Onko naisten mielestä oikeasti ihan ok ajatus se, että kumppanin puhelimen sisältöä pitää olla halutessaan oikeus katsoa milloin vain?
Tuossa toisessa viestiketjussa naiset tuntuivat kovasti allekirjoittavan sen näkemyksen perään, että kumppanin puhelinta pitää olla halutessaan oikeus katsoa. Se on kuulemma luottamuksen osoitus. Ihan oikeastiko naiset näin ajattelevat?
Minä en ainakaan haluaisi näyttää omalle naiselle kaverieni kanssa vaihtamia viestejä jo senkään takia, ettei niistä tule väärinkäsityksiä jos siellä on esim jotain miesten keskistä huumoria joita naiset ei välttämättä ymmärrä. En myöskään todellakaan haluaisi ruveta selaamaan naiseni puhelinta. Sehän on jumalauta hänen, ei minun!
Kommentit (159)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on tapauskohtaista. Muiden yksityisalueelle ei mennä, mutta jos viittaat siihen ketjuun, jota itsekin ajattelen, mies pilaa parisuhteen ja perhe-elämän, pelailee omia pelejään, valehtelee ja kiukuttelee, kun hänen kanssaan yritetään selvittää asiaa aikuismaisesti, kuten normaalit ihmiset. Kyllä tällaisessa tapauksessa ihan oman mielenterveytensä vuoksi joko se vastaus kaivetaan esiin jostain keinolla millä hyvänsä siltä mieheltä, tai lähdetään lätkimään ilman sen suurempia seremonioita.
Vähän sama, että saako lapsen kädestä ottaa esineen pois. Ei, jos siitä ei ole haittaa muille tai lapselle. Jos lapsi mätkii esineellä toisia lapsia, totta kai se otetaan pois, vaikka lapsi miten siitä suuttuisi. Koskee ihan kaikenikäisiä ihmisiä, jotka vahingoittavat toisia.
Olin tulossa sanomaan suunnilleen samaa. Tuohon ketjuunhan ap selvästi viittaa. Olen samaa mieltä, että toisen yksityisyyteen ei tulisi kajota, ja että lähtökohtaisesti ja ilman poikkeuksellisen hyvää syytä se on loukkaavaa. Kuitenkin on mahdollista, että syntyy tilanteita, joissa on oikeasti erinomaiset syyt epäillä pettämistä, mutta varmuutta et saa kuin itse tarkistamalla. Tällaisessa tilanteessa hyväksyn puhelintarkastuksen. Onneksi itsellä ei ole ollut mitään tällaista tarvetta ja puolisoon voi luottaa. Välillä vain luotettavaksi luultukin voi olla kaikkea muuta.
https://www.riku.fi/erilaisia-rikoksia/digitaalinen-vakivalta-ja-vaino/
"Digitaalisen väkivallan tunnusmerkkejä voivat olla esimerkiksi, että henkilö:
tutkii puhelintasi luvatta tai vaatii sinua näyttämään viestisi tai puhelutietosi"
Mikään, yhtään mikään ei oikeuta väkivaltaa.
Toiseksi: eikö teillä kenelläkään ole työsuhdelaitteita? Vai ajatteletteko tosiaan, että kyllähän nekin pitää saada nähdäkseen?
Itsellä tuo lähtee jos ennen seurustelua, eli en ala seurustelemaan miehen kanssa jolla on salainen puhelin.
Toivottavasti löydät miehen, joka on valmis koko ajan todistelemaan uskollisuuttaan. Itse en osaisi kuvitella, että puolisoni, tai eksäni, pitäisi/olisi pitänyt sitä normaalina käytöksenä. Kuten en itsekään sitä, että minun pitäisi näyttää puhelimeni. Työpuhelimen osalta se olisi joka tapauksessa mahdotonta, en todellakaan ottaisi potkuja sairaalloisen mustasukkaisen puolison takia.
Jeees, olen ollutkin tässä jo 8 vuotta mieheni kanssa yhdessä. Puhumme myös työasiat toistemme kanssa, mikäli tarve on, vaikka molempia sitoo vaitiolovelvollisuus. Me olemme yksikkö eikä siihen kuulu salailu. Kun ei ole salailua, on luottamusta ihan automaattisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on tapauskohtaista. Muiden yksityisalueelle ei mennä, mutta jos viittaat siihen ketjuun, jota itsekin ajattelen, mies pilaa parisuhteen ja perhe-elämän, pelailee omia pelejään, valehtelee ja kiukuttelee, kun hänen kanssaan yritetään selvittää asiaa aikuismaisesti, kuten normaalit ihmiset. Kyllä tällaisessa tapauksessa ihan oman mielenterveytensä vuoksi joko se vastaus kaivetaan esiin jostain keinolla millä hyvänsä siltä mieheltä, tai lähdetään lätkimään ilman sen suurempia seremonioita.
Vähän sama, että saako lapsen kädestä ottaa esineen pois. Ei, jos siitä ei ole haittaa muille tai lapselle. Jos lapsi mätkii esineellä toisia lapsia, totta kai se otetaan pois, vaikka lapsi miten siitä suuttuisi. Koskee ihan kaikenikäisiä ihmisiä, jotka vahingoittavat toisia.
Olin tulossa sanomaan suunnilleen samaa. Tuohon ketjuunhan ap selvästi viittaa. Olen samaa mieltä, että toisen yksityisyyteen ei tulisi kajota, ja että lähtökohtaisesti ja ilman poikkeuksellisen hyvää syytä se on loukkaavaa. Kuitenkin on mahdollista, että syntyy tilanteita, joissa on oikeasti erinomaiset syyt epäillä pettämistä, mutta varmuutta et saa kuin itse tarkistamalla. Tällaisessa tilanteessa hyväksyn puhelintarkastuksen. Onneksi itsellä ei ole ollut mitään tällaista tarvetta ja puolisoon voi luottaa. Välillä vain luotettavaksi luultukin voi olla kaikkea muuta.
Tämä. Mun puhelinta saa mies katsoa koska vain, en ymmärrä miksei saisi. Luotan häneen sen verran paljon etten epäile hänen käyvän lukemassa minun ja ystävieni välisiä viestejä. En olisi miehen kanssa joka ei luottaisi siihen ettei tarvitse salailla puhelintaan minulta.
Ennekuin antaisin katsoa mun puhelinta, tarttis soittaa ja kysyä kaikilta viestejä laittaneilta, että heille on ok jos joku ulkopuolinen käy katselemassa.
Eli ei.
Huomasin, että veljeni vaimo lukee hänen sähköpostinsa. Enpä ole sen jälkeen veljelleni viestitellyt.
No ei ole. Aikuisen ihmisen pitäisi muutenkin tajuta että tietyn sukupuolen edustajat eivät ole mikään entiteetti jolla on sama mieli.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ei kannata tehdä johtopäätöksiä normaaleiden ihmisten ajatuksista lukemalla hullujen palstaa. 🤣
Myönnät siis hulluutesi. Se on ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Ennekuin antaisin katsoa mun puhelinta, tarttis soittaa ja kysyä kaikilta viestejä laittaneilta, että heille on ok jos joku ulkopuolinen käy katselemassa.
Eli ei.
Etkö luota kumppaniisi ettei hän lue viestejä sieltä?
Sanoisin että puhelimen kyttääminen on lähtökohtaisesti ei, riippumatta siitä kuka sen tekee, ja kenelle. Kyse ei ole salailusta, vaan perustavanlaatuisesta oikeudesta yksityisyyteen. Sama pätee myös postiin, tietokoneeseen yms. Mielestäni ei löydy selkeämpää ja suorempaa osoitusta epäluottamuksesta toista ihmistä kohtaan kuin vaatimus pääsystä kys. hlön henkilökohtaisiin viesteihin, puheluihin ja posteihin.
Vierailija kirjoitti:
Huomasin, että veljeni vaimo lukee hänen sähköpostinsa. Enpä ole sen jälkeen veljelleni viestitellyt.
Miksi veljen vaimo lukisi siskon lähettämät postit? Epäileekö hän että sinulla ja veljelläsi on suhde?
En kyttää miehen puhelinta eikä sellainen ole ok. Pyynnöstä käytän sovelluksia mutten lue viestejä jne...
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että puhelimen kyttääminen on lähtökohtaisesti ei, riippumatta siitä kuka sen tekee, ja kenelle. Kyse ei ole salailusta, vaan perustavanlaatuisesta oikeudesta yksityisyyteen. Sama pätee myös postiin, tietokoneeseen yms. Mielestäni ei löydy selkeämpää ja suorempaa osoitusta epäluottamuksesta toista ihmistä kohtaan kuin vaatimus pääsystä kys. hlön henkilökohtaisiin viesteihin, puheluihin ja posteihin.
Meillä taas ei ole mitään syytä piilotella mitään, koska molemmat luottavat siihen ettei toinen lue viestejä jotka eivät hänelle kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas ei ole mitään syytä piilotella mitään, koska molemmat luottavat siihen ettei toinen lue viestejä jotka eivät hänelle kuulu.
Millainen häiriö vaivaa henkilöä jolle yksityisyys on synonyymi piilottelulle?
Tässä on jo vastaus miksi en myöskään halua että vaimo ei lue viestejä, ei naiset välttämättä ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen häiriö vaivaa henkilöä jolle yksityisyys on synonyymi piilottelulle?
Millainen häiriö vaivaa henkilöä joka ahdistuu siitä että saa toisen puhelimen käteensä?
Eipä kiinnosta miehen puhelin, vaikka olen välillä huomannut puhelimen sujahtavan piiloon, kun lähestyn.
En ole tuota mieltä. Sekä miehellä, että minulla on puhelimessa myös luottamuksellisia työasioita.
Lähtökohtana on se, että luottaisin puolisooni siinä määrin ettei oleisi tarvetta selailla hänen puhelintaan. Samoin kokisin ettei minuun luoteta, jos pyydettäisiin pääsyä kännykkääni.
Nythän on niin, että on olemassa sellainen, kuin puhelinsalaisuus ja se on loukkaamaton. Kenelläkään ei ole oikeutta toisen puhelimeen. Sama, kuin kirjesalaisuus, kukaan ei saa lukea sinulle lähetettyä kirjettä, ellet itse halua antaa jonkun sitä lukea. Laki on yksiselitteinen.
No sen pettämisen saa kyllä selville myös muualta kuin puhelinta nuuskimalla..pitää vain olla kekseliäs. Kokemusta on käräytyksestä.