Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä masennuksen ja ahdistuksen omatoimiseen hoitoon?

Vierailija
28.08.2015 |

Kertokaa mikä on toiminut teillä. Olen ollut hoidon piirissä, mutta on tullut niin huonoja kokemuksia hoitohenkilökunnasta etten halua enää selvittää heille asioitani. Mulle on sanottu mm että masennus johtuu huonosta asenteestani. Joten korjaan nyt asenteeni.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkoile paljon. Jos muut ihmiset ahdistaa, lähde metsään

Vierailija
2/44 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen huomannut että liikunta auttaa. Pieni kävelylenkki tai kuntosalitreeni. Ylipäätänsä se että puuhailee jotakin/harrastaa. Itselläni kävi helposti että jäin vain kotiin makaamaan ja masennuin vain pahemmin ja ns. "liikkeellelähtö" oli vain entistä vaikeampaa ja tästä seurasi tavallaan noidankehä. Se että pidän itseni väkisinkin aktiivisena, eli käyn salilla useasti viikossa helpottaa kummasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkista rauta verestä... ei hemoglobiini...

Vierailija
4/44 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi myös kokeilla luonnon lääkkeitä eli masennukseen mäkikuismaa ja ahdistukseen tarvittaessa valerianaa.

Vierailija
5/44 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et tykkää liikkua, älä liiku. Älä tee mitään, mitä muut käskevät sinun tehdä, jos ei satu huvittamaan. Tee vain sitä, mikä on sinun juttusi ja mistä tykkäät. Palstailua kannattaa vähentää, vaikka siinäkin asiassa kannattaa tehdä niinkuin hyvältä tuntuu.

Vierailija
6/44 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:04"]

Jos et tykkää liikkua, älä liiku. Älä tee mitään, mitä muut käskevät sinun tehdä, jos ei satu huvittamaan. Tee vain sitä, mikä on sinun juttusi ja mistä tykkäät. Palstailua kannattaa vähentää, vaikka siinäkin asiassa kannattaa tehdä niinkuin hyvältä tuntuu.

[/quote]

Liikunta on oikeasti keino helpottaa masennusta. Tutkimuksissa sykettä suht hyvin nostava liikunta (sali tai aerobinen, pelkkä kävely ei siis auta) 3 krt viikossa auttaa lievään masennukseen yhtä tehokkaasti kuin masennuslääkitys.

Toki eri asia jos kyse vaikeasta masennuksesta. Jos ette usko, niin google auttaa eli tietoa asiasta kyllä löytyy jos asia kiinnostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/44 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsässä käveleminen. Ihan kiireettömästi, haahuillen. Jos jaksaa, niin voi tarkastella luontoa aktiivisemminkin, mutta mulla toimii usein pahaan oloon se, että menen vaan yksin kävelemään (tai jos tarkenee eikä itikat syö niin vaikka vaan olemaan paikallaan) metsään.

Vierailija
8/44 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liiku. Lopeta kahvi, tupakointi, alkoholi. Mielenterveystalo, googlaa, siellä on tietoa ja vinkkejä itsensä hoitamiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/44 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmäpuristettu kalaöljy

Vierailija
10/44 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:06"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:04"]

Jos et tykkää liikkua, älä liiku. Älä tee mitään, mitä muut käskevät sinun tehdä, jos ei satu huvittamaan. Tee vain sitä, mikä on sinun juttusi ja mistä tykkäät. Palstailua kannattaa vähentää, vaikka siinäkin asiassa kannattaa tehdä niinkuin hyvältä tuntuu.

[/quote]

Liikunta on oikeasti keino helpottaa masennusta. Tutkimuksissa sykettä suht hyvin nostava liikunta (sali tai aerobinen, pelkkä kävely ei siis auta) 3 krt viikossa auttaa lievään masennukseen yhtä tehokkaasti kuin masennuslääkitys.

Toki eri asia jos kyse vaikeasta masennuksesta. Jos ette usko, niin google auttaa eli tietoa asiasta kyllä löytyy jos asia kiinnostaa.

[/quote]

 

Parasta on, että kuuntelet masentunutta ja olet läsnä. Älä vaadi häneltä mitään. Älä esim edellytä, että hän lähtee lenkille käskystäsi.

http://www.nainen.com/ala-sano-naita-asioita-masentuneelle/

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/44 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:04"]

Jos et tykkää liikkua, älä liiku. Älä tee mitään, mitä muut käskevät sinun tehdä, jos ei satu huvittamaan. Tee vain sitä, mikä on sinun juttusi ja mistä tykkäät. Palstailua kannattaa vähentää, vaikka siinäkin asiassa kannattaa tehdä niinkuin hyvältä tuntuu.

[/quote]

No siis, en minäkään masentuneena mielelläni lähtenyt liikkumaan. En olisi millään halunnut ja ajatuskin tuntui inhottavalta. Ns. kuitenkin "pakotin" itseni liikkumaan ja se on kyllä auttanut. Toisaalta jos vakavasta masennuksesta kyse niin siihen ei tietysti pelkkä liikkuminen auta, mutta kyllä se helpottaa vaikka aluksi pakkopullalta tuntuukin. :)

t. 3

Vierailija
12/44 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:10"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:06"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:04"]

Jos et tykkää liikkua, älä liiku. Älä tee mitään, mitä muut käskevät sinun tehdä, jos ei satu huvittamaan. Tee vain sitä, mikä on sinun juttusi ja mistä tykkäät. Palstailua kannattaa vähentää, vaikka siinäkin asiassa kannattaa tehdä niinkuin hyvältä tuntuu.

[/quote]

Liikunta on oikeasti keino helpottaa masennusta. Tutkimuksissa sykettä suht hyvin nostava liikunta (sali tai aerobinen, pelkkä kävely ei siis auta) 3 krt viikossa auttaa lievään masennukseen yhtä tehokkaasti kuin masennuslääkitys.

Toki eri asia jos kyse vaikeasta masennuksesta. Jos ette usko, niin google auttaa eli tietoa asiasta kyllä löytyy jos asia kiinnostaa.

[/quote]

 

Parasta on, että kuuntelet masentunutta ja olet läsnä. Älä vaadi häneltä mitään. Älä esim edellytä, että hän lähtee lenkille käskystäsi.

http://www.nainen.com/ala-sano-naita-asioita-masentuneelle/

 

[/quote]

Ei tässä kukaan ole käskenyt tai edellyttänyt.

Ap kysyi mitä omahoitoa voi harjoittaa ja edelleen liikunta on yhtä tehokasta mitä lääkitys. Revipä siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/44 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:06"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:04"]

Jos et tykkää liikkua, älä liiku. Älä tee mitään, mitä muut käskevät sinun tehdä, jos ei satu huvittamaan. Tee vain sitä, mikä on sinun juttusi ja mistä tykkäät. Palstailua kannattaa vähentää, vaikka siinäkin asiassa kannattaa tehdä niinkuin hyvältä tuntuu.

[/quote]

Liikunta on oikeasti keino helpottaa masennusta. Tutkimuksissa sykettä suht hyvin nostava liikunta (sali tai aerobinen, pelkkä kävely ei siis auta) 3 krt viikossa auttaa lievään masennukseen yhtä tehokkaasti kuin masennuslääkitys.

Toki eri asia jos kyse vaikeasta masennuksesta. Jos ette usko, niin google auttaa eli tietoa asiasta kyllä löytyy jos asia kiinnostaa.

[/quote]

Googlella löytyi mm. tällainen:

Liikunta ei auta masennukseen

http://www.tohtori.fi/?page=0002110&id=8882579

Vierailija
14/44 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämän rytmitys, pidä siitä kiinni ja jokaiselle päivälle jotain, josta itse pidät. Älä yritä mitään sellaista, mikä jää helposti hoitamatta, vaan pidä tavoitteet mahdollisimman matalalla. Tavoitteiden ylittyminen auttaa, niistä jääminen ahdistaa. Välillä voi yrittää vähän puristaa, mutta alkuun ainakin kannattaa pitää tavoitteet niin matalalla, että varmasti ylittyvät.

Jos ulkoilu kokonaisuudessaan tuntuu haastavalta, laita tavoitteeksi, että saat kengät jalkaan. Jos se sujuu jonkun kerran ongelmitta ja olet jopa päässyt vähän pidemmälle, nauti siitä ja tee enemmän jos jaksat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/44 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:06"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:04"]

Jos et tykkää liikkua, älä liiku. Älä tee mitään, mitä muut käskevät sinun tehdä, jos ei satu huvittamaan. Tee vain sitä, mikä on sinun juttusi ja mistä tykkäät. Palstailua kannattaa vähentää, vaikka siinäkin asiassa kannattaa tehdä niinkuin hyvältä tuntuu.

[/quote]

Liikunta on oikeasti keino helpottaa masennusta. Tutkimuksissa sykettä suht hyvin nostava liikunta (sali tai aerobinen, pelkkä kävely ei siis auta) 3 krt viikossa auttaa lievään masennukseen yhtä tehokkaasti kuin masennuslääkitys.

Toki eri asia jos kyse vaikeasta masennuksesta. Jos ette usko, niin google auttaa eli tietoa asiasta kyllä löytyy jos asia kiinnostaa.
[/quote]

Allekirjoitan.. itselläni on auttanut että vaikka tekisi kuinka mieli jäädä sinne sängynpohjalle eikä mikään kiinnosta, menen väkisin sinne salille tai juoksulenkille. Kun pääsen siihen rytmiin kiinni, että harrastan liikuntaa useamman kerran viikossa, ahdistus kyllä vähenee. Jokaisen liikuntakerran jälkeen tulee voittajafiilis, mikä taas vaikuttaa vahvasti itsetuntooni ja tätä kautta myös siihen ahdistukseen.

Vierailija
16/44 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:12"]

Googlella löytyi mm. tällainen:

Liikunta ei auta masennukseen

http://www.tohtori.fi/?page=0002110&id=8882579

[/quote]

Olen perehtynyt englanninkielisiin tutkimuksiin.

Olisi toki pitänyt tarkentaa aiempaan kommenttin, että hakekaa roki kunnollisista lähteistä :)

Vierailija
17/44 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisenä masennuspotilaana en oikein usko niin vakavan sairauden omatoimiseen hoitoon, mutta nämä auttoivat hoidon tukena:

Kävele joka päivä ainakin tunti ulkona, säässä kuin säässä, samaan aikaan (jos mahdollista). Jos sinulla on lapsia, jätä heidät kotiin isän kanssa niin että voit kävellä yksin ja rauhassa. Happi vahvistaa aivoja. Säännöllisyys antaa ryhtiä päivään.

Vähennä kahvin ja alkoholin juomista, tai lopeta ne kokonaan. 

Syö monipuolisesti ja säännöllisesti. Karta lohtusyömistä.

Nuku kunnolla, mutta älä jää sängynpohjalle makaamaan. Nouse, pue, älä pidä yöppäripäiviä. 8 h unta päivässä riittää aikuiselle. 

Ellet ole töissä, tee itsellesi jotain konkreettista tekemistä joka päivä, tee yksi asia: siivoa joku kaappi, silitä pyykit, laita ruokaa valmiiksi pakkaseen ...

Älä jumita telkkarin tai koneen ääressä. Lue, se elvyttää aivojasi. Kuuntele musiikkia, mieluiten klassista, joka antaa mielelle enemmän vahvistusta kuin viihdehumppa. 

Kirjoita päiväkirjaa. Vaikka et merkkaisi kuin päivän sään, tee se. 

Vierailija
18/44 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:11"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:04"]

Jos et tykkää liikkua, älä liiku. Älä tee mitään, mitä muut käskevät sinun tehdä, jos ei satu huvittamaan. Tee vain sitä, mikä on sinun juttusi ja mistä tykkäät. Palstailua kannattaa vähentää, vaikka siinäkin asiassa kannattaa tehdä niinkuin hyvältä tuntuu.

[/quote]

No siis, en minäkään masentuneena mielelläni lähtenyt liikkumaan. En olisi millään halunnut ja ajatuskin tuntui inhottavalta. Ns. kuitenkin "pakotin" itseni liikkumaan ja se on kyllä auttanut. Toisaalta jos vakavasta masennuksesta kyse niin siihen ei tietysti pelkkä liikkuminen auta, mutta kyllä se helpottaa vaikka aluksi pakkopullalta tuntuukin. :)

t. 3

[/quote]

Minäkin pakotin itseni liikkeelle ja masennuin vain lisää. Aloin voida paremmin, kun lopetin liikkumisen. Nykyään en enää liiku ellei satu huvittamaan. Voin paljon paremmin.

Vierailija
19/44 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:14"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:06"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:04"] Jos et tykkää liikkua, älä liiku. Älä tee mitään, mitä muut käskevät sinun tehdä, jos ei satu huvittamaan. Tee vain sitä, mikä on sinun juttusi ja mistä tykkäät. Palstailua kannattaa vähentää, vaikka siinäkin asiassa kannattaa tehdä niinkuin hyvältä tuntuu. [/quote] Liikunta on oikeasti keino helpottaa masennusta. Tutkimuksissa sykettä suht hyvin nostava liikunta (sali tai aerobinen, pelkkä kävely ei siis auta) 3 krt viikossa auttaa lievään masennukseen yhtä tehokkaasti kuin masennuslääkitys. Toki eri asia jos kyse vaikeasta masennuksesta. Jos ette usko, niin google auttaa eli tietoa asiasta kyllä löytyy jos asia kiinnostaa. [/quote] Allekirjoitan.. itselläni on auttanut että vaikka tekisi kuinka mieli jäädä sinne sängynpohjalle eikä mikään kiinnosta, menen väkisin sinne salille tai juoksulenkille. Kun pääsen siihen rytmiin kiinni, että harrastan liikuntaa useamman kerran viikossa, ahdistus kyllä vähenee. Jokaisen liikuntakerran jälkeen tulee voittajafiilis, mikä taas vaikuttaa vahvasti itsetuntooni ja tätä kautta myös siihen ahdistukseen.

[/quote]

yök mitä sanoja... voittajafiilis... en ole ikinä elämässäni kokenut tuollaista hypetysoloa, enkä varmasti halua kokeakaan.

Vierailija
20/44 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:18"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:11"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:04"]

Jos et tykkää liikkua, älä liiku. Älä tee mitään, mitä muut käskevät sinun tehdä, jos ei satu huvittamaan. Tee vain sitä, mikä on sinun juttusi ja mistä tykkäät. Palstailua kannattaa vähentää, vaikka siinäkin asiassa kannattaa tehdä niinkuin hyvältä tuntuu.

[/quote]

No siis, en minäkään masentuneena mielelläni lähtenyt liikkumaan. En olisi millään halunnut ja ajatuskin tuntui inhottavalta. Ns. kuitenkin "pakotin" itseni liikkumaan ja se on kyllä auttanut. Toisaalta jos vakavasta masennuksesta kyse niin siihen ei tietysti pelkkä liikkuminen auta, mutta kyllä se helpottaa vaikka aluksi pakkopullalta tuntuukin. :)

t. 3

[/quote]

Minäkin pakotin itseni liikkeelle ja masennuin vain lisää. Aloin voida paremmin, kun lopetin liikkumisen. Nykyään en enää liiku ellei satu huvittamaan. Voin paljon paremmin.

[/quote]

No tässä varmasti yksilökohtaisia eroja. Ei varmastikaan liikunta auta kaikille ja joillekin varmasti myös pahentaa oireita. Mutta liikunta on omatoimiseen hoitoon kyllä kokeilemisen arvoinen asia. Jos huomaa että oireet vain pahenee niin silloin kannattaa tietysti lopettaa, mutta suosittelen kyllä lämpimästi edes kokeilemaan.

Liikunta kuitenkin pääasiassa vapauttaa aivoissa dopamiinia yms. joka lisää hyvänolontunnetta. Useat masennuslääkkeetkin pyrkivät nimenomaan lisäämään dopamiinin tuotantoa aivoissa.

t. 3

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän