Meinasin tipahtaa tuolilta, kun ystäväni 50 v sanoi
hakevansa yliopistoon tänä keväänä. Kysyn vaan että mitä järkeä??
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi myös opiskella omaksi iloksi ja antautua kiinnostuksen kohteelleen myös harrastuksena.
Työurat pitenevät kaiken aikaa, joten itsensä kehittämisestä ei todellakaan ole haittaa kenellekään.
On ihmisiä, jotka käyvät kuntosalilla tai kudontakursseilla koko ikänsä. Miksei näitä kukaan ihmettele?
Kuintosalilla käyvä vanhus ei vie opiskelupaikkaa nuorilta. Niitä paikkoja kun on rajallinen määrä. Lisäksi kuntosalilla kävijä maksaa itse harrastuksensa, yliopistohaahuilija maksattaa opsikelunsa yhteiskunnalla.
1) Jos opintotukioikeus on käyttämättä, maksatus on identtinen iästä riippumatta.
2) Jos yksi tutkinto on alla, maksaja on opiskelija itse.
—> Mikäli tarkoitat ”maksatuksella” opiskelijakohtaisia tutkinnon kustannuksia, suosittelen miettimään näkökulmasi mielekkyyttä uudestaan.
Selitäpä mikä näkökulmani mielekkyydessä sinua vaivaa. Vanhus vie opiskelupaikan nuorelta ja aiheuttaa kuistannuksia yhteiskunnalle. Kuntosalilla käyvä vanhus maksaa itse kaiken eikä vie paikkaa keneltäkään. Joko nyt ymmärrät, miksi edellä mainittua ihmetellään, mutta jälkimmäistä ei?
50-vuotias ei ole vanhus. Sen lisäksi 50-vuotias on maksanut veroja jo 30 vuotta. Ole sinä elätti hiljaa.
Ai kauheeta, olenko minä 50v vanhus??? Kohta alkaa taas kisakausi triathlonissa, vielä ei selvyyttä moneenko tämä vanhus pääsee tänä vuonna osallistumaan.
No sinähän et ikäsi takia saa osallistua mihinkään urheilutapahtumaan. Hanki itsellesi kroonikkovaipat ja katsele kotona televisiota. Kauniit ja rohkeat on sopivaa katsottavaa ikäihmiselle. Siinähän on joskus erotiikkaa, niin voit muistella nuoruuttasi. Ainkin anoppini 84 v. kuluttaa päivänsä näin. Välillä voi tietysti ottaa päivänokoset. Että näin tuossa iässä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka nykyään noin jälkeenjääneitä kehityksestä ja ahdasmielisiä voi ollakkaan että itsensä kehittämisen ja opiskelemisen voi johonkin tiettyyn ikään lopettaa.
Nämä itsenkehittäjät eivät ymmärrä mitä töissä tapahtuu, kun he kehittävät itseään. Sijaista ei palkata ja muu työryhmä nääntyy, kun joutuvat paikkaamaan puuttuvan tyypin työpanoksen. Sama ilmiö useassa eri tiimissä. Opintovapaalle on pakko päästää, mutta tilalle ei ole pakko ottaa ketään.
Joka paikassa jossa olen opiskellut jotkut eivät ole ikinä edes aloittaneet opintoja. Kyseessä täsmäkoulutukset tms. joihin viimeisimpään valittiin 11 ja aktiivisesti paikalla meitä on kuusi.
Elämä ei pääty kolmikymppisenä.
Terveisin kuusikymmentäviisi vuotias
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka nykyään noin jälkeenjääneitä kehityksestä ja ahdasmielisiä voi ollakkaan että itsensä kehittämisen ja opiskelemisen voi johonkin tiettyyn ikään lopettaa.
Nämä itsenkehittäjät eivät ymmärrä mitä töissä tapahtuu, kun he kehittävät itseään. Sijaista ei palkata ja muu työryhmä nääntyy, kun joutuvat paikkaamaan puuttuvan tyypin työpanoksen. Sama ilmiö useassa eri tiimissä. Opintovapaalle on pakko päästää, mutta tilalle ei ole pakko ottaa ketään.
Ja työnantajalla ei ole osaa eikä arpaa tässä? Valita siihen suuntaan.
Katsos kun joillakin on aivot
Sinä voit jatkaa elämäm kolusa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja työnantajalla ei ole osaa eikä arpaa tässä? Valita siihen suuntaan.
On hyvä että huolehtivainen huolehtija huolehtii huolissaan kaikkien työpaikkojen työryhmistä.
Vierailija kirjoitti:
Hänellä voi olla hyvä tutkijan ura edessä.
Hyvä, ahkera, lahjakas tutkija voi esim. kirjoittaa artikkeleita/kirjoja niin kauan kuin virtaa riittää - eläkeikä ei ole este.
Itse väittelin 43-vuotiaana (nippuväitös) ja lopetin tutkijan urani noin neljä vuotta myöhemmin, kun neljä referoitua artikkelia oli julkaistu väitöksen jälkeen.
Ilmeni, että alallani tutkijan ura olisi käytännössä ollut pelkkää pätkää ja apurahoista ja hankkeista tappelua. Jollekin se ehkä sopii. Minulle ei.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti nämä opiskelun ikäihmiset eivät vie niiden opiskelijoiden paikkoja, joilla on oikeasti vielä työikää jäljellä valmistumisen jälkeen.
Taidat olla lukiolainen joka kehtaa nimitellä 50 vuotiaita ikäihmisiksi.
Olen 60 ja opiskelen etänä Ranskassa yliopistossa erästä kieltä. Maksan siitä 170 € lukukausi. Ihan vaan harrastuksena.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti nämä opiskelun ikäihmiset eivät vie niiden opiskelijoiden paikkoja, joilla on oikeasti vielä työikää jäljellä valmistumisen jälkeen.
Työikää nykyisillä 50-vuotiailla on vielä n. 20v, jos siis kunnossa pysyy ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni nuorempi keskeyttää opinnot tai vaihtaa alaa pian valmistumisen jälkeen?
Kuinka monta työtä/opiskelupaikkaa on 50 v. ehtinyt keskeyttää? Itse opiskelin yliopistossa 80-luvulla eikä vuosikurssilla ollut ikäihmisiä tekemässä perustutkintoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajat ovat yt tilanteessa usein toista mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin teoriassa. Toinen juttu sitten onkin kuinka moni pystyy tuossa iässä kokonaisvaltaiseen alanvaihtoon ja työllistymiseen sille uudelle alalle.
Jos hakeutuu esim. lääketieteelliseen niin siinähän on ainakin parikymmentä työvuotta vielä edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajat ovat yt tilanteessa usein toista mieltä.
Tämähän on täysin työnantajan eikä opiskelijan vika.
Mä opiskelin toisen ammatin. 52v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni nuorempi keskeyttää opinnot tai vaihtaa alaa pian valmistumisen jälkeen?
Kuinka monta työtä/opiskelupaikkaa on 50 v. ehtinyt keskeyttää? Itse opiskelin yliopistossa 80-luvulla eikä vuosikurssilla ollut ikäihmisiä tekemässä perustutkintoa.
80-luvun yhteiskunta oli erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Olen 45 ja valmistuin tradenomiksi. Seuraavaksi YAMK tai yliopisto. Aloittaja lienee joku peruskoulun käynyt, kun ei ymmärrä itsensä kehittämisestä mitään.
Pitääkö aina alkaa ap:tä haukkumaan vaikka ei olisi samaa mieltä. Peruskoulun käynyt on ihan yhtä arvokas kuin sinä, paina se mieleesi.
Nää on näitä joiden mielestä hiukset pitää leikata lyhyeksi kun täyttää 30 ja farkut ja hupparit on kielletty kun täyttää 40. Aina löytyy jotain ankeuttavia virstanpylväitä joka tarpeeseen ja kuitenkin ihaillaan jotain Aira Samulinia kun se on niin reipas.