Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä masennuksen ja ahdistuksen omatoimiseen hoitoon?

Vierailija
28.08.2015 |

Kertokaa mikä on toiminut teillä. Olen ollut hoidon piirissä, mutta on tullut niin huonoja kokemuksia hoitohenkilökunnasta etten halua enää selvittää heille asioitani. Mulle on sanottu mm että masennus johtuu huonosta asenteestani. Joten korjaan nyt asenteeni.

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoa ja karsi turhia tavaroita.

Kun kodin kaaos on taltutettu on liikkeelle lähtö paljon helpompaa. Ja liikkeelle lähdöllä tarkoitan esimerkiksi sitä liikuntaa, työnhakua, kavereiden tapaamista yms. Mieli lepää, kun se ympäristö missä eniten viettää aikaa on tasapainossa. Itselläni tämän oivaltamisella oli ihan valtava merkitys henkiseen hyvinvointiin. Kun kotona oli siistiä, alkoi saamaan taas vähän enemmän aikaiseksi kun yksi ongelma oli taltutettu. Ei se mikään ihmelääke ole, mutta kannattaa kokeilla silti.

Vierailija
42/44 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:22"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:16"]

Entisenä masennuspotilaana en oikein usko niin vakavan sairauden omatoimiseen hoitoon, mutta nämä auttoivat hoidon tukena:

Kävele joka päivä ainakin tunti ulkona, säässä kuin säässä, samaan aikaan (jos mahdollista). Jos sinulla on lapsia, jätä heidät kotiin isän kanssa niin että voit kävellä yksin ja rauhassa. Happi vahvistaa aivoja. Säännöllisyys antaa ryhtiä päivään.

Vähennä kahvin ja alkoholin juomista, tai lopeta ne kokonaan. 

Syö monipuolisesti ja säännöllisesti. Karta lohtusyömistä.

Nuku kunnolla, mutta älä jää sängynpohjalle makaamaan. Nouse, pue, älä pidä yöppäripäiviä. 8 h unta päivässä riittää aikuiselle. 

Ellet ole töissä, tee itsellesi jotain konkreettista tekemistä joka päivä, tee yksi asia: siivoa joku kaappi, silitä pyykit, laita ruokaa valmiiksi pakkaseen ...

Älä jumita telkkarin tai koneen ääressä. Lue, se elvyttää aivojasi. Kuuntele musiikkia, mieluiten klassista, joka antaa mielelle enemmän vahvistusta kuin viihdehumppa. 

Kirjoita päiväkirjaa. Vaikka et merkkaisi kuin päivän sään, tee se. 

[/quote]

Mikä tärkeintä, älä ota itsellesi syyllisyyden taakkaa siitä, kun et pysty etkä jaksa toteuttaa näin yleviä harrastuksia, kuin joku tässä luettelee. Harva masennuksetonkaan jaksaa tuollaisia harrastaa

[/quote]

 

Kyse ei ole ylevyydestä, vaan erittäin vakavasta sairaudesta. 

1. Masennuksella ja aivojen kemialla on selvä yhteys, eli sillä, miten aivojen välittäjäaineet toimivat. Monet masennukseen taipuvaiset syövät mielellään suklaata, suklaa sisältää serotoniinia. Serotoniini on aivojen välittäjäaine ja suklaan syöminen lisää hertkellisesti aivojen serotoniinitasoa. Siksi siitä tulee (hetkellisesti) parempi olo.

 

Serotoniinin määräö on kai synnynnäinen, joillakin sitö on sopivasti, joillakin liian vähän.

2. Jokainen ihmisen solu, myös aivosolut, tarvitsevat happea toimiakseen. Tunnin säännöllinen kävely ulkona tuottaa happea aivoihin. Lisäksi se antaa masentuneelle päivärytimin: ennen kävelyä ja sen jälkeen. Kun pystyy sen lenkin tekemään, siitä saa myös itseluottamusta ja uskoa omiin voimiin. 

3. Kun on oikein sairas tarvitsee tavoitteita. Vaatekaapin siivous kestää ehkä 10 min., mutta se 10 min. voi kannatella masentunutta kokonaisen päivän: tuon tein! Tuo tunne voi kannatella seuraavaan päivään. 

4. Kannustus kirjallisuuden ja musiikin pariin liittyy myös aivojen toimintaan, mielikuvituksen aktivoimiseen jne. Tietysti voi antaa itselleen periksi, heittäytyä hypomaaniseksi ja/tai maata sängyn pohjalla 24/7, mutta ap kysyi vinkkejä ahdistuksen ja masennuksen omatoimiseen hoitoon. Hän ei siis halua olla sairas.

5. Säännöllisyys kaikessa tekemisessä vahvistaa itsetuntoa ja antaa onnistumisen kokemuksia.

Ilman terapeutin tukea en uskalla suositella ap:lle suremista, siis sitä, että hän surisi pois elämänsä vaikeat asiat jotta hän voisi jättää ne taakseen ja jatkaa eteenpäin "keveämpänä" ja vapaampana. 

 

22,

et taida tietää miten vakava sairaus masennus on. Ap on avauksen mukaan jättänyt hoidon kesken. Ymmärrän sen hyvin, koska hoito on todella kovaa työtä eikä yhtään kivaa. Hidastakin se on. Itse olin liki viisi vuotta terapiassa 2x/ vko + serotoniinlääkityksellä. Kun joku puhuu masennuisestaan, en todellakaan lähde siitä, että hänellä on nyt vähän paha mieli tai tylsää. 

 

18

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen hakenut Tallinnassa myytäviä ahdistuksentorjuntapakkauksia aina säännöllisesti. Maksavat reilun viisikymppiä ja niissä on kymmenen kerta-annosta jokaisessa. Kyljessä lukee esim. Saaremaa tai Viru Valge, mutta halvempia korvausvalmisteitakin on. Ne on auttaneet kummasti.

Vierailija
44/44 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Msm!! Kokemusta masennuksen hoidossa ei ole, mutta mielialan nostamiseen huipputuote! Varmaan tää toimii jollakin ja jollakin ei, mutta mulla auttoi ihan tosi paljon! Oon aina ollut tosi ailahteleva ja välillä tuntuu, että kävelen jossain suossa ja kaikki kaatuu niskaan. Ja mitään en saa aikaiseksi. Jostain luin tästä msm:stä ja aika skeptisesti suhtauduin tähän "superfoodiin". Päätin kuitenkin kokeilla. Aluks tuli niin älyttömät energiat, että valvoin myös yöt läpeensä...pian se siitä kuitenkin tasoittui. Mutta mikä parasta, koko ajan on hyvä olo ja jaksan tehdä päivän mittaan ihan normaaleita asioita enkä ole koko ajan ärtynyt. Myös kahvin ylenmääräinen juominen on loppunut ja nykyään aamukahvi riittää. Tulipa nyt kauhee mainospuhe, sori...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan