Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiantuntijatyöt ja itseohjautuvuus

Vierailija
18.03.2022 |

Miksi itseohjautuvia tiimejä pidetään niin hienona keksintönä? Jos töiden aikataulu ja tavoitteet ovat epäselviä tai huonosti määriteltyjä, puuhailee kukin töissä mitä sattuu. Työnantajan on paha valittaa lopputuloksesta, jos mitään ohjeistusta mihinkään ei ole saatavilla.

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä mielipiteitä?

Itseohjautuvuus toteutetaan väärin 99% tapauksista ja siitä tullut uusi muotisana, jota viljellään ja jolla voidaan perustella kaikki vastuun vieritys organisaatioissa alaspäin.

Vierailija
82/93 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työelämässä on niitä jotka tekee ja niitä joita pitää vetää perässä.

Perässä vetäminen on helpompaa kuin narulla työntäminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei missään ole enää varaa, että on pelkästään hallinollisia väliportaita (tiiminvetäjiä ilman oikeita töitä). Niitäkö te haluatte lisää? Voi jösses.

Minä ainakin pidän itseohjautuvuudesta ja niin fikuista ihmisistä että se sujuu.

Meillä on tiiminvetäjä ilman oikeita töitä ja koska hän ei tiedä töistämme mitään, niin odottaa meiltä itseohjautuvuutta. Hänestä ei ole mitään tukea tai apua.

Tiiminvetäjämme ei ota kantaa mihinkään. Ei edes siihen mikä on tiimimme tehtävä. Jos joku haluaa tiimiltämme jotain, niin kuuntelee hiljaa, ei kysy tai kyseenalaista mitään.

Jotta itseohjautuvuus toimisi, niin ensin pitäisi määritellä mikä tiimimme tehtävä on. Tästä on monta eri mielipidettä tiimin sisällä ja muiden tiimien henkilöiden osalta. Lopputuloksena, että usea kokee meidän olevan se kenen odotetaan tekevän kun muita tekijöitä ei löydy. Ja tämä luo ristiriitoja ja stressiä.

Vierailija
84/93 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on silmiäavaavin kokemus kun toimii itse esihenkilönä. Suosittelen kokeilemaan. Ihmeesti omat alaistaidotkin paranee kerta heitolla.

Ihmeesti tiiminvetäjiä on vaikeaa löytää ainakin meidän työpaikalla. Te ulisijat, hakekaa näitä paikkoja, kun tiedätte hyvin miten asiat tulisi hoitaa!

Ps. Voin kertoa että tulette yllättymään miten yksisilmäisesti olittekin katsoneet maailmaa aiemmin. Ihan sama minkä johtamistyylin otat niin aina valitetaan!

Se on kumma, että kuitenkin oikeasti vastuunottaminen onkin sitten ikävää, vaikka voimakkaita miekipiteitä onkin helppo laukoa. Ottakaa itse vastuu, niin kummasti se alkaakin painaa eikä olekaan niin kivaa.

Meinasin ottaa vastuuta ja hakea paikkaa organisaatiomme sisällä. Ymmärrän kyllä ettei olisi helppo paikka ja vielä kun tunnen ne alaisetkin, joukossa joku oikeasti haastava. No ei tarvinnut hakea kun palkka ja vastuu ei kohdanneet. Palkannousu ei olisi kattanut stressitason nousua. Firma palkkasi siihen henkilön, joka ei ymmärtänyt mihin haki ja lopputuloskin sen mukainen. Valitan todellakin ja ihan aiheesta.

Vierailija
85/93 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset voidaan jakaa sellaisiin, jotka ottavat ja kantavat vastuuta, itseohjautuvia ja osaavat johtaa itseään ja tuottavat loistavia tuloksia.

Sitten on niitä, jotka pystyvät tuottamaan loistavia tuloksia vain, kun joku käskee ja ohjaa heitä hyvin tiiviisti. Jonkun pitää ehkä potkia persuuksillekin ja valvoa.

Luonnollisesti nuoret ja uudet työntekijät tarvitsevat enemmän opastusta ja ohjausta ja se on ihan normaalia. Usein työparina kokeneemman kanssa tai hyvän projektipäällikön opissa on hyvä tapa oppia työ käytännössä.

Melko päinvastoin kokemukseni mukaan. Ihmisissä on niitä, joiden vastuulle nimetään asioita, ja niitä, jotka ovat vastuussa käytännön töistä ja tekevät niitä. Tuloksia tuottavat yleensä töitä tekevät ihmiset.

Jos joku käskee ja ohjaa, todennäköisesti kyseinen ohjeistaja käyttää vähemmän aikaa itse työn tekemiseen. Mistä voi tietää, olisivatko alaiset edes tarvinneet ohjausta?

Korona-aikana monet ohjeistajat ovat olleet viikko-, kuukausi- ja jopa vuositolkulla etätöissä. Silti käytännön tekijät ovat saaneet työt tehtyä. Noin meillä.

Ohjeistajat ovat siis oikeasti tehneet jotain muuta, eivätkä ole välttämättä olleet pitkiin aikoihin olleet samalla vastuualueella työskenteleviin käytännön tekijöihin yhteydessä. Pomokin ollut missä lie, vasta lähikuukausina osa ylemmistä on palannut toimistolle. Moni käytännön tekijä on koronan aikana vaihtunutkin, ja tuurilla kerran tai pari ovat etäkokouksessa nähneet joitain ylempiä.

No meillä tietää, koska kyselevät. Tekijät eivät tiedä mitä kollega tekee. Yksi tekee yhtä ja toinen toista, mutta eivät kerro toisilleen. Jos joku erehtyy kertomaan tai toinen huomaa, niin toinen on ihan eri mieltä miten homma kuuluu tehdä. Myöhemmin se kuka on tehnyt ei muista enää itsekään miten on tehnyt. Joka kerta saa erilaisen tuloksen. Tietotyöläisenä muisti alkaa prakata.

Vierailija
86/93 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
87/93 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseohjautuvuus tai pikemminkin itsensä johtaminen on käsitetty nykyään väärin, ainakin omalla työpaikallani. Sen varjolla johdon tai projektipäälliköiden ei tarvitse enää tietää juuri mitään siitä, mitä asiantuntijat ja suorittava taso tekee. Toisaalta mukava että kaikkeen ei puututa, toisaalta äärettömän stressaavaa kun vastuu on itsellä, että tulee huomioineeksi kaikki mahdolliset näkökulmat. Tokihan johto viime kädessä kantaa vastuun, mutta käytännössä työntekijä saa tuta jos on tehnyt pieleen.

Vierailija
88/93 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin väsynyt työskentelemään täysin itsenäisesti ilman kunnollisia valtuuksia tehdä itse niitä työhön liittyviä päätöksiä. Koko ajan on haku päällä toisiin tehtäviin. Ei kaikkialla työtä johdeta näin huonosti.

Vierailija
89/93 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole mun ongelma. Mä nautin palkkaa, eikä ole mun murheeni mitkä on tavoitteet. Mun palkka ei riipu jostain tuloksista ja jos firma menee nurin niin lähden uuden raadon kimppuun. Mun tavoite on mennä terveenä joka päivä kotiin.

Vierailija
90/93 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hoidan kaikki pakolliset juoksevat asiat ja osallistun itseäni kiinnostaviin projekteihin vapaaehtoisesti tai luon itse projekteja. En tarvitse mitään jatkuvaa ohjausta ja holhoamista, sillä tiedän toki, mihin suuntaan toimintaa halutaan kehittää, enkä toimi tavoitteita vastaan vaan niitä tukevasti.

Vierailija
91/93 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole mun ongelma. Mä nautin palkkaa, eikä ole mun murheeni mitkä on tavoitteet. Mun palkka ei riipu jostain tuloksista ja jos firma menee nurin niin lähden uuden raadon kimppuun. Mun tavoite on mennä terveenä joka päivä kotiin.

Vierailija
92/93 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyt töissä lähinnä juomassa kahvia?

Vierailija
93/93 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan