Apua, auttakaa minua YHDEN KUPIN kahvin keittämiseen!
Minulla on kahvinkeittimessä asteikko min. 4 kuppia ja max. 10 kuppia.
.
Kuinka voin keittää vain yhden kupin? Rikkooko se koneen, jos laitan niin vähän vettä, vaikka keittimessä lukeekin minimi 4 kuppia.
.
En viitsisi keittää 4 kuppia.
.
Auttakaa "uusavutonta". =D
Kommentit (47)
määki haluisin tiätää ku samaa oon miättinyt
Älä laita vähempää nestettä kuin mikä on koneen minimi.
Osta itsellesi hyvä termostaatilla varustettu vedenkeitin ja Aeropress tai Mr. Clever. Niillä on helppoa tehdä yksi kuppi kerrallaan ja juuri sellaista kahvia, millaisesta pidät.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:02"]Älä laita vähempää nestettä kuin mikä on koneen minimi.
Osta itsellesi hyvä termostaatilla varustettu vedenkeitin ja Aeropress tai Mr. Clever. Niillä on helppoa tehdä yksi kuppi kerrallaan ja juuri sellaista kahvia, millaisesta pidät.
[/quote]
Miksi ei voi laittaa? =) AP
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:00"]Ei voi keittää 1 kuppia.osta cupsolo kapselikeitin......
[/quote]
Kerrotko miksi ei voi keittää ja miksi kapselikeitin? AP
Voit ihan huoletta ap keittää. Turha ostaa yhtään mitään. Laitat kahvimukiin vettä ( 1,5-2dl ) vetoisuus. Kaadat vesisäiliöön. Otat kahvipurua reilun mitallisen. Näin teen itse, jos mies esim töissä ja haluan kupin kahvia.
Laita vähän reilu kupillinen vettä keittimen vesitilaan. Laita yksi kahvimitallinen (tai maun mukaan) kahvia suodattimeen. Käynnistä kone ja odota, että vesi muuttuu kahviksi. Juo.
Ei se mitään riko, jos et päästä sitä haihtumaan kuivaksi. Ei se kone tiedä paljonko vettä on. Vedenkeittimen minimiä kannattaa kunnioittaa, jos vastus on avoimena vesitilassa. Voi olla, että kahvi jää laihemmaksi kun prosessi kestää lyhyemmän ajan ja kaikki makuaineet eivät ehdi uuttumaan liuokseen.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:07"]Laita vähän reilu kupillinen vettä keittimen vesitilaan. Laita yksi kahvimitallinen (tai maun mukaan) kahvia suodattimeen. Käynnistä kone ja odota, että vesi muuttuu kahviksi. Juo.
Ei se mitään riko, jos et päästä sitä haihtumaan kuivaksi. Ei se kone tiedä paljonko vettä on. Vedenkeittimen minimiä kannattaa kunnioittaa, jos vastus on avoimena vesitilassa. Voi olla, että kahvi jää laihemmaksi kun prosessi kestää lyhyemmän ajan ja kaikki makuaineet eivät ehdi uuttumaan liuokseen.
[/quote]
Kiitos avustasi! =) AP
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:07"]Voit ihan huoletta ap keittää. Turha ostaa yhtään mitään. Laitat kahvimukiin vettä ( 1,5-2dl ) vetoisuus. Kaadat vesisäiliöön. Otat kahvipurua reilun mitallisen. Näin teen itse, jos mies esim töissä ja haluan kupin kahvia.
[/quote]
Ok. Kiitos! =) AP
ÄLÄ HERRANJESTAS LAITA NIIN VÄHÄN VETTÄ.
SE VOI HAJOTA.
PAHIMMASSA TAPAUKSESSA TULEE TULIPALO. PIMEEE.
Osta Prismasta, Tokmannilta tms. parilla eurolla muovinen suodatustötterö. Laitat sen kahvimukin päälle. Sitten laitat tötteröön suodatinpussin ja kahvin. Päälle kaadat tasan mukillisen kuumaa vettä. Kohta sinulla on mukillinen kahvia ja erittäin vähän tiskattavaa.
Mun keittimessä 2 viivaa vettä vastaa yhtä normaalia isoa kuppia minkä mä juon, ja aina yhtä vivaa kohti yksi kauhallinen jauhoja. Kauhan koko on ehkä noin 2 teelusikkaa.
Osta sellainen muovinen suodatinjuttu. Sillä saat keittämällä veden vain yhden kupin todella helposti. Laitat siihen melittasuodattimen, 2 mitallista kahvia (jos juot mukillisen) ja suodatin kupin päälle. Sitten kaadat sinne kiehuvaa vettä (ei liian kiehuvaa) niin että purut kastuu ja kun vesi on läpäissyt ne, niin kaadat suodattimen enemmän täyteen. Kahvi valuu suoraan mukiin. Niille poroille on kuulemma hyväksi, jos ne ensin kastellaan kerran pienellä määrällä vettä, miksi, en tiedä :)
Äitini keitti näin kahvia koko lapsuuteni ajan.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:02"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:02"]Älä laita vähempää nestettä kuin mikä on koneen minimi. Osta itsellesi hyvä termostaatilla varustettu vedenkeitin ja Aeropress tai Mr. Clever. Niillä on helppoa tehdä yksi kuppi kerrallaan ja juuri sellaista kahvia, millaisesta pidät. [/quote] Miksi ei voi laittaa? =) AP
[/quote]Olen käräyttänyt tuollaisen kahvinkeittimen, kun yritin keittää sillä vain yhtä kupillista.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:10"]ÄLÄ HERRANJESTAS LAITA NIIN VÄHÄN VETTÄ. SE VOI HAJOTA. PAHIMMASSA TAPAUKSESSA TULEE TULIPALO. PIMEEE.[/quote]
EI SE VIELÄ MITÄÄN! TAIVAS PUTOAA NISKAAN JA MUSTA AUKKO NIELAISEE PLANEETTAMME! MAAILMA LOPPUU!
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:12"]
Osta sellainen muovinen suodatinjuttu. Sillä saat keittämällä veden vain yhden kupin todella helposti. Laitat siihen melittasuodattimen, 2 mitallista kahvia (jos juot mukillisen) ja suodatin kupin päälle. Sitten kaadat sinne kiehuvaa vettä (ei liian kiehuvaa) niin että purut kastuu ja kun vesi on läpäissyt ne, niin kaadat suodattimen enemmän täyteen. Kahvi valuu suoraan mukiin. Niille poroille on kuulemma hyväksi, jos ne ensin kastellaan kerran pienellä määrällä vettä, miksi, en tiedä :)
Äitini keitti näin kahvia koko lapsuuteni ajan.
[/quote]Ei missään tapauksessa kiehuvaa vettä vaan 90-96-asteista. Kahvia esiuutetaan (bloom), jotta siitä vapautuisi hiilidioksidia eikä se jäisi kellumaan lautaksi kahvin pinnalle. Tuo on myös hyvä hetki arvioida, ono kahvi vielä tuoretta: vanhasta kahvista ei nouse vaahtoa, ja sen aromit ovat todennäköisesti tylsistyneet.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:10"]
ÄLÄ HERRANJESTAS LAITA NIIN VÄHÄN VETTÄ. SE VOI HAJOTA. PAHIMMASSA TAPAUKSESSA TULEE TULIPALO. PIMEEE.
[/quote]
Miksi tulisi? Ei meidän kivikautinen kahvinkeitin ainakaan tiedä, että onko sitä vettä yksi vai kummenen kupillista.
Osta sellainen pieni 1-2 kupin keitin. Tai sitten mites olisi pikakahvi?
Voiko hei laittaa sen kahvinkeittimen oman suodatinosan mukin päälle??? Tekis mieli itsekin kahvia. Mulla min. näyttää 3 cup.
Painiskelin joskus itse samanalaisen "miten keitän itselleni kupin kahvia" kanssa. Yhden kupposen takia ei viitsinyt alkaa sotata keitintä. Pikakahvi on vähän niin ja näin.
Ratkaisin asian alkamalla keittää pannukahvia;
Pieneen kattilaan mittaa sellaisen mukillisen vettä kun haluaa kahvia, ja pikkuisen lisää koska osa vedestä jää kahvinporoihin.
Kiehauta vesi
1-2 mitallista pannukahvia veteen
Takaisin kuumalle hellalle n. 10-15 sekunniksi että vesi kiehahtaa uudestaan
Kattila pois liedeltä alusen päälle noin viideksi minuutiksi jotta kahvi "tekeytyy".
Suodatus mukiin sellaisen pienen metallisen juuri kupin kokoisen siivilän kautta.
Siivilän ja kattilan huuhtaisu tiskialtaassa puhtaaksi n. 5 sekuntia
Hyvä kunnollinen kahvimukillinen on valmis minimitiskauksella.
En tiedä mistä/miksi/mihin tuo siivilä alunperin on, heilui pitkään tarpeettomana muorini astiakaapissa, mutta juuri sopivan kokoinen mukiin tislaamiseen, kenties tarkoitettukin juuri siihen. Vai olisko alunperin joku tee juttu. Jokatapauksessa hyvin tekee kahvin.
t. mies44
Ei voi keittää 1 kuppia.osta cupsolo kapselikeitin......