Lapsen kaverit keksineet "hauskan" pilan-ilmoitanko vanhemmille?
Olivat siis kierittäneet ripsivärini harjaosaa koiran karvoissa. Pahasti allergisena tämä ei ollut kauhean hauskaa ja silmät turposivat melkein umpeen. Acute-reissuhan siitä tuli.
Olen nyt antanut kiukkuni laskeutua eilisestä ja nyt mietin pitäisikö poikien vanhemmille ilmoittaa? Pojat 9- ja 12-vuotiaat. Mitä te tekisitte? Tiedän että oma poikani ei ollut tässä mukana koska oli tapahtumahetkellä hammaslääkärissä ja pojat odottelivat meillä sen aikaa. Sitten tunnustivat kyllä että heistä olisi ollut hauska nähdä kun yskin.
Kommentit (85)
On täällä joku humalassa tai sekaisin taas, juttujen tasosta päätellen.
Kai teidän seinään saa muuten tulla piirtämään sitten, sinä jota se niin naurattaakin?
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 09:14"]
Mitä ihmettä ne mukulat teillä teki, kun ette itse olleet kotona? Ja tosiaan, jos oot pahasti allerginen, niin mistä ne nyt koirankarvoja sai?
Yleensä tenavien tollontöistä voi ja pitää kertoa vanhemmille ja laskunkin niillä voi maksattaa. Nyt tosin oma moka, kun jätit teille keskenänsä...
[/quote]
Mistä teillä on tuollainen harhaluulo että tuollaisten yli 10 vuotiaiden tekemisiä voisi maksattaa näiden vanhemmilla? Ei vanhemat ole vastuussa lapsistaa, kuin siinä tapauksessa että lapsi on niin pieni että niitä pitää vavoa kaiken aikaa.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 09:17"]
Ei ole oma moka, lapset voivat käyttäytyä kuin idiootit, mutta vastuu on silti heidän vanhemmillaan. Tuon ikäiset eivät tee "vahingossa" tuollaista, tahallaan tehty ja jos lasku tulee, se menee vanhempien maksettavaksi.
[/quote]
Höpö höpö. Koltiaiset on ihan itse vastuussa teoistaan.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 11:05"]
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 09:14"]
Mitä ihmettä ne mukulat teillä teki, kun ette itse olleet kotona? Ja tosiaan, jos oot pahasti allerginen, niin mistä ne nyt koirankarvoja sai?
Yleensä tenavien tollontöistä voi ja pitää kertoa vanhemmille ja laskunkin niillä voi maksattaa. Nyt tosin oma moka, kun jätit teille keskenänsä...
[/quote]
Mistä teillä on tuollainen harhaluulo että tuollaisten yli 10 vuotiaiden tekemisiä voisi maksattaa näiden vanhemmilla? Ei vanhemat ole vastuussa lapsistaa, kuin siinä tapauksessa että lapsi on niin pieni että niitä pitää vavoa kaiken aikaa.
[/quote]
nehän on itse korvausvastuussa jo tuon ikäisenä
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 09:17"]
Siis naapureita ollaan ja tapana on että jos joku nopeahko käyni tulee niin ei sen takia tarvitse kotiin mennä. Esim. jos syömme niin pojat odottavat hänen huoneessaan ja päin vastoin. Heillä on koira itsellään. Tuolla pihalla kun leikkivät eikä ole kun pensasaita välissä niin siinä ei tarvitse olla kauhea nero että saa karvoja siihen harjaosaan. He tiesivät että olin lähdössä mieheni kanssa ulos syömään ja silloin meikataan. Tiesivät siis että täytyy lähteä klo X kotiin, kun en ole mieheni kanssa paikalla.
Osittain omaa vikaa kun pidän meikkejä eteisen pöydällä. Siinä kun on luonnonvalo ja paras peili.
ap
[/quote]
Ja hammaslääkärissä käynti on tuollainen nopea känti, verrattavissa syömiseen? Kyllä meillä on saanut naaprin kakarat mennä omaan kotiinsa, jos meidän lapsi lähtee käymään jossain. Usein kun aletaan syödä, niin kehoitettaan se naapurinkin lapsi kotiinsa syömään. Sitten on vähän eri asia, jos kaveri on jostain paljon kauempaa kuin naapurista.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 09:22"]
Eivät olleet keskenään, mieheni oli kotona. Pojat leikkivät pihalla ja sitten saivat tuon idean. En tiedä asummeko niin korvessa että tämä tosiaan on niin outo käytäntö, että esim. 30 min hammaslääkärin takia täytyisi lähteä kotiin? Ei ole Oulu mutta lähellä.
ap
[/quote]
No ymmärsin että se naapuri on ihan vieressä, jos sieltä sai napattua koirankarvojakin kepposta varten.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 09:27"]
Ei niitä karvoja heti huomannut kun on uusi ripsari ja mustaa värimöhnää paljon (naiset tietää mistä puhun) kun huuhtelin vesihanan alla niin tuli karvat esiin.
Mikä salapoliisiromaani tästä nyt tuli? Kysyin vaan ilmoittaisitteko vanhemmille vai ette?
ap
[/quote]
No ilmoitat tietenkin, jos olet vihainen tai pahoittanut mielesi. Lisäksi tietysti porttikielto teille. Oppivat että kepostelulla on seurauksensa.
No kyllä ilmoittaisin. Idioottimainen temppu. Vaikka ihan huikaisevaa järjenjuoksua en tuon ikäisiltä odottaisi niin voisi sitä vähän miettiä tekojen seurauksia. Ja sen verran vetäisisin itse ainakin hernepalkoa nokkaan, että maksattaisin laskunkin pentujen vanhemmilla.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 09:32"]
Tuonikäisiltä pojilta ei voi odottaa vielä vastuuta. Vasta 18v vastaa teostaan. Ei pidä jättää näkösälle. Oma 14 v poikani sai kauheat haukut kun piirsi kaverinsa huoneen tapettiin. Kuva oli ihan hauska.
[/quote]
Joo, porvoossa noin
huono provo, vaadimme parempia
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 09:45"]
Mistä saa 12 €:n ripsareita? Meikkaan varmasti liian vähän, koska minun 12-vuotiaani ei ymmärtäisi avata ripsaria ja kierittää sitä koiran karvoissa.
[/quote]
Onko lapsesi jotenkin vaamainen? Osa 12 vuotiaista käyttää jo ihan itsekkin ripsaria.. no pojista ei ehkä kovin moni, mutta työtöistä jo aika moni.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 10:45"]
Poliisi ei voi tehdä asialle mitään, ainoastaan ilmoittaa lastensuojeluun. Parempi jättää se kokonaan väliin ja ilmoittaa itse lastensuojeluun. On olemassa tappavia allergioita ja niillä leikkiminen on vaarallista. Pojista voi seuraavaksi olla hauskaa katsella kun pähkinäallergisen henkitorvet tukkeutuvat umpeen.
[/quote]
Miten tässä lasten turvallisuutta tai kehitystä olisi muka vaarannettu?
Minä en usko alkuunkaan, että tämä alkuperäinen pila olisi ollut ap:ta vastaan. Vaan on kokeiltu juuri sitä "miltä koira näyttää". Kyllä moni lapsi tietää allergian, mutta jos oma poikasi on selittänyt heille että, äidin nenä ja silmät vuotaa, niin eivät varmasti ajatelleet, että joutuisit päivystykseen. Tai eivät edes muistaneet koko allergiaa, kun löysivät sen ripsarin ja saivat idean koiran värityksestä. Voithan sinä poikien vanhemmille sanoa, epäilen kyllä, että ovat jo noottinsa koiran värjäyksestä saaneet. Pojille kyllä sanoisin ja kertoisin, että sinun tavaroita ei lainata sellaisiin tarkoituksiin ja kerrot pahimmat oireet mitä voi sattua, uskon, että menee perille. Mutta en minä ainakaan mitään korvauksia alkaisi vaatimaan!
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 10:51"]
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 10:45"]
Poliisi ei voi tehdä asialle mitään, ainoastaan ilmoittaa lastensuojeluun. Parempi jättää se kokonaan väliin ja ilmoittaa itse lastensuojeluun. On olemassa tappavia allergioita ja niillä leikkiminen on vaarallista. Pojista voi seuraavaksi olla hauskaa katsella kun pähkinäallergisen henkitorvet tukkeutuvat umpeen.
[/quote]
Niin kyllästynyt näihin viranomaisten huutelijoihin...
Ei tuollaisesta ymmärtämättömyydestä johtuneesta alakoululaisten pilajutusta ole kiinnostuneet sen kummemmin poliisi kuin lastensuojelukaan.
==============
Puhutte niistä seurauksista, joita allergisesta reaktiosta voi tulla ja jos pojat täysipäisiä ovat, niin varmasti ovat pahoillaan. Vanhemmat kannattaa totta kai ottaa mukaan.
Selvittäisin myös, miksi välisi poikien kavereihin ovat tuollaiset, että eivät kunnioita sinua pätkän vertaa ja haluavat pilailla kustannuksellasi.
[/quote]
Arvatenkin ap on tossukka jota myös omat lapset komentelee ja pilkkaa.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 10:59"]
Vägän vastaava, kuin tämän Oulun tappaja-tyttö, joka oli "paremmasta" perheestä.
-Ei koskaan joutunut kohtaamaan tekojensa seurauksia, eskaloitui nuoren päähän että hän on kaiken yläpuolella. Sitten tulikin puukotettua koulukaveri, 15v tyttö, koska joku poika tykkäsikin tästä toisesta.
Ei osattu käsitellä asioita.
[/quote]
Mikä tapaus on Oulun-tappajatyttö? Ei tule mitään tuollaista mieleen.
Antaisin tunnin selkään kummallekin ja sitten pistäisin ne ostamaan minulle uuden ripsarin. Ja SITTEN ilmoittaisin vanhemmille.
Jos näin siis oikeasti tapahtuisi :)
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 11:26"]
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 10:59"]
Vägän vastaava, kuin tämän Oulun tappaja-tyttö, joka oli "paremmasta" perheestä.
-Ei koskaan joutunut kohtaamaan tekojensa seurauksia, eskaloitui nuoren päähän että hän on kaiken yläpuolella. Sitten tulikin puukotettua koulukaveri, 15v tyttö, koska joku poika tykkäsikin tästä toisesta.
[/quote]
Mikä tapaus on Oulun-tappajatyttö? Ei tule mitään tuollaista mieleen.
[/quote]
Hanna V. 15vuotias, tappoi OOna K:n. Netissä yleistä tietoa jo ollut jonkun aikaa ja nyt tunnustanutkin tekonsa. (kun ei muuta mahdollisuutta ollut ja viikkoja kulunut)
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 11:23"]
Minä en usko alkuunkaan, että tämä alkuperäinen pila olisi ollut ap:ta vastaan. Vaan on kokeiltu juuri sitä "miltä koira näyttää". Kyllä moni lapsi tietää allergian, mutta jos oma poikasi on selittänyt heille että, äidin nenä ja silmät vuotaa, niin eivät varmasti ajatelleet, että joutuisit päivystykseen. Tai eivät edes muistaneet koko allergiaa, kun löysivät sen ripsarin ja saivat idean koiran värityksestä. Voithan sinä poikien vanhemmille sanoa, epäilen kyllä, että ovat jo noottinsa koiran värjäyksestä saaneet. Pojille kyllä sanoisin ja kertoisin, että sinun tavaroita ei lainata sellaisiin tarkoituksiin ja kerrot pahimmat oireet mitä voi sattua, uskon, että menee perille. Mutta en minä ainakaan mitään korvauksia alkaisi vaatimaan!
[/quote]
Hmm...
Ei 12-vuotias ota toisen perheen tavaraa ilman lupaa (varsinkaan tuollaista intiimiä tavaraa) sen vuoksi, että aikoo kokeilla koiraan meikkiä.
Ei muutenkaan kuulosta poikien intresseiltä meikata koiraa, enemmän tyttöjen juttu olisi. Koko stoori nyt on täysin hämärä, mutta outoa olisi tällaisesta provokaan rustata.
Tai jos taustalla on se klassinen, että täällä aletaan huutaa lasten kamaluutta. Nyt se ei aivan onnistunut.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 09:16"]
Jännää oli mutta aloita itsestäsi parannus. Eli voit pitää omalta osaltasi rajat omassa kodissasi. Ei kukaan voi sitä etänä tehdä.
[/quote]
Ei. Olennaista tässä casessa on se että pojat oppivat että noin ei missään nimessä saa tehdä, seuraukset voivat olla tosi pahat. Toisten allergioilla leikkiminen on hemmetin vaarallista. Tässä tapauksessa luojan kiitos selviittin vain päivystysreissulla. Jos pojat keksivät myöhemmin laittaa vaikkapa pähkinää pähkinäallergisen ruokaan, seurauksena voi pahimmassa tapauksessa olla kuolema.
Ap on luottanut poikansa kavereihin sen verran että on uskaltanut jättää heidät omaan kotiinsa. Pojat ovat pettäneet luottamuksen. Ihan taatusti ap asettaa tämän jälkeen rajoja eikä jätä noita kotiinsa ilman valvontaa.
Parannus tässä tapauksessa pitää aloittaa noiden poikien asennekasvatuksesta ja allergiatietämyksestä. Seuraavaksi tärkeintä on että ap ei ole jatkossa noin luottavainen.
Jos tapaus on tosi, niin ehdottomasti tieto vanhemmille asialliseen sävyyn.
Syytäpuuttua. Narsismin/psykopaatin ensioireita, muiden tuskasta nauttiminen ja sen tavoittelu ja sille naureskelu.
Saatat pysäyttää mahdollisen raiskaajan kehittämästä, jos joutuvat vastuuseen, jos eivät, saattaa eskaloitua iän myötä.