Vanhempi: Miten odotit lasten parantavan elämääsi? Kävikö niin?
Minua kiinnostaisi kuulla, mitä vanhemmat ajattelivat saavansa vanhemmuudesta irti, ennen kuin te hankitte lapsia. Kyseessä on valtava rahallinen ja ajallinen sijoitus, iso terveydellinen riski ja valinta, johon liittyy paljn haittapuolia. Oletettavasti vanhemmaksi haluavat olettavat saavansa jotakin vastineeksi panostuksestaan. Mitä se oli sinun tapauksessasi?
Kommentit (80)
Odotin saavani perheen jäsenen, jota saan rakastaa ja kokea sen kuuluisan äidin rakkauden, kasvattaa hänet parhaaksi valitsemallani tavalla. Odotan sitä kun näen hänen kasvavan, mikä hänestä tulee, millainen ihminen minun tuotoksestani kasvaa. Tietysti riskit ovat suuret, mutta se on sen arvoista.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 12:30"]
Sul ei taida lapsia olla
[/quote]Ei ole. Siksi asia kiinnostaakin. -ap
En odottanut lapsieni tuovan elämääni mitään varsinaisesti parempaa, koska olen aina ollut sitä mieltä, että lapsia ei saa tehdä tähän maailmaan hoitamaan vanhempiaan tai olemaan näiden onnen lähde. Se on moraalisesti väärin. Lapset tehdään elämäntilanteeseen, joka on niin hyvä että siihen ei välttämättä lapsia ns. edes tarvitsisi.
Minä koin että olin ennen lapsia jo saanut elämältä sen, mitä lapsettomana voin saada. Tuntui luonnolliselta siirtyä seuraavaan elämänvaiheeseen, siihen että voin käyttää sen hoivaavan ja elämää suojelevan energian, mitä silloin käytin muihin ihmisiin, omiin lapsiini. Odotin lasten olevan elämässä jotain sellaista, jonka kasvua tukea ja ruokkia ja jonka kasvun seuraamisesta saa iloa.
En odottanut mitään. En päättänyt tulla vanhemmaksi, vaan asia pääettiin miun puolestani. Itse en olisi halunnut lapsia vielä vuosiin.
En odottanut lapsen/lasten parantavan elämääni. Mutta he tekivät sen.
Parantavan?
Jos oma elämä ei ole jo valmiiksi kunnosssa, ei lapsia kannata tehdä sitä "parantamaan", lapset eivät ole terapialeluja.
Ajattelin, että lapsi tuo elämälleni sisältöä ja tarkoituksen. Ajattelin, etten olisi yksin, kun on lapsi seurana. Olin väärässä. Olen yksinäisempi kuin ennen lasta.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 12:37"]
Parantavan?
Jos oma elämä ei ole jo valmiiksi kunnosssa, ei lapsia kannata tehdä sitä "parantamaan", lapset eivät ole terapialeluja.
[/quote]Ap kirjoitti, että parantavan elämää, ei elämän. Siinä on sävyero.
Rikastuin ja lakkasin köyhtymästä.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 12:39"]
Ajattelin, että lapsi tuo elämälleni sisältöä ja tarkoituksen. Ajattelin, etten olisi yksin, kun on lapsi seurana. Olin väärässä. Olen yksinäisempi kuin ennen lasta.
[/quote]
Millä tavalla yksinäisempi?
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 12:34"]
[/quote]Siis ajattelit laittaa sata tuhatta eutoa ja lukemattomia tunteja projektiin, jonka arvioit olevan vaikutuksiltaan haitallinen tai korkeintaan neutraali? Älä viitsi. -ap
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 12:33"]
En odottanut lapsieni tuovan elämääni mitään varsinaisesti parempaa, -- -- . Odotin lasten olevan elämässä jotain sellaista, jonka kasvua tukea ja ruokkia ja jonka kasvun seuraamisesta saa iloa.
[/quote]Eli et odottanut mutta kuitenkin odotit. :) -ap
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 12:43"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 12:39"]
[/quote]
Millä tavalla yksinäisempi?
[/quote]
Ei ole ketään, kenelle puhua. Ne harvat kaverit, joita näin ennen lasten saamista eivät enää halua minua nähdä, kun ovat lapsettomia. Ei ole enää puhuttavaa. Ei yhteistä elämäntilannetta.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 12:46"]
[/quote]Siis ajattelit laittaa sata tuhatta eutoa ja lukemattomia tunteja projektiin, jonka arvioit olevan vaikutuksiltaan haitallinen tai korkeintaan neutraali? Älä viitsi. -ap
[/quote]
Elämä on paljon muutakin kuin projekteja :D
Hassu kysymys toisaalta. Ei kyllä tullut mieleenkään, että lapset parantaisivat elämää. Sen kummemmin perustelematta halusin tehdä lapsen juuri sille miehelle, kenestä tuli lastemme isä. Mies myös haaveili kanssamme lapsesta.
Olin toki lukenut kaikki mahdolliset kauhujutut, miten lapsi pilaa elämän, synnytys on kauheaa, parisuhde loppuu siihen. Olin jo kolmikymppinen nainen, joten puhuimme miehen kanssa paljon siitä, että yritämme silti kestää, kun joka tuutista lukee, kuinka lapsi pilaa avioliiton ja naisen kropan ja tuo kaikenlaisia vaikeuksia elämään. Mutta silti halusimme lapsen.
Ja kas, kun lapsi syntyi, synnytys oli helppo, lapsi ihana, parisuhde kukoisti, olimme suunnattoman onnellisia. Halusimme lisääkin ja edelleen elämä on ollut hyvää. Kohta poikaset ovat pyrähtämässä pesästään pois ja on vähän kaihoisa mieli. Meillä on ollut hyvä elämä.
Mutta että olisi odottanut lapsen parantavan elämää. Kyllä sitä ainakin 90-luvulla joka vauvalehti ja naistenlehti toitotti, että lapsi pilaa elämän ja parisuhteen ja lasten kanssa on raskasta ja nainen joutuu uhrautumaan ja repimään kroppansa. Silti halusimme lapsen ja sen jälkeen pari muutakin lasta ja olemme todenneet, että lapset toivat perheeseemme lisää rakkautta, onnea ja parisuhteeseen ihan uuden ulottuvuuden.
[/quote]No älä nyt itse viitsi, enhän minä mitään tuollaista sanonut :) En laittanut lapsilleni taakaksi minun elämäni kohentamista, mutta he kyllä tekivät elämästäni parempaa, kuin ennen heitä.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 12:49"]
Elämä on paljon muutakin kuin projekteja :D
[/quote]Voit korvata projekti-sanan jollakin muulla, mielestäsi lasten hankintaa paremmin kuvaavalla ilmauksella. Minusta on joka tapauksessa uskomatonta, että joku on valmis sitomaan yhteen asiaan noin paljon resursseja ilman mitään odotusta siitä, että vastineeksi saa jotakin hyvää.
Asia on tietenkin eri, jos lapsi on vahinko. -ap
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 12:51"]
[/quote]No älä nyt itse viitsi, enhän minä mitään tuollaista sanonut :) En laittanut lapsilleni taakaksi minun elämäni kohentamista, mutta he kyllä tekivät elämästäni parempaa, kuin ennen heitä.
[/quote]Niin, ja kysymys kuuluikin, millä tavalla odotit lasten tekevän elämästäsi parempaa. Sinulla oli varmasti jonkinlainen käsitys siitä, mitä myönteistä lasten hankkimisesta voi seurata. -ap
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 12:54"]
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 12:51"]
[/quote]Niin, ja kysymys kuuluikin, millä tavalla odotit lasten tekevän elämästäsi parempaa. Sinulla oli varmasti jonkinlainen käsitys siitä, mitä myönteistä lasten hankkimisesta voi seurata. -ap
[/quote]Sinulle ei nyt kelpaa muu kuin oma käsityksesi tästä asiasta, joten annetaan olla, jos sopii.
Sul ei taida lapsia olla