Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Potato pulmia!!

Vierailija
30.08.2015 |

Heipä hei ajattelin väsätä perunamuusia, mutta mulle jää siihen aina paakkuja ): Ehkä käytän vääränlaisia perunoita, joten millaisia kannattaisi käyttää muusiin? Olisiko tuo "kotimaista" merkin jauhoiset perunat hyviä? Tai jotain sinne päin tuo nimitys oli:D

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rosamunda on paras muusiperuna.

Vierailija
2/25 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 07:31"]

Heipä hei ajattelin väsätä perunamuusia, mutta mulle jää siihen aina paakkuja ): Ehkä käytän vääränlaisia perunoita, joten millaisia kannattaisi käyttää muusiin? Olisiko tuo "kotimaista" merkin jauhoiset perunat hyviä? Tai jotain sinne päin tuo nimitys oli:D

[/quote]

Oli höylä liian terävä ja ehkä kirveskin oli vähän tylsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 07:33"]

[/quote]

[/quote]

Näitä ukko pohti ain, kun, kännipäissään heräävä

Vierailija
4/25 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea lajike , keitä kypsäksi, soseuta ilman nestettä ja lisää neste vasta sitten kun ei paakkuja enää ole.

Jos käytät väärää lajiketta voi tulla liisterimäistä sosetta tai paakkuja ja pahimmassa tapauksessa kummatkin.

Vierailija
5/25 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 07:34"]

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 07:33"]

[/quote]

[/quote]

Näitä ukko pohti ain, kun, kännipäissään heräävä

[/quote]Olen työpaikan sonni, porsas sekä apina

Vierailija
6/25 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä kokki.

Ne perunat muussataan sihvilän läpi, että ei jää kokkareita.

T: Ex-ammatti-kokki

Vierailija
7/25 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 07:32"]

Rosamunda on paras muusiperuna.

[/quote]

Rosamunda hyvä, ja jotkut tykkää jauhoisista. Makuja on yhtä monia, kuin kokkejakin.

T:Eak

Vierailija
8/25 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paakut ei ole pahasta, kunhan muusi on hyvää, eli siinä on riittävästi voita ja suola on kohdillaan. Muusi ei saa  olla liian sosemaista ja sileää.

Mä survon ensin perunansurvimella (jos se nyt on sen nimi) ja viimeistelen sähkövatkaimella. Jotkut laittaa muusiin kylmää maitoa, mä kuumennan maidon. Tiedä sitten vaikuttaako se mitenkään. Kai silläkin on joku merkitys kuoriiko perunat ennen vai jälkeen keittämisen. 

Rosamundat on hyviä ja ainakin meidän marketin perunalaareissa lukee aina mihin ruokaan mikäkin lajike sopii. 

Vierailija
9/25 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 07:42"]Sekä kokki.

Ne perunat muussataan sihvilän läpi, että ei jää kokkareita.

[/quote]

Ex-ammattikokki, laite on siivilä ja perunamuusia ei todellakaan siivilöidä.

Vierailija
10/25 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 07:50"]

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 07:42"]Sekä kokki. Ne perunat muussataan sihvilän läpi, että ei jää kokkareita. T: Ex-ammatti-kokki   [/quote] Ex-ammattikokki, laite on siivilä ja perunamuusia ei todellakaan siivilöidä.

[/quote]

Kyllä meillä aina sihvilöitiin, joten haastat vain riitaa?

Vierailija
11/25 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 07:48"]

Paakut ei ole pahasta, kunhan muusi on hyvää, eli siinä on riittävästi voita ja suola on kohdillaan. Muusi ei saa  olla liian sosemaista ja sileää.

Mä survon ensin perunansurvimella (jos se nyt on sen nimi) ja viimeistelen sähkövatkaimella. Jotkut laittaa muusiin kylmää maitoa, mä kuumennan maidon. Tiedä sitten vaikuttaako se mitenkään. Kai silläkin on joku merkitys kuoriiko perunat ennen vai jälkeen keittämisen. 

Rosamundat on hyviä ja ainakin meidän marketin perunalaareissa lukee aina mihin ruokaan mikäkin lajike sopii. 

[/quote]

Mä käytän huoneen lämpöistä maitoa, koska olen huomannut sen olevan paras. Sekä lisään kotona muussiinni myöskin porkkanaa ja tilliä. Ravintolassahan tätä ei voi tehdä, koska odotukset. Suola ja voi nyt ovat perusasioita.

Vierailija
12/25 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 07:51"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 07:50"]

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 07:42"]Sekä kokki. Ne perunat muussataan sihvilän läpi, että ei jää kokkareita. T: Ex-ammatti-kokki   [/quote] Ex-ammattikokki, laite on siivilä ja perunamuusia ei todellakaan siivilöidä.

[/quote]

Kyllä meillä aina sihvilöitiin, joten haastat vain riitaa?

[/quote]

Älä nyt jauha. Sää voit olla ammattilainen siellä kotikeittiössä ja SIIVILÖIDÄ kahdelle hengelle muusia tunnin. Missäan ruokaravintolassa ei niin tehdä.

Vierailija
13/25 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 07:58"]

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 07:51"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 07:50"] [quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 07:42"]Sekä kokki. Ne perunat muussataan sihvilän läpi, että ei jää kokkareita. T: Ex-ammatti-kokki   [/quote] Ex-ammattikokki, laite on siivilä ja perunamuusia ei todellakaan siivilöidä. [/quote] Kyllä meillä aina sihvilöitiin, joten haastat vain riitaa?   [/quote] Älä nyt jauha. Sää voit olla ammattilainen siellä kotikeittiössä ja SIIVILÖIDÄ kahdelle hengelle muusia tunnin. Missäan ruokaravintolassa ei niin tehdä.

[/quote]

Ei sitten, vaikka näin tekevät myöskin monet muut.

Vierailija
14/25 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 07:54"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 07:48"]

[/quote]

Mä käytän huoneen lämpöistä maitoa, koska olen huomannut sen olevan paras. Sekä lisään kotona muussiinni myöskin porkkanaa ja tilliä. Ravintolassahan tätä ei voi tehdä, koska odotukset. Suola ja voi nyt ovat perusasioita.

[/quote]

"Koska odotukset?" ruokaravintolassa et voi sooloilla, KOSKA ruokalista ja reseptiikka. Olet oman elämäsi ammattikoki ja varmasti pärjäät hyvin kotikeittiössäsi.

Vierailija
15/25 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 08:00"]

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 07:54"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 07:48"] Paakut ei ole pahasta, kunhan muusi on hyvää, eli siinä on riittävästi voita ja suola on kohdillaan. Muusi ei saa  olla liian sosemaista ja sileää. Mä survon ensin perunansurvimella (jos se nyt on sen nimi) ja viimeistelen sähkövatkaimella. Jotkut laittaa muusiin kylmää maitoa, mä kuumennan maidon. Tiedä sitten vaikuttaako se mitenkään. Kai silläkin on joku merkitys kuoriiko perunat ennen vai jälkeen keittämisen.  Rosamundat on hyviä ja ainakin meidän marketin perunalaareissa lukee aina mihin ruokaan mikäkin lajike sopii.  [/quote] Mä käytän huoneen lämpöistä maitoa, koska olen huomannut sen olevan paras. Sekä lisään kotona muussiinni myöskin porkkanaa ja tilliä. Ravintolassahan tätä ei voi tehdä, koska odotukset. Suola ja voi nyt ovat perusasioita. T: Ex-ammatti-kokki [/quote] "Koska odotukset?" ruokaravintolassa et voi sooloilla, KOSKA ruokalista ja reseptiikka. Olet oman elämäsi ammattikoki ja varmasti pärjäät hyvin kotikeittiössäsi.

[/quote]

Tietenkään töissä ei voi sooloilla, vaan tehdään se mitä on sovittu. 

T: Eak

Vierailija
16/25 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

KOKKINA tai ex-ammattilaisena osaat varmaan kertoa mikä on muusin ja soseen ero?

Vierailija
17/25 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 08:03"]

KOKKINA tai ex-ammattilaisena osaat varmaan kertoa mikä on muusin ja soseen ero?

[/quote]

Osaan myöskin kertoa sen, että tämän kysymyksen arvasin etukäteen. Aivan amatöörinä. Minulla ei ole mitään todisteltavaa.

Vierailija
18/25 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 lisää vielä, että muskotti on meille muusissa ihan must.

Teen myös muuseja, jossa on perunan liäksi kukka- tai parsakaalia, pinaattia, porkkanaa, milloin mitäkin. Mutta kun ap:n ongelma oli muusin koostumus, ei muusi-improvisaatio, niin kerroin man metodini. 

Vierailija
19/25 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä perunaksi valitaan vanGogh, ei Rosamunda. Ulkonäkö ja maku on paljon parempi. Perunat kuoritaan ja pilpotaan vähän pienemmiksi, keitetään kypsäksi, keitinvesi talteen -> EI käytetä muussiin vaan esim. sämpylätaikinaan. Soseutus sähkövatkaimella varovasti, nesteeksi maitoa ja mausteeksi himppasen voita ja vähän suolaa. Hyvää on! :)

Vierailija
20/25 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 08:07"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 08:03"]

[/quote]

Osaan myöskin kertoa sen, että tämän kysymyksen arvasin etukäteen. Aivan amatöörinä. Minulla ei ole mitään todisteltavaa.

[/quote]

No todistit sen, että et ole ammattikeittiössä muusia tehnyt. Eniten tässä vituttaa se, että teet kaikista oikeista keittiöalan AMMATTILAISISTA ihan pässejä "sihvilöidesi" kanssa. Ja muusin ja soseen erottaminen ei ole mitään ydinfysiikkaa, vaan kuuluu ihan samaan kategoriaan kuin se, että erotatko aurajuuston kermajuustosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan