Voiko 16-vuotias tyttö muuttaa yhteen 20-vuotiaan kanssa?
Siis kyseessä seurustelusuhde. Olen aivan loppu tytön kanssa. Hänen isänsä lähti ja jätti minut pienituloisena yksinhuoltajana huolehtimaan täysin tytöstä. Isänsä ei edes tapaa tätä saati maksa elareita. Kelan kautta tulee joku 140 euroa kuusswa, jotka menee isänsä ulosottoon. Isänsä siis löysi uuden naisen 18 vuoden jälkeen ja jätti minut tähän tilanteeseen. Tyttö on katkera kaikesta, mutta niin olen minäkin. Ei ole voimia kuunnella hänen teiniangstejaan kaiken surun keskellä.
Mitä laki sanoo? Mitä rahoja hän saisi, jos tuo mieskin on opiskelija? Jos vuokraisivat yhdessä jonkun asunnon, vai olisiko mahdollista?
Kommentit (23)
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 19:24"]
Ymmärrän. Kyllä voi muuten muuttaa mutta soita Kelaan tuista.
[/quote]
Eikö tuohon joku lastensuojelu puuttuisi? ap.
Ensinnäkin soitat kelaan ja sossuun,selität tilanteesi ja laitat hakemukset. toiseksi sinä et pääs sinun 16v tyttöä 20vMIEHEN luokse asumaan eihän siitä nyt mitään tule. istukaa yhessä pytään kirjoittakaa vaikka toisillenne jos ette pysty puhumaan. kylllä ne asiat järjestyy
Osaisiko joku sosiaalityöntekijä tai vastaava sanoa?
En näe mitään syytä miksi ei voisi, moni muuttaa tuon ikäisenä pois kotoa ja tyttö on suojaikärajan ylittänyt. 16-vuotias ei tosin vielä taida saada (ainakaan täyttä) opintotukea ja asumislisää, joten se voi tuottaa ongelmia. Mutta kun molemmat ovat opiskelijoita niin ainakaan toisen tulojen ei pitäisi vaikuttaa toisen tukiin.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 19:29"]
Ensinnäkin soitat kelaan ja sossuun,selität tilanteesi ja laitat hakemukset. toiseksi sinä et pääs sinun 16v tyttöä 20vMIEHEN luokse asumaan eihän siitä nyt mitään tule. istukaa yhessä pytään kirjoittakaa vaikka toisillenne jos ette pysty puhumaan. kylllä ne asiat järjestyy
[/quote]
Puhutaan joka päivä. Riita tulee juuri siitä, että meillä on ahdasta ja tahtoisivat olla yhdessä.
Alle 18v. ei voi muuttaa ilman vanhempien suostumusta.
Sen sijaan seurusteluun laki ei puutu, koska suojaikäraja on 16 v.
Voimia ap:lle.
Muutin itse 17vuotiaana mieheni (silloin 21v) kanssa yhteen. Etittiin yhdessä kämppä, mutta mulla piti olla vielä huoltajan suostumus vuokrasoppariin koska olin tuolloin alaikänen. Ei ollu mitään ongelmaa. Oltiin molemmat kesä töissä ja säästettiin takuuvuokra+Vuokrarahat. Sossuun ei tarvinnu mitään ilmottaa ku ei heidän apuaan tarvittu. Syksyllä sit vietiin vaan kelaan vuokrasoppari nii saatiin opintotuen asumislisää :) lisäks tehtiin molemmat pari vuoroo viikos töitä.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 19:33"]Muutin itse 17vuotiaana mieheni (silloin 21v) kanssa yhteen. Etittiin yhdessä kämppä, mutta mulla piti olla vielä huoltajan suostumus vuokrasoppariin koska olin tuolloin alaikänen. Ei ollu mitään ongelmaa. Oltiin molemmat kesä töissä ja säästettiin takuuvuokra+Vuokrarahat. Sossuun ei tarvinnu mitään ilmottaa ku ei heidän apuaan tarvittu. Syksyllä sit vietiin vaan kelaan vuokrasoppari nii saatiin opintotuen asumislisää :) lisäks tehtiin molemmat pari vuoroo viikos töitä.
[/quote]
Niin eli ap:n tyttö tarvitsisi ap:n nimet vuokrasoppareihin.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 19:32"]Alle 18v. ei voi muuttaa ilman vanhempien suostumusta.
Sen sijaan seurusteluun laki ei puutu, koska suojaikäraja on 16 v.
Voimia ap:lle.
[/quote]
Näin.
Voi muuttaa, opintotukea ei saa ennen kuin on 17 ja silloinkin se riippuu vanhempien tuloista (kuten koko lukion/amiksen ajan kun on alle 20), toimeentulotukea ei saa ennen kuin on 18.
Jatkoa vielä edelliseen (7): ikäeron kauhistelijoille voisin vielä sanoa, että itsekin lähestulkoon asuin 16-vuotiaana 21-vuotiaan poikaystävän kanssa ja yhdessä oltiin monta vuotta. Ei ole paha ikäero, riippuen tietysti molempien kehitysasteesta. Kyllä minunkin vanhemmat ensin vähän kauhistelivat, mutta kun tapasivat pojan, tajusivat, ettei heillä ole syytä huoleen. Jos ap tuntee pojan (kuten oletan), niin eiköhän jätetä hänen vastuulleen päättää, onko nuorten suhde sovelias vai ei.
Hyvää iltaa Porvoo! Lapsilisä ei ole ulosotettava. Vähän edes yritystä...
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 19:37"]Hyvää iltaa Porvoo! Lapsilisä ei ole ulosotettava. Vähän edes yritystä...
[/quote]
Kyse oli elatustuesta. Jos elatusvelvollinen ei maksa, kela maksaa hänen puolestaan tuon n.140e ja perii sen tarvittaessa ulosoton kautta elatusvelvolliselta.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 19:37"]Hyvää iltaa Porvoo! Lapsilisä ei ole ulosotettava. Vähän edes yritystä...
[/quote]
Eikä myöskään elatusapu. Mutta ap jatkakoon toki purnaustaan. Uskoo ken tahtoo :D
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 19:41"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 19:37"]Hyvää iltaa Porvoo! Lapsilisä ei ole ulosotettava. Vähän edes yritystä...
[/quote]
Kyse oli elatustuesta. Jos elatusvelvollinen ei maksa, kela maksaa hänen puolestaan tuon n.140e ja perii sen tarvittaessa ulosoton kautta elatusvelvolliselta.
[/quote]
Niinno tässä sitä on peritty jo lapseltakin suurin piirtein. Varsinainen villilänsi tuo porgoo
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 19:42"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 19:37"]Hyvää iltaa Porvoo! Lapsilisä ei ole ulosotettava. Vähän edes yritystä...
[/quote]
Eikä myöskään elatusapu. Mutta ap jatkakoon toki purnaustaan. Uskoo ken tahtoo :D
[/quote]
http://www.suomi.fi/suomifi/suomi/asioi_verkossa/lomakkeet/om_om15/
No jos tollasta tekstiä tulee niin kerrottakoon lisää. Eli lapsen elatustuki on jo monta vuotta tullut kelan kautta. Lapsilisään olen saanut jonkun 44 euroa yksinhuoltajakorostusta/ kk.
Lapsen isän uusi nainen oli sanonut, ettei miehen tarvitse maksaa lapsestaan mitään, koska saan lapsilisän.Lapsen isä ja mieheni kuitenkin asui meidän kanssa yhdessä, kunnes lapsi oli 13v. Yhtäkkiä sitten vaan otti uuden naisen, koska hänellä oli kuulemma parempi perse kuin minulla hänen sanojensa mukaan. ap.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 19:41"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 19:37"]Hyvää iltaa Porvoo! Lapsilisä ei ole ulosotettava. Vähän edes yritystä... [/quote] Kyse oli elatustuesta. Jos elatusvelvollinen ei maksa, kela maksaa hänen puolestaan tuon n.140e ja perii sen tarvittaessa ulosoton kautta elatusvelvolliselta.
[/quote]
Elatusmaksut on ulosotettavia, ei lapsilisät! ap. Kannattaisi ottaa asioista selvää ennekuin alkaa kirjoittelemaan harhaanjohtavia tekstejään.
Ymmärrän. Kyllä voi muuten muuttaa mutta soita Kelaan tuista.