Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Laadin miehelle ehdot, joilla suostun jäämään kotiäidiksi

Vierailija
28.08.2015 |

Ehto 1: Mies avaa minulle yksityisen eläkevakuutussäästötilin, jota hän kartuttaa vähintään vastaavalla määrällä mitä menetetyt eläkkeeni kotiäitiysajalta olisivat.

Ehto 2: Minä en ole ainoa, jonka elintaso laskee. Kaikki rahat ovat entistä selkeämmin perheen yhteisiä rahoja eikä niin, että mies jatkaa eloaan kuten ennenkin kalliiden harrastusten ja lounaiden suhteen ja minä mietin, onko rahaa markettikynsilakkaan vai ei. Molempien elintaso laskee samassa suhteessa.

Ehto 3: Mies takaa minulle vähintään 2 viikottaista parin tunnin mittaista vapaailtaa.

En mielestäni ole kohtuuton, koska myös mies voisi jäädä koti-isäksi, mutta tyrmäsi tämän vaihtoehdon. Mitä mieltä olette?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vastaan naisena, jonka mies jäi kotiin yhden lapsen kanssa. Meillä tehtiin seuraavanlainen sopimus:

1) Miehellä on yhtenä päivänä viikossa vapaa arkipäivä lapsesta. Silloin lasta hoitaa joku isovanhemmista tai minä otan lomapäivän.  Yleensä mies käy lenkillä/salilla/uimassa, leffassa ja ulkona syömässä.

2) Minun ei tarvitse tehdä kotitöitä eli tiskikoneen ja pyykinpesukoneen käyttö, kaupassa käynti, viikkosiivous kuuluvat miehelle. Itse silitän omat vaatteeni, teemme yhdessä suursiivoukset, hoidan perheen paperiasiat ja leivon jouluksi ja vieraita varten.

3) Miehelle säästetään rahastoon 200 e/kk.

4) Miehellä on omaa rahaa 150 e/kk, minulla 300 e/kk. Ero johtuu minun työni vaatimuksista: työvaatteisiin menee rahaa. Summat olivat ennen miehen koti-isävaihetta 300 e/kk ja 500 e/kk. Loput rahat menevät yhteisiin menoihin. Molempien tulot menevät yhteiselle tilille, josta siirrän omat osuudet kummankin tileille.

Me teimme näin koska mies halusi jäädä kotiin. Minä taas tahdoin mennä töihin ja tienaan työssäni mukavasti. Perheen käytettävissä olevat tulot tippuivat n. 1400 e, mutta onneksi sain palkankorotuksen, joten ero on ensi kuun jälkeen vain 1000 e. Lisäksi jos laskee päivähoitokustannusten osuuden, niin erotus on vain 700 e.

Elämä on tällä hetkellä tosi helppoa, joten jatkamme tätä niin kauan kuin mieheni tahtoo. Lapsi on nyt 2,5 vuotias.

Vierailija
42/55 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä puhuttiin nämä asiat selviksi ennen lapsia. Kumpikin halusi lapsia ainakin kolme, minä en halunnut ruveta kotiäidiksi ja mies sanoi ettei hän halua talouteteen kotiäitiä. Harvinaisen selvät sävelet. Kolme lasta saatiin, pienin välein, olin kotona vuoden per lapsi, hoidin sinä aikana kaikki lapset, ja vuoden päästä palasin töihin ja lapset hoitoon. Tähän saimme sovitettua kummankin vanhemman työt ja työreissut aivan mainiosti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:42"]

Ehto 1: Mies avaa minulle yksityisen eläkevakuutussäästötilin, jota hän kartuttaa vähintään vastaavalla määrällä mitä menetetyt eläkkeeni kotiäitiysajalta olisivat.

Ehto 2: Minä en ole ainoa, jonka elintaso laskee. Kaikki rahat ovat entistä selkeämmin perheen yhteisiä rahoja eikä niin, että mies jatkaa eloaan kuten ennenkin kalliiden harrastusten ja lounaiden suhteen ja minä mietin, onko rahaa markettikynsilakkaan vai ei. Molempien elintaso laskee samassa suhteessa.

Ehto 3: Mies takaa minulle vähintään 2 viikottaista parin tunnin mittaista vapaailtaa.

En mielestäni ole kohtuuton, koska myös mies voisi jäädä koti-isäksi, mutta tyrmäsi tämän vaihtoehdon. Mitä mieltä olette?

[/quote]

Meilläkin toimitaan näin, olen kotiäiti. Ainoastaan tuo ykköskohta meillä ei toteudu, sillä minulla on mittava kiinteä omaisuus ihan omasta takaa (saatu jo ennen miestä).

Vierailija
44/55 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä lastenhyvinvointi?! Sinä et ole halukas heitä hoitamaan kotona, otatko heidän hoitamisen työnä vai oletko heidän kanssa aidosta halusta. Lasten kanssa oleminen ei kuintekaan ole vain vaipanvaihtoa ja ruuanlaittamista vaan vaatii myös psyykkistä läsnäoloa ja saatavuutta.

Onko sanktioita, jos sopimusta rikkoo?! Isä "joutuu" olemaan ennemän lastenksa kanssa mitä on sovittu, tai sinuun käytetään enemmän varoja kuin mieheen, jne...

Vierailija
45/55 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mieheni haluaisi, että jään kotiäidiksi, en sitä tekisi, ellei tosiaan olisi joku järjestely eläkkeen kertymisestä. Ja tämä ei tarkoita että olisin pirttihirmu tai rahanahne vaan se yksinkertaisesti tarkoittaa sitä, että käytän tervettä järkeä. En kyllä erityisesti haluaisi jäädä kotiäidiksi ja epäilen ettei niin tule koskaan tapahtumaankaan.

Vierailija
46/55 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:09"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:59"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:56"] Note-to-self: pysy sinkkuna t. mies [/quote] 100% samaa mieltä. Nyt muistan taas mikä avioliitossa vitutti. t.m38 [/quote] Mitä?! Jättäisitte ylivertaiset geeninne levittämättä? Mikä tappio koko ihmiskunnalle!

[/quote]

Laitan geenini spermapankkiin leviämään missä jotkut muut saa tapella niiden takia :D

t. mies

Vierailija
47/55 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Mistä luulette, että mies haluaa sun jäävän kotia?
2. Kuka jaksaa jäädä kotia? Kokeile työttömyyttä, jota jaksaa ehkä 2 viikoa ja sen jälkeen alkaa vit...

Vierailija
48/55 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oy Perhe Ab...

Vierailija
49/55 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä. Me tehtiin näin myös, eläkevakuutus multa kyllä puuttuu. 

Näinhän se menee että toisaalla syytetään kun naiset ei oo töissä ja toisaalla huudellaan et sulla on lapset ethän sää voi töihin mennä. Karu maailma ilmeisesti joillekin kun naiset voi valita nykyään muutakin kuin nöyrän kotiorjuuden nollapalkalla, ihan pohja tuntuu olevan pois elämältä. Ja kun eipä se siitä teidän hätäisillä palstahuuteluilla miksikään muutu.

Vierailija
50/55 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Hmm

2. Jaa

3. Eipäs

4. Juupas

5. Mua ärsyttää

6. Jenni Vartiainen

7. Läskit

8. Ööh

9. Jestas

10. Eikä tuumaakaan periksi

11. Mistä näitä numeroita oikein sikiää?

Vierailija
51/55 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:04"]

Laadi naiselle lista mitä käy jos rupeet kotiäidiksi. 1. Jätä se loinen.

[/quote]

Onnee vaan kun etsit jotain joka sun lastasi suostuis kantamaan.

Vierailija
52/55 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustelutja ja hyväksyttäviä vaateita.

41v m

Vierailija
53/55 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätyin siitä, miten moni tässä ketjussa pitää ap:tä kohtuuttomana ja laskelmoivana. Totta kai aikuisen ihmisen pitää miettiä, miten elämänsä järjestää, jo ihan ikävien yllätystenkin varalta. Mies voi koska vain ottaa eron tai vaikka kuolla, ja joka tapauksessa ap tulee joskus olemaan eläkeiässä. Työelämästä pois jääminen moneksi vuodeksi pienentää eläkekertymää, joten on luonnollista kompensoida tätä eläkevakuutuksella. Samoin jos toisella on suuret tulot ja toisella ei mitään, tasataan tulot ja menot pariskunnan kesken. Ei ole kovin reilua, jos toinen ostaa vaatteet luksusliikkeistä ja toinen kirpparilta.

Vierailija
54/55 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:42"]

[/quote]

Älä nyt ota sitä eläkevakuutusta. Voit olla ihan varma, että se firma menee konkurssiin tai rahat muuten varastetaan ennenkuin saat sieltä penniäkään. Niiden pitäiosi maksaa näille nykyisille eläkeläisille ennen sinua. Käske miestä mieluummin vaikka ostamaan sinulle kultakoruja kerran kuussa. Sehän olisi ihan kohtuullista :)

Vierailija
55/55 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvät ehdot, mutta kannattaa harkita sitä eläkevakuutushommaa. Suurin osa niistä ohan ihan puhdasta kusetusta ja ryöstöä. Ihan perinteinen rahastosijoittaminen on todennäköisesti paljon kannattavampaa.