Olin siis oikeassa, vaikka mulle täällä naurettiin ja aloitukseni poistettiinkin
Kysyin ja ihmettelin taannoin vilpittömästi, ilman provosointia, että oikeastiko ukrainaan tarvitaan meidän vanhoja vaatteitamme ja vilttejämme. Että eikö heillä ole niitä siellä itsellään tarpeeksi.
Mietin siinä myös, että jos tänne Suomeen tulisi sota, tarvitsisimmeko mekin muka vaateröykkiöitä ulkomailta.
Sain osakseni yli kymmenen kommenttia pilkkaa ja naurua ja kauhistelua kysymyksestäni. (ainoastaan YKSI ihminen kommentoi että kysymykseni on ihan fiksu).
Ja sitten avaukseni jo poistettiinkin.
Mutta olinkin ihan oikeassa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ukrainalaisten-hyvaksi-tehtyja-lahj…
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Niin olit. Yhdellä sopivalla ja kunnollisella vaatekerralla pärjää kyllä pitkään. Ruokaa, vettä ja turvallisen lepopaikan tarvitsee ihan koko ajan.
Samaa mieltä. Jokaisella ukrainalaisella tulisi olla vähinäänkin Haltin retkeilyasu ja merinovillakerrasto.
Olit oikeassa ap. Vettä, ruokaa, jonkinlainen suoja nukkua, ensiapulääkkeet ja sidostarvikkeet tulevat ensin mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin olit. Yhdellä sopivalla ja kunnollisella vaatekerralla pärjää kyllä pitkään. Ruokaa, vettä ja turvallisen lepopaikan tarvitsee ihan koko ajan.
Samaa mieltä. Jokaisella ukrainalaisella tulisi olla vähinäänkin Haltin retkeilyasu ja merinovillakerrasto.
Siis vähintäänkin, jos joku ei ymmärrä sanaa typon takia.
Kyse ei ole siitä ettei ole tarvetta, vaan ettei ole resursseja niiden jakamiseen.
"autoja ja bensaa niiden kuljettamiseen ei ole."
Jutusta juurisyy poimittuna.
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole siitä ettei ole tarvetta, vaan ettei ole resursseja niiden jakamiseen.
"autoja ja bensaa niiden kuljettamiseen ei ole."
Jutusta juurisyy poimittuna.
Silti. Nyt on jo tavaraa niin paljon, että pilaantuvat ulkosalla, ja ongelmana on niiden kuljetus kaatopaikoille.
Olisi ollut järkevämpää myydä niitä vanhoja vaatteitaan, ja laittaa rahana luotettaviin keräyksiin.
Ap
Ne lähetti vilttjä, jolla ei ollut ylimääräistä rahaa lahjoittaa. Niin ainakin lähipiirissäni. Itse laitoin rahana, rahaa pyydettiin ja se on järkevin tapa, kun kuitenkin siellä on valmis porukka toimittamaan sillä rahalla just sitä, mitä tarvitaan.
Sit on osa tätä porukkaa, joille sellanen vaatekeräys on vain tapa päästä eroon vanhoista ryysyistä ja korkokengistä, joilla ei itse enää pysty kävelemään. Sitten ollaan niin hyvää, niin hyvää ihmistä kun on autettu hätääkärsiviä.
Kaiken lisäksi liian harva ymmärtää mitä tarkoittaa, että vaatteen tulisi olla sellaista, jota laittaisi itselleenkin kierrätysvaatteena päälleen - ei vintiltä laatikollista homeisia vaatteita 70-luvulta. Sama juttu uudempien rikkinäisten, kulahtaneiden, tahraisten, koirankarvaisten vaatteiden kanssa. Olin lajittelemassa syksyllä 2015 avustussäkkejä, joten kertyi tietämystä niistä.
Kirjoitin palstalla jo aiemmin, että todennäköisimmin vaatteen päätyvät Puolalaisten jobbareiden toimesta Puolan kirppisten pöydille myyntiin :-)
Alapeukkuja tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne lähetti vilttjä, jolla ei ollut ylimääräistä rahaa lahjoittaa. Niin ainakin lähipiirissäni. Itse laitoin rahana, rahaa pyydettiin ja se on järkevin tapa, kun kuitenkin siellä on valmis porukka toimittamaan sillä rahalla just sitä, mitä tarvitaan.
Sit on osa tätä porukkaa, joille sellanen vaatekeräys on vain tapa päästä eroon vanhoista ryysyistä ja korkokengistä, joilla ei itse enää pysty kävelemään. Sitten ollaan niin hyvää, niin hyvää ihmistä kun on autettu hätääkärsiviä.
Joo oot tosi hyvä kun laitoit rahaa eliitin taskuun,hyvä sinä!!
Ei mennyt eliitin taskuun, meni laatupaikkaan, jonka toiminta on läpinäkyvää.
Sinäkö lahjoitit vilttejä homehtumaan Puolan rajalle ja nyt harmittaa, kun ne olisi voinut viedä mökillekin?
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin palstalla jo aiemmin, että todennäköisimmin vaatteen päätyvät Puolalaisten jobbareiden toimesta Puolan kirppisten pöydille myyntiin :-)
Alapeukkuja tuli.
Menis nyt edes jobbareille, mutta kun eivät kelpaa mihinkään. Miten ihmiset edes ajatteli, että suht hyvin toimeentulevat ukrainalaiset tarvitsisivat jotain vanhoja vaatteita? Eihän ne alasti ole matkaan lähteneet!
Kuinkahan paljo taudit levisivät tämän lahjoitushysterian seurauksena.
Luteen, täit, syyhy, Koronavirus?
Ei kenelläkään ole aikaa desinfioida satoja tonneja eri maista ja erilaisista olosuhteista lähetettyjä vanhoja rytkyjä.
Joku voisi käyttää tilannetta hyväkseen ja lähettää saastutettuja vaatteitakin.
Hullun hommaa koko hysteria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukkuja tuli.
Menis nyt edes jobbareille, mutta kun eivät kelpaa mihinkään. Miten ihmiset edes ajatteli, että suht hyvin toimeentulevat ukrainalaiset tarvitsisivat jotain vanhoja vaatteita? Eihän ne alasti ole matkaan lähteneet!
Ammattilaiset esim UFF, pystyvät tekemään lahjoitusvaatteilla pohjoismaissa miljoonabisnestä, enkä epäile Puolalaisten ammattimyyjien taitoa tehdä lahjoitusvaatteilla samanlaista tiliä.
Vierailija kirjoitti:
Iphoneja ja discoläpsyttelyrahaa sinne pitää viedä ja tukkageeliä!
Ukrainan rajalle?
Minä kyseenalaistin myös. En tiedä, mahtoiko olla juuri sinun tekemääsi aloitukseen. Eurooppaan tulleet ehkä tarvitsevat tarvikkeita uudessa asuinpaikassaan.
Pako laiset voivat tarvita vaatteita ja muita tavaroita, jos joutuvat lähtemään kodeistaan. Eli väestönsuojiin, ulkomaille yms.
Laitoitko ap Ukrainan hyväntekeväisyyteen paljettiiltapuvun ja piikkikorot?