Asiantuntijatyöt ja itseohjautuvuus
Miksi itseohjautuvia tiimejä pidetään niin hienona keksintönä? Jos töiden aikataulu ja tavoitteet ovat epäselviä tai huonosti määriteltyjä, puuhailee kukin töissä mitä sattuu. Työnantajan on paha valittaa lopputuloksesta, jos mitään ohjeistusta mihinkään ei ole saatavilla.
Kommentit (93)
Jengi haluaa lisää pikkupomoja käskyttämään ja olkansa yli kurkkimaan. Tämäpä yllättävää.
Ite ainakin tykkään, että minuun luotetaan ja saan hoitaa työni rauhassa, toki hyviä tuloksia tehden. Pomolta saa apua tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Jengi haluaa lisää pikkupomoja käskyttämään ja olkansa yli kurkkimaan. Tämäpä yllättävää.
Ite ainakin tykkään, että minuun luotetaan ja saan hoitaa työni rauhassa, toki hyviä tuloksia tehden. Pomolta saa apua tarvittaessa.
Meillä on organisaatiota kevennetty. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että töissä on ihmisiä, joilla ei päätösvaltaa töihinsä liittyvien asioiden kanssa, mutta myöskään työhön ei saa tarvittaessa minkäänlaista ohjausta. Porukka vaihtuu tiiviiseen tahtiin.
Kyllä itseohjautuvassakin organisaatiossa tiiminvetäjä suuntaa ja ohjaa toimintaa. Hän ei vain tee sitä välttämättä 100% ajastaan eikä ole ohjaamassa jokaisen tiimiläisen työtä projektin sisällä päivittäisellä tasolla. Sitä tekee esim. projektipäälliköt, jos on projektiorganisaatio.
Tarvittaessa tiiminvetäjä auttaa ja neuvoo, jos joku apua tai neuvoja tarvitsee. Kun tiimiläisiä on toistakymmentä, aina siellä on jotain jollakin. Esim. HR-asioita, asiakkaiden kanssa ongelmia tms. Ei ole päivää, ettei joku lähestyisi jollain asialla, mihin minua tarvitaan. Lisäksi toimii linkki ylös ja alas ylemmän johdon ja työntekijöiden välillä. Osallistun budjetointiin, alueen strategiseen toiminnan, myynnin jne. suunnitteluun, hoidan raportointia, rekryt jne.
Kun kaikki sujuu, jengi on tosi itseohjautuvia (toki katson päältä että hommat sujuu niissä raameissa missä pitääkin, heitän ideoita ja ehdotuksia sekaan ja tsemppaan), mutta jos on ongelmia, erityisesti sitten tulen avuksi. Muuten suuri osa työajasta menee ihan normiprojektitöihin, myyntiin tiimin edestä jne.
Meillä suurin osa arvostaa itseohjautuvuutta, vapautta ja mahdollisuutta käyttää luovuuttaan. Saa itse luoda, keksiä ja ideoida ja sitten toteuttaa niitä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä itseohjautuvassakin organisaatiossa tiiminvetäjä suuntaa ja ohjaa toimintaa. Hän ei vain tee sitä välttämättä 100% ajastaan eikä ole ohjaamassa jokaisen tiimiläisen työtä projektin sisällä päivittäisellä tasolla. Sitä tekee esim. projektipäälliköt, jos on projektiorganisaatio.
Tarvittaessa tiiminvetäjä auttaa ja neuvoo, jos joku apua tai neuvoja tarvitsee. Kun tiimiläisiä on toistakymmentä, aina siellä on jotain jollakin. Esim. HR-asioita, asiakkaiden kanssa ongelmia tms. Ei ole päivää, ettei joku lähestyisi jollain asialla, mihin minua tarvitaan. Lisäksi toimii linkki ylös ja alas ylemmän johdon ja työntekijöiden välillä. Osallistun budjetointiin, alueen strategiseen toiminnan, myynnin jne. suunnitteluun, hoidan raportointia, rekryt jne.
Kun kaikki sujuu, jengi on tosi itseohjautuvia (toki katson päältä että hommat sujuu niissä raameissa missä pitääkin, heitän ideoita ja ehdotuksia sekaan ja tsemppaan), mutta jos on ongelmia, erityisesti sitten tulen avuksi. Muuten suuri osa työajasta menee ihan normiprojektitöihin, myyntiin tiimin edestä jne.
Meillä suurin osa arvostaa itseohjautuvuutta, vapautta ja mahdollisuutta käyttää luovuuttaan. Saa itse luoda, keksiä ja ideoida ja sitten toteuttaa niitä.
Meillä ohjaus on tasoa esimies vain hokee "tulosta pitää tulla nopeasti". Ja heittää kiireellisesti hoidettavia nakkeja koko ajan entisten töiden päälle. Esimiestä ei saa häiritä ns. turhilla kysymyksillä eikä esimies kuuntele vastaväitteitä, jos sanot töitä olevan liikaa. Hoituvat kuulemma niin nopeasti. Vähän ajan päästä sitten tulee ihmettelyä miksei iso projekti etenekään kuten pitäisi. Jaa-a, se on jännä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ohjaus on tasoa esimies vain hokee "tulosta pitää tulla nopeasti". Ja heittää kiireellisesti hoidettavia nakkeja koko ajan entisten töiden päälle. Esimiestä ei saa häiritä ns. turhilla kysymyksillä eikä esimies kuuntele vastaväitteitä, jos sanot töitä olevan liikaa. Hoituvat kuulemma niin nopeasti. Vähän ajan päästä sitten tulee ihmettelyä miksei iso projekti etenekään kuten pitäisi. Jaa-a, se on jännä juttu.
Porukka on osastolta nopeasti lähtenyt menemään. Johtamisessa ei tietenkään ole mitään vikaa, on vain hommiin sattumalta päätynyt surkea tekijä toisensa jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porukka on osastolta nopeasti lähtenyt menemään. Johtamisessa ei tietenkään ole mitään vikaa, on vain hommiin sattumalta päätynyt surkea tekijä toisensa jälkeen.
Kuinkahan monta kertaa sama kuvio voi toistua ennen kuin joku ulkopuolinen taho tajuaa jonkin olevan työpaikalla pahasti pielessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan monta kertaa sama kuvio voi toistua ennen kuin joku ulkopuolinen taho tajuaa jonkin olevan työpaikalla pahasti pielessä?
Uutisten perusteella isoissa yrityksissä ainakin voi kestää pitkään ennen kuin ongelmat tulevat laajemmin tietoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi esimiehet yleensä ovat niin laiskoja hoitamaan töitään?
Siksi että heidän työajasta menee yli 90% ihan niiden samantyyppisten töiden (myynnin, projektien, asiakassuhteiden) hoitamiseen kuin muillakin. Tiiminvetäjillä on tyypillisesti ihan överisti töitä. Välijohto on tyypillisin paikka palaa loppuun kun vaatimuksia tulee joka suunnasta ja työmäärä on valtava. Ei meidän firmassa ainakaan ole varaa väliportaaseen, joka "vain" vetää tiimiä eikä tee ns normitöitä siinä missä muutkin.
Itse en edes haluaisi sellaista mallia, että on hallinnollisia tiiminvetäjiä, jotka eivät lopulta tajua mitään, mitä asiakkaissa ja käytännön operatiivisessa toiminnassa tapahtuu. Minusta sellainen tiiminvetäjä on uskottavampi asiantuntijaorganisaatiossa, joka on itsekin asiantuntija ja saa aikaan hyviä tuloksia. Toimii myös esimerkkinä muille.
Mutta silloin tiimiläisiltä ja projektipäälliköiltäkin vaaditaan kovaa ammattitaitoa ja itseohjautuvuutta, kun ei heitä ole kukaan pitämässä kädestä kiinni ja neuvomassa joka käänteessä. Toki sitten, jos ongelmia tulee ja apua tarvitaan.
Minusta tämä on hyvä malli, mutta ei tosiaan sovi kaikkialle eikä kaikille. Vaatii kovaa ammattitaitoa ja itsensäjohtamisen kykyjä.
Useimmat sitten taas arvostaa vapautta ja luottoa työntekijöihin ja sitä, ettei pomo huohota koko ajan niskaan.
Itselläni on esimies, joka vetää vain tiimiä ilman substanssiosaamista. Ei tosiaan toimi, ei ymmärrä tehtävistä ja ongelmista, mutta ei myöskään osaa huolehtia mitenkään vakuuttavasti esimiestehtävistäkään.
Mä olen itseohjautuva ja tehokas silloin, kun saan sitä olla. Olen usein ollut työpaikoissa, joissa osa kollegoista valittaa, miten ei ole tarpeeksi ohjeistuksia, esimies ei johda, päämäärät ei ole selvillä jne.
Jos heidän toivomansa muutokset tehtäisiin, mä en enää ainakaan kokisi työtä mielekkääksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän itseohjautuvuudesta huolimatta pitää tavoitteet olla. Ja aikataulut. Jonkinmoisia välitsekkipisteitä myös.
Mutta jos tavoitteet vaihtelevat sen mukaan, keneltä tiimiläiseltä kysyy, ja vastuut jaukautuu sen mukaan "mitä haluu niinku tehä" (esim. kuka hitto päättää strategiasta, jos kukaan?), on vaikea joskus tietää edes, mitä tai miten pitäisi seurata. Pomolle ei sovi valittaa, koska eihän nyt hyvänen aika pomo päätöksiä voi tehdä. Pomo "mahdollistaa"! 🤣
Jos työ on projektityötä, projektisuunnitelmassa on tavoitteet. Tai esim tarjouksessa asiakkaalle.
Mikä tekeminen on niin hähmäistä, ettei mitään tavoitteita ole määritetty? Siis ihan substanssitekemisessä.Ja se on ihan normaalia, että tiimiläisten kesken jaetaan tehtäviä tiimiläisten osaamisten ja intressien mukaisesti. Ennen kaikkea INRESSIEN mukaan. Haetaan motivaatiota, koska se eniten ratkaisee, miten hyvät tulokset lopukta tulee.
Luovissa asiantuntijatehtävissä oma kiinnostus ja into osaamisensa kehittämiseen on tärkeintä. Annetaan monesti aika laajatkin raamit ja tehtävään kuuluukin olennaisesti käyttää sitä LUOVUUTTA, että mihin suubtaan, miten, mitä yksityiskohtia. Useimmat menestyjät alalla nimenomaan arvostavat tätä vapautta!
Jos kaipaa sitä, että aina joku määrää tarkalleen mitä tehdään, kannattaa vaihtaa alaa ja ehkä simppelempeihin tehtäviin, missä omaa innovatiivisuutta tai draivia kehittää uusia ratkaisuja ja omaa asiantuntijuutta ei niin tarvita.
Oma työ on kehitystyötä, jota harvoin tehdään projekteissa, vaan on ”projektiluontoista”. Eli resurssit ja hallinta puuttuu, sekä eniten ongelmia tuottaa että vastuut on määrittelemättä. Tiedetään ehkä mitä halutaan, mutta yksin asioita ei voi viedä eteenpäin ja muita ei kiinnosta samat asiat, heillä omat tavoitteet ja haluavat/kokevat että tietyt asiat eivät kuulu heille.
Ongelmat näkyvät kun tiimin sisällä useampi tekee samaa työtä, mutta ovat ”itseohjautuvasti” eri mieltä miten työ tehdään. Kun on vaihtoehtoja, niin ovat päätyneet erilaiseen malliin. Ei siis ole yhteneväisiä toimintatapaa ja ristiriidat näkyvät arjessa kommunikoinnissa, sekä lopputuloksessa sekalaisena lopputuloksena.
Lisäksi kun eri tiimit itseohjautuvat, niin kukaan ei katso kokonaisuutta ja tiimien välinen yhteistyö ei toimi. Eri tiimeissä koetaan, että tietyt tekemiset kuuluvat aina toiselle tiimille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenko ainoa, joka on työskennellyt työpaikoissa, joissa ihmisiltä vaaditaan johdon puolesta itsenäistä työotetta? Ja samaan aikaan myös ihmetellään miksi tulosta syntyy vähän, kun työntekijät eivät tiedä mitä heiltä halutaan?
En tiedä, mitä työtä sinä teet, mutta itse työskentelen projektissa ja kyllähän ne tavoitteet on siinä projektihakemuksessa hyvin selvästi kerrottu, millä rahoitus on saatu. Ei niitä tj:n tarvitse enää erikseen sanoittaa.
Aika monet tekevät töitä samaan aikaan useiden erilaisten projektien parissa. Silloin tehtävien priorisoimiseen saattaa tarvita apua, varsinkin jos johto tuuppaa koko ajan muuta sekalaista sälää hoidettavaksi.
Joo tuo. Meillä esimerkiksi saattaa tunnin varoajalla tulla kutsu kokoukseen, jossa menee puoli päivää. Jos on kalenteroinut siihen asiakastapaamisia, sen voi skipata, mutta jos ei, sinne on mentävä. Sillä ei väliä, mitä on itse suunnitellut tekevänsä silloin. Ja ne kokoukset ei aina liity akuutteihin asioihin, vaan sellaisiinkin, jotka toistuu vuosittain. Ja jos tuot esiin, että eikä näitä voisi kalenteroida jo hyvissä ajoin, että pystyy suunnittelemaan muut työnsä, saa vastauksen "mutta kun meidän alallamme pitää kyetä nopeaan reagointiin".
Vierailija kirjoitti:
Et ole ymmärtänyt itseohjautuvuuden ideaa. Monella alalla itseohjautuvuudella saadaan parhaat tulokset, esimerkiksi tieteessä ja taiteessa ja yleensäkin luovassa työssä.
Olisiko niin, että itseohjautuvuus on usein toteutettu huonosti. Sitä käytetään verukkeena, kun johdossa jätetään asioita tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitä väliä on töiden aikataululla? Jos aikataulu osoittautuu vääräksi tulee uusi aikataulu. Ja tavoitteetkin on aika turhia jos ne on jotain lässyn lässyn ylätasoa parannamme asiakaskokemusta blaa blaa.
No tuo ei ole konkreettinen tavoite, vaan enemmänkin visio. Tavoitteisiin pitäisi kuulua jonkinlainen suunnitelma miten kyseiseen tavoitteeseen päästään.
Tavoite jätetäänkin sitten itseohjautuvasti työntekijälle. Työntekijällä onkin ongelma sitten, että yksin ei tuohon tavoitteeseen pääse, mutta voi vaan itseohjata omaa työtään, mutta harvemmin toisen työtä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän itseohjautuvuudesta huolimatta pitää tavoitteet olla. Ja aikataulut. Jonkinmoisia välitsekkipisteitä myös.
No tottakai on tavoitteet, mutta työntekijä saa itse suoriutua niistä. Aikataulu laitetaan kyllä ylhäältä milloin pitää olla valmista. Kaikki muu jää sitten työntekijälle huolehtia, että pääsee tavoitteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos tavoitteet vaihtelevat sen mukaan, keneltä tiimiläiseltä kysyy, ja vastuut jaukautuu sen mukaan "mitä haluu niinku tehä" (esim. kuka hitto päättää strategiasta, jos kukaan?), on vaikea joskus tietää edes, mitä tai miten pitäisi seurata. Pomolle ei sovi valittaa, koska eihän nyt hyvänen aika pomo päätöksiä voi tehdä. Pomo "mahdollistaa"! 🤣
Juurikin tämä. Vielä kun toinen tiimi kuvittelee, että tietty tekeminen on meidän tiimin tekemistä, mutta meidän tiimiläisellä on käsitys, että se on juurikin sen toisen tiimin tekemistä. Eli myös tiimien välillä on eri käsitys. Aika soppa, kun jokainen päättää erilailla.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen itseohjautuva ja tehokas silloin, kun saan sitä olla. Olen usein ollut työpaikoissa, joissa osa kollegoista valittaa, miten ei ole tarpeeksi ohjeistuksia, esimies ei johda, päämäärät ei ole selvillä jne.
Jos heidän toivomansa muutokset tehtäisiin, mä en enää ainakaan kokisi työtä mielekkääksi.
Ootkohan sä mun tiimissä… Kun saat tehdä kuten haluat ja et halua kirjata ohjeistustakaan, jota voisi käydä yhteisesti läpi. Kollega sitten tekee saman homman erilailla. Asiakkaat ovat sekaisin, miten homma toimii. Eli jokainen saa tehdä miten haluaa, mutta hyvä jos sä oot tyytyväinen tuollaiseen sekametelisoppaan. Me muut ei aina olla, eikä se asiakaskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uutisten perusteella isoissa yrityksissä ainakin voi kestää pitkään ennen kuin ongelmat tulevat laajemmin tietoon.
Oisko sama kuin esim. Joissain maissa. Isolle johtajalle ei kerrota negatiivisia asioita, vaan kaunisteltua totuutta. Eli ongelmat ei ole läpinäkyviä, vaan niitä piilotellaan ja homma jatkuu.
Ehdottomasti näin! Ja muutenkin tietenkin pitää auttaa, tukea ja ohjata, jos kellä tahansa on tarvetta. Ei itseohjautuva organisaatio sitä tarkoita, ettei perehdytetä, auteta uusia sisään ja auteta toisia.