Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä masennuksen ja ahdistuksen omatoimiseen hoitoon?

Vierailija
28.08.2015 |

Kertokaa mikä on toiminut teillä. Olen ollut hoidon piirissä, mutta on tullut niin huonoja kokemuksia hoitohenkilökunnasta etten halua enää selvittää heille asioitani. Mulle on sanottu mm että masennus johtuu huonosta asenteestani. Joten korjaan nyt asenteeni.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:16"]

Entisenä masennuspotilaana en oikein usko niin vakavan sairauden omatoimiseen hoitoon, mutta nämä auttoivat hoidon tukena:

Kävele joka päivä ainakin tunti ulkona, säässä kuin säässä, samaan aikaan (jos mahdollista). Jos sinulla on lapsia, jätä heidät kotiin isän kanssa niin että voit kävellä yksin ja rauhassa. Happi vahvistaa aivoja. Säännöllisyys antaa ryhtiä päivään.

Vähennä kahvin ja alkoholin juomista, tai lopeta ne kokonaan. 

Syö monipuolisesti ja säännöllisesti. Karta lohtusyömistä.

Nuku kunnolla, mutta älä jää sängynpohjalle makaamaan. Nouse, pue, älä pidä yöppäripäiviä. 8 h unta päivässä riittää aikuiselle. 

Ellet ole töissä, tee itsellesi jotain konkreettista tekemistä joka päivä, tee yksi asia: siivoa joku kaappi, silitä pyykit, laita ruokaa valmiiksi pakkaseen ...

Älä jumita telkkarin tai koneen ääressä. Lue, se elvyttää aivojasi. Kuuntele musiikkia, mieluiten klassista, joka antaa mielelle enemmän vahvistusta kuin viihdehumppa. 

Kirjoita päiväkirjaa. Vaikka et merkkaisi kuin päivän sään, tee se. 

[/quote]

Mikä tärkeintä, älä ota itsellesi syyllisyyden taakkaa siitä, kun et pysty etkä jaksa toteuttaa näin yleviä harrastuksia, kuin joku tässä luettelee. Harva masennuksetonkaan jaksaa tuollaisia harrastaa

Vierailija
22/44 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lieviin oireisiin auttaa ruusujuuri. Piristää mieltä ja antaa voimia. Kannattaa ainakin kokeilla.

Ja kuten aiemmatkin vastaajat sanoivat niin kävelylenkit luonnossa auttavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:19"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:14"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:06"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:04"] Jos et tykkää liikkua, älä liiku. Älä tee mitään, mitä muut käskevät sinun tehdä, jos ei satu huvittamaan. Tee vain sitä, mikä on sinun juttusi ja mistä tykkäät. Palstailua kannattaa vähentää, vaikka siinäkin asiassa kannattaa tehdä niinkuin hyvältä tuntuu. [/quote] Liikunta on oikeasti keino helpottaa masennusta. Tutkimuksissa sykettä suht hyvin nostava liikunta (sali tai aerobinen, pelkkä kävely ei siis auta) 3 krt viikossa auttaa lievään masennukseen yhtä tehokkaasti kuin masennuslääkitys. Toki eri asia jos kyse vaikeasta masennuksesta. Jos ette usko, niin google auttaa eli tietoa asiasta kyllä löytyy jos asia kiinnostaa. [/quote] Allekirjoitan.. itselläni on auttanut että vaikka tekisi kuinka mieli jäädä sinne sängynpohjalle eikä mikään kiinnosta, menen väkisin sinne salille tai juoksulenkille. Kun pääsen siihen rytmiin kiinni, että harrastan liikuntaa useamman kerran viikossa, ahdistus kyllä vähenee. Jokaisen liikuntakerran jälkeen tulee voittajafiilis, mikä taas vaikuttaa vahvasti itsetuntooni ja tätä kautta myös siihen ahdistukseen.

[/quote]

yök mitä sanoja... voittajafiilis... en ole ikinä elämässäni kokenut tuollaista hypetysoloa, enkä varmasti halua kokeakaan.
[/quote]

Miksi takerrut johonkin sanaan? Onko sinusta siis ällöttävää tuntea ylpeyttä jos saa tehdyksi asioita, mitkä tuntuvat vaikeilta? Itsestään ei saisi olla ylpeä edes hetkittäin? Kummallista. Ei ihme, että Suomessa on paljon masentuneita kun yleinen ilmapiiri on se, että omaa hyvää oloaan ei saisi ilmaista eikä muita saisi kannustaa, kaikkien pitäisi vaan rypeä siinä paskassa. Hienoa.

Vierailija
24/44 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:22"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:18"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:11"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:04"]

Jos et tykkää liikkua, älä liiku. Älä tee mitään, mitä muut käskevät sinun tehdä, jos ei satu huvittamaan. Tee vain sitä, mikä on sinun juttusi ja mistä tykkäät. Palstailua kannattaa vähentää, vaikka siinäkin asiassa kannattaa tehdä niinkuin hyvältä tuntuu.

[/quote]

No siis, en minäkään masentuneena mielelläni lähtenyt liikkumaan. En olisi millään halunnut ja ajatuskin tuntui inhottavalta. Ns. kuitenkin "pakotin" itseni liikkumaan ja se on kyllä auttanut. Toisaalta jos vakavasta masennuksesta kyse niin siihen ei tietysti pelkkä liikkuminen auta, mutta kyllä se helpottaa vaikka aluksi pakkopullalta tuntuukin. :)

t. 3

[/quote]

Minäkin pakotin itseni liikkeelle ja masennuin vain lisää. Aloin voida paremmin, kun lopetin liikkumisen. Nykyään en enää liiku ellei satu huvittamaan. Voin paljon paremmin.

[/quote]

No tässä varmasti yksilökohtaisia eroja. Ei varmastikaan liikunta auta kaikille ja joillekin varmasti myös pahentaa oireita. Mutta liikunta on omatoimiseen hoitoon kyllä kokeilemisen arvoinen asia. Jos huomaa että oireet vain pahenee niin silloin kannattaa tietysti lopettaa, mutta suosittelen kyllä lämpimästi edes kokeilemaan.

Liikunta kuitenkin pääasiassa vapauttaa aivoissa dopamiinia yms. joka lisää hyvänolontunnetta. Useat masennuslääkkeetkin pyrkivät nimenomaan lisäämään dopamiinin tuotantoa aivoissa.

t. 3

[/quote]

Masennuslääkkeet eivät auta kaikkia, eivätkä ne sovi kaikille. Liikuntakaan ei sovi kaikille.

Ap:n olisi tärkeintä tietää, että hän on tärkeä ja rakastettu juuri sellaisena kuin hän on, vaikka hän ei tekisi mitään. Vaikka hän ei kykenisi nostamaan eväänsäkään sängystä, hän kelpaa.

Vierailija
25/44 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:23"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:19"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:14"] [quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:06"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:04"] Jos et tykkää liikkua, älä liiku. Älä tee mitään, mitä muut käskevät sinun tehdä, jos ei satu huvittamaan. Tee vain sitä, mikä on sinun juttusi ja mistä tykkäät. Palstailua kannattaa vähentää, vaikka siinäkin asiassa kannattaa tehdä niinkuin hyvältä tuntuu. [/quote] Liikunta on oikeasti keino helpottaa masennusta. Tutkimuksissa sykettä suht hyvin nostava liikunta (sali tai aerobinen, pelkkä kävely ei siis auta) 3 krt viikossa auttaa lievään masennukseen yhtä tehokkaasti kuin masennuslääkitys. Toki eri asia jos kyse vaikeasta masennuksesta. Jos ette usko, niin google auttaa eli tietoa asiasta kyllä löytyy jos asia kiinnostaa. [/quote] Allekirjoitan.. itselläni on auttanut että vaikka tekisi kuinka mieli jäädä sinne sängynpohjalle eikä mikään kiinnosta, menen väkisin sinne salille tai juoksulenkille. Kun pääsen siihen rytmiin kiinni, että harrastan liikuntaa useamman kerran viikossa, ahdistus kyllä vähenee. Jokaisen liikuntakerran jälkeen tulee voittajafiilis, mikä taas vaikuttaa vahvasti itsetuntooni ja tätä kautta myös siihen ahdistukseen. [/quote] yök mitä sanoja... voittajafiilis... en ole ikinä elämässäni kokenut tuollaista hypetysoloa, enkä varmasti halua kokeakaan. [/quote] Miksi takerrut johonkin sanaan? Onko sinusta siis ällöttävää tuntea ylpeyttä jos saa tehdyksi asioita, mitkä tuntuvat vaikeilta? Itsestään ei saisi olla ylpeä edes hetkittäin? Kummallista. Ei ihme, että Suomessa on paljon masentuneita kun yleinen ilmapiiri on se, että omaa hyvää oloaan ei saisi ilmaista eikä muita saisi kannustaa, kaikkien pitäisi vaan rypeä siinä paskassa. Hienoa.

[/quote]

Miksi ihmeessä pitäisi olla ylpeä? Miksi pitäisi asettua mielessään muiden yläpuolelle ja ajatella, että minä olen jotain suurta ja merkittävää. Miksi liikuntaa ei voisi ajatella niin, että En oikeasti pidä tästä yhtään, mutta haluan nähdä sen muurahaiskeon, joka on metsässä.... tai näkyyköhän sitä oravaa tänään....
jos ei ole voittajafiiliksiä, tai mitään muitakaan fiiliksiä, ei niitä tarvitse itsestään väkisin puristaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/44 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi suomessa on niin paljon masentuneita? Koska me sallitaan se. Että mitään ei tarvitse tehdä itse, saa jäädä kotiin sänkyyn makaamaan ja kiltti lääkärisetä määrää jotain nappeja ja pitkän saikun. Ei, minun ei tarvitse lähteä ulos, ei minun tarvitse harrastaa liikuntaa jos en tahdo. Ei minun tarvitse tehdä mitään, koska minulla on oikeus olla tekemättä mitään!

Vierailija
28/44 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:27"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:23"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:19"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:14"] [quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:06"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:04"] Jos et tykkää liikkua, älä liiku. Älä tee mitään, mitä muut käskevät sinun tehdä, jos ei satu huvittamaan. Tee vain sitä, mikä on sinun juttusi ja mistä tykkäät. Palstailua kannattaa vähentää, vaikka siinäkin asiassa kannattaa tehdä niinkuin hyvältä tuntuu. [/quote] Liikunta on oikeasti keino helpottaa masennusta. Tutkimuksissa sykettä suht hyvin nostava liikunta (sali tai aerobinen, pelkkä kävely ei siis auta) 3 krt viikossa auttaa lievään masennukseen yhtä tehokkaasti kuin masennuslääkitys. Toki eri asia jos kyse vaikeasta masennuksesta. Jos ette usko, niin google auttaa eli tietoa asiasta kyllä löytyy jos asia kiinnostaa. [/quote] Allekirjoitan.. itselläni on auttanut että vaikka tekisi kuinka mieli jäädä sinne sängynpohjalle eikä mikään kiinnosta, menen väkisin sinne salille tai juoksulenkille. Kun pääsen siihen rytmiin kiinni, että harrastan liikuntaa useamman kerran viikossa, ahdistus kyllä vähenee. Jokaisen liikuntakerran jälkeen tulee voittajafiilis, mikä taas vaikuttaa vahvasti itsetuntooni ja tätä kautta myös siihen ahdistukseen. [/quote] yök mitä sanoja... voittajafiilis... en ole ikinä elämässäni kokenut tuollaista hypetysoloa, enkä varmasti halua kokeakaan. [/quote] Miksi takerrut johonkin sanaan? Onko sinusta siis ällöttävää tuntea ylpeyttä jos saa tehdyksi asioita, mitkä tuntuvat vaikeilta? Itsestään ei saisi olla ylpeä edes hetkittäin? Kummallista. Ei ihme, että Suomessa on paljon masentuneita kun yleinen ilmapiiri on se, että omaa hyvää oloaan ei saisi ilmaista eikä muita saisi kannustaa, kaikkien pitäisi vaan rypeä siinä paskassa. Hienoa.

[/quote]

Miksi ihmeessä pitäisi olla ylpeä? Miksi pitäisi asettua mielessään muiden yläpuolelle ja ajatella, että minä olen jotain suurta ja merkittävää. Miksi liikuntaa ei voisi ajatella niin, että En oikeasti pidä tästä yhtään, mutta haluan nähdä sen muurahaiskeon, joka on metsässä.... tai näkyyköhän sitä oravaa tänään....
jos ei ole voittajafiiliksiä, tai mitään muitakaan fiiliksiä, ei niitä tarvitse itsestään väkisin puristaa.
[/quote]

Mitä hittoa? Ei missään vaiheessa sanottu että pitäisi asettua muiden yläpuolelle tai että se voittajafiilis olisi pakko tulla tai muuten liikunnalla ei ole merkitystä. Mutta mikä siinä on niin väärää että on ylpeä itsestään? Miksi ei saisi olla? Vastaatko kysymykseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/44 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:24"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:22"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:18"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:11"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:04"]

Jos et tykkää liikkua, älä liiku. Älä tee mitään, mitä muut käskevät sinun tehdä, jos ei satu huvittamaan. Tee vain sitä, mikä on sinun juttusi ja mistä tykkäät. Palstailua kannattaa vähentää, vaikka siinäkin asiassa kannattaa tehdä niinkuin hyvältä tuntuu.

[/quote]

No siis, en minäkään masentuneena mielelläni lähtenyt liikkumaan. En olisi millään halunnut ja ajatuskin tuntui inhottavalta. Ns. kuitenkin "pakotin" itseni liikkumaan ja se on kyllä auttanut. Toisaalta jos vakavasta masennuksesta kyse niin siihen ei tietysti pelkkä liikkuminen auta, mutta kyllä se helpottaa vaikka aluksi pakkopullalta tuntuukin. :)

t. 3

[/quote]

Minäkin pakotin itseni liikkeelle ja masennuin vain lisää. Aloin voida paremmin, kun lopetin liikkumisen. Nykyään en enää liiku ellei satu huvittamaan. Voin paljon paremmin.

[/quote]

No tässä varmasti yksilökohtaisia eroja. Ei varmastikaan liikunta auta kaikille ja joillekin varmasti myös pahentaa oireita. Mutta liikunta on omatoimiseen hoitoon kyllä kokeilemisen arvoinen asia. Jos huomaa että oireet vain pahenee niin silloin kannattaa tietysti lopettaa, mutta suosittelen kyllä lämpimästi edes kokeilemaan.

Liikunta kuitenkin pääasiassa vapauttaa aivoissa dopamiinia yms. joka lisää hyvänolontunnetta. Useat masennuslääkkeetkin pyrkivät nimenomaan lisäämään dopamiinin tuotantoa aivoissa.

t. 3

[/quote]

Masennuslääkkeet eivät auta kaikkia, eivätkä ne sovi kaikille. Liikuntakaan ei sovi kaikille.

Ap:n olisi tärkeintä tietää, että hän on tärkeä ja rakastettu juuri sellaisena kuin hän on, vaikka hän ei tekisi mitään. Vaikka hän ei kykenisi nostamaan eväänsäkään sängystä, hän kelpaa.

[/quote]

No siis tuohan nyt on täysin selvää että joku asia sopii toiselle ja toiselle ei yhtään. Toisille sopii joku toinen kuin toiselle jne. 

Nyt puhuttiin kuitenkin vinkeistä omatoimiseen hoitoon ja liikunnan kokeilu on yksi sellainen. Kokeilemalla tietää auttaako se vai pahentaako se oloa. Omatoimiseen hoitoon nyt oikein auta se että antaa neuvon, että "koe olevasi tärkeä ja rakastettu vaikka et tekisi mitään". Kyllä tuokin on tärkeä asia sisäistää, mutta ei se nyt minusta varsinaisesti ole neuvo masennuksen/ahdistuksen hoitoon. Ylipäätänsä liikkuminen/harrastaminen ja elämän päivittäisen rytmin säilyttäminen (nukkuu yöt, herää ajoissa) on enemmänkin konkreettisia neuvoja. Itsekin ole tarjonnut vain keinoja, jotka olen huomannut että auttavat itseäni. Sinua nämä samat neuvot eivät ole auttaneet, mutta ei se tarkoita sitä etteikö ap:n kannattaisi niitä kokeilla.

t. 3

Vierailija
30/44 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:30"]

Miksi suomessa on niin paljon masentuneita? Koska me sallitaan se. Että mitään ei tarvitse tehdä itse, saa jäädä kotiin sänkyyn makaamaan ja kiltti lääkärisetä määrää jotain nappeja ja pitkän saikun. Ei, minun ei tarvitse lähteä ulos, ei minun tarvitse harrastaa liikuntaa jos en tahdo. Ei minun tarvitse tehdä mitään, koska minulla on oikeus olla tekemättä mitään!

[/quote]

Ehkä juuri sinunlaisesi tomerat ihmiset saavat masentuneet tuntemaan itsensä vielä masentuneimmiksi. Oletko ajatellut, että se voisi olla mahdollista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/44 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:30"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:27"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:23"] [quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:19"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:14"] [quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:06"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:04"] Jos et tykkää liikkua, älä liiku. Älä tee mitään, mitä muut käskevät sinun tehdä, jos ei satu huvittamaan. Tee vain sitä, mikä on sinun juttusi ja mistä tykkäät. Palstailua kannattaa vähentää, vaikka siinäkin asiassa kannattaa tehdä niinkuin hyvältä tuntuu. [/quote] Liikunta on oikeasti keino helpottaa masennusta. Tutkimuksissa sykettä suht hyvin nostava liikunta (sali tai aerobinen, pelkkä kävely ei siis auta) 3 krt viikossa auttaa lievään masennukseen yhtä tehokkaasti kuin masennuslääkitys. Toki eri asia jos kyse vaikeasta masennuksesta. Jos ette usko, niin google auttaa eli tietoa asiasta kyllä löytyy jos asia kiinnostaa. [/quote] Allekirjoitan.. itselläni on auttanut että vaikka tekisi kuinka mieli jäädä sinne sängynpohjalle eikä mikään kiinnosta, menen väkisin sinne salille tai juoksulenkille. Kun pääsen siihen rytmiin kiinni, että harrastan liikuntaa useamman kerran viikossa, ahdistus kyllä vähenee. Jokaisen liikuntakerran jälkeen tulee voittajafiilis, mikä taas vaikuttaa vahvasti itsetuntooni ja tätä kautta myös siihen ahdistukseen. [/quote] yök mitä sanoja... voittajafiilis... en ole ikinä elämässäni kokenut tuollaista hypetysoloa, enkä varmasti halua kokeakaan. [/quote] Miksi takerrut johonkin sanaan? Onko sinusta siis ällöttävää tuntea ylpeyttä jos saa tehdyksi asioita, mitkä tuntuvat vaikeilta? Itsestään ei saisi olla ylpeä edes hetkittäin? Kummallista. Ei ihme, että Suomessa on paljon masentuneita kun yleinen ilmapiiri on se, että omaa hyvää oloaan ei saisi ilmaista eikä muita saisi kannustaa, kaikkien pitäisi vaan rypeä siinä paskassa. Hienoa. [/quote] Miksi ihmeessä pitäisi olla ylpeä? Miksi pitäisi asettua mielessään muiden yläpuolelle ja ajatella, että minä olen jotain suurta ja merkittävää. Miksi liikuntaa ei voisi ajatella niin, että En oikeasti pidä tästä yhtään, mutta haluan nähdä sen muurahaiskeon, joka on metsässä.... tai näkyyköhän sitä oravaa tänään....
jos ei ole voittajafiiliksiä, tai mitään muitakaan fiiliksiä, ei niitä tarvitse itsestään väkisin puristaa. [/quote] Mitä hittoa? Ei missään vaiheessa sanottu että pitäisi asettua muiden yläpuolelle tai että se voittajafiilis olisi pakko tulla tai muuten liikunnalla ei ole merkitystä. Mutta mikä siinä on niin väärää että on ylpeä itsestään? Miksi ei saisi olla? Vastaatko kysymykseen.

[/quote]

Ylpeys käy lankeemuksen edellä. Minusta ylpeys ei ole hyvä asia.

Vierailija
32/44 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:31"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:24"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:22"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:18"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:11"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:04"]

Jos et tykkää liikkua, älä liiku. Älä tee mitään, mitä muut käskevät sinun tehdä, jos ei satu huvittamaan. Tee vain sitä, mikä on sinun juttusi ja mistä tykkäät. Palstailua kannattaa vähentää, vaikka siinäkin asiassa kannattaa tehdä niinkuin hyvältä tuntuu.

[/quote]

No siis, en minäkään masentuneena mielelläni lähtenyt liikkumaan. En olisi millään halunnut ja ajatuskin tuntui inhottavalta. Ns. kuitenkin "pakotin" itseni liikkumaan ja se on kyllä auttanut. Toisaalta jos vakavasta masennuksesta kyse niin siihen ei tietysti pelkkä liikkuminen auta, mutta kyllä se helpottaa vaikka aluksi pakkopullalta tuntuukin. :)

t. 3

[/quote]

Minäkin pakotin itseni liikkeelle ja masennuin vain lisää. Aloin voida paremmin, kun lopetin liikkumisen. Nykyään en enää liiku ellei satu huvittamaan. Voin paljon paremmin.

[/quote]

No tässä varmasti yksilökohtaisia eroja. Ei varmastikaan liikunta auta kaikille ja joillekin varmasti myös pahentaa oireita. Mutta liikunta on omatoimiseen hoitoon kyllä kokeilemisen arvoinen asia. Jos huomaa että oireet vain pahenee niin silloin kannattaa tietysti lopettaa, mutta suosittelen kyllä lämpimästi edes kokeilemaan.

Liikunta kuitenkin pääasiassa vapauttaa aivoissa dopamiinia yms. joka lisää hyvänolontunnetta. Useat masennuslääkkeetkin pyrkivät nimenomaan lisäämään dopamiinin tuotantoa aivoissa.

t. 3

[/quote]

Masennuslääkkeet eivät auta kaikkia, eivätkä ne sovi kaikille. Liikuntakaan ei sovi kaikille.

Ap:n olisi tärkeintä tietää, että hän on tärkeä ja rakastettu juuri sellaisena kuin hän on, vaikka hän ei tekisi mitään. Vaikka hän ei kykenisi nostamaan eväänsäkään sängystä, hän kelpaa.

[/quote]

No siis tuohan nyt on täysin selvää että joku asia sopii toiselle ja toiselle ei yhtään. Toisille sopii joku toinen kuin toiselle jne. 

Nyt puhuttiin kuitenkin vinkeistä omatoimiseen hoitoon ja liikunnan kokeilu on yksi sellainen. Kokeilemalla tietää auttaako se vai pahentaako se oloa. Omatoimiseen hoitoon nyt oikein auta se että antaa neuvon, että "koe olevasi tärkeä ja rakastettu vaikka et tekisi mitään". Kyllä tuokin on tärkeä asia sisäistää, mutta ei se nyt minusta varsinaisesti ole neuvo masennuksen/ahdistuksen hoitoon. Ylipäätänsä liikkuminen/harrastaminen ja elämän päivittäisen rytmin säilyttäminen (nukkuu yöt, herää ajoissa) on enemmänkin konkreettisia neuvoja. Itsekin ole tarjonnut vain keinoja, jotka olen huomannut että auttavat itseäni. Sinua nämä samat neuvot eivät ole auttaneet, mutta ei se tarkoita sitä etteikö ap:n kannattaisi niitä kokeilla.

t. 3

[/quote]

Minun neuvoni on, että anna ajan kulua, äläkä tee mitään. Masennus korjaantuu valtaosin itsestään, ajan kanssa. Elämään kuuluu nousukausia ja laskukausia. Lamoja ja huippusuhdanteita. Laskukausillakin on merkityksensä, ja nousukausia osaa arvostaa sellaisen jälkeen ihan eri tavalla. Elämän luontaista menoa ei tarvitse väkisin yrittää muuttaa. Kaikella on aikansa. Hyväksy masennus. Se menee itsellään ohi aikanaan. Älä taistele sitä vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/44 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä ja arki on joskus (lue: hyvin usein) pakkopullaa, mutta hyvää tekee, kun luo sellaiset puitteet, joissa sinun on noudatettava ainakin jotain rytmiä. Jos ei töitä ole, esim. harrastusryhmä kerran viikossa tai vaikka pakottaudut metsälenkille tietyin väliajoin. 

Kahvista, energiajuomista, alkoholista, tupakasta ja herkuista luopumisessa on varmasti kaikissa omat pointtinsa, mutta itse en ainakaan kaikista paheista pystyisi täysin luopumaan! Älä ala myöskään liikaa suorittaa elämää minkään kirjan mukaan. Kohtuuden tietäminen tosin on aina hyväksi. 

 

Millainen on itsetuntosi yleensä? Onko sosiaalista elämää? Oletko itse miettinyt, mistä masennuksesi voisi olla lähtöisin? 

Vierailija
34/44 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:33"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:30"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:27"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:23"] [quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:19"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:14"] [quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:06"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:04"] Jos et tykkää liikkua, älä liiku. Älä tee mitään, mitä muut käskevät sinun tehdä, jos ei satu huvittamaan. Tee vain sitä, mikä on sinun juttusi ja mistä tykkäät. Palstailua kannattaa vähentää, vaikka siinäkin asiassa kannattaa tehdä niinkuin hyvältä tuntuu. [/quote] Liikunta on oikeasti keino helpottaa masennusta. Tutkimuksissa sykettä suht hyvin nostava liikunta (sali tai aerobinen, pelkkä kävely ei siis auta) 3 krt viikossa auttaa lievään masennukseen yhtä tehokkaasti kuin masennuslääkitys. Toki eri asia jos kyse vaikeasta masennuksesta. Jos ette usko, niin google auttaa eli tietoa asiasta kyllä löytyy jos asia kiinnostaa. [/quote] Allekirjoitan.. itselläni on auttanut että vaikka tekisi kuinka mieli jäädä sinne sängynpohjalle eikä mikään kiinnosta, menen väkisin sinne salille tai juoksulenkille. Kun pääsen siihen rytmiin kiinni, että harrastan liikuntaa useamman kerran viikossa, ahdistus kyllä vähenee. Jokaisen liikuntakerran jälkeen tulee voittajafiilis, mikä taas vaikuttaa vahvasti itsetuntooni ja tätä kautta myös siihen ahdistukseen. [/quote] yök mitä sanoja... voittajafiilis... en ole ikinä elämässäni kokenut tuollaista hypetysoloa, enkä varmasti halua kokeakaan. [/quote] Miksi takerrut johonkin sanaan? Onko sinusta siis ällöttävää tuntea ylpeyttä jos saa tehdyksi asioita, mitkä tuntuvat vaikeilta? Itsestään ei saisi olla ylpeä edes hetkittäin? Kummallista. Ei ihme, että Suomessa on paljon masentuneita kun yleinen ilmapiiri on se, että omaa hyvää oloaan ei saisi ilmaista eikä muita saisi kannustaa, kaikkien pitäisi vaan rypeä siinä paskassa. Hienoa. [/quote] Miksi ihmeessä pitäisi olla ylpeä? Miksi pitäisi asettua mielessään muiden yläpuolelle ja ajatella, että minä olen jotain suurta ja merkittävää. Miksi liikuntaa ei voisi ajatella niin, että En oikeasti pidä tästä yhtään, mutta haluan nähdä sen muurahaiskeon, joka on metsässä.... tai näkyyköhän sitä oravaa tänään....
jos ei ole voittajafiiliksiä, tai mitään muitakaan fiiliksiä, ei niitä tarvitse itsestään väkisin puristaa. [/quote] Mitä hittoa? Ei missään vaiheessa sanottu että pitäisi asettua muiden yläpuolelle tai että se voittajafiilis olisi pakko tulla tai muuten liikunnalla ei ole merkitystä. Mutta mikä siinä on niin väärää että on ylpeä itsestään? Miksi ei saisi olla? Vastaatko kysymykseen.

[/quote]

Ylpeys käy lankeemuksen edellä. Minusta ylpeys ei ole hyvä asia.
[/quote]

Sen ylpeyden voi käsittää aika monella tavalla. Jos sen käsittää niin, että ylpeä ajattelee olevansa kaikkien muiden yläpuolella niin joo onhan se huono asia. Aika rajoittunut käsitys.

Itselleni se, että tunnen ylpeyttä itsestäni tarkoittaa juurikin sitä, että pystyn voittamaan omat pelkoni tai saan tehtyä asioita joihin en uskonut pystyväni. Sillä ei ole mitään tekemistä muiden ihmisten kanssa tai että ajattelisin muiden olevan huonompia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/44 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on auttanut suuresti akupunktio (kiinalainen lääketiede) ja siellä hormonien tasapainotus. On auttanut paniikkihäiriöön, sos. tilanteiden pelkoon ja ahdistukseen todella paljon.

Vierailija
36/44 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aion kokeilla Depremin- sahramiöljyvalmistetta. Sen pitäis nostaa mielialaa. Ruusujuuri (miel tippoina) voi myös piristää. Mäkikuismaa en ole kokeillut.

Hieronta, aromaterapia (tuoksuilla on vahva vaikutus mieleen), keskustelu, ulkoilu, maalaaminen, kirjoittaminen ym itseilmaisu on tärkeää. Se ettei jätä niitä angstitunteita sisään vaan purkaa ulos vaikka huutamalla yksinään. Kirjan lukeminen (uppoutuminen) on myös terapeuttista todellisuuspakoa

Itse sain suuren avun energiahoitajalta joka ennen kaikkea kuunteli mua. Nähtiin kuusi kertaa ja mun kohdalla ne keskustelut auttoivat todella paljon.

Pienet hankinnat kotiin jotka tekevät tilasta viihtyisämmä: erilainen valaistus, viherkasvit, tuoksut

 

Vierailija
37/44 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:37"]

Elämä ja arki on joskus (lue: hyvin usein) pakkopullaa, mutta hyvää tekee, kun luo sellaiset puitteet, joissa sinun on noudatettava ainakin jotain rytmiä. Jos ei töitä ole, esim. harrastusryhmä kerran viikossa tai vaikka pakottaudut metsälenkille tietyin väliajoin. 

Kahvista, energiajuomista, alkoholista, tupakasta ja herkuista luopumisessa on varmasti kaikissa omat pointtinsa, mutta itse en ainakaan kaikista paheista pystyisi täysin luopumaan! Älä ala myöskään liikaa suorittaa elämää minkään kirjan mukaan. Kohtuuden tietäminen tosin on aina hyväksi. 

 

Millainen on itsetuntosi yleensä? Onko sosiaalista elämää? Oletko itse miettinyt, mistä masennuksesi voisi olla lähtöisin? 

[/quote]

Jep, älä ihmeessä luovu kahvista! Elämässä pitää olla nautintoja!

Huomaatko, miten ristiriitaisia neuvoja saat. Toinen neuvoo liikkumaan ja toinen olemaan liikkumatta. Toinen neuvoo lopettamaan kahvinjuonnin ja toinen kehottaa juomaan kahvia. Ihmiset ovat yksilöitä. Tärkeintä on, että toimit niinkuin on sinulle hyväksi. Palstamamma ruudun takaa ei voi tietää, mikä parantaa juuri sinun oloasi. Kun kuulet sisimmästäsi vinkin siitä, mikä voisi olla kivaa, tee sitä...

Vierailija
38/44 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:44"]

Mä aion kokeilla Depremin- sahramiöljyvalmistetta. Sen pitäis nostaa mielialaa. Ruusujuuri (miel tippoina) voi myös piristää. Mäkikuismaa en ole kokeillut.

Hieronta, aromaterapia (tuoksuilla on vahva vaikutus mieleen), keskustelu, ulkoilu, maalaaminen, kirjoittaminen ym itseilmaisu on tärkeää. Se ettei jätä niitä angstitunteita sisään vaan purkaa ulos vaikka huutamalla yksinään. Kirjan lukeminen (uppoutuminen) on myös terapeuttista todellisuuspakoa

Itse sain suuren avun energiahoitajalta joka ennen kaikkea kuunteli mua. Nähtiin kuusi kertaa ja mun kohdalla ne keskustelut auttoivat todella paljon.

Pienet hankinnat kotiin jotka tekevät tilasta viihtyisämmä: erilainen valaistus, viherkasvit, tuoksut

 

[/quote]

varo huuhaahoitoja.

Vierailija
39/44 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mindfullness! Ihan terapeutit käyttää masennuksen hoidossa harjoituksena. On myös tieteellistä tutkimusta siitä miten se ajan kanssa oikeasti muuttaa sitä miten aivot toimii: http://m.huffpost.com/us/entry/6081918

Vierailija
40/44 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:48"]

Mindfullness! Ihan terapeutit käyttää masennuksen hoidossa harjoituksena. On myös tieteellistä tutkimusta siitä miten se ajan kanssa oikeasti muuttaa sitä miten aivot toimii: http://m.huffpost.com/us/entry/6081918

[/quote]

huffposti onkin tosi luotettava lähde...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän