Vinkkejä masennuksen ja ahdistuksen omatoimiseen hoitoon?
Kertokaa mikä on toiminut teillä. Olen ollut hoidon piirissä, mutta on tullut niin huonoja kokemuksia hoitohenkilökunnasta etten halua enää selvittää heille asioitani. Mulle on sanottu mm että masennus johtuu huonosta asenteestani. Joten korjaan nyt asenteeni.
Kommentit (44)
Itse olen huomannut että liikunta auttaa. Pieni kävelylenkki tai kuntosalitreeni. Ylipäätänsä se että puuhailee jotakin/harrastaa. Itselläni kävi helposti että jäin vain kotiin makaamaan ja masennuin vain pahemmin ja ns. "liikkeellelähtö" oli vain entistä vaikeampaa ja tästä seurasi tavallaan noidankehä. Se että pidän itseni väkisinkin aktiivisena, eli käyn salilla useasti viikossa helpottaa kummasti.
Tarkista rauta verestä... ei hemoglobiini...
Voi myös kokeilla luonnon lääkkeitä eli masennukseen mäkikuismaa ja ahdistukseen tarvittaessa valerianaa.
Jos et tykkää liikkua, älä liiku. Älä tee mitään, mitä muut käskevät sinun tehdä, jos ei satu huvittamaan. Tee vain sitä, mikä on sinun juttusi ja mistä tykkäät. Palstailua kannattaa vähentää, vaikka siinäkin asiassa kannattaa tehdä niinkuin hyvältä tuntuu.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:04"]
Jos et tykkää liikkua, älä liiku. Älä tee mitään, mitä muut käskevät sinun tehdä, jos ei satu huvittamaan. Tee vain sitä, mikä on sinun juttusi ja mistä tykkäät. Palstailua kannattaa vähentää, vaikka siinäkin asiassa kannattaa tehdä niinkuin hyvältä tuntuu.
[/quote]
Liikunta on oikeasti keino helpottaa masennusta. Tutkimuksissa sykettä suht hyvin nostava liikunta (sali tai aerobinen, pelkkä kävely ei siis auta) 3 krt viikossa auttaa lievään masennukseen yhtä tehokkaasti kuin masennuslääkitys.
Toki eri asia jos kyse vaikeasta masennuksesta. Jos ette usko, niin google auttaa eli tietoa asiasta kyllä löytyy jos asia kiinnostaa.
Metsässä käveleminen. Ihan kiireettömästi, haahuillen. Jos jaksaa, niin voi tarkastella luontoa aktiivisemminkin, mutta mulla toimii usein pahaan oloon se, että menen vaan yksin kävelemään (tai jos tarkenee eikä itikat syö niin vaikka vaan olemaan paikallaan) metsään.
Liiku. Lopeta kahvi, tupakointi, alkoholi. Mielenterveystalo, googlaa, siellä on tietoa ja vinkkejä itsensä hoitamiseksi.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:06"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:04"]
Jos et tykkää liikkua, älä liiku. Älä tee mitään, mitä muut käskevät sinun tehdä, jos ei satu huvittamaan. Tee vain sitä, mikä on sinun juttusi ja mistä tykkäät. Palstailua kannattaa vähentää, vaikka siinäkin asiassa kannattaa tehdä niinkuin hyvältä tuntuu.
[/quote]
Liikunta on oikeasti keino helpottaa masennusta. Tutkimuksissa sykettä suht hyvin nostava liikunta (sali tai aerobinen, pelkkä kävely ei siis auta) 3 krt viikossa auttaa lievään masennukseen yhtä tehokkaasti kuin masennuslääkitys.
Toki eri asia jos kyse vaikeasta masennuksesta. Jos ette usko, niin google auttaa eli tietoa asiasta kyllä löytyy jos asia kiinnostaa.
[/quote]
Parasta on, että kuuntelet masentunutta ja olet läsnä. Älä vaadi häneltä mitään. Älä esim edellytä, että hän lähtee lenkille käskystäsi.
http://www.nainen.com/ala-sano-naita-asioita-masentuneelle/
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:04"]
Jos et tykkää liikkua, älä liiku. Älä tee mitään, mitä muut käskevät sinun tehdä, jos ei satu huvittamaan. Tee vain sitä, mikä on sinun juttusi ja mistä tykkäät. Palstailua kannattaa vähentää, vaikka siinäkin asiassa kannattaa tehdä niinkuin hyvältä tuntuu.
[/quote]
No siis, en minäkään masentuneena mielelläni lähtenyt liikkumaan. En olisi millään halunnut ja ajatuskin tuntui inhottavalta. Ns. kuitenkin "pakotin" itseni liikkumaan ja se on kyllä auttanut. Toisaalta jos vakavasta masennuksesta kyse niin siihen ei tietysti pelkkä liikkuminen auta, mutta kyllä se helpottaa vaikka aluksi pakkopullalta tuntuukin. :)
t. 3
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:10"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:06"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:04"]
Jos et tykkää liikkua, älä liiku. Älä tee mitään, mitä muut käskevät sinun tehdä, jos ei satu huvittamaan. Tee vain sitä, mikä on sinun juttusi ja mistä tykkäät. Palstailua kannattaa vähentää, vaikka siinäkin asiassa kannattaa tehdä niinkuin hyvältä tuntuu.
[/quote]
Liikunta on oikeasti keino helpottaa masennusta. Tutkimuksissa sykettä suht hyvin nostava liikunta (sali tai aerobinen, pelkkä kävely ei siis auta) 3 krt viikossa auttaa lievään masennukseen yhtä tehokkaasti kuin masennuslääkitys.
Toki eri asia jos kyse vaikeasta masennuksesta. Jos ette usko, niin google auttaa eli tietoa asiasta kyllä löytyy jos asia kiinnostaa.
[/quote]
Parasta on, että kuuntelet masentunutta ja olet läsnä. Älä vaadi häneltä mitään. Älä esim edellytä, että hän lähtee lenkille käskystäsi.
http://www.nainen.com/ala-sano-naita-asioita-masentuneelle/
[/quote]
Ei tässä kukaan ole käskenyt tai edellyttänyt.
Ap kysyi mitä omahoitoa voi harjoittaa ja edelleen liikunta on yhtä tehokasta mitä lääkitys. Revipä siitä.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:06"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:04"]
Jos et tykkää liikkua, älä liiku. Älä tee mitään, mitä muut käskevät sinun tehdä, jos ei satu huvittamaan. Tee vain sitä, mikä on sinun juttusi ja mistä tykkäät. Palstailua kannattaa vähentää, vaikka siinäkin asiassa kannattaa tehdä niinkuin hyvältä tuntuu.
[/quote]
Liikunta on oikeasti keino helpottaa masennusta. Tutkimuksissa sykettä suht hyvin nostava liikunta (sali tai aerobinen, pelkkä kävely ei siis auta) 3 krt viikossa auttaa lievään masennukseen yhtä tehokkaasti kuin masennuslääkitys.
Toki eri asia jos kyse vaikeasta masennuksesta. Jos ette usko, niin google auttaa eli tietoa asiasta kyllä löytyy jos asia kiinnostaa.
[/quote]
Googlella löytyi mm. tällainen:
Liikunta ei auta masennukseen
Elämän rytmitys, pidä siitä kiinni ja jokaiselle päivälle jotain, josta itse pidät. Älä yritä mitään sellaista, mikä jää helposti hoitamatta, vaan pidä tavoitteet mahdollisimman matalalla. Tavoitteiden ylittyminen auttaa, niistä jääminen ahdistaa. Välillä voi yrittää vähän puristaa, mutta alkuun ainakin kannattaa pitää tavoitteet niin matalalla, että varmasti ylittyvät.
Jos ulkoilu kokonaisuudessaan tuntuu haastavalta, laita tavoitteeksi, että saat kengät jalkaan. Jos se sujuu jonkun kerran ongelmitta ja olet jopa päässyt vähän pidemmälle, nauti siitä ja tee enemmän jos jaksat.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:06"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:04"]
Jos et tykkää liikkua, älä liiku. Älä tee mitään, mitä muut käskevät sinun tehdä, jos ei satu huvittamaan. Tee vain sitä, mikä on sinun juttusi ja mistä tykkäät. Palstailua kannattaa vähentää, vaikka siinäkin asiassa kannattaa tehdä niinkuin hyvältä tuntuu.
[/quote]
Liikunta on oikeasti keino helpottaa masennusta. Tutkimuksissa sykettä suht hyvin nostava liikunta (sali tai aerobinen, pelkkä kävely ei siis auta) 3 krt viikossa auttaa lievään masennukseen yhtä tehokkaasti kuin masennuslääkitys.
Toki eri asia jos kyse vaikeasta masennuksesta. Jos ette usko, niin google auttaa eli tietoa asiasta kyllä löytyy jos asia kiinnostaa.
[/quote]
Allekirjoitan.. itselläni on auttanut että vaikka tekisi kuinka mieli jäädä sinne sängynpohjalle eikä mikään kiinnosta, menen väkisin sinne salille tai juoksulenkille. Kun pääsen siihen rytmiin kiinni, että harrastan liikuntaa useamman kerran viikossa, ahdistus kyllä vähenee. Jokaisen liikuntakerran jälkeen tulee voittajafiilis, mikä taas vaikuttaa vahvasti itsetuntooni ja tätä kautta myös siihen ahdistukseen.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:12"]
Googlella löytyi mm. tällainen:
Liikunta ei auta masennukseen
http://www.tohtori.fi/?page=0002110&id=8882579
[/quote]
Olen perehtynyt englanninkielisiin tutkimuksiin.
Olisi toki pitänyt tarkentaa aiempaan kommenttin, että hakekaa roki kunnollisista lähteistä :)
Entisenä masennuspotilaana en oikein usko niin vakavan sairauden omatoimiseen hoitoon, mutta nämä auttoivat hoidon tukena:
Kävele joka päivä ainakin tunti ulkona, säässä kuin säässä, samaan aikaan (jos mahdollista). Jos sinulla on lapsia, jätä heidät kotiin isän kanssa niin että voit kävellä yksin ja rauhassa. Happi vahvistaa aivoja. Säännöllisyys antaa ryhtiä päivään.
Vähennä kahvin ja alkoholin juomista, tai lopeta ne kokonaan.
Syö monipuolisesti ja säännöllisesti. Karta lohtusyömistä.
Nuku kunnolla, mutta älä jää sängynpohjalle makaamaan. Nouse, pue, älä pidä yöppäripäiviä. 8 h unta päivässä riittää aikuiselle.
Ellet ole töissä, tee itsellesi jotain konkreettista tekemistä joka päivä, tee yksi asia: siivoa joku kaappi, silitä pyykit, laita ruokaa valmiiksi pakkaseen ...
Älä jumita telkkarin tai koneen ääressä. Lue, se elvyttää aivojasi. Kuuntele musiikkia, mieluiten klassista, joka antaa mielelle enemmän vahvistusta kuin viihdehumppa.
Kirjoita päiväkirjaa. Vaikka et merkkaisi kuin päivän sään, tee se.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:11"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:04"]
Jos et tykkää liikkua, älä liiku. Älä tee mitään, mitä muut käskevät sinun tehdä, jos ei satu huvittamaan. Tee vain sitä, mikä on sinun juttusi ja mistä tykkäät. Palstailua kannattaa vähentää, vaikka siinäkin asiassa kannattaa tehdä niinkuin hyvältä tuntuu.
[/quote]
No siis, en minäkään masentuneena mielelläni lähtenyt liikkumaan. En olisi millään halunnut ja ajatuskin tuntui inhottavalta. Ns. kuitenkin "pakotin" itseni liikkumaan ja se on kyllä auttanut. Toisaalta jos vakavasta masennuksesta kyse niin siihen ei tietysti pelkkä liikkuminen auta, mutta kyllä se helpottaa vaikka aluksi pakkopullalta tuntuukin. :)
t. 3
[/quote]
Minäkin pakotin itseni liikkeelle ja masennuin vain lisää. Aloin voida paremmin, kun lopetin liikkumisen. Nykyään en enää liiku ellei satu huvittamaan. Voin paljon paremmin.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:14"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:06"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:04"] Jos et tykkää liikkua, älä liiku. Älä tee mitään, mitä muut käskevät sinun tehdä, jos ei satu huvittamaan. Tee vain sitä, mikä on sinun juttusi ja mistä tykkäät. Palstailua kannattaa vähentää, vaikka siinäkin asiassa kannattaa tehdä niinkuin hyvältä tuntuu. [/quote] Liikunta on oikeasti keino helpottaa masennusta. Tutkimuksissa sykettä suht hyvin nostava liikunta (sali tai aerobinen, pelkkä kävely ei siis auta) 3 krt viikossa auttaa lievään masennukseen yhtä tehokkaasti kuin masennuslääkitys. Toki eri asia jos kyse vaikeasta masennuksesta. Jos ette usko, niin google auttaa eli tietoa asiasta kyllä löytyy jos asia kiinnostaa. [/quote] Allekirjoitan.. itselläni on auttanut että vaikka tekisi kuinka mieli jäädä sinne sängynpohjalle eikä mikään kiinnosta, menen väkisin sinne salille tai juoksulenkille. Kun pääsen siihen rytmiin kiinni, että harrastan liikuntaa useamman kerran viikossa, ahdistus kyllä vähenee. Jokaisen liikuntakerran jälkeen tulee voittajafiilis, mikä taas vaikuttaa vahvasti itsetuntooni ja tätä kautta myös siihen ahdistukseen.
[/quote]
yök mitä sanoja... voittajafiilis... en ole ikinä elämässäni kokenut tuollaista hypetysoloa, enkä varmasti halua kokeakaan.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:18"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:11"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:04"]
Jos et tykkää liikkua, älä liiku. Älä tee mitään, mitä muut käskevät sinun tehdä, jos ei satu huvittamaan. Tee vain sitä, mikä on sinun juttusi ja mistä tykkäät. Palstailua kannattaa vähentää, vaikka siinäkin asiassa kannattaa tehdä niinkuin hyvältä tuntuu.
[/quote]
No siis, en minäkään masentuneena mielelläni lähtenyt liikkumaan. En olisi millään halunnut ja ajatuskin tuntui inhottavalta. Ns. kuitenkin "pakotin" itseni liikkumaan ja se on kyllä auttanut. Toisaalta jos vakavasta masennuksesta kyse niin siihen ei tietysti pelkkä liikkuminen auta, mutta kyllä se helpottaa vaikka aluksi pakkopullalta tuntuukin. :)
t. 3
[/quote]
Minäkin pakotin itseni liikkeelle ja masennuin vain lisää. Aloin voida paremmin, kun lopetin liikkumisen. Nykyään en enää liiku ellei satu huvittamaan. Voin paljon paremmin.
[/quote]
No tässä varmasti yksilökohtaisia eroja. Ei varmastikaan liikunta auta kaikille ja joillekin varmasti myös pahentaa oireita. Mutta liikunta on omatoimiseen hoitoon kyllä kokeilemisen arvoinen asia. Jos huomaa että oireet vain pahenee niin silloin kannattaa tietysti lopettaa, mutta suosittelen kyllä lämpimästi edes kokeilemaan.
Liikunta kuitenkin pääasiassa vapauttaa aivoissa dopamiinia yms. joka lisää hyvänolontunnetta. Useat masennuslääkkeetkin pyrkivät nimenomaan lisäämään dopamiinin tuotantoa aivoissa.
t. 3
ulkoile paljon. Jos muut ihmiset ahdistaa, lähde metsään