Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En tiennyt, että on olemassa tollanen maapläntti kuin Kalingrad

Vierailija
19.03.2022 |

irrallaan muusta Venäjästä.

Kommentit (224)

Vierailija
21/224 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mennyt kyllä multakin ihan ohi…

Sain tietää jo 1990-luvun alussa, kun eräs mies kertoi syntyneensä Königsbergissä, josta myöhemmin tuli Kaliningrad.

Toisen maailmansodan lopulla Neuvostoliiton puna-armeija valtasi alueen ja alueen saksalainen väestö pakeni lähes kokonaan. Vuonna 1945 pidetyssä Potsdamin konferenssissa liittoutuneet sopivat, että runsas kolmannes Itä-Preussista, pääkaupunki Königsberg mukaan lukien, siirtyi Neuvostoliitolle. Tämän jälkeen alue asutettiin uudelleen pääosin venäläisillä. Vuonna 1946 alueesta tuli Venäjän neuvostotasavaltaan kuuluva Kaliningradin alue pääkaupunkiaan seuraten silloin edesmenneen Neuvostoliiton presidentin Mihail Kalininin mukaan.

Vierailija
22/224 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä te tietämättömät olitte peruskoulun historian ja maantiedon tunneilla?

Varmaan piirtelemässä vihkoon, tai ajattelemassa jotain muuta paljon hauskempaa.

Oikeasti: kaikki maantiedon opettajat eivät ole hyviä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/224 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt olko tosissanne. Ettehän ole?

Vierailija
24/224 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan piirtelemässä vihkoon, tai ajattelemassa jotain muuta paljon hauskempaa.

Huonokin opettaja pystyy perusasiat saamaan oppilaan päähän, jos oppilaalla kapasiteetti riittää. 

Vierailija
25/224 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattanee ihmisten, joille Kaliningradin olemassa olo oli yllätys niin päivittää vähän Euroopan karttaa mieleensä.

Ymmärrän, että saattaa unohtua, mutta ehkä se on vinkki siitä, että voisi kerrata maantiedettä :)

Mulla oli nuorena haave mennä Baltian maita läpi ja vierailla Kaliningradissa. Eihän sinne kuitenkaan ihan noin vaan taide mennä (ainakaan tänään). Onko joku käynyt? Miltä näytti?

Vierailija
26/224 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ihmettelin tuota vähän aikaa sitten jonkun uutiskuvan yhteydessä. Tuli vähän sellainen olo, että mistäs lähtien tuommoinen on oikein ollut, ei varmasti ollut vielä minun maantiedon tuntien aikaan.. Ei tosiaan ollut minun vahvimpia aineita. Mutta ihanaa, etten ole ainoa.

Jos olit koulussa ennen vuotta 1946. Kaliningradia ei tosiaan ollut sinun kouluaikoinasi vielä. 

Vierailija
27/224 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli täysin uusi asia.

Vierailija
28/224 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonokin opettaja pystyy perusasiat saamaan oppilaan päähän, jos oppilaalla kapasiteetti riittää. 

Jaa. Siinä vähän pitempi tapa sanoa toista tyhmäksi. Varmaan helpotti.

Vierailija
29/224 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli täysin uusi asia.

Ei voi olla ellet ole skipannut peruskoulua kokonaan tai käynyt sitä muualla kuin Suomessa. 

Vierailija
30/224 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin tästä aamulla jo aloituksen tänne. En myöskään koskaan ennen ollut tuota kartalla nähnyt! Luulin, että Kalingrad on jossain Moskovan itäpuolella oleva kaupunki!

Minun aikaani (olen 48-vuotias) koulussa opeteltiin ulkoa maita kartalta ja olen varma, että litania meni näin: "Viro, Latvia, Liettua, Puola, Itä-Saksa, Länsi-Saksa, jne."

Eikä todellakaan sanottu "Viro, Latvia, Liettua, Kalingrad, Puola"

Senkin opin tänään, että alueen entinen nimi oli Preussi ja siellä puhuttiin saksaa.

Vierailija
31/224 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin toivoisin, että ihmiset läpällä kirjoittelee tänne, etteivät ole koskaan kuulleet, että Kaliningrad, kuuluu Venäjään (ja aikaisemmin Neuvostoliittoon). Mutta pahoin pelkään, että ovat ihan oikeasti noin tietämättömiä.

Vierailija
32/224 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitoin tästä aamulla jo aloituksen tänne. En myöskään koskaan ennen ollut tuota kartalla nähnyt! Luulin, että Kalingrad on jossain Moskovan itäpuolella oleva kaupunki!

Minun aikaani (olen 48-vuotias) koulussa opeteltiin ulkoa maita kartalta ja olen varma, että litania meni näin: "Viro, Latvia, Liettua, Puola, Itä-Saksa, Länsi-Saksa, jne."

Senkin opin tänään, että alueen entinen nimi oli Preussi ja siellä puhuttiin saksaa.

Miksi olisikaan sanottu, kun ei se Kalingrad ole mikään itsenäinen valtio :D

Vierailija
33/224 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Senkin opin tänään, että alueen entinen nimi oli Preussi ja siellä puhuttiin saksaa.[/quote

No eihän se Kaliningrad mikään valtio/maa olekaan vaan osa Venäjää.

Vierailija
34/224 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin toivoisin, että ihmiset läpällä kirjoittelee tänne, etteivät ole koskaan kuulleet, että Kaliningrad, kuuluu Venäjään (ja aikaisemmin Neuvostoliittoon). Mutta pahoin pelkään, että ovat ihan oikeasti noin tietämättömiä.

Mutta eikö ole kiva, kun saa tuntea itsensä Paremmaksi Ihmiseksi?

Vierailija
35/224 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av:lla oppii uutta :).

Vierailija
36/224 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helkkarin vanhaa porukkaa täällä, kun käyneet koulunsa ennen kuin Kaliningradista tuli Kaliningrad. En tiennytkään, että ennen 40-lukua syntyneet ovat näin aktiivisia palstailijoita :D

Vierailija
37/224 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaliningrad ei ole maa, vaan osa maata nimeltä Venäjä. Sitä maata, joka sinun kouluaikanasi tunnettiin nimellä Neuvostoliitto. Siksi ei ollut Kaliningradia listassa maista. 

Vierailija
38/224 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Siinä vähän pitempi tapa sanoa toista tyhmäksi. Varmaan helpotti.

No onhan se tyhmyyttä, jos ei näin perusjuttuja tiedä ja vieläpä väittää, ettei niitä koulussa ole opetettu. 

Vierailija
39/224 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olisikaan sanottu, kun ei se Kalingrad ole mikään itsenäinen valtio :D

Jos löydän jostain kouluaikani Peruskoulun Kartaston, niin en usko että siellä on ollut tuota aluetta mainittuna. Meidän piti opetella kaikki Euroopan joetkin ulkoa. Ja vuoret. Ja järvet sekä meret. Ei me oltaisi jätetty Kalingradia opettelematta, jos se oli kartastossa ollut. (tämä siis kouluvuosinani 1980-1988)

Vierailija
40/224 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaneet olla koulun mantsan ja hissan kirjat myös ns korostamatta asiaa aikanaan.