Aika jännä juttu että yli sata vuotiaana kuolleelta isovanhemmaltani ei jäänyt mitään omaisuutta jakoon perillisille.
Olen siis rintaperillinen koska toinen vanhemmistani on kuollut joka oli siis tuon isovanhemman lapsi. Edesmennyt isovanhempi oli tarkka ja säntillinen varoistaan, voisi jopa sanoa että pihi. Velkaa ei varmaan ollut ikänään ja kotonakin oli joka paikka tiptop. Ei polttanut eikä juonut. Sen verran oli ilmeisesti että sai hautajaiskulut maksettua.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Mun isovanhemmalta jäi 4 miljoonaa euroa. Isäni kuoli 3,5 vuotta saatuaan perinnön, joten mä perin ihan ruhtinaallisesti.
Siis isäni sai tuosta 1/3.
Minä kannustan tekemään omaisuuden järjestelyt niin, että palvelutalossa asuessa se ei enää vaikuta esim. asumistukeen, eli ei omaisuutta pitäisi ollakaan tuossa vaiheessa.
- sotepuolen työntekijä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun isovanhemmalta jäi 4 miljoonaa euroa. Isäni kuoli 3,5 vuotta saatuaan perinnön, joten mä perin ihan ruhtinaallisesti.
Siis isäni sai tuosta 1/3.
isäsi on maksanut perinnöstään jonkin verran veroa ja sama sinun kohtalla. isovanhempasi olisi kannattanut tehtä testamentti jossa osa rahoista olisi mennyt suoraan lapsenlapsille, niin olisi mennyt vähemmän perintöveroja.
Vierailija kirjoitti:
Minun isovanhempani myi maatilansa vähän ennen kuolemaansa, eikä silti jäänyt mitään perillisille. Ihan täysin hänen oma asiansa, niin kovasti oli ukko töitä eläessään tehnyt, eikä kyseessä ollut mikään satoja vuosia suvussa ollut tila. Mutta uteliaisuudesta olisi kiva tietää, mihin kohteeseen rahat pani.
Kaksi viimeistä sanaa tekstissäsi antaa vastauksen.
Itsekäs ap varmaan jo odotti isovanhempansa kuolemaa että saa perintörahat itselleen. Aika röyhkeätä ja itserakasta.
Eläke on varmaan ollut jotain 800€/kk. Ei siitä jää kulujen jälkeen mitään, kun ei riitä elämiseenkään, jos on lääkekuluja
Palvelutalot ei myöskään ole ilmaisia, ja jos ei eläke riitä, niin otetaan varoista, kunnes varat loppuu. On helppo tapa saada varallisuus nolliin jos kymmenen kin vuotta on siellä.
Voi voi, ahneus näemmä maan perii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asui aiemmin vuokralla ja sen jälkeen palvelutalossa loppuajan. Ap
Palvelutalo perii huoneen vuokran, maksun siivouksesta, ruuasta jne. Asiakkaalle pitää jäädä tietty summa itselleen, kaiken muun saa laskuttaa pois.
Säästöt käytetään tililtä kun eläke ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kaikkien kannustaisi käyttämään mahdollinen omaisuus viimeisten päiviensä hyvinvointiin.
Me teimme niin. Jalkahoidot, kampaaja, herkut, pienet retket, kun vielä jaksaa tuovat laatua elämään.
Se kuulostaa kyllä järkevältä,että käyttää omat rahansa eläessään itseensä. Eläessä voi lahjoittaa, kelle haluaa. Eikä jää tapeltavaksi mitään. Ne riidat monesti hajottaa välejäkin.
Minun äidiltä jäi rahaa 460000 ja omakotitalo 150 neliöinen 7000 neliön tontilla jonka myin. Ostin sit pienemmän talon.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se sun vanhempi sitten peri isoisältäsi, eli isältään. Jospa hassasi rahat, eikä kertonut niistä kenellekään.
Ja mitä kuolleelta vanhemmaltasi jäi sinulle? Ei pihiys aina kerro muhkeasta pankkitilistä.
Hänhän kuoli ennen isäänsä, ei mitään perinyt, siksihän ap perii nyt isoisänsä.
Älähupaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palvelutalo perii huoneen vuokran, maksun siivouksesta, ruuasta jne. Asiakkaalle pitää jäädä tietty summa itselleen, kaiken muun saa laskuttaa pois.
Säästöt käytetään tililtä kun eläke ei riitä.
Ei ainakaan äitini sästöihin puututa, ei ole tilin käyttö oikeutta heillä. lasku palvelutalolta tulee. Siskoni edunvalvoja.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se sun vanhempi sitten peri isoisältäsi, eli isältään. Jospa hassasi rahat, eikä kertonut niistä kenellekään.
Ja mitä kuolleelta vanhemmaltasi jäi sinulle? Ei pihiys aina kerro muhkeasta pankkitilistä.
Pihiys ja säästäväisyys ovat mielestäni eri asia. Joidenkin vaan on elettävä tarkan markan linjalla johtuen pienistä tuloista. Pihejä ihmisiä en kyllä ymmärrä, kun kohtuu isot tulot mutta silti niitä euroja kerätään tilille ja lopulta perikunta jakaa ne. Kun ei heillä käsityskyky riitä siihen ettei niitä hautaan saa mukaansa...Täälläkin pyörii keskustelemassa henkilöitä jotka luulee että eläkkeet ovat jotain aivan hirmuisen suuria, keskustelun alla olleet määrät 3000 ylöspäin, itte en saa sitä ensimmäistäkään tonnia täyteen, verojen jälkeen 920€, onneksi ei oo velkaa, muuten ois lähtenyt kämppä alta. Kyllä siinä on jäänyt monet suht tärkeät lääkäri käynnit väliin ja lääkkeet ostamatta., talviaikaan kun suoran sähkölämmityksen omakoti talossa on vaikea päästä alle 400€ laskuista keskiarvon liikkuessa 550€ hujakoilla,lesällä on sitten kerättä vähän tilille että pärjää laskujen kanssa, sitten vaan kauppaan etsimään niitä punalappu tuotteita...Siinä ei kassa kauheesti kestä rikki mennyttä pesukonetta tai jääkaappia. Pätkällä ne on ostettava ja toivottava ettei tule kauhean pitkiä pakkas jaksoja... Nimimerkillä: Kesää ootellessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten edes odotit perintöä, jos Isoäitisi rahat menivät aiemmin vuokraan ja myöhemmin palvelutalon maksuihin?
Kyllä ne palvelutalot tiedetään, ensin putsataan tilit ja sitten viedään eläkkeet, ruuaksi tarjoillaan sitä iän ikuista kaurapuuroa aamulla ja päivällä keittoa. Yks tuttava on palvelutalossa ja safkasta veloitetaan piirun alle 500€ kuussa, eikä pöperöt ole kummoisia, väittäisin, jopa että ovat pitkälti koulujen kierrätys ruokia...Minä taion täällä torpassani pöperöt alle satasella/kk., en tosin syö aamupaloja, en oo oikein koskaan syönyt, ainoastaan hotelleissa...mutta 400€ jäisi palkka kustannuksiin/kk. Heillä on siellä 38 asukasta ja se 500 on siis ruuan osuus, muusta veloitetaan lisää. Ei ole kovin vaikeeta laskea että voittoa hakataan lujaa tahtia!
Ei vaijaa seittemäntoista euroa vuorokaudessa pahalta kuulosta, jos kyseessä olisi työmies ja oikea ruoka. Mutta kun huomioidaan, että vanhukset syö todella vähän ja noissa tarjotaan halvinta mössöä, mitä teollisesti voi valmistaa ja mitä saa vielä laillisesti ruuaksi kutsua, niin hinta on hirvittävä!
Kotona paikat tiptop periaatteella "köyhäkin voi olla siisti".
Jos hän on sota-aikana lähtenyt lapsuudenkodistaan täysin tyhjin käsin ja elänyt tavallisen ihmisen elämää, ei mitenkään tavatonta kuolla varattomana.
Minun mummollani ei olisi jäänyt juuri mitään, jos ei olisi ollut isältään perittyä maata.