|||||||| TÄSSÄ asiassa työnhakijat mokaavat |||||||||||||||
Pakko vähän laittaa vinkkiä siitä, missä aloittelevat työnhakija mokaavat. Sen verran matalaksi on mennyt taso viime vuosina.
1. Työnhakija ei vastaa puhelimeen työaikana, arkisin siis jo klo 7-8
- potentiaaliseksi arvoitu hakija kutsutaan työhaastatteluun puhelimitse ja usein tämä puhelu tehdään työpäivän alussa.
- jos hakijaa ei tavoiteta, otetaan listalta toiseksi paras jne.
2. Työnhakija kätkeytyy hakemuksen taakse
- varteenotettava hakija antaa itselleen kasvot soittamalla tai vierailemalla rekrytoivassa yrityksessä
- tällainen soittava tai vieraileva henkilö on töissäkin tehokas, tekee konkreettisia tekoja ja saa aikaan
3. Työnhakija on pakottanut itsensä hakemaan töitä
- haastattelijalta ei jää huomaamatta, että hakija haluaa vain jälleen kerran todistaa itselleen, ettei saa töitä
- kunnollinen työntekijä haluaa töitä eikä siksi ole liian kranttu
4. Työnhakija on laiska/saamaton
- hakemustulvaa rajoittaakseni laitan ilmoitukseen sähköpostiosoitteeni tarkoituksellisesti väärin, jotta laiskoilta jää hakemus lähettämättä. Hyvät hakijat selvittävät firman keskuksen puhelinnumeron ja kysyvät oikean sähköpostiosoitteen.
Nimim. "7 vuotta rekrytointeja"
Kommentit (16)
Missä päin työpaikkanne sijaitsee? Onko teillä nyt tarjolla töitä? Olen valmis mihin töihin vaan joihin kelpuutetaan, asun Tampereella.
Aha. No siinäs levittelet vääriä s-postiosotteita. Keskuskin varmaan arvostaa tätä sinun lisäämää työtaakkaa. Vai rekryätkö henkilöstöä niin vähäisiä määriä, ettei linjat tukkeudu useista kymmenistä soittajista päivittäin?
En ole ikinä saanut mitään puheluita noin aikasin aamulla. Eikös hyviin tapoihin kuulu, että aikaisintaan klo:9? Ainakaan puhelinmyyjät eivät tuota ennen saa soitella. Jättää teistäkin kyllä aika tökerön mielikuvan, jos ette huoli hakijaa haastatteluun edes sen jälkeen, kun hän on soittanut teille takaisin. Itselläni on pari kertaa puhelut menneet ohi. Työhaastatteluaika on järjestynyt siinä vaiheessa, kun olen soittanut takaisin.
Ja toi toinen ohje on ihan täysin päinvastaista, mitä täällä kaikki muut ovat neuvoneet. Kuinka monta kertaa minäkin olen täällä saanut lukea, kuinka kaikenmaailman puhelut ja paikalla piipahdukset ärsyttävät, kun keskeyttävät työrutiinin. Itse yleensä päättelen vähän firman koosta, että minne soitan ja minne en. Pienissä saatan jonkin ajan päästä soittaa ja ilmoittaa itsestäni, isoissa firmoissa ei oikeastaan kiinnosta antaa kasvoja yhtiölle, joka jo kokonsa vuoksi joutuu olemaan kasvoton. Nykyään ei tosin ole ollut tarvetta soitella perään, kyllä kaikista paikoista on tullut yhteydenottoa takaisin päin.
Hyviä vinkkejä.
Luuserit on yläpeukuttaneet jo 14 kertaa kommmenttia 2...
Neuvoista näkee että kyseessä on joku paskaduuni firma jonne halutaan seuloa se epätoivoisin henkilö kyykytettäväksi. Asialliset firmat hakevat sitä parasta ja sopivinta henkilöä ammattitaitoisen HR-väen toimesta. Kaikki ymmärtää että kukaan ei ole joka sekunti puhelimella tavoitettavissa, voi olla vaikka auton ratissa. Takaisin soittelu on ihan normaalia. Asiallisista firmoista halutaan antaa kaikille hyvä kuva, väärät yhteystiedot tahallisesti ilmoituksessa antaa todella epäammattimaisen kuvan firmasta.
Ihan oikeastikko se soittaminen on edellytys sille työn saannille, vaikka hakemus olisi tosi hyvä ja kunnossa ja kokemustakin löytyy? Mun on nimittäin tosi hankala jostain syystä puhua ihmisille puhelimessa siis ihan läheisillekin niin saatika tuntemattomille sitten, mutta kasvotusten olen hyvin avoin ja reipas ihminen. Ihmekös kun en ole töitä saanut.
Pahus. Minä olen seitsemän aikaan melko varmasti suihkussa ilman puhelinta. Kuinkahan moni työpaikka on mennyt tuon vuoksi jollekulle muulle?
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 11:09"]
Pahus. Minä olen seitsemän aikaan melko varmasti suihkussa ilman puhelinta. Kuinkahan moni työpaikka on mennyt tuon vuoksi jollekulle muulle?
[/quote]Suihkussa pitää käydä jo kello neljä, jotta ehtii laittaa lounasperunat tulille ja syömään ne ennen ennen seiskaa, kun puheluita alkaa tulla.
Noin huono rekrytointi tekee hallaa yrityksen varsinaiselle bisnekselle. Mitä enemmän tieto tuollaisesta toiminnasta ja rekrytoijan mielipiteistä leviävät, sen kauemmas asiakkaat ja yhteistyökumppanit kaikkoavat. Samoin hyvät työntekijät.
Mistä tulevat nuo pystyviivat otsikkoobn? Onko tämä suora lainaus jonkun iltapäivälehden sivulta?
Et ole varmaan tehnyt päivääkään rekrytointia, tai sitten olet hakenut työntekijää omaan firmaasi -turhaan. Minäpä kerron sinulle, mikä menee väärin, toivottavasti onnistut seuraavalla kerralla paremmin.
1. Työnhakija ei vastaa puhelimeen työaikana, arkisin siis jo klo 7-8
- Ei siihen aikaan soita kukaan muu kuin sellainen, joka tarvitsee sijaista juuri sen päivän työvuoroon.
"- jos hakijaa ei tavoiteta, otetaan listalta toiseksi paras jne." Ilmanko sinun työntekijöittesi taso on laskenut, jos olet aina toiminut näin.
2. Työnhakija kätkeytyy hakemuksen taakse
- varteenotettava hakija antaa itselleen kasvot soittamalla tai vierailemalla rekrytoivassa yrityksessä
Jos sinä olisit oikeasti töissä, tietäisit että hyvin harvoin tuo toimii. Eikä ensinkään siinä tapauksessa, että työpaikka on Helsingissä ja työnhakija Savukoskella.
3. Työnhakija on pakottanut itsensä hakemaan töitä
- haastattelijalta ei jää huomaamatta, että hakija haluaa vain jälleen kerran todistaa itselleen, ettei saa töitä
- kunnollinen työntekijä haluaa töitä eikä siksi ole liian kranttu
Tästä olen kyllä samaa mieltä, mutta toisaalta huonot työpaikat varsinkin uran alussa voivat huonontaa tilannetta.
4. Työnhakija on laiska/saamaton
- hakemustulvaa rajoittaakseni laitan ilmoitukseen sähköpostiosoitteeni tarkoituksellisesti väärin, jotta laiskoilta jää hakemus lähettämättä. Hyvät hakijat selvittävät firman keskuksen puhelinnumeron ja kysyvät oikean sähköpostiosoitteen.
Ei ihme, jos työntekijäsi ovat sitten sellaisia kuin ovat, kun kerrot että taso on laskenut.
Nimim. "7 vuotta rekrytointeja"
[/quote]
Mulle soitettiin juurikin työpaikasta (en ollut edes hakenut). Näin numeron ja katsoin Fonectasta soittajan mutta soneran verkkovian takia en voinut soittaa heti takaisin. Soitin uudelleen ja jätin viestin sekä tekstarin mutta taas sonera pätki. Pääsin kuintekin haastatteluun.
Eli vika voi olla myös ihan muussakin kuin hakijassa.
just joo, aloittajalta unohtui muutama vielä pahempi moka:
- Olet liian vanha, yli kolmekymppiset voi varautua eläkkeelle lähtöön tai pieniin ilmaistyöpätkiin työharjoittelun nimissä.
- Pyydät palkkaa. Luulisi nyt jo hitaammankin tajuavan että yli kuukauden työttömänä olleelle ei makseta nykyään palkkaa vaikka olisi 20v työkokemusta just siitä samasta työstä ja samassa firmassa mitä hakee.
- Koulutuksesi ei riitä. Jos me kerran halutaan kaupan kassalle maisteri tai DI niin turha tulla jollain opistopapereilla kyselemään vaikka olisitkin ollut 20v kaupan kassalla.
- Lisäksi hakijalla on oltava asennettuna ja minuutin varoitusajalla ennalta ilmoittamatta käyttövalmiina kaikki maailman videoneuvottelu- ja muut chättiohjelmat koska kun me halutaan videohaastattelu niin siinä ei jäädä odottelemaan jonkun ohjelman asennuksia tai säätämistä tai koneen käynnistymistä.
Voi terve. Ihan kohteliaisuus syistä en soittaisi kenellekään ennen 9 aamulla. Jos talo palaa niin sitten voi soittaa. Kuulostaa aika haista paska työpaikalta. Just tein vakituisen, kokoaikaisen työsopimuksen 500€/kk palkka yli tessin. Eikä tarvinut vastailla puhelimeen keskellä yötä tai muuta älytöntä
Näin itse rekrytoivana en voi sanoa muuta kuin että tuolla lailla rekrytoimalla yritys saa juuri sellaisia työntekijöitä kuin ansaitsee... eli ei niitä parhaimpia päältä. Tosin on varmaan ihan hyvä, että yritys näyttää jo ennen työpaikan vastaanottamista, että siellä ei keskitytä työntekoon, vaan työntekijöiden pompottamiseen.
Ja mitenköhän aloittajalla on aikaa hengata jossain AV-palstalla keskellä työpäivää? Työelämä on niin hektistä nykyään, että tunnollisena työntekijänä minulla ei ollut edes aikaa käydä lounaalla saatika tarkistaa omia s-posteja, puhumattakaan nettisurffailusta. En ollut koskaan sairaslomalla (vaikka toki suosittelen sitä niille, jotka ovat sairaana, ei mikään marttyyri tarvitse olla). Tein vielä ylitöitäkin ja silti sain haukkuja siitä, etten tullut jo 7:ksi töihin, vaikka meillä oli liukuva työaika klo 18 asti. Olin useimmiten viimeinen työntekijä, joka lähti toimistolta. Aika nopeasti sain kuitenkin potkut. Olisiko johtunut siitä, etten nauranut tiimissämme olleen keski-ikäisen miehen rasistisille vitseille..? Nyt olenkin sitten hakenut töitä pari vuotta enkä ole saanut edes sellaista työpaikkaa, jonka utopistiset hakukriteerit onnistuin jopa ylittämään. Haastatteluun pääsin kerran, mutta siihen valittiin joku vähemmän koulutettu. Että tällaisia laiskiaisia sitä on työnhakijoina...
Pahin moka minkä työnhakija voi tehdä on erehtyä hakemaan teille töihin :D