Makaronin ja riisin myynti on kasvanut huimasti, mutta miten ajattelit kokata kriisissä kun sähköjä ei ole?
Kommentit (134)
Lähden mökille, siellä on aggrekaatti ja polttoainesäiliö josta riittää jääkaapille (on toki myös maakellari jossa yhtä kylmä kun jääkaapissa n. +3) ja pakastimelle virtaa kuukausien tarpeiksi jos ei muita laitteita käytä kun niitä (ja porakaivon pumppua). Ruuat valmistuu hellalla ja leivinuunissa ja saunassa lämpiää pesu- ja pyykkivedet puukiukaan vieressä olevassa säiliössä. Juomavesi joko porakaivosta tai pihalla olevasta lähteestä, käyttövesi nousee kätevästi järvestä.
Ei siis huolta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tarkoittanee isoja asutuskeskuksia, joissa on totuttu sujuvaan kunnallisteknikkaan.
Näin oletan. Ei taida kerrostaloissa monilla olla kaivoa ja puuhellaa.
Meillä on kerrostalossa kaasuhella. Vesipulassa huolehditaan ensisijassa juomisesta, eikä makaronin keittämisestä.
Naapurin taloyhtiö antaa varmaankin lainata grillikatostansa. Ei ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Trangialla onnistuu. Myös tuikkukynttilällä saa keitettyä kupin vettä, johon voi laittaa murukahvia ja maitojauhetta. Vettä on jo varastossa.
Paras apu on kuitenkin kauraryyni. Yöksi likoomaan veteen, seuraavana iltana maidon kanssa maistuu. Pari murua suolaa sekaan.
Toinen on kuivatut herneet, liotetaan yön yli ja idätetään. Tuoretta ja hyvää. Tee vain vähän kerrallaan.
Pitää muistaa myös auttaa avuttomia naapureita, ketkä eivät ymmärrä varautua.
Itse noudan luonnonlakia eli "heikot sortuu elontiellä". Jos ei itse tajua varautua, sietääkin poistua keskuudestamme. Typeryksistä ei ole mitään hyötyä jatkossakaan.
Useiden kerrostalojenkin pihassa on grillikatos. Sinne vaan ruuat tulelle.
Vierailija kirjoitti:
Me parjatut maalaiset ollaan varsin vahvoilla kriisitilanteessa. Monella on vähintään puulämmitys- ja tulella kokkausmahdollisuus, oma kaivokin löytyy vielä useimmilta. Lisäksi on tilaa varastoida säilyvää ruokaa, mahdollisesti kasvimaa jne.
Siinä vaiheessa kun kaupunkilaiset palelevat 12 neliön kopeissaan ilman ruokaa ja vettä, me ryömitään vähintään 2 kertaa sen kokoisiin kellareihin popsimaan puuhellalla keitettyä hernaria ja olemaan ihan hippasen vahingoniloisia.
Sama, mutta en kyllä olis tippaakaan vahingoniloinen. Toivottavasti voin auttaa muita jos tällainen tilanne tulee.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin kaikilla on oma kaivo. Tai ehkä ei. Lämmityskin hoituu leivinuunin avulla kerros- ja rivitaloissa.
Ap kysyi "miten ajattelit kokata kriisissä?". Jokainen vastatkoon oman aikomuksensa mukaan, ei kaikkien puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Syttyy se tuli ilman erillistä katostakin. Puita vaan maahan ristiin ja vähän vaikka kuivaa heinää sytykkeeksi. Tuluksilla tuli, jos ei satu tikkuja olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Riisit ja makaronit voi hätätapauksessa liottaa vaan vedessä,ei tarvii keittää.... Hyvin siis pärjäisin jos vettä olis saatavilla
Niinhän minä aikoinani tein :)
Mutta mieti, jos sitä vettä on saatavilla vain juomatarpeeksi, siis tosi vähän. Noitako sillä meinasit ruveta valmistamaan???
Minä varaudun ainakin ruoan hinnanousuun, en sotaan tai pitkäkestoisiin sähkökatkoihin. Hamstrata tosin ei ole tarvinnut, kun kotivaraa on pitänyt yllä ties kuinka kauan.
Aion kuolla nälkään hernekeittopurkki kädessä ja viinipullo toisessa kädessä. Asunhan kaupungissa.
Onkohan teillä suurin ongelma tämä Suomen oletettu kriisi vai joku muu?
Vierailija kirjoitti:
Onkohan teillä suurin ongelma tämä Suomen oletettu kriisi vai joku muu?
Joku muu. Sanoohan sen nyt järkikin, ettei ole tervettä öyhöttää päivästä toiseen jostain kuvitteellisesta kriisistä, jossa kaikilta loppuu vesi ja sähkö ja järvetkin kuivuvat.
Jaa, varmaan kuolen kerrostaloyksiööni. Tai sit lähden vanhempien tykö maalle, siellä kun pärjää kivasti vaikka infra kaatuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trangialla onnistuu. Myös tuikkukynttilällä saa keitettyä kupin vettä, johon voi laittaa murukahvia ja maitojauhetta. Vettä on jo varastossa.
Paras apu on kuitenkin kauraryyni. Yöksi likoomaan veteen, seuraavana iltana maidon kanssa maistuu. Pari murua suolaa sekaan.
Toinen on kuivatut herneet, liotetaan yön yli ja idätetään. Tuoretta ja hyvää. Tee vain vähän kerrallaan.
Pitää muistaa myös auttaa avuttomia naapureita, ketkä eivät ymmärrä varautua.Itse noudan luonnonlakia eli "heikot sortuu elontiellä". Jos ei itse tajua varautua, sietääkin poistua keskuudestamme. Typeryksistä ei ole mitään hyötyä jatkossakaan.
Meidän heikkojen tilalle on sitten kyllä aina tulijoita tässä globaalissa maailmassamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää muistaa myös auttaa avuttomia naapureita, ketkä eivät ymmärrä varautua.Itse noudan luonnonlakia eli "heikot sortuu elontiellä". Jos ei itse tajua varautua, sietääkin poistua keskuudestamme. Typeryksistä ei ole mitään hyötyä jatkossakaan.
Vähiten hyötyä on kaltaisistasi itsekkäistä ja ilkeistä ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Siellä muinaiset esi-isätkin taloyhtiön grillikatoksella paistelivat mammutteja :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähiten hyötyä on kaltaisistasi itsekkäistä ja ilkeistä ihmisistä.
Väärin. Ihan tuolla eläinmaailmassakin parhaiten pärjäävät (ja lisääntyvät) ne, jotka osaavat pitää huolta itse itsestään. Muiden armoille jos seillä yrität heittäytyä, löydät itsesi äkkiä vihollisen kidasta.
Veikkaan että useassa vantaalaisessa lähiössä aluksi aiheuttaa suurinta raivoa kun netti ei toimi, instaan ja tiktokiin ei pääse. Eikä Woltista voikaan tilata safkaa.