Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokeeko sosiaalituilla elävä

Vierailija
27.08.2015 |

mitään kiitollisuutta yhteiskuntaa kohtaan? Muut kuitenkin elättää ja itse ei anna yhteiskunnalle mitään.

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on vähän huonoon aikaan, kun kohderyhmä nukkuu vielä monta tuntia.

Vierailija
2/54 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuilla elää, kunhan ei ole asuntolainaa ja asunto oma. Muuten ei vuokrien jälkeen jää paljon mitään käteen, vaikka sossen luukulla kävisi. Ei siinä mitään sossun tukia tarvitse silloin ja homma pelaa hyvin asumistuen ja työttömyyskorvauksen avulla. Itelle jää monta saturaista jopa säästöön joka kuukausi, vaikka en tee mitään :DD

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue aloitukseni yh-äidin taloudellinen romahdus. Et ainakaan kadehdi meitä.

Vierailija
4/54 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen joitain sosiaalituilla tai eläkkeillä eläviä. He eivät koe itään erityistä kiitollisuutta, a) koska tuet ovat sen verran pieniä, että ei niillä tiedä pärjäävänsä, vaan koko ajan pitää jännittää ja pihistää, eli ne eivät poista ahdistusta ja b) monet heistä kokevat ansainneensa tukensa tehtyään vuosikausia töitä aikaisemmin. 

Lisäksi sanoisin, että moni heistä antaa kyllä yhteiskunnalle takaisin aika paljon. Tekevät erilaisia vapaaehtoistöitä hyvinkin saman verran kun töissäolevat palkkatlitä. Vika on vain siinä, että vaikka moni nauttii heidän työnsä hedelmistä, palkkaa ei kukaan halua siitä maksaa.

Vierailija
5/54 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kokee, joskus ei. Olen kuitenkin kouluttautunut ja fiksu, minusta mut voisi palkata ihan työhönkin kun kerran töitä aktiivisesti haen ja olen osaamistani päivittänyt tässä joutessan, eikä pitää yhteiskunnan ulkopuolella syytettynä sosiaalietuuksien saamisesta.

"Mene töihin" ja sossupummi -puhe on aikuisten koulukiusaamista: pidetään osa ihmisistä ulkopuolella piirin, ei oteta mukaan leikkiin ja haukutaan vielä siitä, ettei osallistu. Että kyllä monena aamuna on vaikea kiitollisuutta tuntea.

Vierailija
6/54 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos viitsisit jättää tuon valehtelun siitä, että muut elättää.

Vierailija
7/54 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haistappa sinä paska. Toivoisit varmaan että nuolisin myös mustia nahkasaappaitasi marssin tahdissa ja olisin nöyrä alamainen.

Vierailija
8/54 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä koen. Tuilla pystymme elämään tyydyttävästi, kunnes pääsemme jaloillemme. Loppuikää ei ole tarkoitus "loisia". Toisin ajatteleviakin on, joiden mielestä esim. hyvien julkisten kulkuyhteyksien varrella asuvalle pitäisi kuitenkin sossun kustantaa auto, jotta päästään (sukulaisten) mökille jne.

Vierailija
9/54 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsääntöisesti lähinnä miettivät, miten voisivat vielä keplotella hieman lisää ilmaista rahaa ja haukkuvat elättäjiään riistäjiksi. Poislukien ne muutama fiksu, jotka oikeasti haluavat ja yrittävät työtä löytää.

Vierailija
10/54 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ainakin vituttaa kun työpaikan saaneet ovat niin itseään täynnä ja tiedän että tekisin itse ne hommat paljon paremmin. Ainoa iloni on vahingonilo siitä, että ne rahat tosiaan tulevat tililleni ilman minkäänlaista vaivannäköä ja tiedän sen työssä käyvää vituttavan... koska hän ei ymmärrä että on todella onnekas, että hänellä on työtä.

Vierailija
11/54 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maataloustuilla elävien soisin kokevan enemmän kiitollisuutta, että elävät veronmaksajien siivellä.

Vierailija
12/54 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 07:08"]Aloitus on vähän huonoon aikaan, kun kohderyhmä nukkuu vielä monta tuntia.
[/quote]
Täällä oltu hereillä jo monta tuntia.Saan kodinhoidon tukea.En koe aihetta olla mitenkään erityisen kiitollinen yhteiskunnalle.Juurihan ne leikkas lapsiperheiltä(mamujen ym.paskasakin hyväks)
Itse olen maksanut palkkatyöstä veroja jo useiden vuosien ajan.Olen siis itse maksanut itselleni tämänkin vähän+näistäkin tuista vielä verot maksetaan.

Vierailija
13/54 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 07:35"]

[/quote]

Kyse ei ole kateudesta. Kysymys kuuluu: osaako tuilla elävä olla KIITOLLINEN saamastaan avusta? Vai onko olo vaan katkera, kun ei saa enempää?

Vierailija
14/54 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 08:14"]

Maataloustuilla elävien soisin kokevan enemmän kiitollisuutta, että elävät veronmaksajien siivellä.

[/quote]

Minä taas koen, että kiva, että saadaan suomalaista lähiruokaa.

t. kaupunkilainen

Vierailija
15/54 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 08:20"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 07:08"]Aloitus on vähän huonoon aikaan, kun kohderyhmä nukkuu vielä monta tuntia. [/quote] Täällä oltu hereillä jo monta tuntia.Saan kodinhoidon tukea.En koe aihetta olla mitenkään erityisen kiitollinen yhteiskunnalle.Juurihan ne leikkas lapsiperheiltä(mamujen ym.paskasakin hyväks) Itse olen maksanut palkkatyöstä veroja jo useiden vuosien ajan.Olen siis itse maksanut itselleni tämänkin vähän+näistäkin tuista vielä verot maksetaan.

[/quote]

Et välttämättä ole mitenkään maksanut työssä käyvänä kaikkea, mitä olet saanut. Esim. ilmainen peruskoulu (ja jos olet muutakin koulua käynyt - et välttämättä kyllä ole).

Vierailija
16/54 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kukaan työssäkäyvä tuskin on erityisen kateellinen tuista. Lähinnä monet ovat aika loppuunpalaneita, kun työelämä (ainakin yksityisellä) on nykyään ihan äärimmäisen hektistä, resurssit ovat minimissä ja työtä ei ole aikaa tehdä laadukkaasti. Jatkuva yt-pelko leijuu yllä. Siihen päälle sitten kuunnellaan vinkumista, että lisää rahaa pitäisi saada tekemättä mitään, niin kyllä se oikeasti ärsyttää.

Nykyinen tukijärjestelmä on ajalta, jossa elättäjiä oli aika paljon isompi prosentti kuin tänä päivänä. Lisää yt-uutisia tulee joka tuutista. Systeemi kaatuu omaan mahdottomuuteensa joten oikeasti nyt kannattaa olla kiitollinen siitä mitä saa, kovemmat ajat ovat edessä valitettavasti itse kullekin.

Itse olen jo lähellä eläkeikää ja kiitollinen siitä, että olen saanut kokea erilaisen Suomen, kuin mitä tulossa on. Ajan jolloin ihmisillä oli työmoraali, työylpeys ja ilo työstä (enkä väitä että näiden menetys olisi pelkästään työntekijöiden tai työnantajien syytä - kyllä syitä on moninaisia).

Vierailija
17/54 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 08:14"]

[/quote]

Niiden tukien eteen maanviljelijät tekee ihan liikaa töitä. Monen luuserin edestä!

t. ahkeran isän työntekoa seurannut.

Vierailija
18/54 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 08:21"]

[/quote]

Kyse ei ole kateudesta. Kysymys kuuluu: osaako tuilla elävä olla KIITOLLINEN saamastaan avusta? Vai onko olo vaan katkera, kun ei saa enempää?

[/quote]

Sinähän tyhmiä kyselet. Huh huh.

Vierailija
19/54 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 08:29"]

[/quote]

Kukaan työssäkäyvä tuskin on erityisen kateellinen tuista. Lähinnä monet ovat aika loppuunpalaneita, kun työelämä (ainakin yksityisellä) on nykyään ihan äärimmäisen hektistä, resurssit ovat minimissä ja työtä ei ole aikaa tehdä laadukkaasti. Jatkuva yt-pelko leijuu yllä. Siihen päälle sitten kuunnellaan vinkumista, että lisää rahaa pitäisi saada tekemättä mitään, niin kyllä se oikeasti ärsyttää.

Nykyinen tukijärjestelmä on ajalta, jossa elättäjiä oli aika paljon isompi prosentti kuin tänä päivänä. Lisää yt-uutisia tulee joka tuutista. Systeemi kaatuu omaan mahdottomuuteensa joten oikeasti nyt kannattaa olla kiitollinen siitä mitä saa, kovemmat ajat ovat edessä valitettavasti itse kullekin.

Itse olen jo lähellä eläkeikää ja kiitollinen siitä, että olen saanut kokea erilaisen Suomen, kuin mitä tulossa on. Ajan jolloin ihmisillä oli työmoraali, työylpeys ja ilo työstä (enkä väitä että näiden menetys olisi pelkästään työntekijöiden tai työnantajien syytä - kyllä syitä on moninaisia).

[/quote]

Lisään loppuunpalamisen lisäksi myös sen, että aika monesta työstä jää käteen vain vähän enemmän kuin tukia nostamalla. Siitä vähästä maksetaan sitten kulkeminen töihin, lasten päivähoito ja työkelpoiset vaatteet. Tämä jos mikä aiheuttaa tiettyä katkeruutta kyllä.

Vierailija
20/54 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai koin kiitollisuutta, pidin tukia myös kohtuu hyvinä. Työttömän tuilla elävän ei kuulu asua kalliissa asunnossa, ajaa omalla autolla, ostella uusia vaatteita ja kenkiä. Tuet riitti hyvin halpaan asuntoon ja bussikorttiin, vaatteet ja kengät ostin kirpparilta. Rahat oli loppu joka kuun lopussa ja oli toki rahallisesti tiukkaa, mutta eihän tuilla kuulukkaan elää leveästi, eikä rahaa pitäisi jäädä säästöön. Jos jää saa liikaa tukia. Kunhan saa halvan asunnon, sen bussikortin tai pyörän, vaatteet päällensä, kengät jalkaan ja tavallista ruokaa jääkaappiin. Joillakin ihmisillä tuntuu olevan käsitys, että tuilla kuuluisi pystyä elämään hyvin mm. asua isossa asunnossa, kulkea uusissa vaatteissa ja ajaa hyvällä autolla. Tuilla elämisen kuuluisi olla väliaikaista (lukuunottamatta työkyvyttömät), itse aloitin opiskelun jotta pääsisin töihin tai voisin perustaa oman yrityksen. Olisin toki voinut jäädä elelemään tukuen varassa, mutta en halua "loisia" vaan parantaa elintasoani ja olla hyödyksi. Voin myös itse paremmin henkisesti ja fyysisesti, kun teen jotain enkä ole toimeettomana päivät pitkät.