En tiennyt, että on olemassa tollanen maapläntti kuin Kalingrad
Kommentit (224)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoin tästä aamulla jo aloituksen tänne. En myöskään koskaan ennen ollut tuota kartalla nähnyt! Luulin, että Kalingrad on jossain Moskovan itäpuolella oleva kaupunki!
Minun aikaani (olen 48-vuotias) koulussa opeteltiin ulkoa maita kartalta ja olen varma, että litania meni näin: "Viro, Latvia, Liettua, Puola, Itä-Saksa, Länsi-Saksa, jne."
Eikä todellakaan sanottu "Viro, Latvia, Liettua, Kalingrad, Puola"
Senkin opin tänään, että alueen entinen nimi oli Preussi ja siellä puhuttiin saksaa.
Miksi olisikaan sanottu, kun ei se Kalingrad ole mikään itsenäinen valtio :D
Jos löydän jostain kouluaikani Peruskoulun Kartaston, niin en usko että siellä on ollut tuota aluetta mainittuna. Meidän piti opetella kaikki Euroopan joetkin ulkoa. Ja vuoret. Ja järvet sekä meret. Ei me oltaisi jätetty Kalingradia opettelematta, jos se oli kartastossa ollut. (tämä siis kouluvuosinani 1980-1988)
Aivan varmasti on. Samalla tavoin kuin siellä on mainittu muutkin silloisen Neuvostoliiton osat ja kaikki muutkin valtioiden osat, kuten Suomessa läänit jne.
En minäkään tiennyt koko kalinkasta mitään ennen kuin katsoin karttaa sodan syttymisen jälkeen.
Ja minulla on yliopistotutkinto.
Senhän voisi luovuttaa Ukrainalle sotakorvauksina ja inhimillisistä kärsimyksestä.
Ja sitten teilläkin on kuitenkin äänioikeus.
Vierailija kirjoitti:
Laitoin tästä aamulla jo aloituksen tänne. En myöskään koskaan ennen ollut tuota kartalla nähnyt! Luulin, että Kalingrad on jossain Moskovan itäpuolella oleva kaupunki!
Minun aikaani (olen 48-vuotias) koulussa opeteltiin ulkoa maita kartalta ja olen varma, että litania meni näin: "Viro, Latvia, Liettua, Puola, Itä-Saksa, Länsi-Saksa, jne."
Senkin opin tänään, että alueen entinen nimi oli Preussi ja siellä puhuttiin saksaa.
Sinun (ja minun) aikana Viro, Latvia ja Liettua olivat Neuvostoliiton osavaltiota ja Kaliningrad oli osa Neuvostoliittoa eikä mikään erillinen saareke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä te tietämättömät olitte peruskoulun historian ja maantiedon tunneilla?
Varmaan piirtelemässä vihkoon, tai ajattelemassa jotain muuta paljon hauskempaa.
Oikeasti: kaikki maantiedon opettajat eivät ole hyviä.
Huonokin opettaja pystyy perusasiat saamaan oppilaan päähän, jos oppilaalla kapasiteetti riittää.
Jaa. Siinä vähän pitempi tapa sanoa toista tyhmäksi. Varmaan helpotti.
No onhan se tyhmyyttä, jos ei näin perusjuttuja tiedä ja vieläpä väittää, ettei niitä koulussa ole opetettu.
Kyllähän siellä koulussa opetetaan kaikenlaista eri maa-aineskerroksista ja jääkauden aikaisista mannerliikkeistä, mutta ei niitä kaikkia aina muista eikä ketään voi pelkästään sen perusteella tuomita tyhmäksi ja epäsivistyneeksi.
Huvittavia nämä jotka huutelevat toisia tyhmiksi. Tuovat hymyn huulilleni, kun tiedän kuinka kurjaa heidän elämänsä on, kun tälläisesta asiasta kokevat ylemmyydentunnetta.
Omana kouluaikanani oli siis neuvostoliitto tai oikeastaan oli itä-eurooppa ja länsi eurooppa.. yksi ainoa raja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos löydän jostain kouluaikani Peruskoulun Kartaston, niin en usko että siellä on ollut tuota aluetta mainittuna. Meidän piti opetella kaikki Euroopan joetkin ulkoa. Ja vuoret. Ja järvet sekä meret. Ei me oltaisi jätetty Kalingradia opettelematta, jos se oli kartastossa ollut. (tämä siis kouluvuosinani 1980-1988)
Opettelitteko myös jokaisen Euroopan maan kaikki erilliset alueet? Kaikki Italian, Ranskan, Espanjan, Jugoslavian jne. osat? Tuskinpa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan piirtelemässä vihkoon, tai ajattelemassa jotain muuta paljon hauskempaa.
Huonokin opettaja pystyy perusasiat saamaan oppilaan päähän, jos oppilaalla kapasiteetti riittää.
No onhan se tyhmyyttä, jos ei näin perusjuttuja tiedä ja vieläpä väittää, ettei niitä koulussa ole opetettu.
Kaliningrad ei ole maa, vaan NYKYÄÄN osa maata nimeltä Venäjä. Sitä maata, joka meidän peruskouluaikana tunnettiin nimellä Neuvostoliitto. Siksi ei ollut Kaliningradia olemassakaan, joten ei sitä koulussa opetettu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun (ja minun) aikana Viro, Latvia ja Liettua olivat Neuvostoliiton osavaltiota ja Kaliningrad oli osa Neuvostoliittoa eikä mikään erillinen saareke.
Nyt löytyi selitys!
Vierailija kirjoitti:
En minäkään tiennyt koko kalinkasta mitään ennen kuin katsoin karttaa sodan syttymisen jälkeen.
Sinulla on yliopistotutkinto etkä tiedä mikä on Kaliningrad? Mikä yliopistotutkinto?
Vierailija kirjoitti:
En hirveästi ylpeilisi noin vähäisellä yleissivistyksellä. Ymmärrän, jos joku ei ole kuulut vaikkapa Sevrestralista (jota en osaa kirjoittaa oikein minäkään), mutta Kaliningrad on niin keskeinen osa Euroopan historiaa, että on pitänyt nukkua pahasti peruskoulu läpi, jos siitä ei mitään tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettelitteko myös jokaisen Euroopan maan kaikki erilliset alueet? Kaikki Italian, Ranskan, Espanjan, Jugoslavian jne. osat? Tuskinpa.
Meidän piti ja vuoristot myös. N27 Helsinki
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten teilläkin on kuitenkin äänioikeus.
Niin. Luuletko nyt itse olevasi jotenkin erinomaisempi kuin tyhmät aavee mammat jotka eivät olleet kokanneet kartasta kalingradia??
Kylläpä oli räisäys.
Eli koska NL ulottui Baltianmerelle 80-luvulla niin ei ihme ettei koulussa ole erikseen puhuttu Kalingradista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja minulla on yliopistotutkinto.En hirveästi ylpeilisi noin vähäisellä yleissivistyksellä. Ymmärrän, jos joku ei ole kuulut vaikkapa Sevrestralista (jota en osaa kirjoittaa oikein minäkään), mutta Kaliningrad on niin keskeinen osa Euroopan historiaa, että on pitänyt nukkua pahasti peruskoulu läpi, jos siitä ei mitään tiedä.
Meillä oli hissanmaikka aina kännissä. Taisi lopulta saada potkut. Mutta me oltiin siinä vaiheessa siirrytty jo muihin aiheisiin.
Kyllä me opiskeltiin yläasteen maantiedossa 80-luvulla kaikki Neuvostoliiton osavaltiotkin ja muistan ne vieläkin, kuten myös USA:n osavaltiot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaliningrad ei ole maa, vaan NYKYÄÄN osa maata nimeltä Venäjä. Sitä maata, joka meidän peruskouluaikana tunnettiin nimellä Neuvostoliitto. Siksi ei ollut Kaliningradia olemassakaan, joten ei sitä koulussa opetettu!
Mitäs v¨ttua sekoilet? Totta hitossa Kaliningrad oli olemassa. Se on ollut olemassa vuodesta 1946 lähtien. Sitä ennen se tunnettiin nimellä Königsberg. Vai meinaatko, ettei Viroakaan ollut olemassa, kun se oli vain osa Neuvostoliittoa :D Sittenhän ei muuten ollut Suomeakaan ennen vuotta 1917. Vai mitä? :D
No, hyvä kun nyt tuli esiin. Voitte jossain seurassa brassailla tällä knoppitiedolla!