Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kela-psyykkinen sairaus

Kelalta loppu
20.03.2022 |

Minulla todettiin usea vuosi sitten keski-vaikea masennus, suihkussa käynti vaatii ponnistelua, kuten muut päivän tehtävät, olen sairaslomalla.

Lääkäri ehdotti työkyvyttömyyseläkettä, kela totesi ettei minulla ole psyykkistä sairautta.

Ratkaisuna itsemurha vai mikä? Apua ei tule ja sairaspv rahat loppuneet jo 6kk sitten. En saa mitään mistään, kysytty sos.tstot ym. Syy: yhteisomistus pienestä paikasta, jota en voi yksin myydä, muut eivät suostu.

Mikä sairaus on psyykkinen sairaus jos ei keski-vaikea masennus?

Tämä on painajaismaista kiusaa kelasta.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pelkän masennuksen vuoksi kovinkin herkästi kirjoitettaisiin eläkepaperit, niin puolet Suomen aikuisista olisi eläkkeellä ja osa nuoristakin. Ei se nyt ihan noin mene. Ennen eläkkeitä pitää myös sitoutua hoitoon ja jättää/vähentää päihteiden käyttöä. Toimintakyvyn arviointia, lääkitystä, keskustelua jne. Masennusta on myös hiton helppo feikata. Sellaisiakin tapauksia olen tavannut. Silloin myös ne, jotka ovat oikeasti keskivaikeasti tai vaikeasti masentuneita jäävät systeemin pudokkaiksi. 

Kiittäkää siis niitä feikkaajia te, työtä vieroksuvia kanssakulkijoitanne, yhteiskunnan eläteiksi haluavia, jotka ette todellisista oireistanne ja vaikeuksistanne huolimatta saa sitä eläkettä tms. 

Mistä tämä "työnvieroksumis" meemi on saanut alkunsa? Orjuus ei ole millään mittarilla eettistä tai kuulu minkään olennon elämään. Luonnolliset elinkeinot on näivetetty, kuihdutettu, ja se johtaa väistämättä joidenkin kohdalla joko orjuuteen tai tuilla elämiseen. (Palkka)työn vieroksuminen (siis niille aidoille loisille orjan kaltaisesti voiton tekeminen) on varmaan luonnollisin ja tervein asia, mitä ihminen voi tehdä

Vierailija
42/64 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä yksi lisäys, silloin kun mulla oli vielä hoitotaho mulle ei myönnetty traumaterapiaa sillä perusteella, että olin liian huonossa kunnossa sitoutuakseni hoitoon. Silti työkykyinen, hmm. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela on kyllä mielivaltainen näiden hakemusten kanssa. Olen itsekin monta kertaa yrittänyt hakea kuntoutustukea (olen asumistuella ja toimeentulotuella mikä ei todellakaan ole mukavaa. Jatkuvaa, turhaa stressiä) mutta ei, myöntäävät kyllä että minulla on mittavia arkeen vaikuttavia oireita mutta olen silti TYÖKYKYINEN... kilinv*tut.

Olisin kuntoutunut parempaan kuntoon jo parisen vuotta sitten jos kela ja kelan kirjekurssilääkärit olisivat myöntäneet kuntoutustuen kuten erikoislääkärin kanssa suunniteltiin -vähintään vuoden ajan aluksi.

Taustalla on siis keskivaikean ja vaikean masennuksen oireita, estynyt persoonallisuushäiriö ja mukana epäluuloisuutta, ptsd. Välillä en voi edes roskia viedä säännöllisesti kun ihmiset ahdistaa ja pelottaa.

Vierailija
44/64 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni ainoat psykiatriset diagnoosit, joilla työkyvyttömyyseläke myönnetään, ovat skitsofrenia ja kaksisuuntainen mielialahäiriö.

Mulla on ikäni ollut traumaperäinen dissosiaatiohäiriö, ptsd ja keskivaikea- vaikea masennus. 

Nyt mulla ei ole enää hoitosuhdettakaan mihinkään, kun vuosikausia psykalla kävin, jossain vaiheessa ne toteaa, että menetetty tapaus, ja potkasee pihalle Työkkäri ja kela silti luonnollisestikaan eivät totea, että menetetty tapaus. Kortistossa olen edelleen ja tulen aina olemaan. Kuntouttavassa työtoiminnassa oon käynyt ikäni, tälläkin hetkellä. 

Ainoa hoitomuoto olisi traumaterapia, mutta se kaatuu aina siihen, että pitäisi olla sama hoitava lääkäri 3 kuukauden ajan. Nykypäivänä ei vaan toteudu millään. Sitten kun yksi lääkäri katoaa tavoittamattomiin, alkaa alusta se 3 kk, huoh... 

Nyt vaan veitsi kurkulla odottelen, milloin kela päättää katkaista tt

Mieti missä kohtaa on huononnettu terveyttäsi. Pistä valviraan/aviin, ja potilasvahinkoon, jos asia sitä edellyttää.

Voit myös itse tehdä asioita mitkä vois auttaa.

Vierailija
45/64 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteisomistuksen purku. Hae sitä käräjäoikeudelta.

Muut voi myös maksaa sinut ulos kuolinpesästä.

Vierailija
46/64 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela on kyllä mielivaltainen näiden hakemusten kanssa. Olen itsekin monta kertaa yrittänyt hakea kuntoutustukea (olen asumistuella ja toimeentulotuella mikä ei todellakaan ole mukavaa. Jatkuvaa, turhaa stressiä) mutta ei, myöntäävät kyllä että minulla on mittavia arkeen vaikuttavia oireita mutta olen silti TYÖKYKYINEN... kilinv*tut.

Olisin kuntoutunut parempaan kuntoon jo parisen vuotta sitten jos kela ja kelan kirjekurssilääkärit olisivat myöntäneet kuntoutustuen kuten erikoislääkärin kanssa suunniteltiin -vähintään vuoden ajan aluksi.

Taustalla on siis keskivaikean ja vaikean masennuksen oireita, estynyt persoonallisuushäiriö ja mukana epäluuloisuutta, ptsd. Välillä en voi edes roskia viedä säännöllisesti kun ihmiset ahdistaa ja pelottaa.

Ja jos joku takertuu etten maininnut diagnosointia -kyllä, tuo rimpsu on diagnosoitu.

Vierailija
47/64 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä et saa lääkäriaikaa varatuksi puoleen vuoteen lääkärinlausunnon täydentämiseksi/ tekemiseksi?

Etkä valittanut hylkäävästä päätöksestä? Tuossa on nennyt valitusaika umpeen jo. 

Laitapa näkyville hylkäyksen perustelut. 

Vierailija
48/64 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä yksi lisäys, silloin kun mulla oli vielä hoitotaho mulle ei myönnetty traumaterapiaa sillä perusteella, että olin liian huonossa kunnossa sitoutuakseni hoitoon. Silti työkykyinen, hmm. 

Enpä usko.

Vierailija
49/64 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkyvyttömyyseläkettä ei myönnetä oman ilmoituksen perusteella. Pidä hoitosuhde yllä ja vaadi lääkärinlausunto työkyvyttömyydestäsi. Hakemuksesi on puutteellinen. Kelalle pitää vääntää rautalankaa siitä, mihin kaikkeen et pysty.

Vierailija
50/64 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin sössit sen hoitotahosi?

Vierailija
51/64 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi peruste hylätä työkyvyttömyyseläkehakemus on se, ettei asiakas ole sitoutunut hoitoonsa vaan päästää hoitosuhteen katkeamaan, ei syö lääkkeitään ja kieltäytyy hoidosta.

Tällöin ei ole yhtäjaksoista todistetta jatkuvasta työkyvyttömyydestä ja hoidon tepsimättömyydestä.

Kunto voi olla surkea, mutta sulla ei ole näyttöä siitä.

Vierailija
52/64 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkyvyttömyyseläkettä ei myönnetä oman ilmoituksen perusteella. Pidä hoitosuhde yllä ja vaadi lääkärinlausun

Miten se oli puutteellinen kun siinä mukana oli maininnat hoitosuhteista psyk.polin kanssa joka on edelleen voimassa, minulle tehtiin psyklogiset tutkimukset ja lääkäri kävi ne tulokset todella tiuhalla kammalla läpi ja kirjoitti joka ikisen asian ylös mitä vain löysi ja mitkä vaikuttaa arkeeni. Kirjaimellisesti tehtiin niin hyvä hakemus ja B-lausunto kuin mahdollista ja ei mennyt läpi, viimeisin heitto kelalta oli se että olen vasta 35 -vuotias ja työikää on siis jäljellä. 

Tämähän se p*skainen homma onkin, he näkevät joka hakemuksen ja kaikki oirekuvat (ja minä kirjoitan ne raatorehellisesti), silti etsivät jonkin tekosyyn jostain mikä ei välttämättä ole edes olennainen. Kyllä, olen vasta nuori ja työikää on, mutta olisin huomattavasti paremmassa kunnossa jos olisivat tehneet asiansa oikein siellä päässä.

Vierailija
53/64 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin sössit sen hoitotahosi?

Se loppuu tietyn ajan jälkeen. Mitään selvää aikarajaa ei ole kai määritelty, vaan se on tapauskohtaista, muttei psykalla saa ikuisesti käydä. 

Vierailija
54/64 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hain työkyvyttömyyseläkkeelle vuodesta 2007. Se myönnettiin 2013. Hoito oli jatkuvasti päällä eikä siinä ollut katkoksia.

Työkyvytön ei tarkoita samaa kuin TÄYSIN työkyvytön. Itseasiassa työkyvytön on sama kuin osatyökykyinen. Silloin selvitetään kuntoutusmahdollisuuksia Kelan työkykyselvityksessä.

Vierailija
55/64 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lausunnon tarvitse olla mitenkään puutteellinen, voi olla jopa useamman lääkärin lausunnot työkyvyttömyydestä, ja silti kelan lääkäri, näkemättä asiakasta koskaan, voi kumota ne. 

Perusteluina tyyliin, ei voida näyttää toteen, että oireet vaikuttaisivat asiakkaan työkykyyn tms. huttua. 

Vierailija
56/64 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa kinkkinen tilanne sinulla.

Suostuisiko muut lunastamaan sinun osuutesi?

Sinulla on oikeus yhteisomistuksen purkamiseen tarvittaessa vaikka oikeuden kautta. Kun varat ei ole käytettävissä, Kela voi myöntää toimeentulotuen ja periä sen takaisin myyntihinnasta aikanaan.

Vierailija
57/64 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lausunnon tarvitse olla mitenkään puutteellinen, voi olla jopa useamman lääkärin lausunnot työkyvyttömyydestä, ja silti kelan lääkäri, näkemättä asiakasta koskaan, voi kumota ne. 

Perusteluina tyyliin, ei voida näyttää toteen, että oireet vaikuttaisivat asiakkaan työkykyyn tms. huttua. 

Ja jos on vielä erikoislääkärin lausuntoja useampi, kela kävelee heidän ammattiosaamisen yli häikäilemättömästi. Jestas miten minulla on mennyt käpy tuon puljun kanssa..

Vierailija
58/64 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin joskus täältä vauva-palstalta, että jotkut käyvät töissä rauhoittavien vaikutuksen alaisena ja yöksi unilääke. Ei hyvä!

Voi kunpa vaan tietäisit! Sote alan entinen kollega kävi täyspäiväisesti töissä, mutta sellaisella rohtoarsenaalilla tuutattuna, ettei välillä kieli kääntynyt suussa. Asiakastapaamisissa halusi tilanteen järjestellä sillä tavoin valmiiksi , ettei tarvinnut liikkua, koska jalat eivät aina satavarmasti kantaneet. Hukkasi paperidokumetteja, kirjasi hölynpölyä jne. Näitä jälkiä piti sitten korjailla ja peitellä. Eiköhän se sama peli jatku monissa alan yksiköissä. Ei ihme, että asiakkaiden asioiden hoito on ihan retuperällä.

Tietämättään uniapneaa sairastava bussikuski nukahti rattiin ja olisi törmännut toiseen bussiin,jos se olisi väistänyt penkereelle. Bussikuski laitettiin sairaseläkkeelle 60-vuotiaana, koska cpap-laitteesta ei ollut apua.

Vierailija
59/64 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin työttömänä työnhakijana 3v, vaikka oikeasti olin niin sairas etten olisi mihinkään työhön kyennyt. Pakko oli silti olla työkkärin kirjoilla, koska muuten ei rahaa olisi saanut mistään. Hain töitä, kerroin avoimesti tilanteestani ja järjestään kaikki sanoi että ei kiitos. Ei se mielelle hyvää tehnyt, kun tiesi jo hakiessa, ettei siitä mitään tule. No, sain työn, johon kykenin sairaudesta huolimatta. Saikuttelin paljon ja kas kummaa, työterveydessä niillä olikin intoa saada mimmi kuntoon. Sairaus oli fyysinen, ja siksi puhutaan eri asiasta, mutta tie se olisi tuokin. Ja kyllä, mieleltä terveellekin kelan ja työkkärin ristitulessa oleminen ottaa mielen päälle ja paljon, saati sitten masentuneelle!!

Mulla on reuma (ja yliopistokoulutus eli töitä voisi löytyä) ja pystyisin hyvin hoidettuna olemaan edes vähän töissä mutta jostain 60euron arvoisesta verikokeestakin saa tapella. Terveyskeskukset ei edes yritä palauttaa ihmisten työkykyä edes siltä osin kuin se olisi palautettavissa.

Vierailija
60/64 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko työnteosta apua toipumisessa. Kotona haudot vain itse murhaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän