Tehkää mulle viikon ruokalista ostoslistalla max 50e?!?
Pliis auttakee.
Ensi kuukausi saa luvan olla pihistely kuukausi kun ei tule mitään että koko tili menee ruokakauppaan ja en aina jaksa syödä samoja ruokia.
Tuolla 50 eurolla pitäisi siis saada kaikki viikoksi mitä kaupasta ostetaan. 1 hengen talous,sekasyöjä ja kaikki ateriat syödään kotona(tai ei syödä mutta otetaan töihin eväät).
Allergialistalla melkein kaikki hedelmät,
Saa tehdä koko kuukauden listankin jos haluaa mutta viikon listalla pääsisin jo alkuun.
Kiitos.
Kommentit (66)
Kuinka paljonko yleensä päivässä syöt
Kaalisoppaa ja hernekeittoo ja borssikeittoo
Ma: Pyttipannu
Ti: Makaronilaatikko
Ke: Makaronilaatikko
To: Hernekeitto ja riisipiirakat
Pe: Kanakastike ja perunat
La: Kinkkukiusaus
Su: Kinkkukiusaus
Salaatiksi porkkaraastetta, ananasta, paprikaa, kurkkua
Aamupalalle leipää, margariinia, juustoa, mehukeittoa, kananmunaa
Välipalaksi pähkinöitä ja rusinoita, jugurttia, (hedelmiä), viikonlopuksi suklaata
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun myös yksin ja ihmettelen, minkäkokoisia laatikoita ja keittoja tässä on tarkoitettu. Jos teen esim. laatikon tai keiton, riittää siitä 3-4 aterialle
Minä olen se, joka teki tuon pitkän ruokalistan/ostoslistan. Siihen olen kirjoittanut sen, monelleko aterialle olisi tarkoitus saada se ruoka riittämään. Pinaattikeiton tekisin sen verran reilun kokoisen, että siitä riittää kahdeksi päiväksi ja jää vielä yli lettutaikinaa varten, eli ehkä 7dl maitoa keittoon? Makkarakeitto kahdeksi päiväksi - sen verran pieniä määriä, että se menee noin, jos tekee isomman sopan, niin syö sitten useamman kerran ja jättää jotain pois.
Tonnikalapastaa varten ei tarvitse keittää koko makaronipaketillista jne.
oletan, että ihminen, joka asuu itsenäisesti ja osaa tehdä ruokaa, osaa myös arvioida annoskokoa ja tarvittavan ruuan määrää.
7dl keitosta ei kyllä kahden aterian jälkeen mihinkään lettutaikinaan jää aineksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ma: jauheli sipuli magaroni
ti: sipuli jauheli magaroni suola
ke: sipuli jauheli makarooni pippuria suolaa mausteita
to: makaroonni keitto
pe: pasta salaatti majoneesi tonni kala pasta makaroponi
la: sipsu pussi
O
su: heedlmä salaaattiayksi annos per päivä riittää jos et ole läski
Voi luoja, onneksi itse en ole näin vammainen ja omaan myös kirjoitustaidon.
Eiköhän tuossa ollut puhtaasti tarkoitus v'ttuilla ap:lle, joka on niin uusavuton, ettei osaa edes ruokalistaa itselleen suunnitella :D
Nälkäänsä syö vaikka perunaa, koko kuukauden,jos muuhun ei rahaa?Mene seurakunan sivuille on tarjolla iltasinkin ruokaa,seurakunasta rippuen 1e tai 2e.eri päivinä,eri seurakunissa ruokailut myös perheille ja todella työ-ajan jälkeenkin.Eivät kysy kulutko kirkkoon.
Prismassa on kello 21 jälkeen paljon punalaputettuja tuotteita joten sieltä hakisin seuraavan päivän ruokatarpeet. Sitten tietysti nämä normaalit halvat tuotteet kuten makarooni, tonnikala, peruna yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun myös yksin ja ihmettelen, minkäkokoisia laatikoita ja keittoja tässä on tarkoitettu. Jos teen esim. laatikon tai keiton, riittää siitä 3-4 aterialle
Minä olen se, joka teki tuon pitkän ruokalistan/ostoslistan. Siihen olen kirjoittanut sen, monelleko aterialle olisi tarkoitus saada se ruoka riittämään. Pinaattikeiton tekisin sen verran reilun kokoisen, että siitä riittää kahdeksi päiväksi ja jää vielä yli lettutaikinaa varten, eli ehkä 7dl maitoa keittoon? Makkarakeitto kahdeksi päiväksi - sen verran pieniä määriä, että se menee noin, jos tekee isomman sopan, niin syö sitten useamman kerran ja jättää jotain pois.
oletan, että ihminen, joka asuu itsenäisesti ja osaa tehdä ruokaa, osaa myös arvioida annoskokoa ja tarvittavan ruuan määrää.
7dl keitosta ei kyllä kahden aterian jälkeen mihinkään lettutaikinaan jää aineksia.
No tekee sitten litrasta maitoa, tai vaikka kahdesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tekee sitten litrasta maitoa, tai vaikka kahdesta.
Miksi kukaan haluaisi syödä 4:llä aterialla viikossa samaa ruokaa? Pinaattilettuhan on käytännössä paistettua pinaattikeittoa.
50e syö kyllä ihan hyvin ja terveellisesti. En ala nyt mitään listaa väsäämään, mutta pitää varautua syömään samaa ruokaa ainakin 2 päivää, suunnitella ostoslista, jättää herkut ym. epäruoka ostamatta ja yleensä valmistaa se ruoka itse eli eineksiä mahdollisimman vähän.
Ei edes tarvi mihinkään soijarouheeseen ja paljaaseen linssikeittoon sortua.
Vierailija kirjoitti:
Näin vähän vaivaa puolestasi! Oletetaan, että sulla on kotona kahvia/teetä, sokeria, suolaa ja mausteita. Tässä listassa on vähän luksustakin (parsa), ei mitään namia tai tarpeetonta makeaa. Jauhelihasta, kanasta ja lohesta saat loihdittua vaikka mitä creme fraicen ja juuston kanssa. Tekaise omenapiirakka!
Ole hyvä! :)
Hedelmät ja vihannekset
Keräkaali 1,49 n. 1.25 kg 1 kpl
Pirkka suomalainen kiinteä peruna 1kg 1,09
K-Menu omena 2kg 1,69
Pirkka valkosipuli 100 g 2lk 1,29
Parsa vihreä 450g 1lk 3,99
Leivät, keksit ja leivonnaiset
Vaasan Ruispalat Ohut Herkku 12kpl /390g täysjyväruisleipä 1,99
Liha ja kasviproteiinit + Kala ja merenelävät
Atria 450g Naturel kanan paistileike 4,39
Pirkka sika-nauta jauheliha 23% 400g 2,25
Pirkka lohifileepalat 2x150g/300g ASC 8,09
Maito, juusto, munat ja rasvat
Flora Kulta margariini 400g 80% 1,55
Pirkka suomalainen kevytmaito 1l 0,79
Pirkka creme fraiche 18% 150g laktoositon 0,75
Pirkka vapaan kanan ruskea kananmuna 6 kpl/348g 1,19
Ingman pehmeä mieto rahka 200g laktoositon 0,60
Arla Loputon 1,1 kg kermajuusto 4,99
Kuivat elintarvikkeet ja leivonta
Elovena kaurahiutale 1 kg 1,75
Myllyn Paras Makaroni 400g 0,33
Pirkka jasmiiniriisi 1kg 2,29
Barilla Spaghetti n.5 1kg 1,89
Pirkka suomalainen puolikarkea vehnäjauho 2kg 1,45
Säilykkeet, keitot ja ateria-ainekset
Pirkka tomaattimurska 500 g 1,80 2 kpl
Pakasteet
Apetit maissia 200g pakaste 1,19
Pirkka suomalainen mustikka 200 g pakaste 2,19
Yhteensä 49,03
Hinta ilman Plussa-korttia 50,11
Aloittaja: mitä syöt aamuisin? Jokaisella on yleensä omat rutiininsa eli aamiaisvinkkejä on vaikea antaa.
Kommentoisitko saamiasi vastauksia please? Jos teet niin, niin kerron mitä tässä listassa (olen sen lähettäjä) voi tehdä ruokaa. Ai niin, pahoittelen omenoita jos olet niille allerginen - ne vaan olivat niin halpoja että laitoin listaan.
Vierailija kirjoitti:
Näin vähän vaivaa puolestasi! Oletetaan, että sulla on kotona kahvia/teetä, sokeria, suolaa ja mausteita. Tässä listassa on vähän luksustakin (parsa), ei mitään namia tai tarpeetonta makeaa. Jauhelihasta, kanasta ja lohesta saat loihdittua vaikka mitä creme fraicen ja juuston kanssa. Tekaise omenapiirakka!
Hedelmät ja vihannekset
K-Menu omena 2kg 1,69
Pakasteet
Yhteensä 49,03
Hyvä! Näistä jos joitakin saisi vielä -30% / -60% alella niin jes.
Mihin voin lähettää laskun palveluksesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nakkisoppa/ makkarasoppa. Nkit 3e, pakastevihannekset2e lihaliemi. + leipää. menee kevyesti 2 tai 3 päivää
Purkkilihapullat (tarjouksessa 5 prk 10:llä + perunat tai valmismuusi/ spaghetti alle 5e
kinkkukiusaus: Perunasipulisekoitus, kinkkusuikaleet (On usein vielä -30%) ruokakerma
Hernesoppa: Tarjouksessa joskus monta purkkia kympilla. muuten vähän yli 1e/ purkki
Lämmin leipä: Lauantaimakkara, juusto ja paahtoleipä
Karjalanpaisi -30 %
Onhan näitä.... Ei tosin sisältänyt mitään salaattia/ vast.
Jos viikkobudjetti on 50 euroa (tai lähes), sillä ei tarvitse syödä moskaa kuten purkkilihapullia, nakkeja ja lauantaimakkaroita.
50 eurolla saa monta kana, liha/jauheliha, kala pakkausta, joista saa useita monen hengen aterioita, jokaisesta erikseen. Kun hankkii yhden kana, jauheliha ja kalapaketin, vihanneksia, sipulia, perunaa, pastaa ja mausteita, saa ne helposti noin 25-30 eurolla, loput jää herkutteluun tai muihin tarvikkeisiin, jos niistä on pulaa.
Kun tekee ruoat itse, alusta saakka, voi hyvin herkutella koko viikon, 50 euron budjetilla. Tarvii vain opetella tekemään itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hedelmät ja vihannekset
K-Menu omena 2kg 1,69
Pakasteet
Yhteensä 49,03
Aloittaja: mitä syöt aamuisin? Jokaisella on yleensä omat rutiininsa eli aamiaisvinkkejä on vaikea antaa.
Kommentoisitko saamiasi vastauksia please? Jos teet niin, niin kerron mitä tässä listassa (olen sen lähettäjä) voi tehdä ruokaa. Ai niin, pahoittelen omenoita jos olet niille allerginen - ne vaan olivat niin halpoja että laitoin listaan.
Samat sanat, sen toisen listan kirjoittaja.
Soijarouhepussi- saat edullista proteiinia
Kananmunia
Broilerin koipireisiä
Hyvä arkijuusto
Tomaattimurskaa 6 purkkia
Sipulia
Porkkanoita
Kaalia
Perunoita
Riisiä
Puuroriisiä
Punaista maitoa
Maitorahkaa( 500 g purkki edullisin)
Kaurahiutaleita
Pakastemarjoja ( puolukat halvimpia, mustaherukat)
Margariini
Sämpyläjauhoja
Ruokaöljy
Mausteita löytyy kotoa
Leivo itse sämpylät
Aamupala Kaurapuuro+ marjat + rahka
Soijarouheesta+ sipulista+tomaatimurskasta kastike+ keitetty riisi + kaaliraaste ( vinegretti öljy, etikka , mausteet)
Uunibopileri+ uunijuurekset ( peruna+ porkkana- öljy+ mausteet)
Munakas
Siinä lounaat+ iltaruoka
Sämpylät+ juusto+ margariini+ porkkanaraaste välipala/ iltapala tai riisipuuro marjoilla.
No kait toi nyt onnistuu helpolla ilman kummempia miettimisiä! Meillä 2 aikuista ja 2 pientä lasta syö 110 eurolla viikon. Sis. vaipat, paperit, pesuaineet ym. kauppaostokset.
Aamu: puuroa lisukkeineen + maitoa tai muroja tai jogurttia tai leipää ja maitoa, kahvia, joskus tuoremehua
Lounaat ja päivälliset: kaalilaatikko, nakkisoppa, tortillat, kinkkukiusaus, pakastevihannekset, salaatti, maito tai vesi
Välipalat: viili, voileipä, hedelmät (sorry ap..),vohvelit, sämpylät
Iltapalat: puuro, jogurtti, pannari, dippivihannekset, vispipuuro, lämpimät voileivät
Tärkeää on suunnitella viikko paperille ennen ostosteissua, muuten tulee ostettua kalliita aineita tai eineksiä summamutikassa ja lopulta ei ole mitään kunnon aterian tarvikkeita
Miten avuton pitää olla ettei esim foodiesta osaa tehdä ostoslistaa itse??
Tuolla saa vaikka mitä, hinnat laskettu täyden hinnan mukaan että esim currytahnaa on hinnoiteltu purkillinen vaikka käytetään vain 1/3, tagliatellea koko pussi vaikka käytetään 1/4. Tässä vaikka oman tämän viikon ruuat:
- hapankaalikeitto (hapankaali 400g, 1 porkkana, 1 peruna, 1 sipuli, 1 lihaliemikuutio, 1 tuoremakkara yht 6€) 5 annosta
- kukkakaali-perunacurry (1 kukkakaali, 3 perunaa, 3 porkkanaa, sipuli, 1-2 valkosipulinkynsi, punaisia linssejä, kookosmaito, currytahnaa 1-2 rkl, kasvisliemikuutio yht 7,50€) 5 annosta
- munakas (2 kananmunaa, 50g savukinkkua yht 1€ / 1 annos
- carbonara (tagliatelle, kananmuna, 150g savukinkkua) 3,90€ 3 annosta
- Jauhelihakastike ja perunamuussi (sika-nauta jauheliha 400g, 6 perunaa, tilkka maitoa ja nokare margariinia yht 3,50€) 3 annosta
- possun kassler 5,99€ 1 kilo - uunissa haudutettuna + uunijuurekset (peruna, porkkana, sipuli yht 2€) lihasta riittää 6 annosta.
23 annosta ruokaa yht 30€ (tuosta jää vielä 9 annosta pakkaseen vaikka söisit 2 annosta / päivä).
Lisäksi iso paketti ruisleipää, halvin kermajuusto 1 kg, 1 maito, 1 l jugurttia, kaurahiutaleita 1 kg, oivariini paketti, 500g kahvi yht 18,32€
Vielä ollaan alle 50€.
Tosiaan tarkoitus on syödä 2 pv samaa ruokaa ja pakastaa loput seuraaville viikoille.
Meillä menee tuon verran 2 aikuisen ruokailuun/vko ja opiskelija hakee ylimääräiset annokset itselleen.
Mitäköhän ap mahtaa tavallisesti syödä, jos koko tili häviää ruokakauppaan?!
Sinkkutaloudessa käytän alle 200e kuussa ruokakauppaan sisältäen pesuaineet yms., saunajuomat sekä osan kissanruoasta. Täällä esitellyt ruokalistat ovat jotain ankeita 10-20e viikkobudjetille suunniteltuja listoja - kyllä 50e per viikko syö jo ihan hyvin sekä monipuolisesti.