Kela-psyykkinen sairaus
Minulla todettiin usea vuosi sitten keski-vaikea masennus, suihkussa käynti vaatii ponnistelua, kuten muut päivän tehtävät, olen sairaslomalla.
Lääkäri ehdotti työkyvyttömyyseläkettä, kela totesi ettei minulla ole psyykkistä sairautta.
Ratkaisuna itsemurha vai mikä? Apua ei tule ja sairaspv rahat loppuneet jo 6kk sitten. En saa mitään mistään, kysytty sos.tstot ym. Syy: yhteisomistus pienestä paikasta, jota en voi yksin myydä, muut eivät suostu.
Mikä sairaus on psyykkinen sairaus jos ei keski-vaikea masennus?
Tämä on painajaismaista kiusaa kelasta.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Yksi peruste hylätä työkyvyttömyyseläkehakemus on se, ettei asiakas ole sitoutunut hoitoonsa vaan päästää hoitosuhteen katkeamaan, ei syö lääkkeitään ja kieltäytyy hoidosta.
Tällöin ei ole yhtäjaksoista todistetta jatkuvasta työkyvyttömyydestä ja hoidon tepsimättömyydestä.
Kunto voi olla surkea, mutta sulla ei ole näyttöä siitä.
Kela seuraa myös lääkkeiden ostoja. Lääkkeiden ottamista ei voi seurata. Kyse on kuitenkin yhteisistä rahoista ja sen vuoksi on tiukka linja.
Kelan toimintamenot ovat 17 miljardia euroa vuodessa eli 3000 euroa kansalaista kohti. Valtio velkaantuu joka vuosi yli 10 miljardilla vuodessa joten työkyvyttömyyseläkkeelle ei päästetä enää tuosta vaan kuten joskus kymmeniä vuosia sitten.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko työnteosta apua toipumisessa. Kotona haudot vain itse murhaa.
Niin että työ parantaa mitkä tahansa sairaudet, vaikka menisi puolikunoisena (tai huonommassa kunnossa) töihin?
Ei se ihan noin mene.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hankkia diagnoosi esimerkiksi vakavasta masennuksesta, psykoottisesta masennuksesta tai kaksisuuntaisesta. Älä yrittele kuntoutustukea keskivaikealla.
Eipä diagnoosia esim. kaksisuuntaisesta noin vain hankita. Diagnoosin saamiseen tarvitaan yleensä vuosia kestänyt säännöllinen hoitosuhde ja esim. lääkkeet. Biboa ei helpolla feikata eikä sen puoleen psykoottista masennustakaan. Saapi olla kovan luokan tyyppi, joka jaksaa viikottain näytellä johdonmukaisesti em. sairauksia.
Kelalla on tiukka linja koska masentuneita on Suomessa kansalaista 5 prosenttia eli monta sataa tuhatta. Eihän siitä mitään tule että sata tuhatta lähtee eläkkeelle tuosta vaan.