Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä voisi veloittaa kotona asuvalta 21-v tyttäreltä?

Vierailija
28.08.2015 |

Se tilanne, että tyttö ei lukion jälkeen päässyt mihinkään opiskelemaan vaikka haki ja oli sitte pätkiä erilaiissa töiss. Vuoden kävi avointa amk ja pääsi sitten sisään noiden opintojen perusteella. Nyt olisi pitänyt aloittaa opinnot ihan kunnolla niin ilmoitti ettei ole ottanut montaakaan kurssia kun ei ole kiinnostavia tai ei halua esiintyä jne. Ajatus vähän, että jos ei opiskele niin sitten etsii töitä ja maksaa elämisestään. Tähän saakka maksanut bensat (hänellä perheen vanha ns. kolmosauto käytössä) ja omat menonsa ja kännykkälaskunsa ,mutta asumisesta, ruuasta auton vakuutuksista ym ei ole maksanut. Välillä kotona siivoilee tai laittaa ruokaa, mutta muuta ei oikeastaan tee. Voisiko tytöltä alkaa siis periä jotain maksua vai antaako vaan asua ja tehdä mitä tykkää? Ja minkä suuruinen maksu voisi olla ja miten perustelisit?

Kommentit (106)

Vierailija
21/106 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö olisi jo aika muuttaa omaan kotiin? T. 20-veen jo vuoden itsenäisesti asuvan tytön äiskä.

Vierailija
22/106 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en keksinyt lukion jälkeen, mihin olisin hakenut. Mulle sanottiin, että lorviminen ei tule kysymykseen, töihin on mentävä (ja tämän ymmärränkin). Onneksi sain töitä. Maksoin 100€ ruokarahaa ja osallistuin kotitöihin. Mielestäni ihan kohtuullista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/106 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 17:36"]Eikö olisi jo aika muuttaa omaan kotiin? T. 20-veen jo vuoden itsenäisesti asuvan tytön äiskä.
[/quote]

Niin, vielä kysyn, että eikö tyttäresi ole puhunut kotoa lähdöstä? Yleensähän nuoret muuttavat innoissaan omaan kämppään. Oletteko jutelleet asiasta?

Vierailija
24/106 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi ollenkaan rahaa tai vaatisin tietyn tuntimäärän kotitöitä jos asuu kotona tai vaihtoehtoisesti voisin lainata ja avustaa rahallisesti jos muuttaa omilleen. Miksei muuta kimppakämppään kaverin kanssa, tulee halvemmaksi.

Vierailija
25/106 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 17:28"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 17:24"]

Ihania nämä tällaiset aivopierut.

[/quote]

Totta kai se menee noin. Multa ei kysytty haluanko syntyä, joten mä voin ihan oikeutetusti vaatia, että vanhemmat kustantaa mulle kaiken ruuasta kaljaan ja pajaan.
[/quote]

Jaa nyt on jo keksitty tällänenkin tekosyy, jotta voidaan laiskotella ja olla ottamatta vastuuta omasta itsestä. Itsekkyyden huippu.

Vierailija
26/106 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis: Te jotkut, joiden mielestä lapsen ei kuulu osallistua mihinkään kodin askareihin. Tällainen on sitten tulos, eli aikuisenakaan homma ei onnistu. Se ei tapahdu taikaiskusta, jos ei pienestä pitäen ole pitänyt osallistua. 

Vierailija
27/106 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 17:39"]

Jaa nyt on jo keksitty tällänenkin tekosyy, jotta voidaan laiskotella ja olla ottamatta vastuuta omasta itsestä. Itsekkyyden huippu.

[/quote]

Kyllä se itsekkyyden on ihan se, että tekee lapsen ja sitten kyllästymisen iskiessä alkaa vaatimaan sitä ja tätä, mihin on suostuttava tai muuten lapsi dumpataan lähimpään ojaan.

Vierailija
28/106 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 17:22"]Ei mitään. Päätit tehdä lapsen joten olet myös ikuisesti vastuussa lapsestasi.
[/quote]
Vastuu loppuu kun lapsi täyttää 18

Vierailija
29/106 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 17:47"]

Vastuu loppuu kun lapsi täyttää 18

[/quote]

Nyt ei puhuta mistään lakisääteisestä paskasta. Tässä on kyse vanhempien moraalisesta vastuusta.

Vierailija
30/106 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka 21v nainen asuu vanhempien luona? Jälkeenjäänyt taitaa olla.

Vierailija
31/106 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 25-vuotias, olen muuttanut kotoa pois 16-vuotiaana. Palasin vaikean eron myötä vanhempien nurkkiin etsimään omaa asuntoa n. 20-vuotiaana. Vanhempani eivät veloittaneet asumisesta/ruuasta yhtään mitään, enpä tuolloin työttömänä montaa satasta kuussa saanutkaan, MUTTA minulle oli itsestäänselvyys että osallistun kotitöihin, ei minua tarvinnut erikseen niihin käskeä, tein kaikki siivoukset ja ruuanlaitot, pyykit yms. vanhemmilleni jäi kaupassakäynti ja laskujen maksu. Mielestäni reilu diili.
.
Jos nyt joutuisin samaan tilanteeseen, tiedän että tilanne olisi sama, ei minun tarvitsisi pienistä tuloistani maksaa vuokraa tms, mutta osallistuisin muuten ja nyt töissäkäyvänä kantaisin ehdottomasti ruokakassia kaupasta.

Vierailija
32/106 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 17:34"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 17:27"]Vaan kun ei pyydöistä huolimatta tee enempää eikä koulu huvita eikä kait oikein työntekokaan. Jotenkin kait pitäis opettaa, että elämässä on jotain muutakin tetävä kuin sitä mikä on kivaa.

ap
[/quote]

Totta tämäkin. Lasten pitää oppia kantamaan vastuuta. Pitäisi oppia elämään tulojensa mukaan.
Ehkä hänen olisi aika muuttaa omilleen?
[/quote]
Mille omilleen? Sittenhän siltä jää opiskelut suorittamatta ym. Parempi että asuu kotona ilmaiseksi, käy töissä, kerää elämänkokemusta, saa säästöjä ym. kunnes saa opinnot suoritettua ja vakityöpaikan.

Vierailija
33/106 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäresi kuullostaa masentuneelta. Opiskelupaikkaa ja töitä ei ole enää niin helppo saada kuin ehkä sinun nuoruudessasi. Itse vanhempana yrittäisin auttaa tytärtäni pääsemään jaloilleen. Aluksi vaikka sitten kotona. Yrittäisin kannustaa opiskelemaan ja kyselisin, mikä ala kiinnostaa ja voisin ehdottaa itse joitain, missä hyvä työllisyystilanne. Tytär saisi kyllä auttaa kotitöissä, mutta vuokraa tai ruokia en vaatisi maksamaan.

Vierailija
34/106 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voisi veloittaa ahnetta äitiä, jolle raha on lasta tärkeämpää?

Vierailija
35/106 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 17:27"]

Vaan kun ei pyydöistä huolimatta tee enempää eikä koulu huvita eikä kait oikein työntekokaan. Jotenkin kait pitäis opettaa, että elämässä on jotain muutakin tetävä kuin sitä mikä on kivaa.

ap

[/quote]Yhteiskunnalta saa niin paljon rahaa että ei tarvi mennä töihin eikä opiskella. Laita nyt ainakin auton vakuutukset, verot yms. hänen maksettavikseen jos hän kerran on auton ainoa käyttäjä.

Mitä hän tekee päivisin? Miten saa aikansa kulumaan??

Vierailija
36/106 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sanoin ei ole minun lapseni...mutta työllä olisi kyllä pesulassa töitä jos vaina haluaisi tehdä ja masennuksesta ei ole kyllä kyse kun kavereiden kanssa reissaaminen ym. maistuu liiankin hyvin. Kummasti keskustelu meni siihen onko narmaali aasua kotona vai ja kymmeniä ohjeita kuinka tyttöä tulisi kohdella kun yritin kysyä mikä olisi sopiva summa!!

Noh, ehkä yritän jutella tuttavien kanssa ja kysyä heiltä mielipidettä.

ap

Vierailija
37/106 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiasta kolmanteen mut ootte varmaan rikkaita kun tyttärellä tämä ns. huonompi "kolmas auto" käytössä. Jos on hopealusikka suussa syntynyt ja tottunut et mitään ei tartte tehä ni mitä odotatte. Hakee kouluun ku kerkee mut kyl se edellee on käsi syvällä teidän taskussa ku pitää ne meikit ja hiustenpidennykset jostain maksaa. Mut itse asiaan, varmaa niitä kotitöitä kannattaa teettää parhaansa mukaan ja edellee potkia tyttöä hieman pikku pepulle.

Vierailija
38/106 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 18:05"]

Miten voisi veloittaa ahnetta äitiä, jolle raha on lasta tärkeämpää?

[/quote]Minusta tuntuu ettei äiti ole ahne rahalle, vaan hän on huolissaan tyttärestään. 

Vierailija
39/106 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

36. ei todella saa yhteikunnalta yhtään mitään vaan vanhemmat maksaa.

ap

Vierailija
40/106 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleenkään ei ole kyse minun tyttärestäni!

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi