En enää ikinä osallistu polttareihin
Lupauduin kaverini polttareihin, sillä tykkään kaveristani kovasti. Polttarit järjestää hänen parhaat ystävänsä, joihin en lukeudu.
Nyt on selvinnyt vähän enemmän, mitä osallistuminen vaatii. Polttarit kestävät koko viikonlopun. Itse olin ajatellut, että polttarit kestäisivät vain yhden päivän/illan. Koko viikonloppu on täynnä ohjelmaa ja polttareissa on minuuttiaikataulu. Lisäksi osallistujilta odotetaan talkootyötä etukäteen ja kaikilla tuntuu olevan aika isot paineet, että kaikki sujuu suunnitelmien mukaan. Budjetti oli myös yllätys ja selvisi vasta, kun ei oikein voinut enää perääntyä kutsusta. Arvioisin, että rahaa tulee menemään noin 120 e.
Uuvuttaa ajatus polttareista jo valmiiksi ja rahanmenokin harmittaa. Itse olin ajatellut, että kohtuullinen osallistumismaksu olisi noin 50 e ja itseäni olisi houkutellut paljon enemmän rento ja kiireetön päivä.
Toki ihanaa, että järjestäjät ovat nähneet kovasti vaivaa ja toivon, että morsian mielissään. Hänen takiaan aion purra hammasta ja olla polttareissa hyvillä mielin. Jatkossa aion kieltäytyä ehdottomasti kaikista polttarikutsuista.
Muilla vastaavia kokemuksia?
Kommentit (368)
Itse olen järjestänyt useammat polttarit näillä ohjeilla:
1. Ei yllätyspolttareita, ellei todella ole tiedossa KAIKKI mahdolliset seikat
2. Morsian päättää, keitä polttareihin kutsutaan = varmistaa, että ainakin morsiammelle mieluinen seurue
3. Ei MITÄÄN nolauksia, ei vaatetuksen tai "leikkien" muodossa
4. Kohtuulliset kustannukset, sillä kukaan ajatteleva ihminen (joita ystäväni ovat) ei tahdo, että muut tuhlaavat häneen omaisuuden
Nämä kun on ollut mielessä, onkin vain mielikuvitus rajana, mitä kivaa voitaisiin yhdessä tehdä.
Harmi, että teillä muilla on noin kurjia kokemuksia. Mä olen ollut mukana ja järjestämässä monia polttareita, ja ovat yleensä olleet aivan huippuhauskoja. Niissä on tutustunut morsiamen muihin ystäviin, on itketty ja naurettu.
Osaan kyllä avata suuni ja heti suunnittelun alussa sanoa, mikä on budjettini ja että osallistun vain yhteen päivään (joskus olen jäänyt yöksikin, kunhan pääsee heti aamulla lähtemään kotiin).
Osallistun myös järjestelyihin, enkä odota, että minulle passataan valmista.
Omat polttarini olivat todella ihanat ja lämminhenkiset, joten haluan olla mukana mahdollistamassa samaa erityistä kokemusta myös muille.
Polttareista on tullut joku omituinen kilpailu. Mutta mitä loppujen lopuksi niiltä halutaan? Yhdessäoloa ja hauskanpitoa. Sitä saa kyllä alta 50€/hlö. Mä ainakin haluan että mun kaikilla ystävillä on varaa osallistua polttareihini.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin polttareissa ja morsian tihrustaisi itkua tai muulla tavalla toisi esille pettymystään kun ei saanutkaan syvämerensukellusta, Prahan matkaa ja JVG:n yksityiskeikkaa, menisivät välit jäihin niiden polttareiden jälkeen. Ei ole onneksi tällaista sattunut, koska ystäväni ovat ovat normaalilla järjellä varustettuja ihmisiä.
En usko ihan täysin siihen, että miehillä ei koskaan ole mitään ongelmaa heittää mitä tahansa summia polttareihin. Kuulostaa enemmänkin siltä, että miesporukassa täytyy vaan säilyttää kasvonsa ja mennä virran mukana.
Tai syyttää vaimoa/tyttöystävää, että mähän kyllä mies tulisin ja maksaisin, mutta pallo jalassa ei salli...Kyllä oikeasti miehetkin, ketkä ovat todella ystäviä, eikä mikään keskenään nokitteleva porukka, ottaa huomioon kaikkien rahatilanteen. Ja vastaavasti toisaalta oikeat ystävät pystyvät pitämään hauskaa ilman järjetöntä rahan hassaamista.
Vasta mieheni oli polttareissa, jotka pidettiin yhden kaverin vanhempien mökillä, erikoisuutena oli toisen kaverin suhteilla yhdeksi illaksi (olivat pe-su) vuokrattu liikuteltava palju. Toisena erikoisuutena oli kuulemma "huonoin vitsi"-kisa, jossa mieheni tuli toiseksi:-) Kovasti oli kivaa ja vaikka meillä olisi kyllä varaa johonkin räväkämpäänkin, enpä usko, että mieheni olisi tuota keikkaa juuri mihinkään vaihtaisi.
Olen skipannut paritkin polttarit juuri hintalapun vuoksi. Molemmilla kerroilla olin vielä opiskelija ja työssäkäyvillä kaasoilla ei tuntunut olevan mitään käsitystä kuinka paljon voisin maksaa osallistumisestani.
Huh nämä kuulostaa kammottavilta polttareita, olen itse niin introvertti, etten halua yön yli juttuja enkä saunomisia. Onneksi minulle osattiin järjestää täydelliset polttarit. Ehkä jonkun mielestä tylsät, mutta minulle sopivat. Minut tultiin hakemaan kotoa ja sain kauniin kukkaseppeleen päähäni. Minut vietiin veneellä saaristoon (appiukon vene). Veneessä syötiin alkupaloja. Saaressa olevassa ravintolassa söimme pääruoan (kaikki maksoivat itse omansa, minulle tarjottiin). Sen jälkeen saimme taas venekyydin takaisin mantereelle ja menimme drinkkibaariin, jossa muut maksoivat itse cocktailinsa, minulle ostettiin näyttäviä drinkkejä. Siinä se, yöksi kotiin nukkumaan, eikä tullut osallistujillekaan kohtuuttoman hintaiseksi. Lämmöllä muistelen polttareitani.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien hinnasta nurisevien polttarivieraiden olisi hyvä joskus itse järjestää polttarit. Ei ole helppo homma saada tälläisiä perinteisiä mökkipolttareita halvalla jos ei lähipiiristä tarpeeksi isoa mökkiä löydy. Mistään luksuspolttareista harvemmin on kyse.
Eihän sitä mökkiä toki ole pakko hommata mutta toisaalta tälläiset kaupunkipolttarit on ainakin oman kokemuksen perusteella tullut vieläkin kalliimmaksi. Olisi kurjaa jos ilta loppuisi kesken sen vuoksi että ei ole vaikka yhteistä majapaikkaa. Lisäksi muualta tulevien pitäisi joka tapauksessa ostaa hotelliyö ja ne vasta Suomessa kalliita ovatkin.
No mä olen ollut sekä järjestämässä että vieraana, myös ns. täytevieraana lähinnä maksamassa.
En tajua, mitä ideaa on juhlia jotain "viimeistä iltaa vapaana", kun ihmiset ovat olleet ihan yhtä vakituisesti sen tulevan aviopuolison kanssa jo iät ajat ennen häitä, eikä häiden myötä asia muutu miksikään. Miksi juuri tässä kohtaa, kun ystäville tulee muutenkin kuluja häihin osallistumisesta, pitäisi olla joku satojen eurojen mökkireissu, jonka muut tarjoavat yhdelle? Eikö sellaisia hauskoja reissuja voi muka järjestää enää avioliiton solmimisen jälkeen, vai mikä tässä on se "kerran elämässä"-sisältöä vaativa juttu?
Sen ymmärrän, jos on jotain oikeasti avioliiton solmimiseen liittyviä juttuja, morsiussauna tms.
Omissa häissä kerroimme molemmat, että ei polttareita.
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei ole hinta eikä mitään polttareista. Olen ollut polttareissa seitsemän kertaa ja yhtä lukuun ottamatta kaikki ovat maksaneet vähintään tuon 120€. Yhdet maksoivat vain 60e mutta niistä polttareista on jo yli kymmenen vuotta aikaa ja silloin saimme mökin ja muuta aktiviteettia ilmaiseksi. Mitkään näistä eivät ole olleet mitään luksuspolttareita vaan tyyliä päivällä yksi halvahko aktiviteetti ja mökki. Mökillä sitten puoli-ilmaista tekemistä. Ruokiin uppoaa jo paljon.
Se nyt vaan on niin että Suomessa kaikki on niin pirun kallista. Ihan jo pelkkä mökin vuokraus maksaa tuhottomasti. Etenkin jos on iso porukka, esim 15hlö, rajautuu paljon majoituspaikkoja ja on pakko valita jostakin.Itse olen tällä hetkellä polttareita järjestämässä eikä missään nimessä pääse alle satasella per osallistuja. Tai pääsisi jos ei olisi mökkiä, mutta on ihan reilua että myös tämä porukan viimeinen naimisiin menijä saa mökkipolttarit kun muutkin ovat saaneet. Mökillä kuitenkin keksii sitten kivaa tekemistä halvalla koko porukalle ja saa tehtyä myös ruokaa itse edullisesti (vrt. hotelliin ja ravintolaan meno). Ei löydy keltään lähipiiristä niin isoa mökkiä että tämmöinen porukka mahtuisi.
No toi onkin eri asia, jos on joku porukka, jossa jokaiselle vuorollaan järjestetään. Itse oon ollut 3 kertaa polttareissa, eikä kertaakaan ole ollut tuo tilanne, vaan kyseessä on ollut iso porukka, jossa monet ei tunne toisiaan ennestään eikä tapaa enää myöhemminkään pl. kyseiset häät ja ehkä joku muu morsiamen isompi juhla.
Kaikki bileet on sellaisia, että mitä vähemmän rahaa, sen enemmän korostuu seuran laatu ja mielikuvitus. Joita taas toisaalta ei voi ostaa. Näin myös kokemukseni polttareista.
Useammat polttarit tullut kierrettyä. Parhaat on olleet ne, joissa on vähän osallistujia ja ohjelmaa.
Ankeimmat ne, joissa oli älyttömästi porukkaa ja todella, todella paljon ohjelmaa. Oltiin vasta lauantai-iltapäivässä, mutta viidenneltä ohjelmapaikalta kuudenteen siirtyessä minulta ja ystävältäni loppui jaksaminen. Häissä jatkui sama ohjelmanumeroiden virta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveriporukalla viikonlopuksi kaupunkilomalle johonkin Eurooppaan. Ei ohjelmaa tai suunnitelmia, syödään ja juodaan hyvin ja nautitaan. Ne saa jäädä kotiin ketä ei kiinnosta 🤷♀️
Jep jep. Kuinka monella näihin on varaa osallistua..
Kaupunkiloma-polttarit on saaneet paljon alapeukkuja, mutta mielestäni on aika kiva idea vaihtaa perinteiset ryyppäyspolttarit tyttöporukan yhteiseen kaupunkireissuun. Reissu maksaa, mutta kaikki myös saavat rahalla itselleen kivan kaupunkilomakokemuksen, sen sijaan että katsotaan kun morsian käy kasvohoidossa ja hyppää benjihyppyä samalla rahalla. Reissuun lähtee reilusti ne jotka haluavat eikä ketään syyllistetä eikä piinata jos haluaa jäädä pois.
Kohteen hyvin valitsemalla hintakin voi olla varsin kohtuullinen. PK-seudulta järkevän matkan päässä asuvat saavat moneen Euroopan kaupunkiin lennot edullisesti ja edullisemmassa maassa ruoista ja majoituksesta selviää varsin kohtuuhintaisesti. Esim. Budapestiin saa lennot satasella ja hulppean Airbnb-asunnon kymmenelle 200€/yö. Kahden yön kaupunkiloma maksaisi siis 120€ henkilöä kohden + ruoat ja huvitukset. Väittäisin että aika monella työssäkäyvällä ihmisellä on tuon verran rahaa.
Toki kustannukset nousee ja järjestelyt vaikeutuu jos polttariporukka on jostain Utsjoen perukoilta, mutta itse voisin hyvin lähteä tuollaiselle reissulle täältä pohjoisemmasta Suomesta.
Ja laskelmaan tuli heti typo, hinta olisi luonnollisesti 140€. Silti edullisempi kuin monet näistä 200-300€ Suomen mökkipolttareista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveriporukalla viikonlopuksi kaupunkilomalle johonkin Eurooppaan. Ei ohjelmaa tai suunnitelmia, syödään ja juodaan hyvin ja nautitaan. Ne saa jäädä kotiin ketä ei kiinnosta 🤷♀️
Kaupunkiloma-polttarit on saaneet paljon alapeukkuja, mutta mielestäni on aika kiva idea vaihtaa perinteiset ryyppäyspolttarit tyttöporukan yhteiseen kaupunkireissuun. Reissu maksaa, mutta kaikki myös saavat rahalla itselleen kivan kaupunkilomakokemuksen, sen sijaan että katsotaan kun morsian käy kasvohoidossa ja hyppää benjihyppyä samalla rahalla. Reissuun lähtee reilusti ne jotka haluavat eikä ketään syyllistetä eikä piinata jos haluaa jäädä pois.
Kohteen hyvin valitsemalla hintakin voi olla varsin kohtuullinen. PK-seudulta järkevän matkan päässä asuvat saavat moneen Euroopan kaupunkiin lennot edullisesti ja edullisemmassa maassa ruoista ja majoituksesta selviää varsin kohtuuhintaisesti. Esim. Budapestiin saa lennot satasella ja hulppean Airbnb-asunnon kymmenelle 200€/yö. Kahden yön kaupunkiloma maksaisi siis 120€ henkilöä kohden + ruoat ja huvitukset. Väittäisin että aika monella työssäkäyvällä ihmisellä on tuon verran rahaa.
Toki kustannukset nousee ja järjestelyt vaikeutuu jos polttariporukka on jostain Utsjoen perukoilta, mutta itse voisin hyvin lähteä tuollaiselle reissulle täältä pohjoisemmasta Suomesta.
Tuollaiseen reissuun voisin lähteä oikein hyvin tutun kaveriporukan kanssa, mutta en tuntemattoman polttariporukan, sillä en halua jakaa esim. peseytymistiloja tuntemattomien kanssa, vaan tuollaiselle reissulle haluaisin oman hotellihuoneen, jotta saan myös omaa rauhaa ja sittenhän hinta taas nousisikin. Viime polttareissa oli niin niuhoa porukkaa että joku ulkomaanreissu olisi ollut ihan tuskaa, esimerkiksi kaaso (porukan ainoa vegaani) vaati että mennään täysin vegaaniravintolaan syömään vaikka muut sekasyöjinä olisivat halunneet vähän valinnanvaraa ja että valittaisiin ravintola, jossa olisi jokaiselle jotain.
Monelle elämänsä aikana vähemmän tapahtumia järjestäneelle kaasolle tulee varmasti yllätyksenä kuinka paljon aikaa, vaivaa ja rahaa yhdenkin päivän tapahtuman organisointi vie. Siinä on noin tsiljoona pikkujuttua mitkä pitää huomioida ja sen lisäksi tietysti kaikki ideoinnin, varaamiset, kuljetukset, ruokailut, neuvottelut, polttariporukan kanssa koordinointi ja joka välissä huomaa taas yhden asian joka maksaa lisää.
Itse olen järjestänyt paljon erilaisia tapahtumia harrastuskuvioissa parinkymmenen vuoden ajan ja silti en mielelläni lähde ottamaan päävastuuta polttarijärjestelyistä, kun sitä tekemistä vain on niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua, mutta yleisesti kommentoin, että heittäisin vastuuta myös morsiamelle, hänenhän sen pitäisi kaverinsa tuntea. Onko kyseessä keski- tai suurempituloisia ihmisiä, jotka pystyy heittää 200 eur viikonlopun polttareihin, vai onko porukassa perhevapaalla olevia tai muuten pienempituloisia, joille tämä ei sovi. Olen itse ollut ainoastaan sellaisissa polttareissa, joissa on mennyt 100-200 eur rahaa + omiin juomiin jonkin verran, ja joiden osallistujille se on ollut ok hinta kivasta viikonlopusta. Yleensähän nuo kestävät perjantai-iltapäivästä sunnuntai aamupäivään. Valitettavasti jos porukassa joillakin budjetti on vaikkapa 20 eur, niin sillä ei saa nykyään edes illallista ravintolassa.
Tykkään polttareista ja mielellään osallistun niihin, vaikka en tuntisi kaikkia ihmisiä. Yleensä ihmisillä on kuitenkin samanhenkisiä kavereita, joten polttareissa voi tutustua uusiin kivoihin ihmisiin ja parhaimmillaan saada itsekin uusia kavereita. Ja hääjuhla on tuplasti hauskempi, kun polttareissa on lämmitelty jo juhlatunnelmaa :) sellaisesta sen välitä, että morsianta hemmotellaan ja muut odottelee vieressä, mutta jos pääsee itsekin osallistumaan sellaisiin aktiviteetteihin, mitä ei muuten normaalisti tekisi, niin hyvä!
Miesten polttarit tuntuu olevan astetta isompia. Monesti kuulee, että sulhanen on lähtenyt 15 kaverin kanssa viettämään pitkää viikonloppua Prahaan ym. Mutta se on toinen keskustelu se, miksi miehet keskimäärin pystyvät/haluavat laittaa enemmän rahaa polttarimenoihin.
Ei ne miehetkään aina pysty eikä halua laittaa 500 euroa kaverin polttareihin, mutta miehillä on iso kynnys sanoa ettei ole varaa. Naiset on tuossa paljon suorempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiseen reissuun voisin lähteä oikein hyvin tutun kaveriporukan kanssa, mutta en tuntemattoman polttariporukan, sillä en halua jakaa esim. peseytymistiloja tuntemattomien kanssa, vaan tuollaiselle reissulle haluaisin oman hotellihuoneen, jotta saan myös omaa rauhaa ja sittenhän hinta taas nousisikin. Viime polttareissa oli niin niuhoa porukkaa että joku ulkomaanreissu olisi ollut ihan tuskaa, esimerkiksi kaaso (porukan ainoa vegaani) vaati että mennään täysin vegaaniravintolaan syömään vaikka muut sekasyöjinä olisivat halunneet vähän valinnanvaraa ja että valittaisiin ravintola, jossa olisi jokaiselle jotain.
No se on kyllä tosi että ulkomaanreissu ei onnistu jos mukana on ihmisiä joilla heittää noin pahasti päässä että kuvittelevat voivansa päättää yksin syömiset 10 ihmisen puolesta. Tosin tuollaisten kanssa jo kahvilla käynti on varmasti aika katastrofi. T. edellinen kirjoittaja
Vierailija kirjoitti:
120e on ihan kohtuullinen koko viikonlopusta, toki jos samalle kesälle kertyy monia polttareita niin alkaa kukkarossa ahdistaa.
Minulle järjestettiin juuri tuollaiset "rennot" ja sitä myöden halvat polttarit, ja olin kyllä valitettavasti aika pettynyt. En odottanut mitään huvilaa ja varjoliitämistä, mutta tankotanssitunti, saunominen halvassa airbnb:ssä ja illalla baariin on sellaisia aktiviteetteja, joita voisin ihan perus lauantainakin tehdä. Ei ollut mitään, mikä olisi jäänyt mieleen polttareina.
Apua, ootkohan morsian, jolle järjestin polttarit D: Ihan vaan tälleen vinkkinä: jos haluaa luksusta, niin kannattaa 1) lykätä naimisiinmenoa sen verran, ettei suurin osa kavereista ole enää opiskelijoita 2) hankkia sen verran paljon kavereita, ettei polttaribudjetti jää muutaman tyypin maksettavaksi 3) hankkia rikkaita kavereita, joilla on paitsi pätäkkää myös puitteet polttarien järjestämiseen, esimerkiksi suvun luksusmökki tai vene 4) tarjota muutama satanen polttarikassaan, ettei kaasojen tarvitse laskea senttejä ja miettiä, että riittääkö rahat edes siihen halpaan airbnb:hen.
:)))
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
120e on ihan kohtuullinen koko viikonlopusta, toki jos samalle kesälle kertyy monia polttareita niin alkaa kukkarossa ahdistaa.
Minulle järjestettiin juuri tuollaiset "rennot" ja sitä myöden halvat polttarit, ja olin kyllä valitettavasti aika pettynyt. En odottanut mitään huvilaa ja varjoliitämistä, mutta tankotanssitunti, saunominen halvassa airbnb:ssä ja illalla baariin on sellaisia aktiviteetteja, joita voisin ihan perus lauantainakin tehdä. Ei ollut mitään, mikä olisi jäänyt mieleen polttareina.
Apua, ootkohan morsian, jolle järjestin polttarit D: Ihan vaan tälleen vinkkinä: jos haluaa luksusta, niin kannattaa 1) lykätä naimisiinmenoa sen verran, ettei suurin osa kavereista ole enää opiskelijoita 2) hankkia sen verran paljon kavereita, ettei polttaribudjetti jää muutaman tyypin maksettavaksi 3) hankkia rikkaita kavereita, joilla on paitsi pätäkkää myös puitteet polttarien järjestämiseen, esimerkiksi suvun luksusmökki tai vene 4) tarjota muutama satanen polttarikassaan, ettei kaasojen tarvitse laskea senttejä ja miettiä, että riittääkö rahat edes siihen halpaan airbnb:hen.
:)))
Mulle luksusta oli se, että kaaso viitsi ottaa yhteyttä mun elämän eri ihmisiin, myös heihin, keitä ei tuntenut (serkku ja kaksi työkaveria), vaikka on aika ujo, sovitella aikataulut ja varmistaa kaikille aikataulut, lähetellä reittitietoja jne ja näin kaikki nämä mulle rakkaat ystävät oli yhtä aikaa paikalla mun vuokseni juhlimassa.
Meillä ei ollut tankotanssiakaan, saunominen airbnb:ssä oli ja baarikierros. Tosin siellä airbnb:ssä oli myös nyyttäriperiaatteella tuodut juomat ja ruuat, kaikki mun lempparia, senkin kaaso suunnitellut, kenen pyytää tuomaan mitä.
Että mulle olisit mielellään saanut järkätä polttarit ja tankotanssinkin olisit voinut jättää väliin, ei ois haitannut:-)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on samat fiilikset kuin sinulla, ap. Tosin sillä erotuksella, että olen juuri järjestämässä hyvän ystäväni polttareita. Morsian on ihana, mutta hänellä tuntuu olevan päivän suhteen paljon odotuksia. Lisäksi järjestän bileitä morsiamen parhaan ystävän kanssa, jolla on hyvin kunnianhimoisia suunnitelmia. Yritän parhaani mukaan pitää tyytyväisenä morsianta, hänen ystäväänsä, jonka kanssa bileet järjestän sekä osallistujia, jotka eivät varmasti ole valmiita maksamaan kaikkia ideoita. Todennäköisesti tulen maksamaan aika suuren osan kustannuksista itse, kun en kehtaa periä koko summaa morsiamen kavereilta.
Huoh. Itse olisin hyvin voinut perustaa ketjun nimeltä "En enää ikinä aio järjestää polttareita",
Siis luinko juuri että,aiot maksa ITSE kuluja koska et kehtaa pyytää osallistujilta? Sen lisäksi että menet solmuun järjästäessäsi juhlia jotka miellyttäisivät mahdollisimman monia? mieti nyt vähän mitä järkeä
Jos olisin polttareissa ja morsian tihrustaisi itkua tai muulla tavalla toisi esille pettymystään kun ei saanutkaan syvämerensukellusta, Prahan matkaa ja JVG:n yksityiskeikkaa, menisivät välit jäihin niiden polttareiden jälkeen. Ei ole onneksi tällaista sattunut, koska ystäväni ovat ovat normaalilla järjellä varustettuja ihmisiä.
En usko ihan täysin siihen, että miehillä ei koskaan ole mitään ongelmaa heittää mitä tahansa summia polttareihin. Kuulostaa enemmänkin siltä, että miesporukassa täytyy vaan säilyttää kasvonsa ja mennä virran mukana.