Miksi ujoista ei pidetä?
Miksi ihmiset ovat tylyjä hiljaisille tai ujoille ihmisille? Mitä niin kamalaa siinä on? Vai voiko joku oikeasti tulkita ujouden väärin?
Kommentit (63)
Minusta ainakin tykätään ihan hulluna! :)
En karsasta. Töissä olen ollut lievästi ärtynyt joskus, kun erittäin hyviä sosiaalisia valmiuksia vaativaan työhön oli valittu ihminen, joka ei selviytynyt hommistaan ujouden takia.
Kyllä se vähän hankalan olon luo, kun normaali uuden ihmisen tervehtiminen ja jutustelu vaikuttaa ahdistavan toista osapuolta ihan suunnattomasti. Tulee tyly ja ylimielinen kuva.
Itse olen huomannut ujojen seurassa, että vähäsanaisuus saa minut todella hämilleen. Lyhyet vastaukset antavat vaikutelman että ei kiinnosta. En varmaan pitäisi näistä ihmisistä ollenkaan jos he eivät olisi humalassa suupaltteja ja joskus siis puhuneet ja elehtineet niin että olen saanut käsityksen että eivät he minua inhoa, ovat vain ujoja. Ujoin tuntemani ihminen vastaa jopa tekstiviestiinkin vain "juu" -kännissä kyllä juttu lentää. Ahdistavaa.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 21:51"]
Ujot ovat monesti ylimielisiä
[/quote]
Tuo on osaltaan totta! Minulla on paniikkihäiriöinen tytär (nykyisin ujoudellakin on diagnoosi), ja juteltiin vastoittain juuri tästä asiasta. Juuri tämä: ujo ihminen antaakin toiselle ihmiselle vaikutelman ylimielisyydestä.
Osuit asian ytimeen. Ujo (paniikkihäiriöinen) sulkeutuu ja tarkkailee vain itseään ja tunnetilojaan. Toinen ihminen ei voi nähdä ja tulkita asiaa, vaan ulospäin tuo epävarmuus näyttäytyy ylimielisyytenä. Ujo ihminen ei voi olla rento.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:12"]Itse olen huomannut ujojen seurassa, että vähäsanaisuus saa minut todella hämilleen. Lyhyet vastaukset antavat vaikutelman että ei kiinnosta. En varmaan pitäisi näistä ihmisistä ollenkaan jos he eivät olisi humalassa suupaltteja ja joskus siis puhuneet ja elehtineet niin että olen saanut käsityksen että eivät he minua inhoa, ovat vain ujoja. Ujoin tuntemani ihminen vastaa jopa tekstiviestiinkin vain "juu" -kännissä kyllä juttu lentää. Ahdistavaa.
[/quote]
Olen juuri kuvailemasi kaltainen ihminen. Aina uudessa porukassa aina kiireesti järjestettävä jotkut ryyppäjäiset, että ei jää niin outo maku ihmisten mieliin. Kännissä kyllä ole illan hahmo ja tutustumisen jälkeen myös selvistä.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 21:51"]
Ujot ovat monesti ylimielisiä
[/quote]
Ne vaan esittää.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 21:47"]Kyllä se vähän hankalan olon luo, kun normaali uuden ihmisen tervehtiminen ja jutustelu vaikuttaa ahdistavan toista osapuolta ihan suunnattomasti. Tulee tyly ja ylimielinen kuva.
[/quote]
Kertoisivatko tämän viestin alapeukuttajat, kuinka paljon itse tykkäävät tylyistä ja ylimielisistä ihmisistä?
Kukaanhan ei voi tietää, että takana onkin ujous.
Minä olen ujo mutta en todellakaan paniikkihäiriöinen. Kaksi eri asiaa, ujous EI ole paniikkihäiriö, höh sentään.
Miksi jotkut, ainakin tytöt, ovat ujoja söpöllä tavalla?
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:19"][quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:12"]Itse olen huomannut ujojen seurassa, että vähäsanaisuus saa minut todella hämilleen. Lyhyet vastaukset antavat vaikutelman että ei kiinnosta. En varmaan pitäisi näistä ihmisistä ollenkaan jos he eivät olisi humalassa suupaltteja ja joskus siis puhuneet ja elehtineet niin että olen saanut käsityksen että eivät he minua inhoa, ovat vain ujoja. Ujoin tuntemani ihminen vastaa jopa tekstiviestiinkin vain "juu" -kännissä kyllä juttu lentää. Ahdistavaa.
[/quote]
Olen juuri kuvailemasi kaltainen ihminen. Aina uudessa porukassa aina kiireesti järjestettävä jotkut ryyppäjäiset, että ei jää niin outo maku ihmisten mieliin. Kännissä kyllä ole illan hahmo ja tutustumisen jälkeen myös selvistä.
[/quote]
Minä niin säälin teitä kun olen itse suupaltti ja tunnen siis useamman todella ujon ihmisen jota on siis ihan vaikea lähestyä koska se vähäsanaisuus tappaa kaikki kontaktiyritykset. Hitto kun sen ujouden saisi jotenkin ravisteltua pois muullakin kuin alkoholilla. :D oma mieheni on myös ujonpuoleinen, hänelle opetin oikein kädestä pitäen että hän antaa jo vähemmän ujon vaikutelman itsestään jos yrittää vastata ihmisten kysymyksiin kokonaisilla lauseilla. Toimii oikeastaan aika hyvin, uudet tuttavuudet eivät nimittäin pidä häntä ujona vaikka hän sitä edelleen on. :)
Niinpä ei se ujous ainakaan hellitä sillä että ujoa vältellään :/ en oleta että kaikkien pitäis minun eteen tehdä eityisesti töitä että voisin jutella heidän kanssa niin kuin muutkin, mutta vois ees olla ystävällinen niin minäkin olisin. Siis yritän olla ystävällinen kaikille tottakai muutenkin mutta ujouden takia en osaa olla aloitteen tekijä kanssakäynnissä.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:24"]
Miksi jotkut, ainakin tytöt, ovat ujoja söpöllä tavalla?
[/quote]
Ne on semi-ujoja, joista tulisi helposti 'normaaleja' jos vaihtaisi pari kertaa muutaman lauseen. Sairaalloisen ujot on ihan eri keissejä.
Minä olen tosi puhelias ja avoin kahden kesken ja pienemmissä porukoissa, mutta uusissa (ja varsinkin isommissa) porukoissa jään aina tarkkailevan ja hiljaisen rooliin. Myös miesten kanssa olen ollut punasteleva ja ujosti hymyilevä. ⌒.⌒ Olen kuitenkin huomannut, ettei tämä ole tarkoittanut miehiä. Ainoa milloin koen, että minua on inhottu ujouden takia, oli ala-asteella, jolloin minua kiusattiin sen vuoksi.
Ne pelottaa yksinkertaisia ihmisiä. Tyhmät myös kadehtii kun luulevat ujoutta älykkyyden merkiksi.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 21:47"]Kyllä se vähän hankalan olon luo, kun normaali uuden ihmisen tervehtiminen ja jutustelu vaikuttaa ahdistavan toista osapuolta ihan suunnattomasti. Tulee tyly ja ylimielinen kuva.
[/quote]
Kertoisivatko tämän viestin alapeukuttajat, kuinka paljon itse tykkäävät tylyistä ja ylimielisistä ihmisistä?
Kukaanhan ei voi tietää, että takana onkin ujous.
[/quote]
Täällä alapeukutetaan vähän turhaan näitä. Ujot eivät siis ilmeisesti ymmärrä että he saattavat aivan tahtomattaan vaikuttaa tylyille. Minusta se on tylyä, jos kysymykseen vastataan vain yhdellä sanalla "Mitä teet työksesi?" -"Lvi-hommia." "No onko ollut teidän alalla töitä?" -"On." Tällaisesta keskustelusta minulle tulee mieleen ettei vastapuolta kiinnosta keskustella kanssani ja lopetan keskustelun sitten siihen. Ei teillä ujoilla lue otsassa että ujo. Kukaan ei voi varsinkaan uudessa porukassa tietää oletteko ujoja vai tylytättekö tahallaan.
Tai sitten ujo voi olla epävarma ja ylitulkita muiden ihmisten käyttäytymistä. Harvoin kukaan nyt ujoa karsastaa sen kummemmin