Tokaluokkalaisen elämää
Tulipas koulusta opelta viesti, jossa kertoi, että poikalapseni oli nätisti sanonut toiselle pojalle, ettei poika mahdu oman pojan menossa oleviin leikkeihin. Tämä toinen poika oli pahoittanut siitä mielensä ja kertonut opelle ja ope nyt toivoo, että asiasta keskustellaan kotona. Ok.
Tietysti keskustellaan, mutta nyt täällä itsekseni mietin, että onko aina pakko leikkiä kaikkien kanssa? Onko koskaan mahdollisuutta sanoa kivalla tavalla, että nyt on hommat semmoisessa vaiheessa, ettet enää mahdu mukaan? Tietenkään ketään ei saa systemaattisesti hylkiä, mutta tässä ei semmoisesta ole kyse (tiedän, kun tää toinen poika on oman poikani hyvä kaveri). Kiusaamista en salli enkä hyväksy, mutta onko kiusaamista se, jos toisinaan haluaa leikkiä toisessa porukassa?
Kommentit (29)
Miten siihen ei mahtunut? Oliko liput loppuunmyyty vai mikä oli ettei tilaa ollut?
Kyllä koulussa pitää kaikkien mahtua leikkiin, jos ei mahdu, niin sitten vaihdetaan leikki sellaiseksi, että mahtuu.
Onhan se vallankäyttöä ja syrjimistä, jos yhdelle sanotaan "sorry, nyt ei mahdu" ja toinen jäää ulkopuolelle.
Ihan hyvä, että juttelette kotona asiasta ja mielestäni opettaja toimi oikein, noin itsekin toimin (olen vanhempaivapaalla oleva ope).
No en just tästä tilanteesta osaa tarkemmin sanoa, kun en ole vielä lapseni kanssa jutellut. Mutta niinkuin yleisemmällä tasolla mietin, että onko koskaan mahdollista todeta, että nyt leikin jotain muuta jonkun toisen kanssa? /ap
usein ne ovat aina ne yhdet ja samat, joiden johtamaan /ideoimaan leikkiin eivät kaikki mahdu. Koulussa fakta on kuitenkin se, ettei yksi päätä kaikkien puolesta eikä ketään jätetä ulkopuolelle. Jos ei jonkun vetämään leikkiin mahdu, niin sitten päätetään porukalla uusi leikki, sellainen, johon kaikki halukkaat mahtuvat.
Juttele sen lapsesi kanssa.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 13:30"]
No en just tästä tilanteesta osaa tarkemmin sanoa, kun en ole vielä lapseni kanssa jutellut. Mutta niinkuin yleisemmällä tasolla mietin, että onko koskaan mahdollista todeta, että nyt leikin jotain muuta jonkun toisen kanssa? /ap
[/quote]
No ei oikein ole koulussa, päiväkodissa tai ip-kerhossa. Vapaa-ajalla saa sitten olla valikoivampi.
Ilman muuta juttelen enkä hänelle pohdi näitä asioita ääneen. Itsekseni vain mietiskelen. Systemaattista syrjintää en hyväksy missään tapauksessa. Itse olen sitä mieltä, ettei syrjintää ole se, jos haluaa vaihdella kaveriporukoita. Välillä leikkiä An Bn ja Cn kanssa ja välillä taas Cn Dn ja En kanssa... /ap
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 13:17"]
Tulipas koulusta opelta viesti, jossa kertoi, että poikalapseni oli nätisti sanonut toiselle pojalle, ettei poika mahdu oman pojan menossa oleviin leikkeihin. Tämä toinen poika oli pahoittanut siitä mielensä ja kertonut opelle ja ope nyt toivoo, että asiasta keskustellaan kotona. Ok.
Tietysti keskustellaan, mutta nyt täällä itsekseni mietin, että onko aina pakko leikkiä kaikkien kanssa? Onko koskaan mahdollisuutta sanoa kivalla tavalla, että nyt on hommat semmoisessa vaiheessa, ettet enää mahdu mukaan? Tietenkään ketään ei saa systemaattisesti hylkiä, mutta tässä ei semmoisesta ole kyse (tiedän, kun tää toinen poika on oman poikani hyvä kaveri). Kiusaamista en salli enkä hyväksy, mutta onko kiusaamista se, jos toisinaan haluaa leikkiä toisessa porukassa?
[/quote]
On. Ja ilmeisesti suurin syypää olet sinä asenteinesi, kuten kirjoituksestasi huokuu. Hyvä kaveri on joskus se, joka haluaa hylkiä kateuttaan tai omistamishaluaan. Tottakai kaikkien kanssa pitää leikkiä ja ottaa mukaan, se on selvääkin selvempi sääntö, kun porukassa ollaan.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 13:37"]
Ilman muuta juttelen enkä hänelle pohdi näitä asioita ääneen. Itsekseni vain mietiskelen. Systemaattista syrjintää en hyväksy missään tapauksessa. Itse olen sitä mieltä, ettei syrjintää ole se, jos haluaa vaihdella kaveriporukoita. Välillä leikkiä An Bn ja Cn kanssa ja välillä taas Cn Dn ja En kanssa... /ap
[/quote]
Poikasi on oppinut mallin ja ajatuksen sinulta.
Oletko varma, että lapsesi on tuon toisen pojan kaveri? Meidän pojalla on olllut jo pidempään tilanne, jossa aiemmin kaverina ollut poika ei huoli enää lainkaan meidän poikaa leikkimään. Saattaa silloin, jos mukana on kolmas kaveri (joka hyväksyy meidän pojan kaveriksi), ottaa meidänkin pojan mukaan touhuun, mutta ensimmäisen tilaisuuden tullen houkuttelee kolmannen pojan mukaansa eikä meidän poika enää kelpaakaan leikkimään. Yleensä ovat porukassa alle puoli tuntia, minkä jälkeen tuo "kaveri" livistää ja ottaa kolmannen pojan matkaan. Usein kyllä ilmoittaa suoraan, ettei leiki meidän pojan kanssa. Joskus tekee myös sitä, että jos tuo kolmas poika leikkii meidän pojan kanssa, niin tulee mukaan leikkimään, ja hetken päästä lähtee ottaen kolmannen mukaansa. Voisin hyvin kuvitella, että pojan vanhemmat kuvittelevat pojan olevan meidän pojan kaveri, vaikka todellisuudessa näin ei ole. Olen ajatellut ottaa sopivan tilaisuuden tullen asian vanhempien kanssa esille, mutta en vielä ole keksinyt, miten asian esittäisi fiksusti. Olemme pojan vanhempien kanssa lähinnä hyvän päivän tuttuja.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 13:30"]
[/quote]
Tää on hankala homma, johon ei ole helppoa vastausta. Periaatteessa olen itsekin sitä mieltä, että kaikki pitäisi ottaa leikkiin mukaan. Aina sekään ei vain toimi. Meillä on nimittäin vähän vastaavia haasteita naapurustossa. Kadullamme asuu ainoastaan yksi oman tyttöni ikäinen tyttö ja heillä leikit osuvat hienosti yhteen ja haluaisivat olla toistensa parhaita kavereita. Mutta mutta... samalla kadulla asuu myös muutama paria vuotta nuorempi pikku tyttö, jotka tietenkin ihailevat suuresti näitä kahta vanhempaa. "Yllättäen" näiden pienempien tyttöjen äidit ovat sitä mieltä, että kaikkien kanssa on leikittävä ja he ovat mm. omaani ripittäneet siitä, ettei näitä pikkutyttöjä ole otettu mukaan esim. vähän vaativampiin mielikuvitusleikkeihin. Minä taas olen eri mieltä. Minun mielestäni isommilla tytöillä on oltava oikeus leikkiä välillä kahdestaankin. Sen olen myös heille sanonut. Mutta selvästi tytöt ovat alkaneet vähän pelätä saavansa naapuruston tätien vihat niskoilleen, eivätkä enää uskalla sanoa pienemmille vastaan.
Tilanne on oikeastaan aika absurdi. Tuntuu, että välillä joudun olemaan omassa kodissani eräänlaisena portsarina torppaamassa näiden pienempien pääsyn meille, jotta isommat saavat edes joskus olla rauhassa. Samalla periaatteellahan voisin itse olla vaatimassa, että naapurin teinin on leikittävä minun lasteni kanssa.
Ap tässä jatkaa ketjua. Juttelin lapsen kanssa ja hän kertoi välitunnin olleen jo ihan lopuillaan ja hommat jo niin käynnissä, et uuden tyypin mukaantulo olisi aloittanut homman alusta. No ohjeeksi sai, että kaikki on otettava mukaan.
Meillä on myös vanhemman lapsen kanssa ollut tilanne, jossa oli hankaluuksia yhdessä tietyssä tyttöporukassa. Siinä tuli aina tehtyä typeryyksiä, vaikka muuten ei. Siinä ihan open kanssa sovittiin, et asiallisesti voi sanoa, että tänään nyt en leiki sun kanssa, mut ehkä jossain toisessa kohtaa. Se on toiminut hyvin ja toimii edelleen (ovat yläkoulussa). Ja töllöntyöt ainakin oman lapsen osalta loppuivat.
Mäkin aina töissä mieluusti valkkaisin vaan ne kivat tekeen mun kans töitä mut hitto pomo on vähän eri mieltä. Ihan tosi tyhmää.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 13:30"]No en just tästä tilanteesta osaa tarkemmin sanoa, kun en ole vielä lapseni kanssa jutellut. Mutta niinkuin yleisemmällä tasolla mietin, että onko koskaan mahdollista todeta, että nyt leikin jotain muuta jonkun toisen kanssa? /ap
[/quote]
Mieti että sinun poikasi ei mahtuisi leikkiin
Opeta myös lapsesi ajattelemaan miltä toisesta tuntuu
Omasta mielestäni tuo että "kaikki pitää ottaa leikkiin mukaan" on aivan naurettava ja absurdi vaatimus. Ehkä sitten jos se lapsi olis palkattu sinne joksikin leikin ohjaajaksi ja sille maksettaisiin siitä jotain niin olis eri juttu, mutta omasta mielestäni sillä lapsella ei ole mitään velvollisuutta ottaa ketään mukaansa leikkiin, jos ei tahdo.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 16:12"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 13:30"]No en just tästä tilanteesta osaa tarkemmin sanoa, kun en ole vielä lapseni kanssa jutellut. Mutta niinkuin yleisemmällä tasolla mietin, että onko koskaan mahdollista todeta, että nyt leikin jotain muuta jonkun toisen kanssa? /ap
[/quote]
Mieti että sinun poikasi ei mahtuisi leikkiin
Opeta myös lapsesi ajattelemaan miltä toisesta tuntuu
[/quote]
No todennäköisesti (ja toivottavasti) niin käykin!! Siinä oppii itsestään tosi paljon!!
Mielestäni pointti on se, että ketään ei saa jättää yksin. Jos joku yksinäinen lapsi pyrkii leikkiin mukaan, on hänet otettava mukaan, mutta jos pyrkijöitä enemmän, ei välttämättä tarvitse, jos tuntuu siltä, että mukaan pyrkijät vain sotkevat leikin. Jos minä jostain olen omalle lapselleni paasannut, niin tuosta "ketään ei saa jättää yksin" -asiasta, koska se on kiusaamista ja minulla on täysi nollatoleranssi kiusaamisen suhteen.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 16:17"]Omasta mielestäni tuo että "kaikki pitää ottaa leikkiin mukaan" on aivan naurettava ja absurdi vaatimus. Ehkä sitten jos se lapsi olis palkattu sinne joksikin leikin ohjaajaksi ja sille maksettaisiin siitä jotain niin olis eri juttu, mutta omasta mielestäni sillä lapsella ei ole mitään velvollisuutta ottaa ketään mukaansa leikkiin, jos ei tahdo.
[/quote]
T. Koulukiusaajian äiti
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 16:09"]Ap tässä jatkaa ketjua. Juttelin lapsen kanssa ja hän kertoi välitunnin olleen jo ihan lopuillaan ja hommat jo niin käynnissä, et uuden tyypin mukaantulo olisi aloittanut homman alusta. No ohjeeksi sai, että kaikki on otettava mukaan.
Meillä on myös vanhemman lapsen kanssa ollut tilanne, jossa oli hankaluuksia yhdessä tietyssä tyttöporukassa. Siinä tuli aina tehtyä typeryyksiä, vaikka muuten ei. Siinä ihan open kanssa sovittiin, et asiallisesti voi sanoa, että tänään nyt en leiki sun kanssa, mut ehkä jossain toisessa kohtaa. Se on toiminut hyvin ja toimii edelleen (ovat yläkoulussa). Ja töllöntyöt ainakin oman lapsen osalta loppuivat.
[/quote]
Eikai ne yläkouluikäiset enää mitään leiki?
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 16:17"]
Omasta mielestäni tuo että "kaikki pitää ottaa leikkiin mukaan" on aivan naurettava ja absurdi vaatimus. Ehkä sitten jos se lapsi olis palkattu sinne joksikin leikin ohjaajaksi ja sille maksettaisiin siitä jotain niin olis eri juttu, mutta omasta mielestäni sillä lapsella ei ole mitään velvollisuutta ottaa ketään mukaansa leikkiin, jos ei tahdo.
[/quote]
Tässä kiteytyy koulukiusaamisen perusongelma. Tämä on siis oikeasti joidenkin vanhempien ajatusmaailmaa. Yritä siinä sitten koulussa saada lapset toimimaan yhdessä, huomioimaan toiset ja estää kiusaamista, kun jotkut aikuiset eivät näe ongelmaa siinä, että joku jätetään leikin ulkopuolelle.
ARGH.
Vaikea juttu. Jos leikistä jätetty poika jäi yksin niin onhan se syrjimistä. Jos oli muita porukoita tarjolla niin sitten ei .