisi pitänyt käsin kantaa mukana pitkin päivää, jotta "löytyy otollinen ja hetki sen nauttimiselle" - arvaatte varmaan, ettei ammattilainen siihen suostunut. Kakun olisi tietty pitänyt olla teeman mukaisesti koristeltu, eikä siitä tietenkään olisi mitään maksettu, kun "ystävää pitää toki muistaa". Ihan uskomatonta.

Olen samaa mieltä siitä, että miehillä on korkeammalla kynnys ilmoittaa, että kustannukset ovat nyt liian korkeat. Silti puolisoni ilmoitti saman tien yhdelle polttarikutsujalle, ettei pääse, kun olisi pitänyt uhrata koko viikonloppu ja maksaa muistaakseni 500 euroa siitä, että "ryypätään kerrankin kunnolla" bestmanin perheen mökillä. Mieheni olisi varmaan innolla osallistunut, jos mukana olisi ollut kunnon ohjelmaa, kustannukset alhaisemmat ja aikaa olisi mennyt yksi ilta/lauantai. Onneksi miehen läheisimpien kaverien kesken polttareissa on ollut pääpaino yhdellä tai kahdella aktiviteetillä ja hyvä ruoka. Siellä on purjehdittu, käyty pakohuoneessa, ajettu mönkijöillä ja yksi ruokahifisti kutsui polttareille ravintolaan, jossa ruoka oli pääosassa. 

Vierailija
273/368 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kaaso ja järjestämässä hyvälle ystävälleni polttareita pienellä porukalla. Kaikkien rahatilanne on otettu huomioon osallistujien ja morsiamien puolesta. En ole koskaan ollut polttareissa, joten saisinko teiltä kokeneemmilta vinkkejä miten järjestää polttarit, kun tuleva morsian ei sauno, ei mökkeile, ei ui eikä juo alkoa. Minulle on annettu vapaat kädet ja koko porukka morsianta myöten on todella mukavia. Ideoita?

Mieti mistä morsian tykkää. Jos hän on innokas kokki, niin erikoisempi ruoanlaittokurssi voisi olla hauska. Jos urheilullinen, niin jotain urheilulajia mitä hän ei ole koskaan kokeillut jne. Eli jotain mikä on kivaa ja morsianta on ajateltu, mutta kuitenkin jotain uutta ja mielenpainuvaa. Toki budjetin puitteissa. Muutoin päivään voi keksiä kaikenlaista pientä kivaa, vaikkapa tietovisaa tai suunnistusta.

Vierailija
274/368 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollu vaan omissa polttareissani, mutta samat sanat. En tiedä miksi ne polttarit piti edes järjestää, koska kukaan ei ilmeisesti ottanu huomioon että morsiamenkin pitäis niissä viihtyä. Eikä siinä porukassa ollu ees kovin montaa kaveria, yli puolet oli jotain hyvän päivän tuttuja joiden läsnäololle en oo vieläkään keksiny hyvää syytä. Kun sitten kiittelivät kutsusta polttareihin, mä hämmentyneenä kiittelin takas että kiva kun tulit, vaikka en vieläkään tiedä niiden sukunimiä.

Näiden tosi läheisten naisten eessä piti sitten jumpata, esitellä asuja ja tietenkin saunoa. Jippii. Kaiken huippuna olin raskaana ja muut kännäs minkä ehti. Jotain aktiviteettia jäin tekee yksin kun muu porukka meni välikaljalle. :D kaipa niillä oli kivaa, mua vaan lähinnä vitutti se että mun oli pakko väsyneenä ja pahoinvoivana ravata aivan turhilla asioilla.

Poisjääneet kaverit pahoittelivat myöhemmin etteivät vaan voi sietää polttareita. En ihmettele ollenkaan.

Vierailija
275/368 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ideoita kysellyt: miettikää, että mistä morsian tykkää ja lähtekää siitä liikkeelle.

Elämistä pitävälle morsiamelle saa teemaan sopivan kierroksen esim. Korkeasaareen/luonnontieteelliseen museoon/akvaarioon yms.

Historiasta kiinnostuneelle tuunattu kierros Suomenlinnaan, Turun linnaan, Hämeenlinnaan jne.

Jos haluaa perinteisempää, niin googlatkaa hyvän vaimon/emännän ominaisuuksia ja morsiamelle leikkimielinen testi, kuten pullan leipominen tai sukan parsiminen

Serkkuni polttareissa morsian laitettiin koristelemaan hääparille erityiset lasit, jotka olivat sitten hääparin lasit häissä

Työkaverini rakastaa huvipuistoja, joten veimme hänet Linnanmäelle huvittelemaan pariksi tunniksi ja sitten syömään 

Vierailija
276/368 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika nopeasti imuttelee Salla melkein vierasta miestä...

Vierailija
277/368 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon ollu vaan omissa polttareissani, mutta samat sanat. En tiedä miksi ne polttarit piti edes järjestää, koska kukaan ei ilmeisesti ottanu huomioon että morsiamenkin pitäis niissä viihtyä. Eikä siinä porukassa ollu ees kovin montaa kaveria, yli puolet oli jotain hyvän päivän tuttuja joiden läsnäololle en oo vieläkään keksiny hyvää syytä. Kun sitten kiittelivät kutsusta polttareihin, mä hämmentyneenä kiittelin takas että kiva kun tulit, vaikka en vieläkään tiedä niiden sukunimiä.

Näiden tosi läheisten naisten eessä piti sitten jumpata, esitellä asuja ja tietenkin saunoa. Jippii. Kaiken huippuna olin raskaana ja muut kännäs minkä ehti. Jotain aktiviteettia jäin tekee yksin kun muu porukka meni välikaljalle. :D kaipa niillä oli kivaa, mua vaan lähinnä vitutti se että mun oli pakko väsyneenä ja pahoinvoivana ravata aivan turhilla asioilla.

Poisjääneet kaverit pahoittelivat myöhemmin etteivät vaan voi sietää polttareita. En ihmettele ollenkaan.

Niin, enkä tietenkään ollut kutsunut kaikkia porukasta itse hääjuhlaan, koska mulla ei ollut mitään tekemistä polttareideni kanssa. Varmasti kävi selväksi jossain vaiheessa että olivat vaan maksajina mukana polttareissa. Oletan etten jäänyt kauheen hyvällä mieleen, vaikka syytön tilanteeseen olinkin.

Kaasot, älkää kutsuko ylimääräisiä polttareihin maksajiksi ainakaan neuvottelematta hääparin/morsiamen kanssa.

Vierailija
278/368 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia sitten ystävälleni oltiin järjestämässä polttareista. En tuntenut kaasoa, enkä oikein hyvin muitakaan morsiammen ystäviä. Olin alkuun innoissani lähdössä mukaan, mutta kun myöhemmin selvisi että ensimmäiseen aktiviteettiin mahtui mukaan vaan x-määrä henkilöitä, eli osa joutuisi jäämään pois ja kaaso kysyi että voisinko se olla minä, että ei kai haittaa. Totta kai loukkaannuin ja olisin ollut se ainoa, joka ei sinne mahtunut mukaan. Jättäydyin lopulta pois koko polttareista. Ystävälleni sopersin sairastumisesta, vaikka oikea syy oli jotain ihan muuta.

Vierailija
279/368 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy tunnustaa, että useissa polttareissa vuosien varrella olleena olen hieman helpottunut, ettei yksi hyvä ystäväni ole vielä menossa naimisiin. Hän on ekstrovertti, jolla on laaja kaveripiiri, johon kuulu lapsuuden ystäviä, päiväkotikavereita, koulukavereita, yliopistoajan ystäviä, työtovereita, entisiä ja nykyisiä naapureita, entisen kumppanien siskoja, serkkuja ja niin edelleen. Olemme hyvin erilaisia ihmisiä, joten polttareiden järjestely on varmasti tuskallinen operaatio, jossa tuskin löytyy konsensusta budjetista, järjestelyistä, paikasta, teemasta tai mistään muustakaan tuosta vain. Tämän ystävän "pienen piirin 30v juhlilla" oli 30 ystävää, kumppani, vanhemmat ja isovanhemmat. Yksi ystävistä oli vaatinut, että koko juhlien menu on oltava vegaaninen, kun hän oli pari viikkoa aiemmin keksinyt ryhtyvänsä vegaaniksi! Aina diplomaattinen ystäväni ei siihen suostunut, mutta piti huolen, että tämä vieras sai vegaanista ruokaa juhlissa. Voisin kuvitella, että sama tyyppi pistää show'n pystyyn polttarijärjestelyissä, vaikka tuskin enää silloin  on vegaani. 

Vierailija
280/368 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Morsiamelle tai sulhaselle järjestetyt polttarit ovat yllätysbileet, joista ei näille päähenkilöille, siis morsiamelle tai sulhaselle, kerrota etukäteen yhtään mitään. Tietenkin morsiamella on omat polttarinsa, jossa ei tuleva aviomies ole mukana, samoin tietysti toisinpäin.

Se, mitä polttareissa tapahtuu, on sitten näiden kaasojen ja bestmanien aikaansaannosta.

Polttareissa tietysti osallistujat maksavat oman osuutensa kuluista sekä yhteisesti sen avioon menevän puolison kulut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän