Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erilaiset valtadynamiikat suhteissa

Vierailija
18.10.2025 |

Minä olen 32v nainen ja mieheni on suunnilleen saman ikäinen. Teen suhteessamme kaikki päätökset, olemme yhdessä sopineet tämän dynamiikan suhteen alussa, ja nyt tuli juuri kuusi vuotta täyteen. Olemme onnellisia näin.

Me olemme kumpikin autismin kirjolla. Mieheni käy töissä, on IT-alalla, varsin hyväpalkkainen työ. Itse olen kotona. Mies pitää työstään, mutta se kuormittaa häntä sen verran paljon, ettei hän jaksaisi tehdä töiden ulkopuolella minkäänlaisia päätöksiä. Hänen mielestään on ihanaa, kun kotona saa vain olla ja minä huolehdin kaikesta. Mies tekee kyllä kotitöitä, mutta päätöksiin hänen ei tarvitse osallistua. Toki josksu hän saattaa jotain ehdottaa, esim. Jotain reissuja ja otan näitä kyllä huomioon päätöksissäni.

Meillä ei ole seksiä, mutta läheisyyttä, hellimistä, hoivaamista ja pusuja on paljon. En ole ikinä ollut kiinnostunut seksistä, unelmasuhteeni on aina ollut sellainen, että minä saan hoivata ja huolehtia miehestä .Tykkään leperrellä hänelle, ja hän pitää siitä myös paljon. Miehelläni olisi jonkinlaisia seksihaluja, joten siinä asiassa halut eivät täysin kohtaa, mutta muuten olemme täydellinen match. Olemme naureskelleet, että emme varmaan kumpikaan pystyisi olemaan kenenkään muun kanssa.

Onko kenelläkään muulla tavallisesta poikkeavaa suhdemuotoa/valtadynamiikkaa ja jos on, kuinka se toimii?

N32

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan miehesi on joskus kuitenkin eri mieltä? Mitä silloin tapahtuu? Kapinoiko hän?

Vierailija
2/68 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan miehesi on joskus kuitenkin eri mieltä? Mitä silloin tapahtuu? Kapinoiko hän?

Aika harvoin näin käy, mutta joskus hän on kyllä eri linjoilla ja yrittää vaikuttaa päätöksentekooni. Yleensä odotan silloin että suurin kiukku menee ohi, ja lähestyn häntä sitten lempeästi leperrellen. Olen aika hyvä hoivaamaan, ja mies rakastaa sitä lapsenomaista huolettomuutta jonka pystyn hänelle antamaan. Tilanne päättyy sitten niin että mies pötköttää sylissäni ja kysyn häneltä ihan neutraalisti, että vieläkö hänestä tuntuu siltä että hänen kuuluisi tehdä päätös asiasta eikä minun. Ja mies sanoo aina että hyvä kun minä päätän.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tjaa, en kyllä itse pistäisi koko tulevaisuuttani miehen varaan, etenkään jos ei ole sormusta sormessa. Onhan se nyt mukavaa olla kotineitinä, mutta entä kun mies lähteekin (tai kuolee) ja jäät tyhjän päälle ilman varallisuutta tai työkokemusta?

Vierailija
4/68 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teetkö sinä missään asiassa kompromisseja?

Vierailija
5/68 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika harvoin näin käy, mutta joskus hän on kyllä eri linjoilla ja yrittää vaikuttaa päätöksentekooni. Yleensä odotan silloin että suurin kiukku menee ohi, ja lähestyn häntä sitten lempeästi leperrellen. Olen aika hyvä hoivaamaan, ja mies rakastaa sitä lapsenomaista huolettomuutta jonka pystyn hänelle antamaan. Tilanne päättyy sitten niin että mies pötköttää sylissäni ja kysyn häneltä ihan neutraalisti, että vieläkö hänestä tuntuu siltä että hänen kuuluisi tehdä päätös asiasta eikä minun. Ja mies sanoo aina että hyvä kun minä päätän.

Ap

Ei tuo kuulosta parisuhteelta vaan äiti-lapsisuhteelta. Teillä on molemmilla ongelmia.

Vierailija
6/68 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teetkö sinä missään asiassa kompromisseja?

Hyvin vähän. Ehkä isoin liittyy siihen kun ei ole seksiä, enkä minä olisi aikoinani halunnut ollenkaan että rintoihini kosketaan. Huomasin kuitenkin miestä helliessä että hän tykkää painaa kasvonsa välillä rintojani vasten. En aluksi oikein pitänyt tästä mutta annoin hänen kuitenkin tehdä niin välillä, nyt se on minustakin oikeastaan ihan kivaa. Ja mies on todennut, että tuollainen läheisyys on hänelle paljon seksi tärkeämpää.

Ap

Vierailija
7/68 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

😂

Vierailija
8/68 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei tuo kuulosta parisuhteelta vaan äiti-lapsisuhteelta. Teillä on molemmilla ongelmia.

Haluamme kumpikin tällaisen suhteen, jossa on joitain äiti-lapsi-suhteen elementtejä.

Ap

Vierailija
9/68 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä mies tuossa oikein saa vastineeksi kun elättää sinut

Vierailija
10/68 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paljonkin.

1) Hän saa olla minun kanssani. Hän rakastaa minua ja olen oikeasti tosi hyvä kumppani

2) Hän saa elää töiden ulkopuollla täysin ilman huolia kun minä huolehdin kaikesta

3) Hän saa paljon läheisyyttä, kosketusta, hoivaa , juuri sillä tavalla mistä pitää eniten.

Ap

Vierailija
11/68 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autistit on mahtavia <3 Jatkakaa ihmeessä noin jos teillä toimii

Vierailija
12/68 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Siis tämä. MUTTA jos dynamiikka toimii niin minusta se ei ole ongelma. Varsinkin, kun naisen ei tarvitse edes olla s eksiorja, kuulostaa mahdollisesti jopa toimivalta järjestelyltä. 

Vierailija
13/68 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika paljonkin.

1) Hän saa olla minun kanssani. Hän rakastaa minua ja olen oikeasti tosi hyvä kumppani

2) Hän saa elää töiden ulkopuollla täysin ilman huolia kun minä huolehdin kaikesta

3) Hän saa paljon läheisyyttä, kosketusta, hoivaa , juuri sillä tavalla mistä pitää eniten.

Ap

Tämä on itse asiassa varmaan aika lähellä sitä, mitä aasialaiset perinteiset suhteet ovat. Niissä nainen huolehtii perheen taloudesta jopa siihen mittakaavaan, että miehen palkka menee suoraan naisen tilille. Miehellä voi sitten olla oma viikkoraha. Tämä järjestely on käsittääkseni luotu sitä varten, että jos miehet hallinnoivat itse rahoja, heillä on kuulemma tapana tuhlata ne uhkapeleihin, päihteisiin ja prostituutioon. Valtio ei toimi niin, että yritykset syytävät rahaa uhkapeleihin, päihteisiin ja prostituutioon, eivätkä lopulta yrityksetkään. Kyllähän se nähdään nytkin, miten syntyvyys sakkaa joka puolella, missä miehillä ja naisilla on omat rahat. 

Lisäksi aasiassa kai nukutaan aika tyypillisesti eri sängyissä, äidit lähempänä lapsiaan. Tämä on luonnon tapa, eläimet nukkuvat näin myös.

Omasta mielestäni suomalainen parisuhdekulttuuri on täysin häiriintynyt monellakin tavalla ja tällainen dynamiikka on paljon järkevämpi ja lähempänä kestäviä elämäntapoja.

Vierailija
14/68 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sun eläkeasioista on huolehdittu? Entä jos eroatte, onko sinulle kerrytetty säästöjä?

Sen verran erikoinen juttu, että en tiedä onko provo vai juuri sen takia totta.

Vierailija
15/68 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sun eläkeasioista on huolehdittu? Entä jos eroatte, onko sinulle kerrytetty säästöjä?

Tässä on nyt kuusi vuotta oltu yhdessä eikä loppua näy. En ole tehnyt tuona aikana lainkaan töitä ja elämä on ollut ihanaa. Olisi hirveä ajatus jos olisikin ollut jossain hanttihommissa tuon ajan tulevien eläkkeiden tms. takia. Uskon suhteeseemme vahvasti, mutta jos jotain kuitenkin sattuisi, uskon kaltaiseni fiksun ihmisen kyllä selviävän hyvinvointivaltiossa. Ei oikein voi elää niin että koko ajan varautuu worst case skenaarioon.

Ap

Vierailija
16/68 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on nyt kuusi vuotta oltu yhdessä eikä loppua näy. En ole tehnyt tuona aikana lainkaan töitä ja elämä on ollut ihanaa. Olisi hirveä ajatus jos olisikin ollut jossain hanttihommissa tuon ajan tulevien eläkkeiden tms. takia. Uskon suhteeseemme vahvasti, mutta jos jotain kuitenkin sattuisi, uskon kaltaiseni fiksun ihmisen kyllä selviävän hyvinvointivaltiossa. Ei oikein voi elää niin että koko ajan varautuu worst case skenaarioon.

Ap

Juridisesti olet myös aviovaimon asemassa kun huolehdit miehestä ja tämän omaisuuksista. Tällainen laki on säädetty juuri sitä varten, etteivät miehet pääse hyväksikäyttämään naisia majapaikkaa vastaan.

Vierailija
17/68 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tuossa vain rahan takia? Rehellisesti?

Vierailija
18/68 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko tuossa vain rahan takia? Rehellisesti?

En todellakaan. Rakastan miestäni, hän on lämmin, älykäs ja hauska. Meillä on kivaa yhteistä tekemistä ja nautin läheisyydestämme. Ja ennen kaikkea, haluan huolehtia hänestä ja tehdä hänen elämästään mahdollisimman helppoa. Olen ehkä jostain teini-ikäisestä asti haaveillut suhteesta, jossa minä saisin huolehtia toisesta ihan kokonaan, ja olen tosi onnekas että haave on toteutunut.

Ap

Vierailija
19/68 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Juridisesti olet myös aviovaimon asemassa kun huolehdit miehestä ja tämän omaisuuksista. Tällainen laki on säädetty juuri sitä varten, etteivät

Ei ole, koska ei ole lapsia. Tuota miehen asioiden huolenpitoa on hankala todistaa muuten. AP on pelkkä rakastaja, ei avovaimo.

Vierailija
20/68 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla aina hyvät tissit jos niiden väliin painautuminen on ainoaa seksiä suhteessa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän