Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiantuntijatyöt ja itseohjautuvuus

Vierailija
18.03.2022 |

Miksi itseohjautuvia tiimejä pidetään niin hienona keksintönä? Jos töiden aikataulu ja tavoitteet ovat epäselviä tai huonosti määriteltyjä, puuhailee kukin töissä mitä sattuu. Työnantajan on paha valittaa lopputuloksesta, jos mitään ohjeistusta mihinkään ei ole saatavilla.

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi esimiehet yleensä ovat niin laiskoja hoitamaan töitään?

Siksi että heidän työajasta menee yli 90% ihan niiden samantyyppisten töiden (myynnin, projektien, asiakassuhteiden) hoitamiseen kuin muillakin. Tiiminvetäjillä on tyypillisesti ihan överisti töitä. Välijohto on tyypillisin paikka palaa loppuun kun vaatimuksia tulee joka suunnasta ja työmäärä on valtava. Ei meidän firmassa ainakaan ole varaa väliportaaseen, joka "vain" vetää tiimiä eikä tee ns normitöitä siinä missä muutkin.

Itse en edes haluaisi sellaista mallia, että on hallinnollisia tiiminvetäjiä, jotka eivät lopulta tajua mitään, mitä asiakkaissa ja käytännön operatiivisessa toiminnassa tapahtuu. Minusta sellainen tiiminvetäjä on uskottavampi asiantuntijaorganisaatiossa, joka on itsekin asiantuntija ja saa aikaan hyviä tuloksia. Toimii myös esimerkkinä muille.

Mutta silloin tiimiläisiltä ja projektipäälliköiltäkin vaaditaan kovaa ammattitaitoa ja itseohjautuvuutta, kun ei heitä ole kukaan pitämässä kädestä kiinni ja neuvomassa joka käänteessä. Toki sitten, jos ongelmia tulee ja apua tarvitaan.

Minusta tämä on hyvä malli, mutta ei tosiaan sovi kaikkialle eikä kaikille. Vaatii kovaa ammattitaitoa ja itsensäjohtamisen kykyjä.

Useimmat sitten taas arvostaa vapautta ja luottoa työntekijöihin ja sitä, ettei pomo huohota koko ajan niskaan.

Vierailija
42/93 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset voidaan jakaa sellaisiin, jotka ottavat ja kantavat vastuuta, itseohjautuvia ja osaavat johtaa itseään ja tuottavat loistavia tuloksia.

Sitten on niitä, jotka pystyvät tuottamaan loistavia tuloksia vain, kun joku käskee ja ohjaa heitä hyvin tiiviisti. Jonkun pitää ehkä potkia persuuksillekin ja valvoa.

Luonnollisesti nuoret ja uudet työntekijät tarvitsevat enemmän opastusta ja ohjausta ja se on ihan normaalia. Usein työparina kokeneemman kanssa tai hyvän projektipäällikön opissa on hyvä tapa oppia työ käytännössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämässä on niitä jotka tekee ja niitä joita pitää vetää perässä.

Vierailija
44/93 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään ole enää varaa, että on pelkästään hallinollisia väliportaita (tiiminvetäjiä ilman oikeita töitä). Niitäkö te haluatte lisää? Voi jösses.

Minä ainakin pidän itseohjautuvuudesta ja niin fikuista ihmisistä että se sujuu.

Vierailija
45/93 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei missään ole enää varaa, että on pelkästään hallinollisia väliportaita (tiiminvetäjiä ilman oikeita töitä). Niitäkö te haluatte lisää? Voi jösses.

Minä ainakin pidän itseohjautuvuudesta ja niin fikuista ihmisistä että se sujuu.

Käytännössä työskentelen kuin yrittäjä organisaation sisällä. Ei ole mielekästä.

Vierailija
46/93 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä työskentelen kuin yrittäjä organisaation sisällä. Ei ole mielekästä.

Varsinkin kun esimies puuttuu hankintoihin, jolloin töitä ei saa suunnitellusti eteenpäin.

Vierailija
47/93 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi että heidän työajasta menee yli 90% ihan niiden samantyyppisten töiden (myynnin, projektien, asiakassuhteiden) hoitamiseen kuin muillakin. Tiiminvetäjillä on tyypillisesti ihan överisti töitä. Välijohto on tyypillisin paikka palaa loppuun kun vaatimuksia tulee joka suunnasta ja työmäärä on valtava. Ei meidän firmassa ainakaan ole varaa väliportaaseen, joka "vain" vetää tiimiä eikä tee ns normitöitä siinä missä muutkin.

Itse en edes haluaisi sellaista mallia, että on hallinnollisia tiiminvetäjiä, jotka eivät lopulta tajua mitään, mitä asiakkaissa ja käytännön operatiivisessa toiminnassa tapahtuu. Minusta sellainen tiiminvetäjä on uskottavampi asiantuntijaorganisaatiossa, joka on itsekin asiantuntija ja saa aikaan hyviä tuloksia. Toimii myös esimerkkinä muille.

Mutta silloin tiimiläisiltä ja projektipäälliköiltäkin vaaditaan kovaa ammattitaitoa ja itseohjautuvuutta, kun ei heitä ole kukaan pitämässä kädestä kiinni ja neuvomassa joka käänteessä. Toki sitten, jos ongelmia tulee ja apua tarvitaan.

Minusta tämä on hyvä malli, mutta ei tosiaan sovi kaikkialle eikä kaikille. Vaatii kovaa ammattitaitoa ja itsensäjohtamisen kykyjä.

Useimmat sitten taas arvostaa vapautta ja luottoa työntekijöihin ja sitä, ettei pomo huohota koko ajan niskaan.

No miksi niitä tiiminvetäjiä palkataan, jos he eivät ehdi vetää tiimiä? Osaatko selittää?

Vierailija
48/93 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin kun esimies puuttuu hankintoihin, jolloin töitä ei saa suunnitellusti eteenpäin.

Esimies vastaa työryhmässä budjetista.

Vierailija
49/93 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimies on syy sille ettei tavoitteita kyetä saavuttamaan.

Vierailija
50/93 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä ja minusta vaatimukset työpaikoilla huitelee jossain omissa sfääreissä.

Kirjanpitäjän paikkaa kyselin, perusosaamisen lisäksi olisi pitänyt konsultointia tehdä, myydä työn ohessa provikalla palveluita, osata erinomaisesti vähintään englantia ja ruotsia jäbä jäbä. Ja pienellä peruspalkalla.

Tuo myyntitavoite on ärsyttävä, kaikki ei tykkää tyrkyttää oheispalveluita!

Vierailija
51/93 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten kannatta häipyä ja katsoa onko se ruoho niin paljon vihreämpää aidan toisella puolella.

Kyllästyttää nämä ikuisuusrutisijat. Yleensä miehiä, jotka eivät ole ottaneet uransa aikana mitään riskejä tai merkittäviä ponnistuksia.

Kannattaa lähteä ihan oikeasti yrittäjäksi niin tiedät miten pihalla olet rutinasi kanssa. Liian helpolla päässyt vakityössä palkollisena ja silti vain vingutaan. Ota ohjat omiin käsiisi jos ei ole "mielekästä".

Vierailija
52/93 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimivan ratkaisun sijaan asiasta ymmärtämätön valitsee asiantuntijoiden mielipiteiden kuuntelemisen sijaan käyttöön jonkun halvan paskan, jolloin projektien eteneminen tyssää sitten siihen, ettei ole kunnon työvälineitä.

Vierailija
53/93 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimivan ratkaisun sijaan asiasta ymmärtämätön valitsee asiantuntijoiden mielipiteiden kuuntelemisen sijaan käyttöön jonkun halvan paskan, jolloin projektien eteneminen tyssää sitten siihen, ettei ole kunnon työvälineitä.

Hankinnoissa säästettiin jokin pieni summa sen kustannuksella, ettei saada jatkossa tuloja. Hienoa toimintaa.

Vierailija
54/93 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi niitä tiiminvetäjiä palkataan, jos he eivät ehdi vetää tiimiä? Osaatko selittää?

Linjavastuu, ylemmän tason tavoitteiden jalkauttaminen, tiimin kehittäminen, kehityskeskustelut, rekryt, tietyt byrokraattiset hyväksymiset jne Mutta eivät ne vie koko työaikaa. Useimmilla vähemmän kuin ne muut työt. Vaihtelee tietysti paljon, missä suhteessa kumpaakin. Jollain voi olla vaikka fifty-fifty tai enemmän aikaa pelkkään tiiminvetoon. Riippuu niin paljin tiimistäkin miten paljon kaitsemista vaatii. Tiiminvetäjä voi sitten sopeuttaa muiden töiden määrää.

Se vain on mahdoton tilanne, että lähiesihenkilöllä olisi sata tai kaksisataa suoraa alaista. Jos olet toiminut esimiehenä, tiedät tämän.

Vierailija
55/93 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on silmiäavaavin kokemus kun toimii itse esihenkilönä. Suosittelen kokeilemaan. Ihmeesti omat alaistaidotkin paranee kerta heitolla.

Ihmeesti tiiminvetäjiä on vaikeaa löytää ainakin meidän työpaikalla. Te ulisijat, hakekaa näitä paikkoja, kun tiedätte hyvin miten asiat tulisi hoitaa!

Ps. Voin kertoa että tulette yllättymään miten yksisilmäisesti olittekin katsoneet maailmaa aiemmin. Ihan sama minkä johtamistyylin otat niin aina valitetaan!

Se on kumma, että kuitenkin oikeasti vastuunottaminen onkin sitten ikävää, vaikka voimakkaita miekipiteitä onkin helppo laukoa. Ottakaa itse vastuu, niin kummasti se alkaakin painaa eikä olekaan niin kivaa.

Vierailija
56/93 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä tiedä yrittäjyydestä ppaskan vertaa.

Paljansaajat nyt nurisee kaikesta, ei ole "mielekästä", voi nyyh.

Vierailija
57/93 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset voidaan jakaa sellaisiin, jotka ottavat ja kantavat vastuuta, itseohjautuvia ja osaavat johtaa itseään ja tuottavat loistavia tuloksia.

Sitten on niitä, jotka pystyvät tuottamaan loistavia tuloksia vain, kun joku käskee ja ohjaa heitä hyvin tiiviisti. Jonkun pitää ehkä potkia persuuksillekin ja valvoa.

Luonnollisesti nuoret ja uudet työntekijät tarvitsevat enemmän opastusta ja ohjausta ja se on ihan normaalia. Usein työparina kokeneemman kanssa tai hyvän projektipäällikön opissa on hyvä tapa oppia työ käytännössä.

Melko päinvastoin kokemukseni mukaan. Ihmisissä on niitä, joiden vastuulle nimetään asioita, ja niitä, jotka ovat vastuussa käytännön töistä ja tekevät niitä. Tuloksia tuottavat yleensä töitä tekevät ihmiset.

Jos joku käskee ja ohjaa, todennäköisesti kyseinen ohjeistaja käyttää vähemmän aikaa itse työn tekemiseen. Mistä voi tietää, olisivatko alaiset edes tarvinneet ohjausta?

Korona-aikana monet ohjeistajat ovat olleet viikko-, kuukausi- ja jopa vuositolkulla etätöissä. Silti käytännön tekijät ovat saaneet työt tehtyä. Noin meillä.

Ohjeistajat ovat siis oikeasti tehneet jotain muuta, eivätkä ole välttämättä olleet pitkiin aikoihin olleet samalla vastuualueella työskenteleviin käytännön tekijöihin yhteydessä. Pomokin ollut missä lie, vasta lähikuukausina osa ylemmistä on palannut toimistolle. Moni käytännön tekijä on koronan aikana vaihtunutkin, ja tuurilla kerran tai pari ovat etäkokouksessa nähneet joitain ylempiä.

Vierailija
58/93 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseohjautuvuuden laki on tulos tai ulos. Jos jäät tuloksessa hännille, niin potkut odottaa. Ei siinä kysellä, olet työhösi soveltumaton.

Vierailija
59/93 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseohjautuvuus vaatii nimenomaan asiantuntijuutta eli kokemusta. Nykyään on menty pieleen siinä, että nuoria ei perehdytetä. Olen ollut palkattomassa harkassa, jossa minun odotettiin olevan lähes 100% itsenäinen ja itseohjautuva. Siis oikeasti olin toimistolla yksin, muut etätöissä eikä heillä ollut aikaa auttaa. Eihän siitä tullut oikein mitään, kun kyseessä oli asiantuntijatyö ja olin nuori ja kokematon. Sama meno oli seuraavassa työpaikassa, olin koronan takia etätöissä ja kukaan ei ehtinyt perehdyttää tai vastata kysymyksiini.

Vasta kolmannessa oman alan paikassa sain perehdytystä ja seurata kokeneempien työtä esim. tiimityöskentelyn kautta.

Nuo kaksi ensimmäistä oman alan kokemustani olivat hirvittävän stressaavia, koin kamalaa epäonnistumisen tunnetta ja tunsin olevani ihan surkea. Vasta jälkeenpäin tajusin, että työnantajat mokasivat, en minä. Harjoittelijaa kuuluu ohjata ja perehdyttää!

Vierailija
60/93 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseohjautuvuuden laki on tulos tai ulos. Jos jäät tuloksessa hännille, niin potkut odottaa. Ei siinä kysellä, olet työhösi soveltumaton.

Niinpä. Tai että koetko työskentelytavan "mielekkääksi".

Parasta on satsata ja fokusoitua oman asiantuntijuuden jatkuvaan kehittämiseen ja tulosten tekemiseen. Monet tykkää jäädä jauhamaan sekundäärisiä asioita ja voivottelemaan. Koska se on helpompaa kuin vastuun ottaminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan