Lähes kaikelle allerginen, miksi käyt kahviloissa yms.?
Kahviloissa käynti kun ei ole millään muotoa pakollista. Jos tulet sinne tapaamaan ystäviä, niin eikö silloin käy pelkkä kahvi tai tee?
Jos esim. mikään missä on vehnää, pähkinöitä, suklaata, laktoosia tai maitoa, kananmunaa, tiettyjä marjoja tai hedelmiä ei käy niin jättäisin itse kyllä väliin. Tavallisissa kahviloissa ei näitä edellä mainittuja sisältäviä tuotteita käsitellä aina erikseen tai omilla välineillä/alustoilla (gluteenittomat on asia erikseen) ja ne ovatkin vielä samassa vitriinissä.
Onko yliherkkyydet ja allergiat vain lisääntyneet? Vai asiakkaat käyneet vaativimmiksi? Ei niitä kaikkia mahdollisia aineita pysty mitenkään "umpiossa" käsittelemään keittiön puolella. Tiedän kyllä, että pähkinäallergia tai jopa banaanille herkistyminen saattavat aiheuttaa vakaviakin oireita (jopa hengenlähdön, jos kurkku turpoaa umpeen). En siis itse välttämättä kahviloihin kovin allergisena hakeutuisi.
T: Väsynyt kahvilan täti
Kommentit (59)
En käykään, ja sitten sitä ihmetellään että miksi en koskaan lähde mukaan kahville tai juon siellä pelkkää teetä.
Aina saa kysyä. Mutta kuten itsekin olet todennut, ei sitä syötävää moniallergisille tavallisista kahviloista löydy. Jos on vain yksi tai kaksi välttettävää asiaa, alkaa löytyäkin jo vaihtoehtoja.
Mutta usein toistuva: en voi syödä tuota enkä tuota, eikö ole oikeasti mitään juuri minulle useine allergioineni sopivaa. Ja miksi ei? Ai, ette mene takuuseen että yhtään pähkinää ei pääse suuhuni jne. Huoh.
Kysyit, että miksi käyn kahviloissa. Aivan samasta syystä, kun kaikki muutkin.
Jos ja kun sinne kahvilaan eksyn, eikö ole aika luonnollista kysyä tarjontaa? Vastaatko ylipäätänsäkään asiakkaiden kysymyksiin vai onko nyt käynyt niin, että olet väärässä työssä?
Ja kyllä, olen täysin väärällä alalla. Mutta minkäs teet, ei niitä työpaikkoja puissa kasva.
Ap.
Lueppa tuo edellinen (4) viestini 5.
Olipa outo kysymys, ei voi muuta kuin nauraa taas :D
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 02:36"]
Ja kyllä, olen täysin väärällä alalla. Mutta minkäs teet, ei niitä työpaikkoja puissa kasva.
Ap.
[/quote]Mikä työ sinua kiinnostaisi? Joku sellainenko, mistä ei olisi sinulle mitään vaivaa?
Itse en ole allerginen millekään, mutta miksi ihmeessä allergiset - edes moniallergiset - eivät saisi elää normaalia elämää? Ottanut sitten mitä voivat. Heidän asiansahan se on käyvätkö kahvilassa vai eivät. On aivan eri asia kysyä, mitä joku tuote sisältää kuin vaatia että kahvila tarjoaa omaan ruokavalioon sopivia tuotteita. On ihan normaalia kysyä mitä tuote sisältää, ja siihen jokaisen kahvilantyöntekijän pitäisi osata vastata. Ikävää jos se sinua rasittaa, ehkä kannattaisi tosiaan katsella toista työpaikkaa. Tarjonnan vaatiminen puolestaan on tietysti täysin sopimatonta enkä kyllä usko, että sitä kovin paljon edes tapahtuu.
Minun kaveriporukassani on yksi moniallerginen. Ehkä ruvetaan tästä lähin tapaamaan aina jonkun kotona, ettei olisi liikaa vaivaa arvon Kahvilatyöntekijälle. Ei tulla enää häiritsemään sinua eikä kanneta enää rahojamme sinne. Saa nähdä kauanko työnantajallasi riittää rahat palkanmaksuun.
Et siis ole työpaikallasi asiakkaita varten, vaan asiakkaat ovat ikävä häiriötekijä, jotka häiritsevät olemistasi ikävillä kysymyksillä? Anteeksi vain.
Työstä on aina vaivaa ja se kuuluu asiaan :D. Vaihdetaanko viikoksi töitä? Yritä sitten mahdollisimman hyvin selvitellä leipomusten luojilta joka ikinen ainesosa, kun jono vaan kasvaa. Mutta jos olisi valinnan mahdollisuus niin mielellään olisin töissä jossain arkistossa tms. jossa saisin tehdä rauhassa työtäni ilman jatkuvaa asiakaspalvelua.
Kaikkien elämä ei pyöri ruoan ympärillä?
Mutta miksi edes ottaa se riski, että tulee voimakas allerginen reaktio? Kahviloissa istuskelu ei kuulu mielestäni hyvän ja normaalin elämän kriteereihin.
Toivottavasti saisinkin potkut, ettei napsahda karenssia. Ikävä kyllä, olen omistajien mielestä todella hyvä työssäni.
Ap.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 03:18"]
Mutta miksi edes ottaa se riski, että tulee voimakas allerginen reaktio? Kahviloissa istuskelu ei kuulu mielestäni hyvän ja normaalin elämän kriteereihin.
Toivottavasti saisinkin potkut, ettei napsahda karenssia. Ikävä kyllä, olen omistajien mielestä todella hyvä työssäni.
Ap.
[/quote]
Siis eikö siellä kahvilassa allerginen enää saa istuskellakaan? Mitä vit...
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 03:22"]
Ap.
[/quote]
[/quote]
Ymmärrätkö tahallasi väärin? Nyt oli puhe siitä narinasta, kun ei voi ottaa muuta kuin kahvia tai teetä. Tuo "istuskelu" juttu liittyi aiempaan kommenttiin. Istukaa kahviloissa vaikka maailman tappiin, ei haittaa.
Ap.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 03:27"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 03:22"]
Ap.
[/quote]
[/quote]
Ymmärrätkö tahallasi väärin? Nyt oli puhe siitä narinasta, kun ei voi ottaa muuta kuin kahvia tai teetä. Tuo "istuskelu" juttu liittyi aiempaan kommenttiin. Istukaa kahviloissa vaikka maailman tappiin, ei haittaa.
Ap.
[/quote]
Kun nyt kuitenkin olet kertonut olevasi väärässä työssä, niin eikö olisi aika suunnata katse sinne peiliin eikä niihin asiakkaisiin.
Ap, kysymyksesi on ikävä :( Minun paras ystäväni on juuri tuollainen moniallergikko, jonka Sinun mukaasi tulisi istuskella vain kotona. Hän ei loukkaannu, jos kahvilasta ei löydy hänelle mitään sopivaa syötävää -kysyy kuitenkin joskus toiveikkaana, jos jotain ihmeen kaupalla löytyisi. Toivottavasti emme vahingossa koskaan eksy sinun juttusillesi.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 03:27"][quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 03:22"]
Ap.
[/quote]
[/quote]
Ap.
[/quote]Vaikeasti allergisen äitinä sanon, että kyllä, haluamme käydä joskus kahvilassa istuksimassa 14-vuotiaani kanssa, se kuuluu "tyttöjen reissuihin" rentoutumis-/seurustelumuotona. KOSKAAN en ole narissut tarjonnan puutetta. Jos on ollut pikkunälkä tai makeannälkä eikä tarjontaa ole ollut, on vaihdettu paikkaa. Joskus otettu pelkät juomat. Ne paikat joista ei koskaan ole saatu mitään tarjottavaa, jätetään rauhaan eli suorastaan dissataan, ei mennä enää. Mutta ikinä en ole narissut eikä tytärkään, ei kato kuulu elämänkatsomukseen. Jos olet loukkaantunut siitä että otetaan pelkät kahvit ja kaakaot ja koet sitten riittämättömyyttä ja keljutusta, minä en voi siinä auttaa. Meidän tapauksessamme on pakko tietää mitä mikin sisältää, muuten tulee Epipen-kynälle käyttöä ja kiire ambulanssiin. Todettakoon, että sopivaa syötävää on löytynyt usein, lukuunottamatta muutamia tiettyjä paikkoja jotka saa tarpeeksi rahaa myymällä peruskamaa - ja pitämällä työstään pitämättömiä työntekijöitä...
Itse tiedän, että kahviloista on vaikea löytää sopivaa syötävää. Yleensä en sellaisiin hankkiudukaan. Mutta miksi en saisi kysyä tuotteista, jos olen sellaiseen eksynyt? Selvyyden vuoksi, mitä saa kysyä ja mitä ei?