Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kela ja kämppisten todistaminen etteivät ole avopuolisoita?

Vierailija
25.08.2015 |

Hei onko teillä kokemusta siitä, miten kelalle voi todistaa ettei ole avopuoliso vastakkaista sukupuolta olevan kämppiksen kanssa?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 20:46"]

Kelan silmissä samaa sukupuolta oleva pari ei voi olla avopari.

"Avopuolisoiksi katsotaan mies ja nainen, jotka elävät jatkuvasti yhteisessä taloudessa ja avioliitonomaisissa olosuhteissa, mutta eivät ole naimisissa. Jos samaa sukupuolta olevat henkilöt elävät yhteisessä taloudessa mutta eivät ole rekisteröineet parisuhdettaan, heitä ei katsota avio- eikä avopuolisoiksi."

http://www.kela.fi/kun-elamantilanne-muuttuu_muutto-yhteen

[/quote]

vedotkaa tähän osuuteen niin teitä ei lasketa avopariksi. Eli osoittakaa ettette elä avioliitonomaisissa olosuhteissa = omat safkat, omat sängyt, ette pussaile... Tosin tuohan on monen avioliitossa elävän arkea :D VMP!

Vierailija
22/31 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 21:19"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 20:46"]

Kelan silmissä samaa sukupuolta oleva pari ei voi olla avopari.

"Avopuolisoiksi katsotaan mies ja nainen, jotka elävät jatkuvasti yhteisessä taloudessa ja avioliitonomaisissa olosuhteissa, mutta eivät ole naimisissa. Jos samaa sukupuolta olevat henkilöt elävät yhteisessä taloudessa mutta eivät ole rekisteröineet parisuhdettaan, heitä ei katsota avio- eikä avopuolisoiksi."

http://www.kela.fi/kun-elamantilanne-muuttuu_muutto-yhteen

[/quote]

vedotkaa tähän osuuteen niin teitä ei lasketa avopariksi. Eli osoittakaa ettette elä avioliitonomaisissa olosuhteissa = omat safkat, omat sängyt, ette pussaile... Tosin tuohan on monen avioliitossa elävän arkea :D VMP!

[/quote]Asumistukea hakiessa kuuluu kuitenkin samaan ruokakuntaan, jos ei ole erillisä vuokrasopimuksia/ alivuokralaissopimusta. Toki, jos ei yleistä asumistukea hae, niin sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän täytyy toimittaa esim
Lähiomaisen/kaverin allekirjoittama todistus että ette ole parisuhteessa ja lisäksi pohjapiirros asunnosta missä osoitatte että molemmille onnomat huoneet.

Vierailija
24/31 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri asui joskus veljensä kanssa samassa solussa, jopa heillä oli vaikea todistaa etteivät ole pariskunta. Heillä tosin oli eri sukunimet mutta todella outoa kuitenkin. 

Vierailija
25/31 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua naurattaa tuo kuvan piirtäminen :D voihan sitä piirtää ihan millaisen kuvan vaan erillisistä sängyistä ja silti nukkua parisängyssä.

Vierailija
26/31 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 20:22"]Meillä siis olis just molemmilla omat makkarit. Keittiö ja wc yhteiskäytössä kun kaksio kyseessä.

[/quote]
Kaksiossa 2 makuuhuonetta? Mitä?

Vierailija
27/31 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kämppikset ei voi jakaa huonetta keskenään? Jos molemmilla on samantyyppiset nukkumisajat niin paljon kivempi se on jakaa makkari ja pitää olohuone olohuoneena.

Vierailija
28/31 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kuullut tapauksesta, että kaksi työtöntä, jotka eivät edes kovin hyvin tunteneet toisiaan, asuivat samassa talossa eri asunnoissa. Kyseessä oli vain pieni puutalo, jossa oli muutama pieni asunto, joten olivat sen katsoneet omakotitaloksi ja tuet pois. En tiedä miten tarina päättyi. 

Vierailija
29/31 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletteko, että tää on vaikea osoittaa kun kyseessä ovat serkukset? :/ En tosin tiedä tuleeko opiskelijakaksioon (2 erillista makuuhuonetta) yksittäiset vuokrasopimukset vai yhteinen, kyseessä ns. kaverikämppä.

Vierailija
30/31 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy varmaan huomenna varmuuden vuoksi soittaa Kelaan ja kysyä. Ärsyttää kyllä jos tämä ei onnistu kun mulla alkaa olla jo todella kiire asunnon kanssa kun koulu alkaa viikon päästä ja olen eri paikkakunnalla.

Vierailija
31/31 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 22:03"]

Täytyy varmaan huomenna varmuuden vuoksi soittaa Kelaan ja kysyä. Ärsyttää kyllä jos tämä ei onnistu kun mulla alkaa olla jo todella kiire asunnon kanssa kun koulu alkaa viikon päästä ja olen eri paikkakunnalla.

[/quote]Serkukset voi mennä naimisiinkin keskenään, joten se ei parisuhdetta estä. Mutta mihin tarkoitukseen sun pitäisi pystyä erittelemään noi asumiskuviot. Opiskelijan tukiin ne ei vaikuta ja samassa kämpässä asuvan tukiin ei huomioida opiskelijan tukia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme