Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaaso tai bestman kehtaatko tunnustaa...

Vierailija
29.08.2015 |

Kehtaako joku tunnustaa järjestäneensä polttarit ja on rahastanut omatkin kustannukset muilta? Olin kesällä polttareissa ja nyt on selvinnyt että muut maksoimme kaasojenkin hauskan pidon, häät ensiviikonloppuna jollekkin voipi tulla hikiset oltavat. Mielestäni noloa.

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 12:28"]

Miksei hääpari maksa noita juhlia?

[/quote] idiootti, pitää sitä nyt sen verran kunnioittaa toisia. :(

Vierailija
22/79 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 17:18"]

Moni on pilannut maineensa ks. tempulla. Nykyään maksan vasta kun näen kuitin.

[/quote]

Ihme kiittämätöntä porukkaa joku tekee hemmitisti duunia hauskan päivän puolesta ja pilaa samalla oman maineensa? Pyydät kuittia? MITÄ? Polttareita varten niitä kuitteja voi tulla vaikkapa 20kpl niin ihan tosissasi vaadit saada kaiki näytille ja jaat ne loppusummat osallistuja määrällä? Ei kyllä ihan helppoa sinunkaan elämä ole? Vai etkö luota kavereihisi? Vai harmittaako jos nyt kuitenkin kävisi niin että kaaso/bestman vetää sinulta ylimääräistä oikein 10euroa, huh huh. Kyllä sen verran reilu pitäisi olla että kaasot ja bestmanit pääsevät ilmaiseksi polttareihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan järkyttävää! Että joku kehtaakin tehdä noin, ja täälläkin kavaltamista puolustellaan. Uskomatonta. Jos järjestäjä ansaitsee mielestään "vaivanpalkkaa" tai ilmaisen osallistumisen, siitä on avoimesti sovittava osallistujien kesken. 

Jos ei kykene hommaan, kaasoksi ei tarvitse ryhtyä tai joku toinen ystävä voinee koordinoida polttarijärjestelyt.

Omassa kavaripiirissä kaikki vieraat ovat tehneet juhlien eteen osansa, ei kaaso tai bestman niitä yksin ole järjestänyt.

Vierailija
24/79 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olen järjetänyt polttarit olen lasken kustannukset tarkoituksella "yläkanttiin" jotta kaikki polttareiden aikana kuluva raha ei mene yksin minun pussistani, mielestäni on paljon helpompaa sano kaikille 10-20e suurempi summa kuin pyydellä jälkeenpäin niitä "ostin sankarille siiderin ja oluen"-rahoja. Ja niin kauan kuin kukaan ei valita että ompa kalliit polttarit niin mitä väliä? En usko tämän "vilpin" aiheuttavan kenellekkään vaikeuksia. Kaikilla on polttareissa paljon hauskempaa kun ei jatkuvasti lasketa rahoja.

Vierailija
25/79 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 11:36"]

Utopiaa? Itse kai sitten elän jossain sellaisessa :D. Ihan oikeasti naiset, ei kaikki naiskaveripiirit ole sellaisia jossa tarvitsee morsiamen kerjätä saadakseen juotavaa tai kaikki kulut menisivät yhden kontolle. Saanen kiittäää korkeampia tahoja omista kavereistani.

[/quote]

Järjenkäyttö on sallittua kun järjestellään polttareita. Kamalin tilanne on se kun höveli lapseton (ehkä sinkku) on päässyt häsäämään oikein kunnolla ja osallistujina on useampi perheleellinen joita älytön (kallis) örveltäminen ei enää kiinnosta, eikä sen vuoksi halua tuhlata hölmöilyyn rahaakaan. Kyse ei ole piheudestä tai persaukisuudesta vaan siitä että rahoille on oikeasti parempaa käyttöä. Tämä "pidetään oikein kunnolla hauskaa" on vähän outo käsitys, se mikä on toiselle hauskaa, niin ei välttämättä ole muille. Itse olen aina ilmoittanut jonkun summan (n. 100e) minkä yli en mene ja jos polttarit menevät sen yli niin en osallistu. Tämä ihan senkin vuoksi että laajassa kaveripiirissä tuppaa olemaan muutama tyyppi keskeneen parempia kavereita toisilleen ja siksi he ovat ristiin kaason(besmanin) ominaisuudessa toisilleen ja haluavat järjestää omalle bestikselleen kunnon polttarit, siinä toivossa että tämä järjestää osien vaihtuessa vastaavanlaiset. Sitten on muu seurue joka jää ikäänkuin ulkopuolelle toiminnasta mutta joutuu silti osallistumaan kustannuksiin. Kaiken reiluuden nimissä kaveripiirissä kaikkien tasapuolinen kohtelu on hyvä tapa toimia. Valitettavasti kaveripiirissäni on ollut yksi riman totaallinen alitus sekä polttarit joiden kustannukset karkasivat täysin(en osallistunut). Toisilla tuntuu olevan kummalinen käsitys siitä etteivät ne kaveripiirin hiljaiset tarvitse saman hintaisia (komeita) polttareita kuin nämä aina esillä olevat touhuajat. Surkeintahan  on se että nämä hiljaiset ovat valmiita maksamaan mutta nämä esillä olevat touhuajat eivät halua suoda toiselle sitä mitä ovat itse saaneet.

Tiedän jo nyt, että kesällä tulee polttarit, jotka tulevat maksamaan niin paljon, etten osallistu. Ne ovat siis vastapalvelus mainitsemastani ökypolttareista. Tilanteen tekee vaikeaksi se että kaveripiirissä moni pahoittimielensä aikanaan mielensä siihen mitä yhdelle järjestettiin, enkä usko ette ovat toista kertaa valmiita maksamaan kun itse ei samassa porukassa ole saanut samaa. Minun puolestani jokainen tekee niinkuin parhaaksi katsoo mutta itse tuhlaan nämä muutamat sadat eurot omaan perheeseeni ja lapsiini. Esimerkiksi siten että vien perheeni kylpylään tai laivalle kun maksan ja katson toisten örveltämisestä.

Vierailija
26/79 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 11:41"]

Tätä keskustelua kun lukee, niin alan ymmärtämään joidenkin miesten käsityksiä siitä että naisten välinen kaveruus on kamalan hankalaa ja monimutkaista, asioista tehdään vaikeita eikä voida porukalla pitää hauskaa ilman että joku vetää jostain herneen nenään. Olen usein ihmetellyt mistä nämä ajatukset kumpuaa, ei mulla ole kavereideni kanssa ollut niitä kuuluisia vaikeuksia. Nämä av-keskustelut ovat avanneet aika paljon. Ilmeisesti sitten monille naisille tärkeämpää on se pennosista nillittäminen kuin rento yhdessäolo.

[/quote]

Ei se miesten kaveruus paljon eroa naisten kaverudesta. Elämäntilanteiden muuttuminen opiskelijasta->töihin tai sinkusta->perheelliseksi repäisee aina jonkinlaisen kuilun ihmisten välille, enkä missään nimessä tarkoita kaveruuden päättymistä, vaan sitä että siinä vaiheessa kun kotona on pari pilttiä niin ei paljon kiinnosta hönöillä baarissa. Mitä tulee miesten ja naisten rahankäyttöön niin luulen naisten olevan siitä vastuullisempia, yksi syy on varmasti se että monaasti naisilla on vähemmän rahaa käytettävänä. Kuten mainitsit että teillä ei näitä vaikeuksia ole, voisin sanoa että ei ole vielä. Kirjoituksesta päätellen olet vielä aika nuori. Monien rahan käytössä tapahtuu merkittävä muutos kun talouteen tulee pari lasta ja asuntolaina, silloin ei ole enää varaa olla höveli vaan on katsottova jokaisen euron perään. Niin tai näin niin rahoistaan kyllä pääseen eroon polttareita järjestäessä, pitääkin olla kekseliäs miten järjestää kivat polttarit sopu rahalla.

Vierailija
27/79 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on ylipäätään outoa, että vieraat maksavat polttareista yhtään mitään. Kyllä minä maksoin itse omat polttarini. Annoin kaasolle maksimisumman, jonka voin polttareihin käyttää. Hyvin meni, kuitit toimitettiin, ei mitään turhia marinoita.

Vierailija
28/79 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 10:09"]Mun mielestä on ylipäätään outoa, että vieraat maksavat polttareista yhtään mitään. Kyllä minä maksoin itse omat polttarini. Annoin kaasolle maksimisumman, jonka voin polttareihin käyttää. Hyvin meni, kuitit toimitettiin, ei mitään turhia marinoita.
[/quote]

Eikä varsinkaan ole muiden homma maksaa morsiamen kuluja polttareista...

Vierailija
29/79 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 12:20"]

Täällä varastelevat huijarikaasot puolustelevat tekosiaan :D. Itse en ikipäivänä kehtaisi maksattaa polttareita muilla, päinvastoin, olisin itse valmis laittamaan vähän enemmän polttareihin kuin muut. Kaasot,te sitä paitsi itse päätätte polttareiden sisällöstä suurilta osin! Älkää tehkö niistä semmoisia että ne aiheuttavat paljon vaivaa ja järjestelyä - eikä sitten pidä kavaltaa "vaivanpalkkaa" muilta. Tai jos ite ajatteli mennä muiden siivellä niin tosiaan asian voi sanoa varmaan muulle polttariporukalle: "Mä en sit maksa näistä polttareista mitään ku täs järkkäämisessä on ollu nii kova vaiva. Nii teidän summa kattaa sit munki kulut". Ei varmaan moni ton jälkeen enää osallistuis polttareihin :D! Ja kuinka monen epärehellsen kaason polttariporukka on asiasta tiennyt?

[/quote]

Itse kaasona ollessani olin todella yllättynyt, miten paljon järjestelyjä yksinkertainenkin polttaripäivä tuo tullessaan. En valitettavasti saanut apua oikein keneltäkään ja 10 hengen juhlien järjestäminen ei ole niin helppoa miltä kuulostaa. Ajankohdan valinta (kaikilla eri aikataulut, koita sitten siinä etsiä sopiva päivä), budjetointi (kun osa on valmis maksamaan 10€/hlö, osa 100€/hlö), aktiviteettien valinta ja aikojen varaaminen (moni kyllä luetteli mitä EI halua tehdä mutta eivät kertoneet korvaavia ehdotuksia), kulkeminen paikasta toiseen (auto, taksi, bussi?), ruokailu, juomat, morsiamesta huolehtiminen, fiiliksen ylläpitäminen, yllättävät kulut.

En siis nyt todellakaan sano että kaaso olisi silti oikeutettu osallistumaan ilmaiseksi muiden siivellä, oma osuus maksetaan tietty. Pointti oli siinä että kaason näkökulmasta vaivattoman polttaripäivän järjestäminen ei ole helppoa.

Vierailija
30/79 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä naisilla taas vaikeeta. Miesporukassa kaikki heittää bestmanille satasen ja kaikilla on kivaa. Kukaan ei kysy polttareiden jälkeen että saisko nähdä kuitit ja saisinko pari euroa takaisin, kun join yhden bissen vähemmän kuin muut.

Vierailija
31/79 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.. minulle kävi itseasiassa päin vastoin. Olin laskenut kulut alakanttiin ja jouduin makaamaan omasta pussistani enemmän kuin muut (morsiamen kuluja, jotka oli ollut tarkoitus maksaa kaikkien osallistujien kanssa tasapuolisesti).

Vierailija
32/79 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 14:26"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 11:59"]

Mulla sama kuin monilla täällä, eli maksoin loppujen lopuksi huomattavasti enemmän kuin muut. Nihkeät polttarivieraat maksoivat euron tarkasti oman osuutensa ja itse polttaripäivänä tulleet yllättävät kustannukset jäivät kokonaan mun harteille. En viitsinyt riehua asiasta, koska morsian oli paras ystäväni ja halusin hänelle ihanan päivän, mutta kyllä nuo senttejä laskevat haahkat vitutti.

[/quote]

Miten ihmeen huonoja te olette tekemään budjetteja, kun tulee näitä yllättäviä ylityksiä? Vai eikö sitten siideripäissään enää olla niin tarkkoja siitä, että ei ole rahaa, vaan tarjoillaan ylimääräistä, kun halutaan näyttää hyvältä morsiamen silmissä?

Jos etukäteen on sovittu, että budjetti on vaikka 100 euroa per lärvi ja pitää sisällään tämän ja tämän, niin minä en ainakaan maksa enää senttiäkään lisää jälkikäteen. Maksakoon se, joka omilla toimillaan budjetin ylitti. Olisit itse tehnyt paremmat laskelmat ja jättänyt ne yllättävät menot pois polttaripäivänä. Huonoa suunnittelua on se, jos ei tällaisen yhden päivän budjettia edes saa pysymään kasassa.

[/quote]

Tässä tapauksessa kyse ei valitettavasti ollut budjetoinnista, vaan yksinkertaisesti maksuhaluttomista polttarivieraista. Moni halusi siis tietää tarkan summan (morsiamen aktiviteetit + yhteinen ruokailu + yhteiset juomat) ja suostuivat maksamaan vain näistä. Osa halusi myös nähdä kuitit. Budjettia suunnitellessa tuli sitten niitä "mä en sitten pääse aamulla osallistumaan niin en suostu maksamaan aamupalatarpeita", "mä en tuu baariin niin en haluis kyllä osallistua hirveesti alkoholiostoksiin" yms. Yllättävät kulut on ehkä vähän huono sana, mutta siis kaikki taksit, morsiamen juomat baarissa yms. jäivät mun maksettaviksi. Mainitsin tästä jälkikäteen polttareita varten tehdyssä Facebook-keskustelussa, jolloin osa vieraista poistui keskustelusta :D

Eli aina ei ole kaason vika. (Ja näissä polttareissa 100€ olisi ollut täysin utopistinen summa, suurin osa oli valmis panostamaan 20-30€.)

Vierailija
33/79 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en todellakaan! Itse maksoin reilun 100€ enemmän kuin muut kun muuten en olisi saanut koko polttareita järkättyä ja muut osallistujat olivat niin pihejä, että olisivat jättäneet tulematta jos maksua olisi nostettu!

Vierailija
34/79 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 12:15"]

Että olet kateellinen pikkusielu. Kai sinäkin sinne ilmapallolennolle pääset, kun siitä kerran maksatkin. Voisiko joskus ajatella, että sinäkin pääset nauttimaan siitä päivästä!

[/quote]

Ei se morsiammelle tehty jalka- tai kasvohoito paljon nautintoa anna jos on maksajana. Muutenkin tämä toiselle 10e:n ja toiselle 100e:n polttarit on hölmöjen järjestäjien tyhmyyttä. Jos pyöritään samassa porukassa niin aika harva lämpeää idealle siitä että järjestetään ja MAKSETAAN toiselle mielettömän vauhdikkaat polttarit jos on itse könynnyt polttarinsa kaverin mökillä.

Vierailija
35/79 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 16:09"]

Tässä tapauksessa kyse ei valitettavasti ollut budjetoinnista, vaan yksinkertaisesti maksuhaluttomista polttarivieraista. Moni halusi siis tietää tarkan summan (morsiamen aktiviteetit + yhteinen ruokailu + yhteiset juomat) ja suostuivat maksamaan vain näistä. Osa halusi myös nähdä kuitit. Budjettia suunnitellessa tuli sitten niitä "mä en sitten pääse aamulla osallistumaan niin en suostu maksamaan aamupalatarpeita", "mä en tuu baariin niin en haluis kyllä osallistua hirveesti alkoholiostoksiin" yms. Yllättävät kulut on ehkä vähän huono sana, mutta siis kaikki taksit, morsiamen juomat baarissa yms. jäivät mun maksettaviksi. Mainitsin tästä jälkikäteen polttareita varten tehdyssä Facebook-keskustelussa, jolloin osa vieraista poistui keskustelusta :D

Eli aina ei ole kaason vika. (Ja näissä polttareissa 100€ olisi ollut täysin utopistinen summa, suurin osa oli valmis panostamaan 20-30€.)

[/quote]

Juuri näiden kertomiesi syiden vuoksi on kerättävä se ylimääräinen raha jota käytetään pitkin polttareita. Jos porukka on ennen polttareita rahasta nihkeänä niin on asiallista olla jo silloin hereillä ja kysyä että kuka maksaa nämä sidut yms silloin polttari päivänä. On paljon helpompi kerätä rahaa etukäteen ja raportoida jälkikäteen kun alkaa pyytämään "omasta pusista" menneitä rahoja jälkikäteen.

Mä varmaankin kuuluisin tähän porukkaan joka poistuisi sieltä FB-ryhmästä. Ei se etukäteen haittaa jos kerrotaan että kerätään x-summa polttarikustannusten lisäksi millä hoidetaan morsiammen menoja päivän aikana. Mutta jos polttarit tuntuvat jo lähtötilanteessa kalliilta (esim 100e) ja niiden jälkeen kerätään vielä rahaa niin kyllä siitä paha maku jää suuhun. Valitettavasti monet venyttävät budjetin äärimmilleen jo aktiviteeteistä. Moni tulee polttareihin sillä ajatuksella että se riittää morsiaamen menohin mitä on jo maksanut. Tietysti omat menot päälle jos ollaan vaikka baarissa koska niihin voi itse vaikuttaa. Huonoa suunnittelua se on jos ei kaasona ymmärtänyt että morsiankin juo päivän aikana terassilla sidukkaa muiden kanssa vaikka tähän ei kerätty rahaa.

Vierailija
36/79 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 12:24"]

Miehelleni on kerran käynyt niin että tajusi maksaneensa bestmanien (2kpl) ryyppäämiset ja tekemiset. Kyse oli klassisesta tilanteesta, polttaritbudjetti lähti käsistä, järjestävätaho (bestmanit) näkivät tilaisuutensa ja jakoi summan niin että pääsivät itse ilmaiseksi. Kyllä siinä meni pitkäksi ajaksi monella välit ja nykyäänkin näiden herrojen kanssa moni on todella tarkkana. Minulla on kuitenin tunne että tämä maksatetaan polttarit vierailla olisi yleisempään kuin luullaan... Siitä vain ollaan hissunkissun...

[/quote]

Mä uskon kans tähän, kesällä oli tilanne että mieheni oli ökypolttareissa (>250e), ihmettelimme sitä että miten bestmanilla on varaa kun on itse lomautettuna, kotona vaimo ja kaksi lasta ja se asuntolaina.

Vierailija
37/79 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se best män siellä vaan näytillä siksi että parempiakin on tarjolla?

Vierailija
38/79 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te joille mikään summa ei ole liian suuri ja vieraat nipottaa: Itselle sattui yhtenä kesänä kolmet häät (plus polttarit) , kk-tulot oli joku 500-600e. Mitkään ei olleet samalla paikkakunnalla, joten matkat tuli vielä päälle. Ihan pikkasen vaikeutti jo nauttimista ihan rehelliset rahahuolet että onko mulla juhlien jälkeen RUOKAAN rahaa. Suurin osa muusta porukasta oli vielä työssäkäyviä. Ei ne yhdet bileet (kaikki oli kivoja ja tyypit myös) vaan kuudet. Omista polttateista pyysin itse kaasoa tekemään kohtuuhintaiset että kaikki vois osallistua hyvillä mielin.

Vierailija
39/79 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 15:20"]

Nämä jotka pitävät ylimääräisen rahan keräämistä kavalluksena tai petoksena voisivat kertoa että miten te hoidatte ne kustannukset jotka tulevat yllättäen "ostetaan jädet, mennään ottamaan sidukat jne.". Keräätte siinä tilanteessa kaikilta 0,40e vai? lähetätte jälkeenpäin viestin että budjetti ylittyi 66,85e niin laittakaa mun tilille 6,685e? vai miten? En usko että kovinkaan moni haluaa maksaa enää yhtään mitään polttareiden jälkeen ja onhan se nihkeää kerätä kokopäivä jotain senttejä.

[/quote]

Ihan turha alapeukuttaa. Voi myös kertoa miten nämä päivän aikana syntyneet "yllättävät" kustannukset hoidetaan, yksin kaason rahoista?

Vierailija
40/79 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 11:59"]

Mulla sama kuin monilla täällä, eli maksoin loppujen lopuksi huomattavasti enemmän kuin muut. Nihkeät polttarivieraat maksoivat euron tarkasti oman osuutensa ja itse polttaripäivänä tulleet yllättävät kustannukset jäivät kokonaan mun harteille. En viitsinyt riehua asiasta, koska morsian oli paras ystäväni ja halusin hänelle ihanan päivän, mutta kyllä nuo senttejä laskevat haahkat vitutti.

[/quote]

Miten ihmeen huonoja te olette tekemään budjetteja, kun tulee näitä yllättäviä ylityksiä? Vai eikö sitten siideripäissään enää olla niin tarkkoja siitä, että ei ole rahaa, vaan tarjoillaan ylimääräistä, kun halutaan näyttää hyvältä morsiamen silmissä?

Jos etukäteen on sovittu, että budjetti on vaikka 100 euroa per lärvi ja pitää sisällään tämän ja tämän, niin minä en ainakaan maksa enää senttiäkään lisää jälkikäteen. Maksakoon se, joka omilla toimillaan budjetin ylitti. Olisit itse tehnyt paremmat laskelmat ja jättänyt ne yllättävät menot pois polttaripäivänä. Huonoa suunnittelua on se, jos ei tällaisen yhden päivän budjettia edes saa pysymään kasassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme