Mies ei "saa" lapsia nukkumaan ajoissa
En ymmärrä, miksei mieheni priorisoi minua ja pidempää iltaa yhdessä enempää. Kyseessä lasten nukkumaanmenoaika. Pienet lapsemme ovat vielä valveilla, kun mies ei osaa nukuttaa heitä niin aikaisin, että se olisi lapsille hyvä ja että me aikuiset voisimme viettää aikaa kahdestaan.
Minä en nukutustouhuihin enää nykyään osallistu, koska menetän hermoni lasten kanssa niin pienestä. Mies väittää, että jaksaa hoitaa lapset yksin, eli oletan, että hän hyväksyy, etten minä osallistu. Siitä on siis turha puhua tässä ketjussa.
Miki mies nukuttajana katsoo ensin tulosruudun ja sitten alkaa pestä hampaita? Ja tekee kaiken niin myöhään, että koko perhe kärsii? Miksi mies ei voi laittaa lapsia ajoissa nukkumaan? Lapset ovat 5-ja 7-vuotiaat. Heille luetaan myös iltasatu, se pitkittää nukkumaanmenoa.
Meille ei koskaan jää kunnolla kahdenkeskistä aikaa, onko tämä ihan normaalia muissakin lapsiperheissä, joissa äidit laittavat lapset (yksin) nukkumaan tai molemmat yhdessä?
Kommentit (97)
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 21:22"]Jos sinä et kerran suostu ilta- ja nukutusjuttuihin, mielestäni sun on turha valittaa, anna miehen tehdä tavallaan.
[/quote]
Nimenomaan!
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:12"]
No ei, vaan se ei mene läpi että sinä olisit oikeasti tuollainen puusilmä sun miehen tarpeille ja ajatuksille.
[/quote]
No oon mä. Kyllä sekin surettaa, pitäis pystyä rakastamaan enemmän, mutta kun ei pysty :( Mies on tehnyt paljon hyvää mulle, mutta mies on mua paljon vanhempi enkä enää halua tällaista elämää, mutta en voi lähteä poiskaan, koska syyt olisivat hyvin itsekkäät. Eli toki tähän kietoutuu paljon muutakin tyytymättömyyttä. Hyvä isä on lapsille, mutta...
ap
[/quote]
Niin, eikun se ei mene läpi että sulla ois noin onnettomat parisuhdetaidot lapsiperhe-elämässä. Lapsiperheessä se hyvä energia sinne perheeseen luodaan yhdessä, sillä että ollaan perhe ja jaetaan se kasvatusvastuu ja hoivavastuu, eikä siinä ole vapaamatkustajia jotka perustelevat sen emotionaalisen etäisyytensä joko sillä että tekevät enemmän töitä kuin toinen ja tienaavat enemmän kuin toinen tai vaan ovat itsekkäitä ihmisiä "no tämmönen mä vaan oon" - tyyliin. Lapsiperheen arki väsyttää kenet tahansa, oli töissä ja kotona, ja puolisoiden on autettava toisiaan joka tilanteessa. Oltava toistensa tukena. Vaalittava hyvää huumoria. Erityisen tärkeitä ovat siirtymätilanteet sekä nukkumaanmenotilanteet, koska siinä sitä lapsen energiaa pitää ohjata vaikka itsekin on väsynyt.
Ei noin oikea perhe toimi että toinen roikkuu netissä haukkumassa miestään ja mies, joka on jo väsynyt siitä että on koko päivän hoitanut lapsia ja nyt pitäisi ottaa vielä päivän viimeinen matsi niitten kanssa, hoitaa yksin nukkumaan menon. Jonka jälkeen sinä olet naama pitkällä että väärin sammutettu tääkin tulipalo, perkele, entäs MINÄ ja MINUN tarpeet. Mieti nyt itsekin. Voisitko pikkuisen olla myös puoliso, joka jelppaa vaikka ei ole aivan äärimmäinen pakko.
Sun pitää työskennellä yhdessä perheen eteen, tuoda sun perheeseen jotain. Ei vaan voi olla liikaa sulle ottaa esmes ekaluokkalaista ja huolehtia iltatoimet, auttaa pesemään hampaat, lukea sille pari sivua iltasatua ja pistää lapsi nukkumaan. Siinä ois jo puolet hommasta tehty. Jos et pysty tähän ilman hermojen menetystä, tarvitset apua koska se ei ole normaalia. Olet silloin joko liian väsynyt tai masentunut tai sulla on joku itselläsi hätänä, ja sinäkin tarvitse silloin huolenpitoa ja hoitoa että jaksat antaa sitä muille, mutta tällä tavalla, miestä syyllistämällä ja toisaalta vetäytymällä näistä perheen yhteisistä asioista se ei onnistu.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:13"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:08"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:02"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 21:59"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 21:53"] Se että mies nauttii lasten kanssa olemisesta ei tarkoita, että sinä voit vetäytyä koko vanhempana olosta. Oletko miettinyt tilannetta lasten näkövinkkelistä? Kuinka sinä helpotat miehesi elämää jos täysi vastuu lapsista on hänellä? Hoidatko kotityöt? Millaista yhteistä aikaa toivot? Jos vastaus on niskahierontaa tms itseesi kohdistuvaa hyvää niin kannattaa varmaan miettiä uudelleen, millainen puoliso haluat olla. [/quote] Olisi kiva katsoa vaikka leffaa tai telkkaa yhdessä, mutta ei miestä kiinnosta (kuin ääriharvoin) kun - no en tiedä miksi. Olisi kiva vaikka jutella (no sitä ehdimme päivälläkin mutta miksikäs ei illallakin) ja tietysti seksille ois kiva löytää aikaa. Myös vaikka teen juonti ja yhteinen lehden luku (siis kumpikin omaa aviisiaan) ois kiva pelkässä hiljaisuudessa. Mutta ärsyttää, ettei tällainen "lapsivapaa" toiminta ilmeisesti ole miehen mielestä jännittävää tai kiinnostavampaa kuin soheltaminen lasten kanssa. Ainakaan iltaan. ap [/quote] Miten lasten läsnäolo haittaa mitään noista pl seksi? He kuuluvat perheeseen. Ei lasta laiteta nukkumaan, koska halutaan lukea lehteä. Miehesi todennäköisesti tietää paremmin teidän lapsille sopivan rytmin kuin sinä.
[/quote]
Mua myös pelottaa, ettei lapset saa tarpeeksi unta ja tiedän, että olen hirviöäiti, että vaikka pelkään moista, en tee mitään edistääkseni aikaisempaa nukkumaanmenoa. Onko teistä tosiaan riittävästi unta? Lapset heräävät noin 8.00-8.15. Eli unta tulee jos 22.30 nukahtaa 9,5h? No, onhan se aika paljon. Tuntuu vaan, että kaikkien lapset on ysiltä nukkumassa, koska NAISET ELI ÄIDIT nukuttavat. Yksi 8:n aamu on, jolloin unta siis 8,5h. Tosin sitä edeltävää iltaa saatan auttaakin, ettei vaan menis niin myöhään.
ap
[/quote]
En olisi huolissani unen määrästä. Jos kerran itsestään heräilevät niin saavat melko varmasti riittävästi unta. Lapsiakin kun on erilaisia. Toiset pärjäävät vähemmillä unilla, toiset tarvitsevat ne 12 tunnin yöunet.
[/quote]
Eikä ne aina itse herää, kyllä pitää herättääkin monesti. Tarkoitin vain hetätysaikaa.
ap
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:15"]
no mutta ap, sinähän vietät suurimman osan ajastasi lapsivapaasti jos kerran käyt töissä! ja illalla sitten lapset käy hermoille niin paljon ettet halua osallistua heidän iltatoimiinsa! ja vielä kehtaat valittaa, kun mies lukee lapsille iltasadun mieluummin kuin katsoo sun kanssa telkkaria! sun jutuista tulee vaikutelma, että olet aika ikävä ihminen, ja ymmärrän kyllä että miehesi on mieluummin lasten kanssa kuin sinun kanssasi. kannattaisi varmaan ensin katsahtaa peiliin, opetella laittamaan lapset asiallisesti ja hermoilematta nukkumaan ja sitten ehkä miettiä, miten voisit kiittää miestäsi siitä, että hän hoitaa lapsianne 24h/vrk.
[/quote]
Huuuh... En jaksa kiittää. Ei minuakaan lapsena mistään kiitetty.
ap
[/quote]
Voi luoja, kohta sä syytät sun lapsuutta, eikö niin? Minä näen tän jo tulevan...mistään ei oteta itse vastuuta koska sulla on lapsuudessa joku juttu. Juuh. Okei.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:25"]
No ei, vaan se ei mene läpi että sinä olisit oikeasti tuollainen puusilmä sun miehen tarpeille ja ajatuksille.
[/quote]
No oon mä. Kyllä sekin surettaa, pitäis pystyä rakastamaan enemmän, mutta kun ei pysty :( Mies on tehnyt paljon hyvää mulle, mutta mies on mua paljon vanhempi enkä enää halua tällaista elämää, mutta en voi lähteä poiskaan, koska syyt olisivat hyvin itsekkäät. Eli toki tähän kietoutuu paljon muutakin tyytymättömyyttä. Hyvä isä on lapsille, mutta...
ap
[/quote]
Niin, eikun se ei mene läpi että sulla ois noin onnettomat parisuhdetaidot lapsiperhe-elämässä. Lapsiperheessä se hyvä energia sinne perheeseen luodaan yhdessä, sillä että ollaan perhe ja jaetaan se kasvatusvastuu ja hoivavastuu, eikä siinä ole vapaamatkustajia jotka perustelevat sen emotionaalisen etäisyytensä joko sillä että tekevät enemmän töitä kuin toinen ja tienaavat enemmän kuin toinen tai vaan ovat itsekkäitä ihmisiä "no tämmönen mä vaan oon" - tyyliin. Lapsiperheen arki väsyttää kenet tahansa, oli töissä ja kotona, ja puolisoiden on autettava toisiaan joka tilanteessa. Oltava toistensa tukena. Vaalittava hyvää huumoria. Erityisen tärkeitä ovat siirtymätilanteet sekä nukkumaanmenotilanteet, koska siinä sitä lapsen energiaa pitää ohjata vaikka itsekin on väsynyt.
Ei noin oikea perhe toimi että toinen roikkuu netissä haukkumassa miestään ja mies, joka on jo väsynyt siitä että on koko päivän hoitanut lapsia ja nyt pitäisi ottaa vielä päivän viimeinen matsi niitten kanssa, hoitaa yksin nukkumaan menon. Jonka jälkeen sinä olet naama pitkällä että väärin sammutettu tääkin tulipalo, perkele, entäs MINÄ ja MINUN tarpeet. Mieti nyt itsekin. Voisitko pikkuisen olla myös puoliso, joka jelppaa vaikka ei ole aivan äärimmäinen pakko.
Sun pitää työskennellä yhdessä perheen eteen, tuoda sun perheeseen jotain. Ei vaan voi olla liikaa sulle ottaa esmes ekaluokkalaista ja huolehtia iltatoimet, auttaa pesemään hampaat, lukea sille pari sivua iltasatua ja pistää lapsi nukkumaan. Siinä ois jo puolet hommasta tehty. Jos et pysty tähän ilman hermojen menetystä, tarvitset apua koska se ei ole normaalia. Olet silloin joko liian väsynyt tai masentunut tai sulla on joku itselläsi hätänä, ja sinäkin tarvitse silloin huolenpitoa ja hoitoa että jaksat antaa sitä muille, mutta tällä tavalla, miestä syyllistämällä ja toisaalta vetäytymällä näistä perheen yhteisistä asioista se ei onnistu.
[/quote]
No on on hätä, mutta en mä mistään mitään apua saa, kun mies kuitenkin jakselee ja pärjää lasten kanssa, eli ei olla mikään kriisiperhe. Tarttisin apua, mutta oon käynyt paljon terapioissa, eikä mulle mikään pieni juttelulässytys tai varsinkaan vyön alle lyöminen tai komennus auta. Ei varmaan mikään auta, alan olla aika luovuttanut.
ap
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:28"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:15"]
no mutta ap, sinähän vietät suurimman osan ajastasi lapsivapaasti jos kerran käyt töissä! ja illalla sitten lapset käy hermoille niin paljon ettet halua osallistua heidän iltatoimiinsa! ja vielä kehtaat valittaa, kun mies lukee lapsille iltasadun mieluummin kuin katsoo sun kanssa telkkaria! sun jutuista tulee vaikutelma, että olet aika ikävä ihminen, ja ymmärrän kyllä että miehesi on mieluummin lasten kanssa kuin sinun kanssasi. kannattaisi varmaan ensin katsahtaa peiliin, opetella laittamaan lapset asiallisesti ja hermoilematta nukkumaan ja sitten ehkä miettiä, miten voisit kiittää miestäsi siitä, että hän hoitaa lapsianne 24h/vrk.
[/quote]
Huuuh... En jaksa kiittää. Ei minuakaan lapsena mistään kiitetty.
ap
[/quote]
Voi luoja, kohta sä syytät sun lapsuutta, eikö niin? Minä näen tän jo tulevan...mistään ei oteta itse vastuuta koska sulla on lapsuudessa joku juttu. Juuh. Okei.
[/quote]
Joo, aivan, eli mun äitiys ei voi aiheuttaa lapsilleni parantumatonta vauriota? Kiva kuulla!
ap
Nyt mies varmaan jo nukahti lasten viereen... "Kiva". Normi-ilta.
ap
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 21:27"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 21:26"]
5v ja 7v osaa nukahtaa nukuttamatta! Pisut, pesut, hali ja pää tyynyyn.
[/quote]
Niin, ja tämäkin. Mutta ei meillä MIEHEN mielestä. Mulle sopis kyllä jo lasten tässä iässä. Oon valinnu väärän miehen...
ap
[/quote]
Tai miehes on valinnu väärän naisen. Säälittää lasten puolesta tuollainen äiti. Vaikutat hyvin itsekeskeiseltä.
Niin, ehkä se mies nyt on tuollainen tän mun voinnin takia. Meinaan vaan aina unohtaa, kun välillä tunnen oloni jo melkein normaaliksi, mutta en tiedä onko meillä mikään normaalia...
ap
Raivostuttaa just kaikki puolisoitaan tukevat pariskunnat, miten te oikein teette sen. Olette niin normaaleita ja jaksavia. Vituttaaaaaaaa
ap
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:25"]
[/quote]
ap
[/quote]
[/quote]
Mun käsittääkseni KUKAAN ei ole tämmöisiä, mulle tuo kuvaus oli satukirjasta tai ulkoavaruudesta. Malli kotoa on vahva ja oikeastaan ihan pelkkä, yksiniitinen toisen SYYTELY.
ap
Kyllä se mies tosiaan nukahti. Haluaisin olla vela.
ap
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:40"]
Raivostuttaa just kaikki puolisoitaan tukevat pariskunnat, miten te oikein teette sen. Olette niin normaaleita ja jaksavia. Vituttaaaaaaaa
ap
[/quote]
Me osaamme asettua toisenkin asemaan ja olla vaatimatta toiselta liikoja. Huomioiminen pitää olla vastavuoroista. Ei voi olettaa, että se työssäkäyvä saa kaiken huomion koska on ollut kahdeksan tuntia töissä. Pitää huomioida myös se kotona oleva.
[/quote]
Mitenköhän mä voisin kiittää? Sen pitäis kyllä olla jotain, mihin voimavarani riittäisivät, oon tosiaan hyvin tai ainakin suhteellisen masentunut. mielialanikaan ei ole yhtään kiitollinen. Tuntuu, että mies on varmaan hyvin katkera vaan mua kohtaan. Sellaista siis pelkään.
ap
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:59"]
[/quote]
Mitenköhän mä voisin kiittää? Sen pitäis kyllä olla jotain, mihin voimavarani riittäisivät, oon tosiaan hyvin tai ainakin suhteellisen masentunut. mielialanikaan ei ole yhtään kiitollinen. Tuntuu, että mies on varmaan hyvin katkera vaan mua kohtaan. Sellaista siis pelkään.
ap
[/quote]
En siis ihmettelisi, jos mies olisi vaikkapa salaa katkera mua kohtaan, että mä inhoan sellaista! Sanoin hänelle kaikin tavoin, että en ehkä jaksa ja olin jo masentunut ennen lapsia... Eli jollaiosin hänen PITI TIETÄÄ, että ei tää mee kuin strömsössä. Mutta jos ois mun äiti, niin ainakin ois vitun katkera.
ap
Ja mies sais kyllä lapset, on välittävämpi vanhempi. Oon sen kyllä sanonut.
ap