Sotilasasiantuntija: "Ukrainalaiset ovat hommanneet meille kolmesta vuodesta kymmeneen vuoteen rauhan aikaa"
Ukrainan sodalla on kauaskantoiset vaikutukset Suomen lähellä olevaan Venäjän asevoimaan.
Venäläisten kärsimät tappiot ovat niin suuria, että niiden korvaaminen vie todennäköisesti vuosia.
"Ukrainalaiset ovat hommanneet meille kolmesta vuodesta kymmeneen vuoteen rauhan aikaa", kärjisti eräs HS:n haastattelema sotilasasiantuntija, joka ei halunnut nimeään julki.
Vain tilaajille: https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000008684291.html
Kommentit (92)
Eli sen verran on aikaa taas makustella nato-optiota?
Vierailija kirjoitti:
Siinä ajassa Suomi ehtii hyvin valmistautua.
Siinä ajassa Suomi ehtii hyvin liittyä NATOon.
Nyt se hakemus sisään ja HETI.
Ukraina sotii meidänkin puolestamme.
Siksi, että vihollinen on yhteinen. Jokainen kuollut venäläisen äidin poika tai tuhottu taistelukaluston osa on pois Suomea uhkaavasta vahvuudesta.
Huh, ehkä nyt uskaltaa joksikin aikaa huokaista helpotuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Natoon hakeminen on toki yksi kohta valmistautumisessa. Mutta ei ainoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakeminen tapahtuu Naton huippukokouksessa, joka järjestetään seuraavan kerran kesäkuun lopussa.
Eikä ole. Tämä "asiantuntija" pelaa Venäjän pussiin yrittäessään saada suomalaiset rentoutumaan ja siten kääntämään mielipiteensä natojäsenyyden suhteen.
Siinä ajassa pääsen hankkimaan 2. kodin muualta ja ulkomailta ja Nato-maasta. Kaukana itärajalta kuitenkin.
Tämä sota on avannut silmäni näkemään,mikä riski pitkä itäraja on.
Maksullinen juttu eli ei pääse lukemaan. Pidän tätä ihan höpöjuttuna. Kuka nimetön sotilasasiantuntija muka menisi tuollaista sanomaan? En usko ollenkaan. Ihan rahastusta tuo juttu. Ihmiset ryntää lukemaan raflaavan otsikon vuoksi, pyh!
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin. Nyt tarvitsee toimia ja varautua. En minä olisi uskonut että venäjä on niin sekaisin että lähtee rynnimään minun elinaikanani. Nyt tiedän paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Eli sen verran on aikaa taas makustella nato-optiota?
Uskon, että Suomi julkaisee virallisen Nato-kantansa huippukokouksen aikaan. Eihän sitä ole järkevää julkaista yhtään aiemmin kuin hakeminen tapahtuu.
Olen tutkinut puna-armeijaa organisationa ja olen hieman eri mieltä, sillä puna-armeija on luotu sotimaan usealla eri rintamalla. Venäjä voi hyvinkin pyrkiä hybridioperaatioihin Suomessa vaikka Ukrainassa tulee tappioita. Todennäköisesti hyökkäys Suomea vastaan alkaa infosodalla.
Vierailija kirjoitti:
Venäjällä on ydinaseita. Se on pahin juttu tässä. Niitä se ei ole käyttänyt.
Niillä on myös pitkän kantaman ohjuksia, jotka myös varastossa odottelemassa.
Reservissä 2 miljoonaa sotilasta.
Suomen on oltava hereillä koko ajan.
Niin, eli välttämättä ei tulisi aseellista hyökkäystä venäjältä päin. Hybridiuhkia se ei kuitenkaan poista, eli esim. pakolaistulvat ym. voi hyvinkin toteutua.
Ei kannata uskoa. Ei se Venäjän sotakalusto nyt niin huonossa kunnossa ole, että siihen vuosikausia menisi 😂
Raakaa pragmaattisuutta mutta hypersoonisten ohjusten käyttöönotto kertoo siitä, että Venäjä on käyttänyt kaikki ne "vanhemmat" ohjuksensa, jotka se uskaltaa rajallisista varastoistaan käyttää. Uusia se ei pysty rakentamaan, mm. pakotteiden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Natoon hakeminen on toki yksi kohta valmistautumisessa. Mutta ei ainoa.
JEF-maiden puolustusyhteistyön lisääminen pari viikkoa sitten oli ensimmäinen askel.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin. Nyt tarvitsee toimia ja varautua. En minä olisi uskonut että venäjä on niin sekaisin että lähtee rynnimään minun elinaikanani. Nyt tiedän paremmin.
Kyllä nimenomaan sitä tarkoitinkin, että nyt voin henkilökohtaisesti omassa elämässäni huokaista helpotuksesta, kun sota ei kolkuttelekaan oven takana heti huomenna, ja rauhoittumisen jälkeen voin alkaa huolellisesti varautumaan pahimpaan, sen sijaan että paniikissa ja kiireessä tekisin huonoja päätöksiä.