Kerrataanpa. Autoilija, miten lähestyt suojatietä, jonka reunalla on lapsia?
a) ajat täysiä läpi, hiljentämättä, saatat jopa kiihdyttää
b) hiljennät vähän vauhtia siltä varalta, että lapset juoksevat 'yllättäen' suojatielle
c) hiljennät ja pysähdyt automaattisesti, ja annat lapsille tietä
Terveisiä sinä violetinväristä maasturia ajanut äiti-ihminen, joka et kai ole lukenut uutisia, etkä tunne liikennesääntöjä. Tyttäreni 10-vuotias ystävä odotti suojatien reunalla ja eikös tämä nainen kiihdyttänyt oikein lisää vauhtia. Ajoi lapsen editse suojatien yli ja jatkoi matkaansa. Oppi ei vaan mene perille.
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 17:22"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 17:10"]Noniin täällähän ollaan kommenttiosiossa kuin enkeleitä konsanaan. Tietokoneen ulkopuolella tuo c)-vaihtoehto ei realisoidu missään muodossa. A)-vaihtoehto realisoituu vähän liiankin hyvin. [/quote] Itse kyllä pääsääntöisesti aina päästän suojatien ylittämään, ellei sitten näytetä merkkiä, että autoilija voi mennä - näin tekevät iäkkäät ihmiset. Ja joo ajan myös pyörällä ja kävelen, ei me kaikki autolla ajajat muututa pahiksiksi juuri sillä kerralla, kun ajetaan autolla. Sen olen myös huomannut, että jos jonon ensimmäinen auto ajaa pysähtymättä, usein seuraavat autot eivät pysähdy myöskään. Ei minulla välttämättä ole kiire, joten pari - kolme autoa voin hyvin päästää menemään...se vaan, että jos se ensimmäinen ei noudata liikennesääntöjä, niin se ei mitenkään anna oikeutta seuraaville autoilijoille rikkoa liikennesääntöä.
[/quote]
En haluaisi sanoa, että kukaan ei päästä suojatien yli, mutta joudun sen omasta kokemuksestani sanomaan. Ylitän joka arkipäivä työmatkallani 3 isoa tietä Helsingin kantakaupungissa eikä minua päästetä, jalankulkijana, suojatien yli ikinä. Poikkeuksena on poliisi. Silloin, kun poliisiauto päästää minut suojatien yli, kaikki muutkin pysähtyvät ja transformoituvat sivistyneiksi kansalaisiksi.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 17:24"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 17:20"]
C, jos ajan kaksikaistaisella, kaksisuuntaisella tiellä.
Nelikaistainen tie on suuri ongelma. Jos pysähdyn päästämään jalankulkijat en voi koskaan olla varma pysähtyykö viereistä kaistaa ajava myös. Liian usein ei pysähdy.
Jos takana tai toisella kaistalla ei ole autoja pysähdyn, mutta jos on, en uskalla pysähtyä, koska jos pysähdyn saattaa jalankulkija olettaa ylityksen olevan turvallista. Aikuisen vielä näkee auton takaa, mutta lasta ei välttämättä näe. Riski on valtava.
Meillä on hyvin selkeä ja yksiselitteinen laki suojatien eteen pysähtyneen auton ohituskiellosta.
Jos vain kaikki autoilijat viitsisivät lakia noudattaa, niin me voisimme tehdä liikenteestä turvallisempaa.
[/quote]Pitäisi ottaa ajokortti pois kuukaudeksi tai pariksi jos ei noudata tuota ohituskieltoa.
Sitä rikotaan jatkuvasti.
[/quote]
Mun mielestä voitaisiin rinnastaa törkeään rattijuopumukseen, eli kortti pois vähintään vuodeksi.
13
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 17:12"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 17:10"]
Joskus jos on paljon liikennettä, en oikeasti uskalla pysähtyä koska ei voi tietää että vastaantuleva tai viereiseltä kaistalta tuleva pysähtyy myös. Mutta jos yksikaistainen tie eikä näy vastaantulijoita niin pysähdyn aina.
[/quote]
Olen pohtinut, mikseivät autoilijat voi hidastaa aina, kun suojatiemerkki näkyy. Jos jokainen hidastaisi aina suojatien kohdalla, ei kenenkään tarvitsisi kuolla. Varsinkin, kun kuoleva osapuoli ei ole se, joka ajaa autoa. Ehkä muiden huomioiminen on vain yksinkertaisesti mahdotonta. Jos on vaikka kiire kotiin katsomaan telkkaria.
[/quote]
Jos kukaan ei ole tulossa suojatielle, niin silloin ei ole mitään syytä. Silloin hidastelusta olisi enemmän haittaa liikenteen sujuvuuden kannalta. Lapsille pitäisi opettaa aina katsomaan tien molemmille puolille ennen kuin lähtee edes suojatietä ylittämään. Meille opetettiin tuo kotona ja jopa koulussa. Koskaan ei voi olla varma onko kuski välinpitämätön vai ei.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 16:59"]a) ajat täysiä läpi, hiljentämättä, saatat jopa kiihdyttää
b) hiljennät vähän vauhtia siltä varalta, että lapset juoksevat 'yllättäen' suojatielle
c) hiljennät ja pysähdyt automaattisesti, ja annat lapsille tietä
Terveisiä sinä violetinväristä maasturia ajanut äiti-ihminen, joka et kai ole lukenut uutisia, etkä tunne liikennesääntöjä. Tyttäreni 10-vuotias ystävä odotti suojatien reunalla ja eikös tämä nainen kiihdyttänyt oikein lisää vauhtia. Ajoi lapsen editse suojatien yli ja jatkoi matkaansa. Oppi ei vaan mene perille.
[/quote]
Törkeää.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 17:27"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 17:22"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 17:10"]Noniin täällähän ollaan kommenttiosiossa kuin enkeleitä konsanaan. Tietokoneen ulkopuolella tuo c)-vaihtoehto ei realisoidu missään muodossa. A)-vaihtoehto realisoituu vähän liiankin hyvin. [/quote] Itse kyllä pääsääntöisesti aina päästän suojatien ylittämään, ellei sitten näytetä merkkiä, että autoilija voi mennä - näin tekevät iäkkäät ihmiset. Ja joo ajan myös pyörällä ja kävelen, ei me kaikki autolla ajajat muututa pahiksiksi juuri sillä kerralla, kun ajetaan autolla. Sen olen myös huomannut, että jos jonon ensimmäinen auto ajaa pysähtymättä, usein seuraavat autot eivät pysähdy myöskään. Ei minulla välttämättä ole kiire, joten pari - kolme autoa voin hyvin päästää menemään...se vaan, että jos se ensimmäinen ei noudata liikennesääntöjä, niin se ei mitenkään anna oikeutta seuraaville autoilijoille rikkoa liikennesääntöä.
[/quote]
En haluaisi sanoa, että kukaan ei päästä suojatien yli, mutta joudun sen omasta kokemuksestani sanomaan. Ylitän joka arkipäivä työmatkallani 3 isoa tietä Helsingin kantakaupungissa eikä minua päästetä, jalankulkijana, suojatien yli ikinä. Poikkeuksena on poliisi. Silloin, kun poliisiauto päästää minut suojatien yli, kaikki muutkin pysähtyvät ja transformoituvat sivistyneiksi kansalaisiksi.
[/quote]
En aja kantakaupungissa, pääkaupunkiseudulla kuitenkin.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 17:26"]
Joskus jos on paljon liikennettä, en oikeasti uskalla pysähtyä koska ei voi tietää että vastaantuleva tai viereiseltä kaistalta tuleva pysähtyy myös. Mutta jos yksikaistainen tie eikä näy vastaantulijoita niin pysähdyn aina.
[/quote]
Seli seli ja pelkkiä tekosyitä, jos olet ainoa auto niin et takuulla pysähdy, koksa olet noin luova keksimän syitä miksi et pysähtyisi.
[/quote]
Ei ne ole tekosyitä, ne on ihan todellisia riskinpaikkoja. Noissa tilanteissa "itsekäs kuski" saattaa pelastaa jonkun hengen. Jos minä olen yksin liikkeellä, niin pysähdyn varmasti. Minulla ei ole kiire.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 17:22"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 17:10"]Noniin täällähän ollaan kommenttiosiossa kuin enkeleitä konsanaan. Tietokoneen ulkopuolella tuo c)-vaihtoehto ei realisoidu missään muodossa. A)-vaihtoehto realisoituu vähän liiankin hyvin.
[/quote]
Itse kyllä pääsääntöisesti aina päästän suojatien ylittämään, ellei sitten näytetä merkkiä, että autoilija voi mennä - näin tekevät iäkkäät ihmiset. Ja joo ajan myös pyörällä ja kävelen, ei me kaikki autolla ajajat muututa pahiksiksi juuri sillä kerralla, kun ajetaan autolla.
Sen olen myös huomannut, että jos jonon ensimmäinen auto ajaa pysähtymättä, usein seuraavat autot eivät pysähdy myöskään. Ei minulla välttämättä ole kiire, joten pari - kolme autoa voin hyvin päästää menemään...se vaan, että jos se ensimmäinen ei noudata liikennesääntöjä, niin se ei mitenkään anna oikeutta seuraaville autoilijoille rikkoa liikennesääntöä.
[/quote]
Mä oon huomannut saman. Jos jonon ensimmäinen ei pysähdy niin hyvin harva pysähtyy myöskään. Kerran yritin tien yli ja 11 autoa meni vauhdilla yli. 12 auto oli sitten bussi ja se sitten pysähtyi antamaan tietä.
Pysähdyn ja huudan ikkunasta, että alkaas jo mennä ja tööttään perään.
[/quote]
Seli seli ja pelkkiä tekosyitä, jos olet ainoa auto niin et takuulla pysähdy, koksa olet noin luova keksimän syitä miksi et pysähtyisi.