Osaatko vielä kirjoittaa oikeaoppista kaunokirjoitusta?
Itse olen käynyt koulua, kun linkin kirjaimistoa opetettiin. Osaan sen edelleen. Toki nopea muistilappukirjoittaminen yleensä on kaunon ja tekstaamisen sekoitusta, mutta tarvittaessa osaan edelleen oikeaa kaunoa.
Kaunon opettaminenhan loppuu kohta kouluissa. Sääli.
http://www.properuskoulu.net/2013/02/kaunokirjaimet.html?m=1
Kommentit (25)
Osaan, kouluni aloitin 1981. Vanhaa kaunoa on ihana kirjoittaa, laittaa kaikki koukerot ja mutkat, tehdä kirjaimista täsmälleen oikean muotoiset ja kirjoittaa puhtaalle paperiarkille. Kirjoittelen joskus ihan huvikseni niin, myös lapseni tykkäävät lukea kaunokirjoitustani.
Käsiälani on persoonallistunut kyllä. Noista kirjaimista z on unohtunut ja pieni q on myös jäänyt unohduksiin.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 23:07"]
En ole koskaan osannut. Kouluun menin -66.
Äidinkieleni on kyllä melko täydellistä, mutta tuo käsiala..huhhuh
[/quote]
Samoin, mikä lienee vikana kun samana vuonna aloittaneena mulla sama vika. Me kirjoitimme vielä oikeilla mustekynillä. Kyllä minä ne osaan, mutta voi olla vaikea saada selvää kirjoituksestani. Olen tekstannut silloin, kun kirjoitukseni on tarkoitettu muidenkin luettavaksi.
Minun mielestäni kaunokirjoitusta pitäisikin opettaa kuvataiteessa, ei äidinkielessä. Kirjoittaminen on vaan kirjoitusta, mutta kaunokirjoitus voi olla parhaimmillaan taidetta. Olemme ihailleet, kuinka kauniisti isovanhemmat ovat aikanaan kirjoittaneet, viime vuosisadan alun mallilla.