Kaaso tai bestman kehtaatko tunnustaa...
Kehtaako joku tunnustaa järjestäneensä polttarit ja on rahastanut omatkin kustannukset muilta? Olin kesällä polttareissa ja nyt on selvinnyt että muut maksoimme kaasojenkin hauskan pidon, häät ensiviikonloppuna jollekkin voipi tulla hikiset oltavat. Mielestäni noloa.
Kommentit (79)
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 16:33"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 16:09"]
Tässä tapauksessa kyse ei valitettavasti ollut budjetoinnista, vaan yksinkertaisesti maksuhaluttomista polttarivieraista. Moni halusi siis tietää tarkan summan (morsiamen aktiviteetit + yhteinen ruokailu + yhteiset juomat) ja suostuivat maksamaan vain näistä. Osa halusi myös nähdä kuitit. Budjettia suunnitellessa tuli sitten niitä "mä en sitten pääse aamulla osallistumaan niin en suostu maksamaan aamupalatarpeita", "mä en tuu baariin niin en haluis kyllä osallistua hirveesti alkoholiostoksiin" yms. Yllättävät kulut on ehkä vähän huono sana, mutta siis kaikki taksit, morsiamen juomat baarissa yms. jäivät mun maksettaviksi. Mainitsin tästä jälkikäteen polttareita varten tehdyssä Facebook-keskustelussa, jolloin osa vieraista poistui keskustelusta :D
Eli aina ei ole kaason vika. (Ja näissä polttareissa 100€ olisi ollut täysin utopistinen summa, suurin osa oli valmis panostamaan 20-30€.)
[/quote]
Juuri näiden kertomiesi syiden vuoksi on kerättävä se ylimääräinen raha jota käytetään pitkin polttareita. Jos porukka on ennen polttareita rahasta nihkeänä niin on asiallista olla jo silloin hereillä ja kysyä että kuka maksaa nämä sidut yms silloin polttari päivänä. On paljon helpompi kerätä rahaa etukäteen ja raportoida jälkikäteen kun alkaa pyytämään "omasta pusista" menneitä rahoja jälkikäteen.
[/quote]
Milläs keräät kun ihmiset eivät suostu maksamaan? En tiedä voinko edes sanoin kuvailla miten nihkeää osa porukasta oli, eivät siis olleet valmiita maksamaan oikein mistään (työssäkäyviä ihmisiä kuitenkin kaikki). Suunnittelussa olisi toki ollut parantamisen varaa, mutta 19-vuotiaana, ekoja polttareita järjestäessä ei tajunnut ottaa kaikkea huomioon :)
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 16:58"]
On huonoa suunnittelua jättää mahdolliset jäätelö- tai siideriostokset budjetoimatta. Jos vietetään aikaa kaupungilla, pitää vähän ennakoida, mitä siellä yleensä tehdään ja kuinka paljon rahaa menee. Ei voi tulla yllätyksenä, että taksit tai terassioluet maksavat. Kannattaa heti suunnittelun alkuvaiheessa miettiä kuinka paljon morsiamen kustannukset todellisuudessa tulevat olemaan.
Kyllä polttarivieraana täytyy voida luottaa siihen, että etukäteen tehdyt budjettisuunnitelmat pitävät, varsinkin jos joku muu on suunnitellut ohjelman (meidän kaveripiirissä kyllä kaikki polttarivieraat osallistuvat suunnitteluun).
[/quote]
Eli kerätään rahat etukäteen!;) Ongelma onkin se että (edes sinulla) ei ole sellaista kristalli palloa mistä näkisi tarkan summan paljon sitä rahaa menee niihin morsiammen menoihin, mistä sen tietää haluaako morsian 1 vai 2 sidua siinä terassilla. Ja tämän vuoksi on paljon helpompaa sanoa kaikille +10e muiden menojen päälle.
Kun olin itse kaasona, sovimme ensin alustavan budjetin (eli mitä suunnilleen tulee maksamaan) ja aikataulun. Sitten pyysin multa ideoita mitä polttarit voisi sisältää ja niiden pohjalta tein suunnitelman ja sitten suunnitelmaa viilailktiin vähän muiden kommenttien pohjalta.
Sitten lähetin muille laskemlman mitä tulee maksamaan. Loppusumman pyöristin ylöspäin lähimpään tasakymppiin (laskelmaan merkkasin nimellä yllättävät kulut) eli näin budjettiin tuli n.30€ liikkumavaraa. Yllättäviä kuluja kertyi päivän aikaan n.20€ ja tuon jääneen 10€ pidin itselläni ihan hyvällä omalla tunnolla korvauksena puhelin, bansa yms. kuluista. Tietääkseni kellekkään ei tullut pahamieli asiasta.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 14:26"]
Miten ihmeen huonoja te olette tekemään budjetteja, kun tulee näitä yllättäviä ylityksiä? Vai eikö sitten siideripäissään enää olla niin tarkkoja siitä, että ei ole rahaa, vaan tarjoillaan ylimääräistä, kun halutaan näyttää hyvältä morsiamen silmissä?
Jos etukäteen on sovittu, että budjetti on vaikka 100 euroa per lärvi ja pitää sisällään tämän ja tämän, niin minä en ainakaan maksa enää senttiäkään lisää jälkikäteen. Maksakoon se, joka omilla toimillaan budjetin ylitti. Olisit itse tehnyt paremmat laskelmat ja jättänyt ne yllättävät menot pois polttaripäivänä. Huonoa suunnittelua on se, jos ei tällaisen yhden päivän budjettia edes saa pysymään kasassa.
[/quote]
Just näin. Vähän yksinkertainen sen kaason täytyy olla jos morsiammelle järjestetty aktiviteetti maksaa 50e, syöminen 30e ja asu 20e niin luulee selviävänsä 100e:lla. Tähän päälle tulee vielä vaikka mitä. On se vähän nihkeää kun tapetaan ylimääräistä aikaa terassilla ja jokainen maksaa oman juotavansa mutta morsmaikku jää ilman koska tätä "yllättävää" menoa ei ollut budjetoitu. Juuri tämän vuoksi on järkevää kerätä osallistujilta vaikka "100e käteiskassa" etukäteen, joko niin että sanoo reilusti tai sitten vain pyöristää kokopäivän kustannukset yläkanttiin niin että jää myös käyttörahaa. Itse keräisin "salaa" koska kassan kerääminen herättää nihkeilijät ajattelemaan että kerään itselleni rahaa vaikkakin rahat menisivät morsiammeen.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 19:12"]
Kun olen järjetänyt polttarit olen lasken kustannukset tarkoituksella "yläkanttiin" jotta kaikki polttareiden aikana kuluva raha ei mene yksin minun pussistani, mielestäni on paljon helpompaa sano kaikille 10-20e suurempi summa kuin pyydellä jälkeenpäin niitä "ostin sankarille siiderin ja oluen"-rahoja. Ja niin kauan kuin kukaan ei valita että ompa kalliit polttarit niin mitä väliä? En usko tämän "vilpin" aiheuttavan kenellekkään vaikeuksia. Kaikilla on polttareissa paljon hauskempaa kun ei jatkuvasti lasketa rahoja.
[/quote]
Mä oon samaa mieltä. Jos polttareissa ollaan ihmisten ilmoilla ja mennään baariin/kahvilaan/jne haukkaamaan tai juomaan jotain niin kaikki vieraat olettavat että kyllähän se kaaso/bestman maksaa. Näistä vain kerääntyy yllättävästi esim 50e päivän aikana. Siksi onkin paljon reilumpaa kerätä rahat etukäteen. En tiedä onko sillä merkitystä sanooko kaikille 10e enemmän mitä tekeminen maksoi, ei siihen kenekään talous kaadu.
Ymmärrän kyllä sen näkökulman oikein hyvin että jos minulle järjestettiin kaverin mökillä yhteensä 100euron (10e/vieras) polttarit ja nyt toiselle ollaan järjestämässä kauneushoitoja ja kuumailmapallolentoa joka maksaa 100e/vieras niin ei se oikein hyvältä tunnu. Mitä te muut ajattelette tästä "epäkohdasta"?
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 13:15"]
On kyllä naisilla taas vaikeeta. Miesporukassa kaikki heittää bestmanille satasen ja kaikilla on kivaa. Kukaan ei kysy polttareiden jälkeen että saisko nähdä kuitit ja saisinko pari euroa takaisin, kun join yhden bissen vähemmän kuin muut.
[/quote]
Mä taas luulen että varsinkin miesporukassa bestmanit maksattavat herkemmin hauskanpitonsa ja ryyppäämiset muilla kun miehet eivät ole niin tarkkoja (tai eivät halua köyhän mainetta) kavereiden silmissä.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 19:14"]
Ei se ole paha jos järkkäri ei maksa polttareiden kustannuksia. Siinä on kuitenkin tullut paljon muita esim. puhelin ja bensa kustannuksia että on saanut edes polttarit järkättyä. Ei kai täällä joku tosissaan itke 5-20 euron "lisämenoa"? Olisi tyytyväinen että joku on järjestänyt kaiken ja ei tarvitse tulla kuin paikalle.
[/quote]
Tuota en olisi kyllä itse keksinyt, että polttareista voi laskun lähettää järkkärillekin?
Tuo epätasaisuus on kyllä arsesta! Meidän pitkäaikaisen kaveriporukan polttarisuman alkaessa päätettiin, että polttarit maksaa n.50€/hlö. Kaaso tai kaasot hoitivat järjestelyt ja kukaan ei vaatinut mitään tilinpäätöstä käytetyistä rahoista. Itse kaasona maksoin enemmänkin, kun tuli jotain kuluja, joita en ollut laskenut mukaan. Häihin keräsimme kimppalahjan ja summa oli 40/70, riippuen siitä oliko sinkku vai pari.
Yksissä polttareissa nolointa oli, kun (tämän porukan ulkopuolinen) kaaso innostui tarjoamaan shampanjaa baarissa ja järjesti baari-illan jälkeen jatkot luonaan. Seuraavana päivänä tuli viesti, että maksakaa summa x tililleni shampanjasta ja taksista heille.
Mä ainakin maksoin kaasona paaaaljon enemmän kuin muut. Mutta kaiken kaikkiaan ärsytää, että näissäkin lähtenyt mopo aivan käsistä. Häihin otetaan lainaa, vierailta pyydetään lahjaksi rahaa ja polttaritkin pitää olla tajutona rahallista tykitystä. Kaasona olin velvoitettu laittamaan niin paljon rahaa toisten häihin (kaasomekko, polttarit, matkakulut häitä järjestelemään + lisäksi järjetön stressi), että en ihan helposti lähde samaan leikkiin uudestaan.
Asiassa ei ole mitään pahaa, jos näin SOVITAAN yhdessä etukäteen. Mutta jos kaaso antaa ymmärtää, että kaikki maksaa satasen, mutta ei itse maksa mitään, niin minusta tuo on huijaamista ja muilta varastamista. Te, jotka olette sitä mieltä, että kaaso voi jättää maksamatta, kun tekee niin paljon hommia varmaankin myös sitten kehtaatte sanoa sen ääneen muille osallistujille?
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 14:51"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 14:26"]
Miten ihmeen huonoja te olette tekemään budjetteja, kun tulee näitä yllättäviä ylityksiä? Vai eikö sitten siideripäissään enää olla niin tarkkoja siitä, että ei ole rahaa, vaan tarjoillaan ylimääräistä, kun halutaan näyttää hyvältä morsiamen silmissä?
Jos etukäteen on sovittu, että budjetti on vaikka 100 euroa per lärvi ja pitää sisällään tämän ja tämän, niin minä en ainakaan maksa enää senttiäkään lisää jälkikäteen. Maksakoon se, joka omilla toimillaan budjetin ylitti. Olisit itse tehnyt paremmat laskelmat ja jättänyt ne yllättävät menot pois polttaripäivänä. Huonoa suunnittelua on se, jos ei tällaisen yhden päivän budjettia edes saa pysymään kasassa.
[/quote]
Just näin. Vähän yksinkertainen sen kaason täytyy olla jos morsiammelle järjestetty aktiviteetti maksaa 50e, syöminen 30e ja asu 20e niin luulee selviävänsä 100e:lla. Tähän päälle tulee vielä vaikka mitä. On se vähän nihkeää kun tapetaan ylimääräistä aikaa terassilla ja jokainen maksaa oman juotavansa mutta morsmaikku jää ilman koska tätä "yllättävää" menoa ei ollut budjetoitu. Juuri tämän vuoksi on järkevää kerätä osallistujilta vaikka "100e käteiskassa" etukäteen, joko niin että sanoo reilusti tai sitten vain pyöristää kokopäivän kustannukset yläkanttiin niin että jää myös käyttörahaa. Itse keräisin "salaa" koska kassan kerääminen herättää nihkeilijät ajattelemaan että kerään itselleni rahaa vaikkakin rahat menisivät morsiammeen.
[/quote]
Aika nihkeitä polttarivieraita teillä on. Meillä ei ihan täysin ylimääräinen budjetti riittänyt yllättäviin menoihin, mutta ei morsiamen tarvinnut itse maksaa mitään. Polttareissakin kun saattoi baarissa juotavaa hakea joko itselleen ja morsiamelle tai vaikka koko porukalle ihan joku polttariseurueen jäsen ilman mitään erillistä showta, laskujen jälkikäteen lähettelyjä ja senttien laskemista polttari-illan aikana. En tiedä menikö jokaisella tasan saman verran rahaa, vai jäikö joku muutaman kympin "miinukselle", mutta ihan sama. Ei mikään pilaa hauskaa iltaa tehokkaammin kuin nipottaminen, tärkeämpää on että kaikki sujuu sujuvasti ja kaikilla on kivaa. Ei minun maailmani edes silloin opiskelijabudjetilla kaatunut siihen, jos vaikka kerran tarjosin useammin kuin muut. Mieluummin syön viikon makaronia kuin pilaan hauskan yhteisillan kitisemällä "morsian maksakoon omat juomansa kun ei tätä ollut budjetoitu ja kaaso oli laskenut budjetin pieleen". Tokikaan aina ei voi valita polttarivieraita, jos morsian on tiettyjä ankeita ihmisiä halunnut mukaan, mutta todellakin ankeita on tuollaiset senttien laskijat yhteisen illan vietossa.
Kylläpäs on kusipäistä. Itselleni ei tulisi mieleenkään tehdä noin, eikä myöskään mieheni niin tehnyt bestmanina ollessaan, vaikka tiukilla olemme.
Nämä jotka pitävät ylimääräisen rahan keräämistä kavalluksena tai petoksena voisivat kertoa että miten te hoidatte ne kustannukset jotka tulevat yllättäen "ostetaan jädet, mennään ottamaan sidukat jne.". Keräätte siinä tilanteessa kaikilta 0,40e vai? lähetätte jälkeenpäin viestin että budjetti ylittyi 66,85e niin laittakaa mun tilille 6,685e? vai miten? En usko että kovinkaan moni haluaa maksaa enää yhtään mitään polttareiden jälkeen ja onhan se nihkeää kerätä kokopäivä jotain senttejä.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 17:10"]
Milläs keräät kun ihmiset eivät suostu maksamaan? En tiedä voinko edes sanoin kuvailla miten nihkeää osa porukasta oli, eivät siis olleet valmiita maksamaan oikein mistään (työssäkäyviä ihmisiä kuitenkin kaikki). Suunnittelussa olisi toki ollut parantamisen varaa, mutta 19-vuotiaana, ekoja polttareita järjestäessä ei tajunnut ottaa kaikkea huomioon :)
[/quote]
Ite järkännyt kolmet polttarit mä ainakin aloitan siitä että pyydän kaikilta summaa minkä ovat valmiita maksamaan. Sen mukaan paljon on rahaa järjestän ohjelman jos joku ei viitsi vastata paljon on valmis maksamaan ja itkee kun suunnitelmat on tehty niin jätän tämän tyypin rannalle. Jaan toki tuskasi näistä nihkeistä tyypeistä. "Mun osallistuminen riippuu siitä mitä tehdään." tai "Mä en tiedä vielä pääsenkö.". tai "Mä en halua maksaa tosta." Tämä suunnitellaan yhdessä on ihan hanurista, yksi sanoo juu ja toinen ei. Joku ilmoittaa ettei osallistu kun suunnitelmat on tehty vaikka oli mukana suunnitelmissa. Helpointahan se on järjestää typerä mökkiviikonloppu kun jotain "siistiä".
AP:n kysymykseen vastaan että luultavasti kaasot maksavat enemmän kuin vieraat mutta bestmanit osaavat kyllä vedättää. Miehelläni kahdet polttarit joissa tekeminen ja hinta ei mielestämme kohdanneet mutta minkäs teet?
Mä jättäisin kyllä noin kalliit polttarit välistä enivei.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 15:03"]
Mä taas luulen että varsinkin miesporukassa bestmanit maksattavat herkemmin hauskanpitonsa ja ryyppäämiset muilla kun miehet eivät ole niin tarkkoja (tai eivät halua köyhän mainetta) kavereiden silmissä.
[/quote]
Ei, vaan siksi että miehillä on aina rahaa viinaan.
Mulla sama kuin monilla täällä, eli maksoin loppujen lopuksi huomattavasti enemmän kuin muut. Nihkeät polttarivieraat maksoivat euron tarkasti oman osuutensa ja itse polttaripäivänä tulleet yllättävät kustannukset jäivät kokonaan mun harteille. En viitsinyt riehua asiasta, koska morsian oli paras ystäväni ja halusin hänelle ihanan päivän, mutta kyllä nuo senttejä laskevat haahkat vitutti.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:17"]
Mun mielestä siinä ei ole mitään omituista jos järjestäjänä pääse vähän pienemmällä kustannuksella kun muuta, onhan siinä ihan hirveä homma kn järkkää ne polttarit. Pitää vaan osata hoitaa homma tyylillä.
[/quote]
On siinä sellainen ongelma, että petos on petos. Jos ei ole sovittu, että maksetaan palkkaa niiden järjestämisestä. Lisäksi töitä voidaan esim. jakaa niin, että jokainen hoitaa yhden asian.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 15:14"]
Aika nihkeitä polttarivieraita teillä on. Meillä ei ihan täysin ylimääräinen budjetti riittänyt yllättäviin menoihin, mutta ei morsiamen tarvinnut itse maksaa mitään. Polttareissakin kun saattoi baarissa juotavaa hakea joko itselleen ja morsiamelle tai vaikka koko porukalle ihan joku polttariseurueen jäsen ilman mitään erillistä showta, laskujen jälkikäteen lähettelyjä ja senttien laskemista polttari-illan aikana. En tiedä menikö jokaisella tasan saman verran rahaa, vai jäikö joku muutaman kympin "miinukselle", mutta ihan sama. Ei mikään pilaa hauskaa iltaa tehokkaammin kuin nipottaminen, tärkeämpää on että kaikki sujuu sujuvasti ja kaikilla on kivaa. Ei minun maailmani edes silloin opiskelijabudjetilla kaatunut siihen, jos vaikka kerran tarjosin useammin kuin muut. Mieluummin syön viikon makaronia kuin pilaan hauskan yhteisillan kitisemällä "morsian maksakoon omat juomansa kun ei tätä ollut budjetoitu ja kaaso oli laskenut budjetin pieleen". Tokikaan aina ei voi valita polttarivieraita, jos morsian on tiettyjä ankeita ihmisiä halunnut mukaan, mutta todellakin ankeita on tuollaiset senttien laskijat yhteisen illan vietossa.
[/quote]
Mä kuules luulen että "maan tapa" on se missä kaason kuvitellaan maksavan morsiammen sidukat ja muut ylim. kulut. Omissa polttareissani ei selvästikkään oltu kerätty käteistä ja olihan se mielestäni vähän noloa kun jouduin kerjäämään juotavia yms. "Voisiko nyt joku ostaa mullekkin." Mielestäni ei ollut reilua kaasoani kohtaan että olisin laittanut hänet maksamaan kaiken ylimääräisen. Taitaa olla utopiaa kaveripiirit missä ollaan käsiojossa tarjoamassa morsiammelle yllinkyllin juotavia ja muuta.
Omista polttareistani viisastuneena keräsin kaasona kunnon käyttövarannon niin eipähän tarvinnut maksaa omasta pussista ja hauskaa oli kaikilla ilman nihkeilyä.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 16:46"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 15:20"]
Nämä jotka pitävät ylimääräisen rahan keräämistä kavalluksena tai petoksena voisivat kertoa että miten te hoidatte ne kustannukset jotka tulevat yllättäen "ostetaan jädet, mennään ottamaan sidukat jne.". Keräätte siinä tilanteessa kaikilta 0,40e vai? lähetätte jälkeenpäin viestin että budjetti ylittyi 66,85e niin laittakaa mun tilille 6,685e? vai miten? En usko että kovinkaan moni haluaa maksaa enää yhtään mitään polttareiden jälkeen ja onhan se nihkeää kerätä kokopäivä jotain senttejä.
[/quote]
Ihan turha alapeukuttaa. Voi myös kertoa miten nämä päivän aikana syntyneet "yllättävät" kustannukset hoidetaan, yksin kaason rahoista?
[/quote]
On huonoa suunnittelua jättää mahdolliset jäätelö- tai siideriostokset budjetoimatta. Jos vietetään aikaa kaupungilla, pitää vähän ennakoida, mitä siellä yleensä tehdään ja kuinka paljon rahaa menee. Ei voi tulla yllätyksenä, että taksit tai terassioluet maksavat. Kannattaa heti suunnittelun alkuvaiheessa miettiä kuinka paljon morsiamen kustannukset todellisuudessa tulevat olemaan.
Kyllä polttarivieraana täytyy voida luottaa siihen, että etukäteen tehdyt budjettisuunnitelmat pitävät, varsinkin jos joku muu on suunnitellut ohjelman (meidän kaveripiirissä kyllä kaikki polttarivieraat osallistuvat suunnitteluun).