Kaaso tai bestman kehtaatko tunnustaa...
Kehtaako joku tunnustaa järjestäneensä polttarit ja on rahastanut omatkin kustannukset muilta? Olin kesällä polttareissa ja nyt on selvinnyt että muut maksoimme kaasojenkin hauskan pidon, häät ensiviikonloppuna jollekkin voipi tulla hikiset oltavat. Mielestäni noloa.
Kommentit (79)
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 11:32"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 19:12"]
Kun olen järjetänyt polttarit olen lasken kustannukset tarkoituksella "yläkanttiin" jotta kaikki polttareiden aikana kuluva raha ei mene yksin minun pussistani, mielestäni on paljon helpompaa sano kaikille 10-20e suurempi summa kuin pyydellä jälkeenpäin niitä "ostin sankarille siiderin ja oluen"-rahoja. Ja niin kauan kuin kukaan ei valita että ompa kalliit polttarit niin mitä väliä? En usko tämän "vilpin" aiheuttavan kenellekkään vaikeuksia. Kaikilla on polttareissa paljon hauskempaa kun ei jatkuvasti lasketa rahoja.
[/quote]
Ymmärrän kyllä sen näkökulman oikein hyvin että jos minulle järjestettiin kaverin mökillä yhteensä 100euron (10e/vieras) polttarit ja nyt toiselle ollaan järjestämässä kauneushoitoja ja kuumailmapallolentoa joka maksaa 100e/vieras niin ei se oikein hyvältä tunnu. Mitä te muut ajattelette tästä "epäkohdasta"?
[/quote]
Että olet kateellinen pikkusielu. Kai sinäkin sinne ilmapallolennolle pääset, kun siitä kerran maksatkin. Voisiko joskus ajatella, että sinäkin pääset nauttimaan siitä päivästä!
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 11:40"]
Mä ainakin maksoin kaasona paaaaljon enemmän kuin muut. Mutta kaiken kaikkiaan ärsytää, että näissäkin lähtenyt mopo aivan käsistä. Häihin otetaan lainaa, vierailta pyydetään lahjaksi rahaa ja polttaritkin pitää olla tajutona rahallista tykitystä. Kaasona olin velvoitettu laittamaan niin paljon rahaa toisten häihin (kaasomekko, polttarit, matkakulut häitä järjestelemään + lisäksi järjetön stressi), että en ihan helposti lähde samaan leikkiin uudestaan.
[/quote]
Sama juttu, en myöskään innostu toisten häistä edes pelkkänä vieraana ks. syistä.
Täällä varastelevat huijarikaasot puolustelevat tekosiaan :D. Itse en ikipäivänä kehtaisi maksattaa polttareita muilla, päinvastoin, olisin itse valmis laittamaan vähän enemmän polttareihin kuin muut. Kaasot,te sitä paitsi itse päätätte polttareiden sisällöstä suurilta osin! Älkää tehkö niistä semmoisia että ne aiheuttavat paljon vaivaa ja järjestelyä - eikä sitten pidä kavaltaa "vaivanpalkkaa" muilta. Tai jos ite ajatteli mennä muiden siivellä niin tosiaan asian voi sanoa varmaan muulle polttariporukalle: "Mä en sit maksa näistä polttareista mitään ku täs järkkäämisessä on ollu nii kova vaiva. Nii teidän summa kattaa sit munki kulut". Ei varmaan moni ton jälkeen enää osallistuis polttareihin :D! Ja kuinka monen epärehellsen kaason polttariporukka on asiasta tiennyt?
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 11:32"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 19:12"]
Kun olen järjetänyt polttarit olen lasken kustannukset tarkoituksella "yläkanttiin" jotta kaikki polttareiden aikana kuluva raha ei mene yksin minun pussistani, mielestäni on paljon helpompaa sano kaikille 10-20e suurempi summa kuin pyydellä jälkeenpäin niitä "ostin sankarille siiderin ja oluen"-rahoja. Ja niin kauan kuin kukaan ei valita että ompa kalliit polttarit niin mitä väliä? En usko tämän "vilpin" aiheuttavan kenellekkään vaikeuksia. Kaikilla on polttareissa paljon hauskempaa kun ei jatkuvasti lasketa rahoja.
Mä oon sitä mieltä, että jos ulos mennään, niin jokainen ostaa itselleen mitä tahtoo. Tämä kaikkein selkeintä, eikä tarvitse pyöritellä ja laskeskella rahoja. Lisäksi voi ostaa itselleen mitä tahtoo. Järjetöntä väellä ja vängällä tehdä joku yhteinen budjetti ulkona syömiseen ja sitten ei saa edes mitä itse tahtoo. Mättöruuat, tekemiset ja asusteet voidaan yhdessä hankkia ja ulkona jokainen käyttäkööt omaa lompakkoaan mihin tahtoo.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 12:15"]
Että olet kateellinen pikkusielu. Kai sinäkin sinne ilmapallolennolle pääset, kun siitä kerran maksatkin. Voisiko joskus ajatella, että sinäkin pääset nauttimaan siitä päivästä!
[/quote]
Sä varmaan kuulut myös porukkaan joka vie muille monin kertaisesti rahaa kuin itse saa ja toivoo että muille järjestettäisiin paljon hienommat polttarit mitä itse saisit ja ennenkaikkea haluat olla maksamassa muiden hauskanpidon. Kyllä näinhän se menee mutta sinähän et olekaan pikkusielu.
Turha sitä kaasoa/bestmania on tuomita jos se ei pysty maksamaan polttareita, eihän kukaan voi tietää mikä yllättävä meno hänellä on juuri tullut lääkärilasku tai pesukone on hajonnut. Mielestäni olisi epäreilua jättää häitä juhliva ihminen ilman polttareita tämän vuoksi. Ja koska polttareihin osallistuu useampi ihminen niin ei se ketään haittaa jos maksavat tämän taloudellisissa vaikeuksissa olevan kaason/bestmaninkin osuuden, koska hänellä on muitakin menoja häiden vuoksi kuin polttarit. Vai onko joku oikeasti niin julma että ennenkuin pyytää ketään bestmaniksi tai kaasoksi kaveriaan niin pitäisi selvittää onko hänellä siihen varaa.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 21:10"]
Turha sitä kaasoa/bestmania on tuomita jos se ei pysty maksamaan polttareita, eihän kukaan voi tietää mikä yllättävä meno hänellä on juuri tullut lääkärilasku tai pesukone on hajonnut. Mielestäni olisi epäreilua jättää häitä juhliva ihminen ilman polttareita tämän vuoksi. Ja koska polttareihin osallistuu useampi ihminen niin ei se ketään haittaa jos maksavat tämän taloudellisissa vaikeuksissa olevan kaason/bestmaninkin osuuden, koska hänellä on muitakin menoja häiden vuoksi kuin polttarit. Vai onko joku oikeasti niin julma että ennenkuin pyytää ketään bestmaniksi tai kaasoksi kaveriaan niin pitäisi selvittää onko hänellä siihen varaa.
[/quote]
Kuulosti tutulta, jos minun olisi pitänyt maksaa toisen häistä tulevien kustannusten päälle vielä polttarikustannuksia en olisi voinut osallistua ollenkaan. Olenkin jopa tyytyväinen että sain järjestää polttarit ja siten hoitaa asiat niin että pääsen itse ilmaiseksi.
Kaasona kehtaan tunnustaa, sulho oli testiajossa oikea namupala, mutta morsiammen kanssa meillä oli ja on edelleen toimiva seksisuhde.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 10:23"]
Kaasona kehtaan tunnustaa, sulho oli testiajossa oikea namupala, mutta morsiammen kanssa meillä oli ja on edelleen toimiva seksisuhde.
[/quote]
Ja sama kaaso jatkaa, että bestman jäi siinä kiireessä koeajamatta, mutta aion ottaa vahingon takaisin pikapuoliin, kun naimakauppojen vuosijuhlassa tavataan.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 15:41"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 15:14"]
Aika nihkeitä polttarivieraita teillä on. Meillä ei ihan täysin ylimääräinen budjetti riittänyt yllättäviin menoihin, mutta ei morsiamen tarvinnut itse maksaa mitään. Polttareissakin kun saattoi baarissa juotavaa hakea joko itselleen ja morsiamelle tai vaikka koko porukalle ihan joku polttariseurueen jäsen ilman mitään erillistä showta, laskujen jälkikäteen lähettelyjä ja senttien laskemista polttari-illan aikana. En tiedä menikö jokaisella tasan saman verran rahaa, vai jäikö joku muutaman kympin "miinukselle", mutta ihan sama. Ei mikään pilaa hauskaa iltaa tehokkaammin kuin nipottaminen, tärkeämpää on että kaikki sujuu sujuvasti ja kaikilla on kivaa. Ei minun maailmani edes silloin opiskelijabudjetilla kaatunut siihen, jos vaikka kerran tarjosin useammin kuin muut. Mieluummin syön viikon makaronia kuin pilaan hauskan yhteisillan kitisemällä "morsian maksakoon omat juomansa kun ei tätä ollut budjetoitu ja kaaso oli laskenut budjetin pieleen". Tokikaan aina ei voi valita polttarivieraita, jos morsian on tiettyjä ankeita ihmisiä halunnut mukaan, mutta todellakin ankeita on tuollaiset senttien laskijat yhteisen illan vietossa.
[/quote]
Mä kuules luulen että "maan tapa" on se missä kaason kuvitellaan maksavan morsiammen sidukat ja muut ylim. kulut. Omissa polttareissani ei selvästikkään oltu kerätty käteistä ja olihan se mielestäni vähän noloa kun jouduin kerjäämään juotavia yms. "Voisiko nyt joku ostaa mullekkin." Mielestäni ei ollut reilua kaasoani kohtaan että olisin laittanut hänet maksamaan kaiken ylimääräisen. Taitaa olla utopiaa kaveripiirit missä ollaan käsiojossa tarjoamassa morsiammelle yllinkyllin juotavia ja muuta.
Omista polttareistani viisastuneena keräsin kaasona kunnon käyttövarannon niin eipähän tarvinnut maksaa omasta pussista ja hauskaa oli kaikilla ilman nihkeilyä.
[/quote]
Utopiaa? Itse kai sitten elän jossain sellaisessa :D. Ihan oikeasti naiset, ei kaikki naiskaveripiirit ole sellaisia jossa tarvitsee morsiamen kerjätä saadakseen juotavaa tai kaikki kulut menisivät yhden kontolle. Saanen kiittäää korkeampia tahoja omista kavereistani.
Tätä keskustelua kun lukee, niin alan ymmärtämään joidenkin miesten käsityksiä siitä että naisten välinen kaveruus on kamalan hankalaa ja monimutkaista, asioista tehdään vaikeita eikä voida porukalla pitää hauskaa ilman että joku vetää jostain herneen nenään. Olen usein ihmetellyt mistä nämä ajatukset kumpuaa, ei mulla ole kavereideni kanssa ollut niitä kuuluisia vaikeuksia. Nämä av-keskustelut ovat avanneet aika paljon. Ilmeisesti sitten monille naisille tärkeämpää on se pennosista nillittäminen kuin rento yhdessäolo.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 12:28"]Miksei hääpari maksa noita juhlia?
[/quote]
Suloisella 90-luvulla polttariporukka oikeasti ryyppäsi morsiamen tai sulhasen kustannuksella. Baarissa alkoi olla rasittavaa, kun polttariporukat tulivat jatkuvasti keräämään rahaa. Puputytöksi puettu morsian kauppasi porkkanoita ja jotkut myivät suukkoja. Kerran oli sulho laitettu Aurajokeen pesäpallomailan kanssa ja sitä sai heittää kananmunilla maksua vastaan.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 10:09"]Mun mielestä on ylipäätään outoa, että vieraat maksavat polttareista yhtään mitään. Kyllä minä maksoin itse omat polttarini. Annoin kaasolle maksimisumman, jonka voin polttareihin käyttää. Hyvin meni, kuitit toimitettiin, ei mitään turhia marinoita.
Eikä varsinkaan ole muiden homma maksaa morsiamen kuluja polttareista...
Kenenkä homma se sitten on? Morsiammen itsensä?
Munkin mielestä se on kyllä ihan ok, jos myös kaason maksut sisältyy muiden osallistujien maksuihin (ellei nyt puhuta jostain ihan överistä 50 €/naama). On niissä polttareissa kuintekin sellainen järkkääminen, että mielestäni sillä ollaan sujut, kun kaaso vastaa käytännönjärjestelyistä ja sitten muut maksavat. Toki eri asia, jos vastuita jaetaan useammalle ja kaikki tekevät jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 10:09"]Mun mielestä on ylipäätään outoa, että vieraat maksavat polttareista yhtään mitään. Kyllä minä maksoin itse omat polttarini. Annoin kaasolle maksimisumman, jonka voin polttareihin käyttää. Hyvin meni, kuitit toimitettiin, ei mitään turhia marinoita.
Eikä varsinkaan ole muiden homma maksaa morsiamen kuluja polttareista...
Kenenkä homma se sitten on? Morsiammen itsensä?
En ole ikinä ollut polttareissa, joita kukaan muu kuin vieraat olisi kustantaneet, mutta ymmärrän kyllä logiikan jonka mukaan morsian kustantaisi ainakin osan polttareista. Monestihan nuo polttarit järjestetään morsiamen tahdosta ja vieläpä hänen mielensä mukaan, joten sikäli olisi kylla ihan loogista osallistua myös kustannuksiin.
No on joo noloa! Vaikka kuinka kaasot olisvatkin järjestämässä ja käyttämässä aikaa polttareiden järjestämiseen. Ainoastaan morsiammen kulut maksetaan.
Itse olen jättänyt parit polttari väliin, kun niissä oli menty niin YLI rahankäytön kanssa, ettei mitään rajaa. Etenkin toiset noista polttareista: okei isolla porukalla ne oli. Mutta ensin päivä helsingissä, kaikkea mahdollista aktiviteettiä morsiammelle. Sitten olis ollut lautalla tallinnaan viikonlopuksi ja siellä oli suunniteltu morsiammelle kaiken maailman kieputusta ja vieputusta ja monia kauneudenhoitoja. Jokainen varmaan voi laskea mitä vois noin suunnilleen maksaa 3 päivän remuaminen, laivamatkoineen, neljän tähden hotelleineen, pari kertaa päivässä ravintolassa syöminen, kylpylä, limusiini ja muu hässäkkä. En usko että 400e olis EDES riittänyt. Ihan varmasti huikea kokemus morsiammelle!! mutta ei millään pahalla, toi menee jo niin yli monen budjetin... Sitten päällehän tulee vielä häälahjat ja häävaatteet... HUH HUH!!!
Vierailija kirjoitti:
Munkin mielestä se on kyllä ihan ok, jos myös kaason maksut sisältyy muiden osallistujien maksuihin (ellei nyt puhuta jostain ihan överistä 50 €/naama). On niissä polttareissa kuintekin sellainen järkkääminen, että mielestäni sillä ollaan sujut, kun kaaso vastaa käytännönjärjestelyistä ja sitten muut maksavat. Toki eri asia, jos vastuita jaetaan useammalle ja kaikki tekevät jotain.
Samaa mieltä, kaaso pääsköön ilmaiseksi aktiviteeteihin ja vieraat maksakoon. Järkkäämisestä on aivan kamala homma.
Kaaso tai bestman on tehnyt paljon töitä polttareiden eteen,eikä varmasti ole jokaista pikkujuttua kirjannut ja laskuttanut, vaan on todellisuudessa helpostikin maksanut saman kuin muut. Mutta jos asiasta ei ole sovittu, niin reilua on, että ainoastaan morsiamen kulut maksetaan yhdessä.
Kyllä minua ainakin hävettäisi järjestää polttarit minimini budjetilla. Mutta jos ihmiset on nihkeitä niin ei siinä oikein muutakaan voi tehdä. Itselläni ei olisi mahdollista maksaa enempää kuin mitä muut maksavat.