Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ujoista ei pidetä?

Vierailija
29.08.2015 |

Miksi ihmiset ovat tylyjä hiljaisille tai ujoille ihmisille? Mitä niin kamalaa siinä on? Vai voiko joku oikeasti tulkita ujouden väärin?

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 23:24"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:40"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 21:47"]Kyllä se vähän hankalan olon luo, kun normaali uuden ihmisen tervehtiminen ja jutustelu vaikuttaa ahdistavan toista osapuolta ihan suunnattomasti. Tulee tyly ja ylimielinen kuva. [/quote] Kertoisivatko tämän viestin alapeukuttajat, kuinka paljon itse tykkäävät tylyistä ja ylimielisistä ihmisistä? Kukaanhan ei voi tietää, että takana onkin ujous. [/quote] Täällä alapeukutetaan vähän turhaan näitä. Ujot eivät siis ilmeisesti ymmärrä että he saattavat aivan tahtomattaan vaikuttaa tylyille. Minusta se on tylyä, jos kysymykseen vastataan vain yhdellä sanalla "Mitä teet työksesi?" -"Lvi-hommia." "No onko ollut teidän alalla töitä?" -"On." Tällaisesta keskustelusta minulle tulee mieleen ettei vastapuolta kiinnosta keskustella kanssani ja lopetan keskustelun sitten siihen. Ei teillä ujoilla lue otsassa että ujo. Kukaan ei voi varsinkaan uudessa porukassa tietää oletteko ujoja vai tylytättekö tahallaan.

[/quote]

Mitä muutakaan tuollaisiin kysymyksiin voi vastata? :D Mua taas ahdistaa sellaiset kysymykset, joista huomaa ettei toista oikeasti edes kiinnostaa, kunhan kyselee. Ehkä en vaan jaksa semmosta turhanjauhamista, niin vastaan kuten asiat on. Mää oon tosin kyllä introvertti vielä ujouden lisäksi...

[/quote]

Jaa-a, minäkin olen sekä ujo että introvertti mutta tajuan kyllä mitä tuollaisilla kysymyksillä ajetaan takaa. Ne on keskustelun/kommunikoinnin avauksia. Ei se sun työ (tässä esimerkissä) ole jutun pointti.

Vierailija
42/63 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:40"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 21:47"]Kyllä se vähän hankalan olon luo, kun normaali uuden ihmisen tervehtiminen ja jutustelu vaikuttaa ahdistavan toista osapuolta ihan suunnattomasti. Tulee tyly ja ylimielinen kuva. [/quote] Kertoisivatko tämän viestin alapeukuttajat, kuinka paljon itse tykkäävät tylyistä ja ylimielisistä ihmisistä? Kukaanhan ei voi tietää, että takana onkin ujous. [/quote] Täällä alapeukutetaan vähän turhaan näitä. Ujot eivät siis ilmeisesti ymmärrä että he saattavat aivan tahtomattaan vaikuttaa tylyille. Minusta se on tylyä, jos kysymykseen vastataan vain yhdellä sanalla "Mitä teet työksesi?" -"Lvi-hommia." "No onko ollut teidän alalla töitä?" -"On." Tällaisesta keskustelusta minulle tulee mieleen ettei vastapuolta kiinnosta keskustella kanssani ja lopetan keskustelun sitten siihen. Ei teillä ujoilla lue otsassa että ujo. Kukaan ei voi varsinkaan uudessa porukassa tietää oletteko ujoja vai tylytättekö tahallaan.

[/quote]

LVI-suunnittelutoimistossa juuri olen töissä. Suurinta osaa ihmisistä ei todellakaan kiinnosta kuulla tarkempaa selvistystä siitä kuinka piirrän putkia tai kanavia Cadsilla (paljon muutakin, mutta nuo ihmiset ymmärtää mitä ne ovat). Mikä on Cads? No se on sellainen tietokoneavusteiseen sunnitteluun tarkoitettu ohjelma. Mitä on tietokoneavusteinen suunnittelu? Mä en jaksa tällaista keskustelua, kun ei niitä edes selvästi kiinnosta, kunhan yrittävät pitää keskustelua yllä. Se väkinäinen keskustelu on raivostuttavaa. Kyllä tästä toisen insinöörin kanssa saa hyvänkin keskustelun aikaan, koska oikeasti vertaillaan noita ohjelmia ja toinen tietää mistä on kyse. Onko meidän alalla töitä? No meillä on ainakin hyvä tilanne, tilauksia on jouluun saakka. Onko tuo parempi kuin on? Minä en voi tietää muiden firmojen tilannetta, koska tämä on hyvin suhdanneherkkä ala ja joskus on tilanne, että toisilla on kädet täynnä työtä ja toiset pyörittää peukaloitaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 08:14"][quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:40"]

[/quote]

LVI-suunnittelutoimistossa juuri olen töissä. Suurinta osaa ihmisistä ei todellakaan kiinnosta kuulla tarkempaa selvistystä siitä kuinka piirrän putkia tai kanavia Cadsilla (paljon muutakin, mutta nuo ihmiset ymmärtää mitä ne ovat). Mikä on Cads? No se on sellainen tietokoneavusteiseen sunnitteluun tarkoitettu ohjelma. Mitä on tietokoneavusteinen suunnittelu? Mä en jaksa tällaista keskustelua, kun ei niitä edes selvästi kiinnosta, kunhan yrittävät pitää keskustelua yllä. Se väkinäinen keskustelu on raivostuttavaa. Kyllä tästä toisen insinöörin kanssa saa hyvänkin keskustelun aikaan, koska oikeasti vertaillaan noita ohjelmia ja toinen tietää mistä on kyse. Onko meidän alalla töitä? No meillä on ainakin hyvä tilanne, tilauksia on jouluun saakka. Onko tuo parempi kuin on? Minä en voi tietää muiden firmojen tilannetta, koska tämä on hyvin suhdanneherkkä ala ja joskus on tilanne, että toisilla on kädet täynnä työtä ja toiset pyörittää peukaloitaan. 
[/quote]
No kerrot vaikka yleisellä tasolla mitä teet ja kauanko oot tehny niitä hommia ja jos on tehny jotain muuta ennen niin voi senkin mainita. Ja sitten vastakysymys samasta aiheesta. Idea se että vastailee sen verran laveammin ettei vaikuta tylyltä.

Vierailija
44/63 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto.

Vierailija
45/63 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole mitään ujoja ja hiljaisia vastaan, mutta kyllähän heidän seurassaan varsin useint ulee tunne, että seuranu ei kiinnosta heitä. Tulen yleensä toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa ja keksin keskustelunaihetta melkein mistä vaan. Voin jutella hevoshullun kanssa hevosista, vaikken tiedäkään hevosista kovinkaan paljoa. Ujon ja hiljaisen kanssa on kuitenkin aina sama tilanne eli puhuitpa mistä tahansa, et juuri saa vastakaikua jutuillesi, mutta ujo ei kuitenkaan kerro, mistä haluaisi jutella. Ts olen kokenut ujot ja hiljaiset aika vaikeiksi, kun pitäisi olla ajatustenlukija.

Vierailija
46/63 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua haittaa ainakaan, osa kavereistakin on ujoja. Myönnän kyllä etten hirveän pitkään tee töitä sen eteen että saisin ujon tulemaan ulos kuorestaan, koska aika nopeasti alan miettiä onko kyse loppujen lopuksi ujoudesta vai siitä ettei halua tutustua juuri minuun. Ystävällinen toki olen ja esim töissä vaihdan kahvitauolla muutaman sanan, mutta en tee töitä sen eteen että pitäisin erityisempää keskustelua yllä ellen ole varma että toista kiinnostaa. En halua tuputtaa itseäni kenellekään, koska itsekin koen ahdistavana jos joku ei vihjeistäni tajua etten välitä seurasta tai halua syvempää tuttavuutta.

Vierailija
47/63 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 21:29"]Miksi ihmiset ovat tylyjä hiljaisille tai ujoille ihmisille? Mitä niin kamalaa siinä on? Vai voiko joku oikeasti tulkita ujouden väärin?
[/quote]
Oikeasti pidin ja ihastuin nuorena moniin ujoihin mutta on vaikeaa lähestyä ja erittäin tuskallisia muistoja on teini-iästä, täss nyt pitäisi tietää että olin poika ja tyttö lähestyi minua mukavan salaisesti kirjeellä koulussa.
Kirjeiden lukeminen ja kirjoittaminen oli kivaa mutta tapaamiset ei lähtenyt niin kuin pyörimään omillaan paitsi kun kerroin että on lähellä hieno paikka ihailla kuutamoa, sammutin ajovalot ja sellaisen pienen keinomäen päälle ajoimme lamput pimeänä.
Tyttö yritti olla vakuuttunut mutta ei onnistunut, no minäpä laitan valot päälle olimme kaatopaikalla joka vilisi rottia satoja ehkä tuhansia oli valokeilassa. Aivan yhtä tasainen oli Riitta, ei hätkähtänyt yhtään.
Terveisiä Riitalle

Vierailija
48/63 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa lukea näin ujona (ja ilmeisesti myös sosiaalisesti kömpelönä), että aika suuri osa ihmisistä ahdistuu minusta! Minä puhun kyllä silloin, kun siihen on tarvetta esim. töissä jos kysyn apua tai muutenkin sujuvuuden kannalta. En oikein osaa jutella niitä näitä (eikä niin kauheasti edes kiinnosta), ellei tule joku hauska tai erikoinen tilanne eteen.

Tämän lisäksi siihen menee jonkun aikaa, ennen kuin tulen pikkuhiljaa ulos kuorestani. Ja todellakin olen ystävällinen muille, enkä osaa kuvitella, että minua pidettäisiin tylynä sen vuoksi, etten juttele jatkuvasti niitä näitä. Vastaan siis toki kun kysellään, mutta en ilmeisesti niin laveasti kuin olisi toisesta mukavaa? Äh, tämän vuoksi en oikein pidä edes sosiaalisista tilanteista, koska niissä on niin paljon kaikkia kirjoittamattomia sääntöjä sun muita pelejä, joita täytyy osata noudattaa. Muuten sua pidetään tylynä tms.

Vierailija
49/63 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:24"]

Minä olen ujo mutta en todellakaan paniikkihäiriöinen. Kaksi eri asiaa, ujous EI ole paniikkihäiriö, höh sentään.

[/quote]

Nimenomaan. Ja minulla on paniikkihäiriö JA sosiaalisten tilanteiden pelkokin, enkä minä ole ujo luonteeltani. Siinä onkin sulattelemista ihmisille. 

Minä ainakaan en osaa heti suorilta sanoa, kuka on ujo ja kuka ylimielinen. Mutta pelkkä vähäsanaisuus ei minusta ole ylimielisyyttä, vaan sitä on koko kehonkieli. 

Ujojen kanssa on kyllä joskus hankalaa, ja myönnän etten ole alkanut ystäväksi muutaman hiljaisen ihmisen kanssa. Nimittäin minä itsekin vaadin jo itseltäni niin paljon energiaa, etten pysty enää repimään iloa ujon ihmisen kanssa olemisesta. Anteeksi siitä.

Vierailija
50/63 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

pidetäänhän! ujot on ihania ja ei kaikki voi olla aina suunapäänä =)

Vierailija
51/63 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 15:42"]

Kamalaa lukea näin ujona (ja ilmeisesti myös sosiaalisesti kömpelönä), että aika suuri osa ihmisistä ahdistuu minusta! Minä puhun kyllä silloin, kun siihen on tarvetta esim. töissä jos kysyn apua tai muutenkin sujuvuuden kannalta. En oikein osaa jutella niitä näitä (eikä niin kauheasti edes kiinnosta), ellei tule joku hauska tai erikoinen tilanne eteen.

Tämän lisäksi siihen menee jonkun aikaa, ennen kuin tulen pikkuhiljaa ulos kuorestani. Ja todellakin olen ystävällinen muille, enkä osaa kuvitella, että minua pidettäisiin tylynä sen vuoksi, etten juttele jatkuvasti niitä näitä. Vastaan siis toki kun kysellään, mutta en ilmeisesti niin laveasti kuin olisi toisesta mukavaa? Äh, tämän vuoksi en oikein pidä edes sosiaalisista tilanteista, koska niissä on niin paljon kaikkia kirjoittamattomia sääntöjä sun muita pelejä, joita täytyy osata noudattaa. Muuten sua pidetään tylynä tms.

[/quote]

Tämä! 

Vierailija
52/63 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja todellakin olen ystävällinen muille, enkä osaa kuvitella, että minua pidettäisiin tylynä sen vuoksi, etten juttele jatkuvasti niitä näitä. Vastaan siis toki kun kysellään, mutta en ilmeisesti niin laveasti kuin olisi toisesta mukavaa? 

[/quote]

Miten sun mielestä sitten sen ujon ja ylimielisen voisi erottaa toisistaan? Molemmat vastailee kysymyksiin "juu, ei, juu, ehkä", eikä itse aloita keskusteluja. Pitäisikö osata lukea ajatuksia, vai tehdä jokin syvääluotaava kasvojen mikroilmeanalyysi josta näkee hymyileekö toinen lausuessaan noita parin kirjaimen vastauksiaan ja jos kyllä, niin onko se aitoa hymyä, pakotettua hymyä, vai ivallista hymyä? Ja jos ei hymyile, niin mahtaako sekin johtua vain siitä ujoudesta vai tylyydestä. Vai onko toinen tyly koska on ujo, tai esittääkö ujoa koska seura ei vaan kiinnosta. Tässä se vasta onkin kuule miettimistä "normaalin" näkökulmasta!

Sori vaan, mutta ihan liian työlästä ja todellisuudessa päällepäin te ujot käyttäydytte täsmälleen samalla lailla kuin tylyt, eikä useimmiten ulkopuolinen voi niitä toisistaan erottaa.

Vierailija
53/63 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 15:52"]

[/quote]

Tämä! 

[/quote]

Tämä on myös se hankala. Itse en ainakaan heti alkuun ala puhella syvällisiä tai erityisen henkilökohtaisia juttuja, vaan puhelen niitä näitä. Jos toisesta saa sen kuvan ettei kiinnosta, niin eipä sitä kovin helposti tule avattua itseä sen enempää. Pinnallinen jutustelu on vähän kuin testaisi kepillä jäätä, jos pinta kantaa, niin uskaltaa mennä pidemmällekin.

T. Ei ujo, muttei myöskään sellainen joka avoimesti kertoo kaiken kaikille

Vierailija
54/63 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 15:57"][quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 15:52"]

[/quote]

Tämä! 

[/quote]

Tämä on myös se hankala. Itse en ainakaan heti alkuun ala puhella syvällisiä tai erityisen henkilökohtaisia juttuja, vaan puhelen niitä näitä. Jos toisesta saa sen kuvan ettei kiinnosta, niin eipä sitä kovin helposti tule avattua itseä sen enempää. Pinnallinen jutustelu on vähän kuin testaisi kepillä jäätä, jos pinta kantaa, niin uskaltaa mennä pidemmällekin.

T. Ei ujo, muttei myöskään sellainen joka avoimesti kertoo kaiken kaikille
[/quote]Voihan se olla ettei sitä kiinnostakaan. Miksi vedät johtopäätöksen, että ujo?

Vierailija
55/63 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ujo, ja toisten ujojen / hiljaisten ihmisten kanssa on tosi vaikeaa olla tekemisissä, kun kumpikaan ei uskalla tehdä aloitetta! Sitten kun vielä ujo ihminen on yleensä epävarma, ja ylitulkitsee toisten ihmisten puheita, kehonkieltä jne. joka aiheuttaa lisää paineita kanssakäymisessä. Eli itse ujona ja ei-ylimielisenä tulkitsen monesti toisten ujojen käyttäytymisen ylimieliseksi, vähän ristiriitaista mutta järkeenkäypää. 

Sen sijaan pidän puheliaista, avoimista ihmisistä ja ilahdun, jos minulle puhutaan, vaikka en heti alkaisi pälpättämään samalla mitalla. Jos minulle osoitetaan ystävällisyyttä ja kiinnostusta, niin totta kai se hivelee itsetuntoa, ja oma epävarmuuskin pikku hiljaa hälvenee. Olen myös alkanut hymyillä enemmän, että vaikkei hirveästi puhuisi, niin toiselle jäisi edes vähän sellainen kuva että olen ystävällinen ja kiinnostunut. 

Enivei, ihmisiin tutustuminen ja sosiaaliset tilanteet ovat elämässäni olleet pahimpia jatkuvasti toistuvia tilanteita, ja siihen on vaan pakko sopeutua jollain tavalla. Onneksi voi kuitenkin olla melko varma, että suurin osa ihmisistä on ihan kivoja eikä ylimielisiä :)

Vierailija
56/63 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko tulevaisuuteen meni tätä viestiketjua lukiessa. Itse olen ujo nuori mies, jolla on vaikeuksia sisiaalisissa tilanteissa. Työhaastattelut ovat kamalia ja tämän vuoksi en ole hakenut töitä. Apuaja tukea en vaan ole saannut.

Vierailija
57/63 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 16:04"]

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 15:57"][quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 15:52"] [quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 15:42"] Kamalaa lukea näin ujona (ja ilmeisesti myös sosiaalisesti kömpelönä), että aika suuri osa ihmisistä ahdistuu minusta! Minä puhun kyllä silloin, kun siihen on tarvetta esim. töissä jos kysyn apua tai muutenkin sujuvuuden kannalta. En oikein osaa jutella niitä näitä (eikä niin kauheasti edes kiinnosta), ellei tule joku hauska tai erikoinen tilanne eteen. Tämän lisäksi siihen menee jonkun aikaa, ennen kuin tulen pikkuhiljaa ulos kuorestani. Ja todellakin olen ystävällinen muille, enkä osaa kuvitella, että minua pidettäisiin tylynä sen vuoksi, etten juttele jatkuvasti niitä näitä. Vastaan siis toki kun kysellään, mutta en ilmeisesti niin laveasti kuin olisi toisesta mukavaa? Äh, tämän vuoksi en oikein pidä edes sosiaalisista tilanteista, koska niissä on niin paljon kaikkia kirjoittamattomia sääntöjä sun muita pelejä, joita täytyy osata noudattaa. Muuten sua pidetään tylynä tms. [/quote] Tämä!  [/quote] Tämä on myös se hankala. Itse en ainakaan heti alkuun ala puhella syvällisiä tai erityisen henkilökohtaisia juttuja, vaan puhelen niitä näitä. Jos toisesta saa sen kuvan ettei kiinnosta, niin eipä sitä kovin helposti tule avattua itseä sen enempää. Pinnallinen jutustelu on vähän kuin testaisi kepillä jäätä, jos pinta kantaa, niin uskaltaa mennä pidemmällekin. T. Ei ujo, muttei myöskään sellainen joka avoimesti kertoo kaiken kaikille [/quote]Voihan se olla ettei sitä kiinnostakaan. Miksi vedät johtopäätöksen, että ujo?

[/quote]

Eh, en vedäkään, ennemminkin ensimmäinen oletus on ettei toista kiinnosta. Kommentoin vaan sitä miksi pikkujutustelun puute voi tehdä ihmisiin tutustumisen hankalammaksi.

Vierailija
58/63 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole ujo ja minulla on hyvä itsetunto, mutta olen isommassa porukassa hiljainen tarkkailija enkä pienemmässäkään joukossa mikään suupaltti, se vain on luonteenpiirre.

Vierailija
59/63 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 16:08"]

Itse olen ujo, ja toisten ujojen / hiljaisten ihmisten kanssa on tosi vaikeaa olla tekemisissä, kun kumpikaan ei uskalla tehdä aloitetta! Sitten kun vielä ujo ihminen on yleensä epävarma, ja ylitulkitsee toisten ihmisten puheita, kehonkieltä jne. joka aiheuttaa lisää paineita kanssakäymisessä. Eli itse ujona ja ei-ylimielisenä tulkitsen monesti toisten ujojen käyttäytymisen ylimieliseksi, vähän ristiriitaista mutta järkeenkäypää. 

Sen sijaan pidän puheliaista, avoimista ihmisistä ja ilahdun, jos minulle puhutaan, vaikka en heti alkaisi pälpättämään samalla mitalla. Jos minulle osoitetaan ystävällisyyttä ja kiinnostusta, niin totta kai se hivelee itsetuntoa, ja oma epävarmuuskin pikku hiljaa hälvenee. Olen myös alkanut hymyillä enemmän, että vaikkei hirveästi puhuisi, niin toiselle jäisi edes vähän sellainen kuva että olen ystävällinen ja kiinnostunut. 

Enivei, ihmisiin tutustuminen ja sosiaaliset tilanteet ovat elämässäni olleet pahimpia jatkuvasti toistuvia tilanteita, ja siihen on vaan pakko sopeutua jollain tavalla. Onneksi voi kuitenkin olla melko varma, että suurin osa ihmisistä on ihan kivoja eikä ylimielisiä :)

[/quote]

Hymyily on muuten tärkeää. Itse ainakin huomaan että jos toinen hymyilee muttei puhu paljoa, niin oletan herkemmin että on ujo ja yritän sopeuttaa omaa köytöstä siihen. Jos on hymytön ja lyhytsanainen, tulee helpommin oletettua ettei toista kiinnosta.

Vierailija
60/63 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 16:08"]

Usko tulevaisuuteen meni tätä viestiketjua lukiessa. Itse olen ujo nuori mies, jolla on vaikeuksia sisiaalisissa tilanteissa. Työhaastattelut ovat kamalia ja tämän vuoksi en ole hakenut töitä. Apuaja tukea en vaan ole saannut.

[/quote]

Uskosi menee, koska sinäkin kuvittelet, että ujouteen kuuluu myös lannistuvuus, joka kuitenkin on asia, josta voi opetella poiskin, jos oikein haluaa. Jonain päivänä osaat mennä työhaastatteluun ja jos alat hikoilla, niin pahoittelet kevyesti ja sanot olevasi senverran ujo, että helposti alkaa pelottaa. Ja että ujoutesi takia ymmärrät monenlaisia ihmisiä ja osaat suhtautua heihin. Kas kummaa, olet kääntänyt asian hyödyksi.

Tästäkin ketjusta voi kaivaa itselleen apua ja tukea, jos ymmärtää ottaa toisten kuvaukset sellaisena eikä osoituksena siitä, että tulevaisuutesi on toivoton. Et tarvitse jotain toista ottamaan asioita vastuulleen, vaan halun etsiä vinkkiä ja olla siitä iloinen, vaikka paras apu onkin se, mikä ensin kirpaisee ylpeyttä. Päänsilittely ei paljon maksa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän