Laadin miehelle ehdot, joilla suostun jäämään kotiäidiksi
Ehto 1: Mies avaa minulle yksityisen eläkevakuutussäästötilin, jota hän kartuttaa vähintään vastaavalla määrällä mitä menetetyt eläkkeeni kotiäitiysajalta olisivat.
Ehto 2: Minä en ole ainoa, jonka elintaso laskee. Kaikki rahat ovat entistä selkeämmin perheen yhteisiä rahoja eikä niin, että mies jatkaa eloaan kuten ennenkin kalliiden harrastusten ja lounaiden suhteen ja minä mietin, onko rahaa markettikynsilakkaan vai ei. Molempien elintaso laskee samassa suhteessa.
Ehto 3: Mies takaa minulle vähintään 2 viikottaista parin tunnin mittaista vapaailtaa.
En mielestäni ole kohtuuton, koska myös mies voisi jäädä koti-isäksi, mutta tyrmäsi tämän vaihtoehdon. Mitä mieltä olette?
Kommentit (55)
Kuulostaa hyvältä. Mutta miten käy jos mies ei suostu ehtoihin? Ero edessä, lapsi adoptioon?
Oikein, ap! Aika laittaa miehetkin vastuuseen yhteisistä lapsista, joiden tekemisessä he ovat olleet ihan yhtä suurina osallisina.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:48"]
Kuulostaa hyvältä. Mutta miten käy jos mies ei suostu ehtoihin? Ero edessä, lapsi adoptioon?
[/quote]
Siinä tapauksessa lapsi menee päivähoitoon vanhempainrahakauden loppuessa. Lapsen hoitaminen kotona varmaan hamaan loppuun asti on miehen unelma, ei minun.
Haha!
Kuulostat vitun rasittavalta ihmiseltä.
Mitä jos ette hanki lapsia ollenkaan vaan teette sitä uraa...
Järkevää. Miehenkin pitää ymmärtää ettei kotiäitiys ole välttämättä kutsumus jota nainen haluaa toteuttaa hinnalla millä hyvänsä. Kuulostat vähän siltä että tuo olisi jotenkin radikaalia tai itsekästä, mutta toivon että jokaisessa perheessä jossa toinen vanhempi jää kotiin perheen hyväksi, on keskusteltu ja sovittu nämä asiat yhteisesti.
Mikä on yksityinen eläkesäästötili?!
2 ja 3 pitäisi olla itsestään selvä asia ettei tarvitsisi erikeeen sopia.
Mihin noista tarkalleen ottaen mies ei suostunut?
Erittäin ok.
Näin myös meillä ja siis mies EI halunnut jäädä kotiin mutta hänelle sopi vallan mainiosti että minä jään lapsen/lapsien kanssa kotiin. Meillä on todella toimiva arki ja hyvä tasa-arvoinen parisuhde ja ikinä ei tarvitse raha-asioista tai vapaa-ajasta riidellä kun on selvät sopimukset kunka homma pyörii.
Tosin meillä oli jo täysin yhteinen talous ennen lapsiakin joten raha-asioista ei ole koskaan tarvinnut vääntää.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:50"]
Mitä jos ette hanki lapsia ollenkaan vaan teette sitä uraa...
[/quote]
Jaa, onko työssäkäyminen nykyään pelkkää uran luomista? Olen luullut, että se on ihan itsensä elättämistä ettei tarvitse lusmuilla valtion rahoilla (jotka muuten tulevat työssäkäyvien maksamista veroista).
Miten nuo illan vapaatunnit tähän kotiäitiyteen liittyvät? Jos menetkin töihin, niin etkö pääse esim. jumpaan tai muualle kahdesti viikossa?
Aivan oikein. Olen samoilla linjoilla. Eläkevakuutuksen sijasta laittaisin rahat kyllä rahastoihin. Ei voi olla niin, että nainen kantaa yksin yhteisestä lapsesta koituvat taloudelliset seuraukset. Ja vapaa-ajan menetyksen.
Mun mielestä hienoa, että olette jo etukäteen sopineet "säännöistä" ja mikä muuttuu kenenkin elämässä! Liian usein kun täälläkin valitetaan että mies jatkaa elämäänsä kuin mitään ei olisi tapahtunut ja nainen kotona "vankina" lapsen/lasten kanssa.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:53"]
Mihin noista tarkalleen ottaen mies ei suostunut?
[/quote]
Hups, tajusin kirjoittaneeni epäselvästi. Mies ei tyrmännyt noita ehtoja vielä, koska hän ei ole vielä nähnyt niitä. Hän tyrmäsi koti-isäksi jäämisen. En usko, että tyrmää ehtoja.
Kuulostat karsealta pirttihirmulta. Älä ylläty jos paljastuu, että miehelläsi on rakastajatar.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:42"]
Ehto 1: Mies avaa minulle yksityisen eläkevakuutussäästötilin, jota hän kartuttaa vähintään vastaavalla määrällä mitä menetetyt eläkkeeni kotiäitiysajalta olisivat.
Ehto 2: Minä en ole ainoa, jonka elintaso laskee. Kaikki rahat ovat entistä selkeämmin perheen yhteisiä rahoja eikä niin, että mies jatkaa eloaan kuten ennenkin kalliiden harrastusten ja lounaiden suhteen ja minä mietin, onko rahaa markettikynsilakkaan vai ei. Molempien elintaso laskee samassa suhteessa.
Ehto 3: Mies takaa minulle vähintään 2 viikottaista parin tunnin mittaista vapaailtaa.
En mielestäni ole kohtuuton, koska myös mies voisi jäädä koti-isäksi, mutta tyrmäsi tämän vaihtoehdon. Mitä mieltä olette?
[/quote]Tämä on aika hyvä argumentti lapsettoman elämäntavan puolesta.
Note-to-self: pysy sinkkuna
t. mies
:D