Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oman Lounasravintolan perustaminen! Tulisitko?

Vierailija
17.03.2022 |

Rakastan kotiruokaa ja osaan sitä laittaa.
Ammattitutkinto, hygieniapassi sekä kokemus on kyllä takana.
Tärkeintä on intohimo hyvään ruokaan sekä asiakkaiden tyytyväisyys.
Olen saanut lounaan pyörimään kasvalla asiakasryhnällä, hyvällä ruoalla ennen.
Rakastan asiakkaiden hyvää mieltä, joka tulee hyvän lounaan kautta.
Ihaninta saada hyvää palautetta kun ruoka ollaan tehty juuri heitä varten, sydämellä.

Lounas sis.
- päivän keitto
- lämmin ateria
- salaattipöytä, (itsetehdyt) leivät + levitteet
- kahvi ja jälkiruoka

Vaihtoehto 2.
- päivän keitto
- delipöytä eli laaja salaattivalikoima
- kahvi + jälkkäri

Tampereen alue.
Minne sijoittaisin, missä arvostetaan rehellistä kotiruokaa?
Onko lounaspaikkoja jo liikaa?
Toimisiko?

Tämä olisi unelmani.

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vielä olemassa yrittäjäkursseja? Kävin itse sellaisen. Sain vielä starttirahaakin. Sitä ei tosin enää taida olla.

Suosittelen kurssia. Siellä tehdään laskelmat ammattilaisten ja on varmempi aloittaa yrittäminen jos ei ole kokemusta esim. perheessä.

Olen tamperelainen ja suosin juurikin tuollaisia lounaspaikkoja. Plussana olisi jos saisi valmiiksi pakattuna ja voisi vain hakea ruoan kotiin. Tai jopa kuljetuspalvelu.

Itse maksaisin mielelläni pakkauslisän.

Tsemppiä yritykseen!

Vierailija
62/86 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä punaista lankaa ei tarvi, vaan maku ratkaisee. Ja hintakin voi olla euron kalliimpi muualla, jos ruuat on parempia maultaan! Ei minulle eurolla olisi väliä, jos toisen paikan ruuat ovat herkullisempia.

Mietitytti toi aina vegaaninen vaihtoehto joka esimerkeissäsi oli keitto. Aiot aina tehdä siis vegaanisen keiton kahden liharuuan lisäksi? Keitto aina vegaaninen?

Entä jälkiruoka, osaatko tehdä hyviä vegaanisia? Onko esimerkiksi tiramisun lisäksi joku vegaaninen jälkiruoka vai koko tiramisu vegaaninen versio?

Oli vain esimerkki menu.

Pointti, että aina myös vegaanista.

Esim. Vegaaniset juuresröstit + yrtti(kaura)kastike.

Keitoksi tällöin esim: kermainen lohikeitto.

Siis, että aina jokaiselle jotain. Vaihdellen.

Ap

Joka päivälle sitten myös tuoreet ja vaihtuvat vegaanijälkiruuat, kalliimmat kauramaidot kahvin kanssa, tuoreet vegaanileivät, joka päivälle kahta eri vaihtuvaa tuoretta vegaanilevitettä. Siinä on kyllä askartelemista ihan työajankin suhteen, sitten pitäisi vielä pitää hävikki mahdollisimman alhaalla ja jäädä vielä katettakin. Ymmärrät kyllä miksi tuo on älytön suunnitelma kun vaan teet laskelmat.

Miten vegaanileipä eroaa perusleivästä? Pääosinhan leivät ovat jauhoja, vettä, öljyä ja suolaa. 

Kotiruokaravintolassa ei yleensä voita ja juustoa vältellä, leivissäkään. 🤩 Mutta suottapa tästä väittelemään, ”vegaanikotiruoka” on ap:lle selkeästi aatteellinen asia. Sitten tarjoaa sitä ja katsoo että toimiiko. Onnea ja menestystä. 👍🏻

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi, buffetruoka on epähygienistä, toivottavasti Suomen lainsäädäntö pian kieltää ne bakteeripesät. Eläimetkin saavat syödä nykyään hygieenisemmin.

Miksi et ole opetellut käsienpesua? Ei se ruoka sen epähygienisempää ole on se sitten lämpöastiassa tai kattialassa. 

Toisia asiakkaita ei pidä päästää sorkkimaan muiden ruoka-annoksia koska sitä se buffet on. Yskitään ja räitään ja suusta lentää pärskeitä ruokaan. Painajaismaista ruokailua.

Kultapieni. Siellä on ne ottimet. Niillä otetaan ruokaa. Ei käsillä. 

Vierailija
64/86 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä punaista lankaa ei tarvi, vaan maku ratkaisee. Ja hintakin voi olla euron kalliimpi muualla, jos ruuat on parempia maultaan! Ei minulle eurolla olisi väliä, jos toisen paikan ruuat ovat herkullisempia.

Mietitytti toi aina vegaaninen vaihtoehto joka esimerkeissäsi oli keitto. Aiot aina tehdä siis vegaanisen keiton kahden liharuuan lisäksi? Keitto aina vegaaninen?

Entä jälkiruoka, osaatko tehdä hyviä vegaanisia? Onko esimerkiksi tiramisun lisäksi joku vegaaninen jälkiruoka vai koko tiramisu vegaaninen versio?

Oli vain esimerkki menu.

Ap

Joka päivälle sitten myös tuoreet ja vaihtuvat vegaanijälkiruuat, kalliimmat kauramaidot kahvin kanssa, tuoreet vegaanileivät, joka päivälle kahta eri vaihtuvaa tuoretta vegaanilevitettä. Siinä on kyllä askartelemista ihan työajankin suhteen, sitten pitäisi vielä pitää hävikki mahdollisimman alhaalla ja jäädä vielä katettakin. Ymmärrät kyllä miksi tuo on älytön suunnitelma kun vaan teet laskelmat.

Miten vegaanileipä eroaa perusleivästä? Pääosinhan leivät ovat jauhoja, vettä, öljyä ja suolaa. 

Kotiruokaravintolassa ei yleensä voita ja juustoa vältellä, leivissäkään. 🤩 Mutta suottapa tästä väittelemään, ”vegaanikotiruoka” on ap:lle selkeästi aatteellinen asia. Sitten tarjoaa sitä ja katsoo että toimiiko. Onnea ja menestystä. 👍🏻

Et nyt taida erottaa toisistaan leipää ja leivän päälisiä. Käytännössä missään ravintolassa ei leipiä voidella ja päälystetä valmiiksi, vaan voit ja juustot ovat ihan asiakkaan itse valittavissa. Perusleipätaikinaan ei juustoa ja voita kukaan leipomistaitoinen laita.  

Vierailija
65/86 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hyvältä, olen eri paikkakunnalla mutta toivon että haaveesi toteutuu.

Vierailija
66/86 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli vain esimerkki menu.

Ap

Et nyt taida erottaa toisistaan leipää ja leivän päälisiä. Käytännössä missään ravintolassa ei leipiä voidella ja päälystetä valmiiksi, vaan voit ja juustot ovat ihan asiakkaan itse valittavissa. Perusleipätaikinaan ei juustoa ja voita kukaan leipomistaitoinen laita.  

Ihastuttavaa tarkoituksellista väärinymmärtämistä. 😆 Siitä vaan korvaamaan ne kotiruokaravintolan juustosämpylät vegaanivaihtoehdolla, raksaäijät rakastaa niitä ja samoin jälkkäriksi tarjottavia vegaanirahkoja ja vegaanitiramisua.

Vierailija
67/86 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli vain esimerkki menu.

Ap

Ihastuttavaa tarkoituksellista väärinymmärtämistä. 😆 Siitä vaan korvaamaan ne kotiruokaravintolan juustosämpylät vegaanivaihtoehdolla, raksaäijät rakastaa niitä ja samoin jälkkäriksi tarjottavia vegaanirahkoja ja vegaanitiramisua.

Mitkä juustosämpylät? Ei kyse ole nyt mistään kahvilasta, missä on valmiiksi täytettyjä sämpylöitä. Lounaspaikoissa sämpylät ovat ihan sämpylöinä korissa. Useimmiten ei mitään juustoja edes ole, vaan leivälle on kaveriksi vain levite. Sininen keiju pöytään ja tadaa! meillä on vegaaninen vaihtoehto. 

Vierailija
68/86 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli vain esimerkki menu.

Ap

Pässi! Nyt ei puhuta mistään ABC:stä kelmutettuine sämpylöineen, vaan lounasravintolasta. Ei niissä ole valmiiksi täytettyjä sämpylöitä, vaan asiakas laittaa voin/levitteen ihan itse sinne leipänsä päälle. Keiju on vegaanista, joten ei ole ongelma sekään. 

Vierailija
69/86 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

8

Vierailija kirjoitti:

Minä käyn tuollaisessa ravintolassa, ruoka on todella hyvää. Erotuksena listaamaasi vain se, että keiton lisäksi on kaksi lämminruokavaihtoehtoa ja lounas maksaa 10,90 €. Ja todella ihmeessä on tainnut paikka sittenkin olla viimeiset vuodet.

Toivotan onnea ja menestystä, mutta kannattaa tehdä laskelmat tarkkaan. Varmasti olisi mielekäs työ kyllä. ❤️

No kyllä.

Olen miettinyt, että olisi kaksi lämmintä ruokaa hauteessa.

Kunhan aina olisi: lihaa, valkoista lihaa sekä vegaanista.

Esim. Lihapulla, kana ja tomaatti-basilikakeitto.

Jokaiselle jotain + salaattipöytä, leivät ja jälkkäri.

Näin olen ajatellut itsekin. Tietysti tuo oli huonosti muotoiltu mutta jos nyt vaikka jonkinlaisen esimerkki menun kertoisin:

Keitto - kookos-bataattikeitto chilillä (veg, l, g)

Lämnin ruoka - karjalanpaisti ja muussi (l, g)

Lämmin ruoka - gratinoitua pestokanaa ja yrttiriisi

Jälkiruoka - talon tiramisu ja kahvi

Salaattibuffa sisältää sitten hyvin monta komponenttia vaihdellen.

Eli sieltä saa ihmiset kerätä ruokaa keiton ja leivän lisäksi. Jälkkäriä mukaan.

Ap

Hyvän kuuloisia ruokia mutta eijeijei noin. Kyllä sun täytyy valita kohdeyleisösi, ei ole mitään mieltä pitää kolmesta ruuasta aina yksi punaista lihaa ja yksi vegaaninen. 😀 Jos myyt kotiruokaa, niin ei sieltä tulla mitään vegaaniruokia hakemaan ja osa niistä punaisen lihan syöjistä suorastaan kauhistelee vegaaniruokia. Ymmärrän et haluat tarjota jotain kaikille, mutta se ei ole hyvä idea liiketoiminnallisesti.

Jos jossain pääkaupunkiseudulla, Turussa tai Tampereella meinaa yhtään laajemmin toimistotyöporukoita saada paikalle, pitää olla joka päivä ravitseva kasvisvaihtoehto. Jos yksikään porukasta on kasvissyöjä, ei kukaan tule ravintolaan, jossa ei sitä ole.

Samaa mieltä. Jos sijainti on jossain teollisuusalueen tuntumassa, jossa potentiaalinen asiakaskunta enemmän duunarivaltaista miesasiakasta, niin siellä ei ehkä kasvisruualla menekkiä.

Vierailija
70/86 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki myös vaihtoehto 2: kuuluu leivät + levitteet.

Ao

Hintaa olen miettinyt.

10-12€ lounas.

Ehkä salaattilounas 10, 90€ ja

nornaali lounas 12€.

Tåmä nyt mietintää. Lopullinen arvio tulee tiloista, sähköstä, henkilökunnasta,. raaka-aineista yms.

Ap

Fakta on se, että yritysasiakkaita ei noilla hinnoilla saa. Ainoastaan yksittäisiä kuluttajia, ja silloinkin hinnat ovat liian korkeat. Lounas saa tällä hetkellä maksaa aivan maksimissaan 11,90 ja mieluummin 10,90. Salaatti 8,90. Yritysasiakkaille saat pudottaa hintaa ainakin eurolla. 

Siis mitä ihmeen yritysasiakkaita käy niin paljon lounaalla että nuo hinnat on joku ongelma? Vai tarkoitatko yritysten henkilökuntaa jotka käy päivällä syömässä. Hinnat on 10-11€ täällä päin sopimuksella joka n. vajaan euron halvempi kuin perus lounas.

Ymmärtääkseni ainakin meillä työnantaja maksaa yrittäjälle erotuksen eli saamme parin euron edun työnantajalta. Meillä ei ole lounareita.

Vierailija
71/86 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli vain esimerkki menu.

Ap

Tuo aidon vegaanisen tarjoaminen voi olla kilpailuetu, jos sijainti on hyvä potentiaalisille asiakkaille.

Vierailija
72/86 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin säännöllisesti mieheni kanssa tuollaisessa sammonkadun lähellä Tampereella syömässä.

Ruoka oli hyvää kotiruokaa. Mutta se lopetti kun kuulemma ei kannattanut.

Tästä on aikaa 20 vuotta..

Vierailija
73/86 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole liikaa paikkoja jossa saisi rehellistä kotiruokaa

Ap:n paikastakaan sitä ei saisi. Joku tiramisu tai chili-kookoskeitto ei ole Suomessa mitään peruskotiruokaa. 

Nykyään on.

Vierailija
74/86 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli vain esimerkki menu.

Ap

Tuo aidon vegaanisen tarjoaminen voi olla kilpailuetu, jos sijainti on hyvä potentiaalisille asiakkaille.

Todennäköisesti ei ole, jos se vegaanisuuden korostaminen vie muita asiakkaita.

Sitä pitää yrityssuunnitelmaa tehdessä punnita.

Vierailija
75/86 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle sen verta ohjetta että lounasravintola-ala on varsin kilpailtu ala ja toivon mukaan sinulla on kokemusta lounasravintolan toiminnasta toisen palveluksessa. Omassa erittäin lähipiirissä harjoitetaan tälläista lounasravintolan pitoa ja esim. korona hässäkkä iski heti ensimmäisen puolen vuoden aikana mutta siitäkin selvittiin.

Mutta ne seikat joihin kannattaa kiinnitää huomiota: lounasravintolan sijainti, onko lähistöllä miten työpaikkoja ja onko alue kehittyvä, panostaako kaupunki infraan ja imeekö alue lisää yrittäjiä? Ensimmäiset ruokailijat ovat infran rakentajat, sitten tulevat talon rakentajat ja sitten yrittäjät ja työpaikan työntekijät. Toinen seikka sijainnista syytä tarkastaa on onko jo muita lounasravintoloita alueella = kilpailutilanne.

Olisiko joku myymässä lounasravintola toimintaa esim. eläkkeelle siirtymisen vuoksi, tämmöisestä voisi päästä helpommin liikkeelle. Toki joku puolueettoman numerospesialistin syytä tarkastaa yrityksen kirjanpito, kannattavuus jne.

Kaupungeilla ja kunnilla on yritysasiahenkilöitä joilta varmaan saa lisäohjeita tai ainakin tietoa mistä saa lisäohjeita.

Nämä on minun ajatuksia lähipiirin yrittämisestä mutta heillä menee tällä hetkellä hyvin business alkukankeuden jälkeen.

Vierailija
76/86 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme mieheni kanssa pohtineet pientä leipomokahvilaa myös.

En vaan tiedä, kannattaisiko tämmöinen ns. menneiden aikakausien pelkistetty paikka enää?

Tarjoaisimme aamiaista sekä lounasta. Tarjonta rakentuisi leipien ympärille, esim. aamupalalla olisi useampaa sorttia uunituoretta leipää lisukkeineen ja yksi tai kaksi puuroa (vaihtelisi päivittäin). Kauden hedelmiä, ehkä (pakaste) marjojakin. Lounaalla taas keittoa paria laatua sekä, taas kerran, runsaasti leipävalikoimaa. Jälkkäriksi hedelmiä ja jokin pikkupulla tms.

Hinnat olisivat edulliset, eikä meiltä saisi mitään erikoiskahveja tms. hienouksia. Koittaisimme saada liikkeelle eläkeläisten lisäksi lapsiperheet, heille voisi olla välillä jotain erityisempää tarjolla. Sijaintimme olisi jossain suht syrjässä, mutta alueella, jossa liikkuu ihmisiä esim. autolla ohi (tai joku ostari/muu keskittymä).

Vierailija
77/86 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti en valitettavasti voisi tulla! Ainakaan et maininnut mitään erityisruokavalioista? Itselläni on maitoallergia, samoin gluteeniton ruokavalio. 

Vierailija
78/86 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me olemme mieheni kanssa pohtineet pientä leipomokahvilaa myös.

En vaan tiedä, kannattaisiko tämmöinen ns. menneiden aikakausien pelkistetty paikka enää?

Tarjoaisimme aamiaista sekä lounasta. Tarjonta rakentuisi leipien ympärille, esim. aamupalalla olisi useampaa sorttia uunituoretta leipää lisukkeineen ja yksi tai kaksi puuroa (vaihtelisi päivittäin). Kauden hedelmiä, ehkä (pakaste) marjojakin. Lounaalla taas keittoa paria laatua sekä, taas kerran, runsaasti leipävalikoimaa. Jälkkäriksi hedelmiä ja jokin pikkupulla tms.

Hinnat olisivat edulliset, eikä meiltä saisi mitään erikoiskahveja tms. hienouksia. Koittaisimme saada liikkeelle eläkeläisten lisäksi lapsiperheet, heille voisi olla välillä jotain erityisempää tarjolla. Sijaintimme olisi jossain suht syrjässä, mutta alueella, jossa liikkuu ihmisiä esim. autolla ohi (tai joku ostari/muu keskittymä).

Monipuolisuus on mahdollisuus mutta myös riski, tänä päivänä nämä G,L,M jne ovat itsestään selvyys elikkä minusta kaikki mitä valmistaa kannattaisi olla niin, että ne sopivat "ruokarajotteisille", take away olisi varmaan syytä olla, catering saada toimimaan jne.

Tässäkin yrittämisessä monta muuttujaa jotka syytä selvittää ennen aloittamista.

Vierailija
79/86 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kannattaa tehdä siten, että sopii myös allergisille. 

L= laktoositon

KM= kananmunaton

M= maidoton

G= gluteeniton

Laktoosittoman saa heti pois, kun tekee suoraan maidottomana. Esim. kaurajuomalla saa huomattavasti paremman makuisia leivonnaisia ja ruokia, kuin maitoon tehtynä. Samoin kananmunaa ei juurikaan tarvita missään (vanha jäänne, kun munat oli halpoja). Tarvittaessa kananmunia voi myös korvata.

Gluteenittomuus on myös helppoja, niin suuri valikoima gluteenittomia jauhoja nykyään ! :)

Vierailija
80/86 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrän kaukaa jos on hajuakaan vegaaniöyhötyksestä. Haluan tulla nauttimaan, en halveksituksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän