Ihmiset eivät osaa käyttää rahojaan
Miksi erittäin iso osa ihan perusduunareista ja jopa korkeakoulun/yliopiston käyneistä ei osaa hallita talouttaan?
Ihmiset valittaa että on kallista ja ei riitä rahat vaikka on vakituinen työpaikka? Miten se on mahdollista? Ellei ole jotain sairautta tai onnettomuutta niin vakituisen työpaikan omaavalla ihmisellä ei pitäisi olla taloudellisia ongelmia juurikaan. Varsinkaan jos on ollut kauan vakituinen.
Itseasiassa pitäisi jäädä joka ikinen kuukausi rahaa säästöön ympäri vuoden.
On vaan niin ihmeellistä että moni valittaa kun on kallista elää ja sitten ne on koko ajan ostamassa jotain ja ramppaamassa kaikissa maksullisissa tapahtumissa. Ihan kuin ne olisivat pakollisia?
Ei ihmisen tarvitse olla ostamassa koko ajan jotain. Itse käyn kerran kahdessa viikossa ruokakaupassa. Sekä kerta viikkoon ostamassa hedelmiä ja vihanneksia.
Muuten en ole ostanut yhtään mitään koko tänä vuonna.
Laskut tietenkin maksanut.
Miksi ihmiset valittavat että ei ole rahaa ja on niin kallista kun he ovat täysin itse syyllisiä siihen?
Kommentit (94)
Mulla on hyvä palkka, vaikka olen sinkku nainen. En asu vuokralla, joten lainanlyhennys on kuukausittainen säästöni. Sen lisäksi riittää olemassa oleva vararahasto, jota ei ole tarvetta kasvattaa vaan ainoastaan paikata, jos on huvennut. Jos kaikki hautoisivat rahojaan ilman että se on tavoitteellista säästämistä kohdetta varten, ei tarvitsisi ihmetellä, miksi Suomen talous mataa.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 06:11"]
Ap.Paljon sun asumiskulut on?
[/quote]
Reilu 800 euroa kuussa. Omistusasunto. Sähkö erikseen tietenkin. Tuo asumiskulu siis kattaa velanmaksunkin. Tämä asunto on minulle aivan ylisuuri ja tulisin toimeen kyllä paljon pienemmälläkin. Mutta tämä on vaan niin hyvällä paikalla.
Ap, olet väärässä.
Ensinnäkin, on oikeasti olemassa ammatteja ja työpaikkoja, joiden palkalla ei elä. Ei varsinkaan, jos pitää elättää perhe yhden töissäkäyvän palkalla.
Toiseksikin: ihmiselle voi ilman omaa syytään tulla kalliita lisäkuluja. Terveysmenoja - juu, ei maksa Kela kaikkea - takausvelkoja, yllättäviä remontteja jne. Kaikkeen ei se vararahastokaan riitä, kas kun yllättävillä menoilla on tapana tulla ryppäissä.
Kolmas seikka on, että kenellä tahansa voi elämäntilanne muuttua pysyvästi ja perusteellisesti. Säästöillä ei pelasta tilannetta, jos loppuelämä pitää tulla toimeen kolmanneksella aiemmista tuloista vaikkapa keski-iässä iskevän työttömyyden tai työkyvyttömyyden takia.
Minä ymmärrän: elämän yllätyksellisyyden myöntäminen on pelottava ajatus, sinusta ei ap ilmeisesti siihen ole.
JOHTUU SIITÄ ETTÄ IHMISET EI EROTA ENÄÄ MIKÄ ON VÄLTTÄMÄTTÖMYYTTÄ JA MIKÄ YLELLISYYTTÄ.
ELI:
*pakko omistaa tietokone, älyluuri, tv, radio, mikroaaltouuni, pesukone, kuivausrumpu
*pakko harrastaa maksullisia harrastuksia
*pakko olla paljon vaatteita kaapissa
*ostavat take away kahveja ja take away lounaita
*käyvät konserteissa ym maksullisissa tapahtumissa
*matkustelevat
Ja niihin ne rahat menee! Ihmiset eivät voi hyväksyä ajatusta ettei heillä OLE VARAA tällaisiin "perusjuttuihin" ja pitävät rikkaina niitä joilla on varaa yksityislentokoneeseen ja timanteilla kuorrutettuun kylpyhuoneeseen. Eivät tajua että nuo "perusjutut" on jo luksusta.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 07:03"]
Tässä ap muutamia juttuja, joita minä olen nyt ostanut elokuussa ruuan lisäksi: Antibioottivoide ihotulehdukseen 18€ Ovikello rikki menneen tilalle 12€ Polkupyörän sisäkumi 4€ Pariston vaihto rannekelloon 6€ Noista tulee jo 40€, ja tämän tyyppisiä menoja meillä ainakin on jatkuvasti. On aika utopiaa ettei ikinä tarvitsisi mitään muuta ostas kuin ruokaa.
[/quote]
No tietenkin voi joskus joutua ostamaan vaikkapa lääkkeitä jne. Kun puhuin ruoasta niin siihen kuului muutkin elintarvikekaupan tuotteet.
Tietenkin joutuu joskus aina jotain ostamaan. Mutta ei sitä oikeasti kovin usein tarvitse olla ostelemassa. Tietenkin jos vaikka ostaa sukkaparin aina kerralla niin saahan sitä ostelua ripoteltua pidemmälle aikavälille. Mutta muuten ei juuri.
Tietenkin jos vaikka tietokone hajoaa niin uusi pitää ostaa mutta se on eri asia. Ketjun aihe ei koske nyt sitä.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 07:58"]JOHTUU SIITÄ ETTÄ IHMISET EI EROTA ENÄÄ MIKÄ ON VÄLTTÄMÄTTÖMYYTTÄ JA MIKÄ YLELLISYYTTÄ.
ELI:
*pakko omistaa tietokone, älyluuri, tv, radio, mikroaaltouuni, pesukone, kuivausrumpu
*matkustelevat
Ja niihin ne rahat menee! Ihmiset eivät voi hyväksyä ajatusta ettei heillä OLE VARAA tällaisiin "perusjuttuihin" ja pitävät rikkaina niitä joilla on varaa yksityislentokoneeseen ja timanteilla kuorrutettuun kylpyhuoneeseen. Eivät tajua että nuo "perusjutut" on jo luksusta.
[/quote]
Suurin osa noista luettelemistasi asioista takaa toiselle suomalaiselle työpaikan, joten hyvä, antakaa rahan kiertää!
Takausvelkoja ei tarvitse maksaa, kun ei takaa mitään.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 07:58"]
JOHTUU SIITÄ ETTÄ IHMISET EI EROTA ENÄÄ MIKÄ ON VÄLTTÄMÄTTÖMYYTTÄ JA MIKÄ YLELLISYYTTÄ.
ELI:
*matkustelevat
[/quote]
LISÄÄN LISTAAN TÄMÄN:
*pakko omistaa kaikki itse, mitään ei jaeta esim naapurien tai kavereiden kesken. Kaikilla pitää olla oma kamera, omat työkalut, oma imuri, oma se ja tämä ja tuo.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 07:51"][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 07:49"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 07:45"][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 06:56"] [quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 06:53"][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 06:18"] 3 jatkaa.Ajattelin vaan kun puhut pääosin ruoasta rahanmenona,että tuskinpa sitten oot niitä 1200 e vuokraa,pienestä asunnosta maksavia.Siispä jos ruoka on se iso menoerä,niin onneksi olkoon Ap. [/quote] 1200 euroa pienestä asunnosta? En tiedä missä helkutissa oikein asut mutta tuolla hinnalla saa kyllä aika helkutin ison asunnon. Ellet nyt jostain punavuoresta ole ole vuokrannut jotain asuntoa. [/quote] Ei ole mun asunto,mutta katos huvikses,vuokrat noussut nyt kesällä.40 e neliö ei ole tavaton Helsingissä. [/quote] Mistä helkutista sä noin kalliita asuntoja löydät? Varmaan löydätkin en mä sitä epäile mutta tyhmä niitä ottaa. [/quote] Just nyt esim. ei oo sellasta vaihtoehtoa,että vois vaan jotenkin valita minkä asunnon ottaa.Niitä haetaan ja käydään näytöissä hirveän ison ihmislauman kanssa.Miten sä et tätä tiedä?
[/quote]
Tälläkin hetkellä on PALJON halvempia asuntoja vuokralla Helsingissä runsain määrin ympäri Helsinkiä.
Tuollaisia hintoja en ole koskaan kuullut kenenkään maksavan
[/quote]
Miten voi olla,että et ole kuullut?Etkö tunne yhtään pariskuntaa tai perhettä?
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 07:54"][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 06:11"]
Ap.Paljon sun asumiskulut on?
[/quote]
Reilu 800 euroa kuussa. Omistusasunto. Sähkö erikseen tietenkin. Tuo asumiskulu siis kattaa velanmaksunkin. Tämä asunto on minulle aivan ylisuuri ja tulisin toimeen kyllä paljon pienemmälläkin. Mutta tämä on vaan niin hyvällä paikalla.
[/quote]
Ok.No Helsingissä toi riittäisi ehkä kaksion lainanlyhennykseen 25 vuoden maksuajalla.Sitten tietty vastike n.400 e ja vesi sekä sähkö päälle.Eli et tiedä näistä hinnoista mitään.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 07:50"][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 07:18"]
No siis määräaikainen?No joo,niitähän saa halvemmalla.Ei ole varmaan tarkoitus muuttaa 5 kk välein?Ja ruoka on kalliimpaa täällä,koska on tosiaan vuokrat hiukan eri kaliiberia.
[/quote]
Ruoka on halvempaa kaupungeissa kuin maalla. Mene pois provoamasta tästä ketjusta
[/quote]
No mitäs teillä maksaa maali sikanauta?Täällä 2,5 e.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 07:52"]
Mulla on hyvä palkka, vaikka olen sinkku nainen. En asu vuokralla, joten lainanlyhennys on kuukausittainen säästöni. Sen lisäksi riittää olemassa oleva vararahasto, jota ei ole tarvetta kasvattaa vaan ainoastaan paikata, jos on huvennut. Jos kaikki hautoisivat rahojaan ilman että se on tavoitteellista säästämistä kohdetta varten, ei tarvitsisi ihmetellä, miksi Suomen talous mataa.
[/quote]
En tiedä vararahastosi kokoa, mutta suomalaisilla on tapana vinkua että ei ole varaa siihen ja siihen oikeasti tärkeään asiaan ja yhteiskunnan se pitäisi maksaa.
No olisi jos se raha käytettäisiin järkeviin asioihin. Ei sitä rahaa tarvitse hautoa vaan käyttää JÄRKEVIIN asioihin. Miksi ihmiset huutavat että ei ole varaa maksaa entisistä yliopisto opinnoista vaikkapa 30 000 euroa velkaa 20 vuoden aikana, mutta heillä on varaa tuhlata se sama raha täysin turhuuksiin?
Jos sitä varaa on käyttää turhuuteen niin sitä on varaa käyttää maksamaan omia kuluja
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 08:06"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 07:54"][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 06:11"] Ap.Paljon sun asumiskulut on? [/quote] Reilu 800 euroa kuussa. Omistusasunto. Sähkö erikseen tietenkin. Tuo asumiskulu siis kattaa velanmaksunkin. Tämä asunto on minulle aivan ylisuuri ja tulisin toimeen kyllä paljon pienemmälläkin. Mutta tämä on vaan niin hyvällä paikalla. [/quote] Ok.No Helsingissä toi riittäisi ehkä kaksion lainanlyhennykseen 25 vuoden maksuajalla.Sitten tietty vastike n.400 e ja vesi sekä sähkö päälle.Eli et tiedä näistä hinnoista mitään.
[/quote]
Minulla on kolmio ja maksuaikaa ei ollut edes ottaessa kuin 18 vuotta ja vastike on reilusti alle 400 euroa. Se sisältyy tuohon 800 euroon.
Voisin itseasiassa maksaa koko velkani pois heti koska minulla on säästössä enemmän rahaa kuin minulla on velkaa. Mutta en viitsi. Maksoin reilun summan asunnosta käsirahana jo ennen velanottoa. Vesi kuuluu myös tuohon 800 euroon.
Sähkölasku ei ole minulla kovin suuri. Alle kaksi sataa euroa puolessa vuodessa.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 06:59"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 06:55"][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 06:33"] Sen mä vaan sanon,että pk-seudulla jos asut ja olet sinkku,niin matalapalkkatyössä (vaikka koulunkäyntiavustaja),niin kusessa oot.Eli ei tämä ole mitenkään sovellettavissa,rahan arvo on eri täällä.Kävin viikko sitten maalla ja meinasin alkaa hamstraamaan kaupasta ruokaa kotiin,tuntui kun olisi mennyt Viroon (en käytä mitään deluxe-kauppoja,vaa Prismaa) oli niiiiin halpaa. [/quote] Ei pidä paikkaansa. Olen itse elänyt Helsingissä koko ikäni. IKINÄ ole tuntunut kalliilta ja aina ollut matalapalkka alalla töissä. Eikä siellä maalla kaupoissa ole yhtään sen halvempaa päin vastoin. [/quote] No on.Ainakin Pohjanmaalla ihan älyttömän halpaa.
[/quote]No Pohojanmaallahan kaikki on erityistä:))))
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 08:09"][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 07:52"]
[/quote]
En tiedä vararahastosi kokoa, mutta suomalaisilla on tapana vinkua että ei ole varaa siihen ja siihen oikeasti tärkeään asiaan ja yhteiskunnan se pitäisi maksaa.
No olisi jos se raha käytettäisiin järkeviin asioihin. Ei sitä rahaa tarvitse hautoa vaan käyttää JÄRKEVIIN asioihin. Miksi ihmiset huutavat että ei ole varaa maksaa entisistä yliopisto opinnoista vaikkapa 30 000 euroa velkaa 20 vuoden aikana, mutta heillä on varaa tuhlata se sama raha täysin turhuuksiin?
Jos sitä varaa on käyttää turhuuteen niin sitä on varaa käyttää maksamaan omia kuluja
[/quote]
No koskaan yhteiskunta ei ole maksanut mulle muuta kuin lapsena lapsilisän. Muut sitten olen saanut yhteiskunnan palveluina ja infrana. Eli en vingukaan. Mulla on talous hyvällä mallilla, vaikka näennällisesti kaikki menee. Kuitenkin asuntovarallisuus kertyy ja se on realisoitavissa katastrofin tullessa.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 07:50"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 07:18"]
No siis määräaikainen?No joo,niitähän saa halvemmalla.Ei ole varmaan tarkoitus muuttaa 5 kk välein?Ja ruoka on kalliimpaa täällä,koska on tosiaan vuokrat hiukan eri kaliiberia.
[/quote]
Ruoka on halvempaa kaupungeissa kuin maalla. Mene pois provoamasta tästä ketjusta
[/quote]Totta, ostamme usein mökkiseudulta maalla ruokaa ja kaikki on ollut kalliimpaa kuin keskisellä uudellamaalla. ns kaupunkioloissa.
Mä ole muuten ap:n kanssa samaa mieltä, sillä tunnen iihan samoissa töissä koko ikänsä olleita ihmisä, eivätkä ikinä ole saaneet hankittua omaa asunto, muusta puhumattakaan, vaan aina kitistään rahapulassa. Kalllita hajuvesiä ja merkkivaatteita kyllä löytyy.
He ovat valintansa tehneet.
Meillä rahat on menneet taloon, mökkiin, sijoitusasuntoon, autooon ja veneisiin . Olemme jopa matkustelleet jonkun verran.
Elämme omalla tyylillämme, sääsäväisesti, mutta emme ikinä valita, ettei ole rahaa.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 07:56"]Ap, olet väärässä.
Ensinnäkin, on oikeasti olemassa ammatteja ja työpaikkoja, joiden palkalla ei elä. Ei varsinkaan, jos pitää elättää perhe yhden töissäkäyvän palkalla.
Toiseksikin: ihmiselle voi ilman omaa syytään tulla kalliita lisäkuluja. Terveysmenoja - juu, ei maksa Kela kaikkea - takausvelkoja, yllättäviä remontteja jne. Kaikkeen ei se vararahastokaan riitä, kas kun yllättävillä menoilla on tapana tulla ryppäissä.
Kolmas seikka on, että kenellä tahansa voi elämäntilanne muuttua pysyvästi ja perusteellisesti. Säästöillä ei pelasta tilannetta, jos loppuelämä pitää tulla toimeen kolmanneksella aiemmista tuloista vaikkapa keski-iässä iskevän työttömyyden tai työkyvyttömyyden takia.
Minä ymmärrän: elämän yllätyksellisyyden myöntäminen on pelottava ajatus, sinusta ei ap ilmeisesti siihen ole.
Takausvelka ei tule ilman omaa syytä.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 07:46"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 07:09"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 07:06"]
Ne joiden mielestä ruoka ei Helsingissä ole kalliimpaa ei joko asu siellä tai sitten ei poistu sieltä koskaan.Käykääs huvikseen joskus esim Lohjan tai Riihimäen Prismassa,ei tarvi kauas mennä ja hinnat on ihan toiset kun esim.Sellon Prismassa.
[/quote]
Totta kai ruoka on siellä kalliimpaa, koska palkat on paremmat. Siksihän porukka pääkaupunkiseudulle haluaa, kun tulot nousee. Mutta se kaupan kassakin tienaa paremmin Sellossa kuin muualla Prismassa, joten palkka pitää ujuttaa ostosten hintoihin.
Maalla on isommat kodit, halvemmat asumiskustannukset, halvempi ruoka jne. ja vastaavasti pienempi palkka, joka riittää paljon enempään. Kysymys on omista valinnoista. Suurin osa työpaikoista on muualla kuin Helsingissä.
[/quote]
Lähde nyt tästä ketjusta pois provoamasta
[/quote]
Mikä tuossa on provoa?
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 05:40"]
No jotkut haluaa elää.
En kyllä ymmärrä, miksi vastasin, provohan tää on.
[/quote]
Ennen vanhaan törsääminen ja holtittomuus tarkoitti päinvastaista. Jos ei jäänyt fyrkkaa - kuoli nälkään. Tänä päivänä tukiaissuomessa "elää" tarkoittaa sitä että ansaitut rahat ovat "elämiseen" ja sitten siihen päälle tulevat tukiaiseurot pitävät elossa.
Argumenti on siis huono. Ne "elää" kellä on siihen varaa. Yhteiskunnan tehtävä on pitää ihmiset hengissä, ei "elämässä".
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 07:49"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 07:45"][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 06:56"] [quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 06:53"][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 06:18"] 3 jatkaa.Ajattelin vaan kun puhut pääosin ruoasta rahanmenona,että tuskinpa sitten oot niitä 1200 e vuokraa,pienestä asunnosta maksavia.Siispä jos ruoka on se iso menoerä,niin onneksi olkoon Ap. [/quote] 1200 euroa pienestä asunnosta? En tiedä missä helkutissa oikein asut mutta tuolla hinnalla saa kyllä aika helkutin ison asunnon. Ellet nyt jostain punavuoresta ole ole vuokrannut jotain asuntoa. [/quote] Ei ole mun asunto,mutta katos huvikses,vuokrat noussut nyt kesällä.40 e neliö ei ole tavaton Helsingissä. [/quote] Mistä helkutista sä noin kalliita asuntoja löydät? Varmaan löydätkin en mä sitä epäile mutta tyhmä niitä ottaa. [/quote] Just nyt esim. ei oo sellasta vaihtoehtoa,että vois vaan jotenkin valita minkä asunnon ottaa.Niitä haetaan ja käydään näytöissä hirveän ison ihmislauman kanssa.Miten sä et tätä tiedä?
[/quote]
Tälläkin hetkellä on PALJON halvempia asuntoja vuokralla Helsingissä runsain määrin ympäri Helsinkiä.
Tuollaisia hintoja en ole koskaan kuullut kenenkään maksavan