Lähes kaikelle allerginen, miksi käyt kahviloissa yms.?
Kahviloissa käynti kun ei ole millään muotoa pakollista. Jos tulet sinne tapaamaan ystäviä, niin eikö silloin käy pelkkä kahvi tai tee?
Jos esim. mikään missä on vehnää, pähkinöitä, suklaata, laktoosia tai maitoa, kananmunaa, tiettyjä marjoja tai hedelmiä ei käy niin jättäisin itse kyllä väliin. Tavallisissa kahviloissa ei näitä edellä mainittuja sisältäviä tuotteita käsitellä aina erikseen tai omilla välineillä/alustoilla (gluteenittomat on asia erikseen) ja ne ovatkin vielä samassa vitriinissä.
Onko yliherkkyydet ja allergiat vain lisääntyneet? Vai asiakkaat käyneet vaativimmiksi? Ei niitä kaikkia mahdollisia aineita pysty mitenkään "umpiossa" käsittelemään keittiön puolella. Tiedän kyllä, että pähkinäallergia tai jopa banaanille herkistyminen saattavat aiheuttaa vakaviakin oireita (jopa hengenlähdön, jos kurkku turpoaa umpeen). En siis itse välttämättä kahviloihin kovin allergisena hakeutuisi.
T: Väsynyt kahvilan täti
Kommentit (59)
Siitä on ihan valtava vaiva ja rahanmeno. Ottakaa vatipäät huomioon, että on ihan ylimääräistä työtä tehdä jokaiselle alletgikolle erikseen sapuskat. Eikä ne välttämättä mene edes kaupaksi. Pysykää kotona. En minäkään tule teidän työpaikalle vaatimaan mitään. Palkkakin niin mahtava.
Olen kuvitellut olevan ihan kohteliasta kysyä, onko jotain sopivaa tarjolla. Jos on, olen yleensä ottanut, on se mitä tahansa. Voisi sitä pelkän teenkin ottaa, mutta eikös olisi parempi ostaa sitä erikoisruokaa, jos sitä kerran on varattu. Yleensä se myös maksaa enemmän tai on jätetty pois ainesosia, mutta hintaa ei ole laskettu. Koskaan en ole valittanut, vaikka olisi todettu eioota.
Kannattaisi kysyä omistajalta/pomolta, miten toivoo tähän asiakasryhmään suhtauduttavan.
Olen maitoallerginen (eri asia kuin laktoosi-intoleranssi), joten kyselen kyllä aina, sisältävätkö esim. pullat maitoa. Se ei ole mitenkään välttämätön ainesosa, joten en koe olevani mitenkään hankala.
Avopuoliso saa oireita mm. raaoista hedelmistä. Nekään eivät ole joka pullapalaan kuuluvia, mutta varmuuden vuoksi on kysyttävä.
Itse en tajua allergikkoja, jotka eivät muutaman hassun allergian vuoksi käy missään ja raahaavat aina omat eväät. Hankalia ihmisiä, ei allergia ole maailman loppu!
Ja mitä matkusteluun tulee, suosin etenkin Itä- ja Kaakkois-Aasiaa matkakohteena, siellä maitoallergikko voi syödä hyvillä mielin vaikka mitä.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 04:53"]
Jos olisin allergikko, joka saa vakavia, jopa henkeä uhkaavia voimakkaita oireita jostain tavallisista ruoka-aineista, en varmana uskaltaisi olla kahvilatyöntekijän tiedon varassa. Minusta on liikaa vaadittu, että kahvilatyöntekijän pitäisi tietää erikseen säilytyksestä, eri ottimin käsittelystä, pilkulleen jokaisen pullan koostumuksesta. En voisi kuvitellakaan meneväni kahvilaan vaatien minulle erityisruokavaliota.
Miten te moniallergikot voitte matkustaa? Suomen ulkopuolella varmaan kohoteltaisiin kulmia moisesta toiveista. Menkääpä vaikka ranskalaiseen kahvilaan ruokavaliovaatimustenne kanssa...
[/quote]
Elintarvikelain mukaan työntekijän nimenomaan kuuluu olla tietoinen luettelemistasi seikoista... Niillä on sellainen kansio siellä, missä luetellaan kaikkien myyntituotteiden raaka-aineet. Jos noudattavat lakia siis.
Eihän naimisiinmenokaan ole millään tavalla pakollista, tai voi tyytyä vain rekisteröityyn parisuhteeseen, mutta silti huomattavan vähemmistön pillin mukaan piti tanssia. Kummallista, että toiset vähemmistöt, esim allergiset eivät ole yhtä arvokkaita. Ai niin, mutta ihmisethän ovat aina niin tekopyhiä. Se ja tuo suvaitaan, mutta sitä tai tätä ei.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 12:24"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 12:10"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 02:19"]
Kahviloissa käynti kun ei ole millään muotoa pakollista. Jos tulet sinne tapaamaan ystäviä, niin eikö silloin käy pelkkä kahvi tai tee?
Jos esim. mikään missä on vehnää, pähkinöitä, suklaata, laktoosia tai maitoa, kananmunaa, tiettyjä marjoja tai hedelmiä ei käy niin jättäisin itse kyllä väliin. Tavallisissa kahviloissa ei näitä edellä mainittuja sisältäviä tuotteita käsitellä aina erikseen tai omilla välineillä/alustoilla (gluteenittomat on asia erikseen) ja ne ovatkin vielä samassa vitriinissä.
Onko yliherkkyydet ja allergiat vain lisääntyneet? Vai asiakkaat käyneet vaativimmiksi? Ei niitä kaikkia mahdollisia aineita pysty mitenkään "umpiossa" käsittelemään keittiön puolella. Tiedän kyllä, että pähkinäallergia tai jopa banaanille herkistyminen saattavat aiheuttaa vakaviakin oireita (jopa hengenlähdön, jos kurkku turpoaa umpeen). En siis itse välttämättä kahviloihin kovin allergisena hakeutuisi.
[/quote]
Enkö saisi käydä? Olen kohtelias, ymmärtäväinen, tiedän, ettei kahvilasta välttämättä löydy minulle mitään jne. Usko tai älä, minua nämä allergiat vasta väsyttävätkin. Ja kun niitä tulee vain koko ajan lisää...
[/quote]
Hysteerikko!
[/quote]
No valitettavasti allergiani lisääntyvät koko ajan, ihan lääkärin toteama fakta, eikä mikään oma mielipide. Mieluiten olisi tottakai ilman niitä, eivät ole mikään ylpeydenaihe tms.
[/quote]
Käyn kahvilassa parhaan ystäväni kanssa, koska haluan tarjota hänelle jotain hyvää. Itse tyydyn pelkkään veteen. Toki saatan joskus koettaa onneani ja tiedustella, että jos olisi jotain sopivaa tarjolla. En näe käytöksessäni mitään kummallista. Ikävä, että työsi rasittaa sinua noin kovasti.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 12:00"]
Tässä taisi olla kyse siitä, kun moniallerginen tulee kahvilaan, huomaa ettei hänen ruokavaliolleen sopivaa purtavaa ole tarjolla ja alkaa siitä sitten ripittämään sitä kahvilatyöntekijää, nostaa metelin, valittaa ja vaatii sitä itselleen sopivaa syötävää. . Ei kai nyt ketään haittaa normaali allergikko, joka kysyy vaihtoehtoja ja valitsee sitten pelkän kahvin tai teen, kun ei sopivaa syötävää löytynyt.
[/quote]
Juuri tästä on kyse. Lisäksi se, että teen työni huolellisesti ja selvittelen kaikki mahdolliset ainesosat niitä kysyville vie aikaa (tämä siis välillä "väsyttää" ja ruuhkauttaa kassan). Useammalle monista allergioista kärsiville ei tästä huolimatta mitään sopivaa löydy. Ja kyllä siitä napinaakin kuulee ihan tarpeeksi. Kaikki eivät tietenkään tällaisia ole, kuten tuli täälläkin jo ilmi.
Ei ollut tarkoitukseni hyökätä allergisia vastaan (ikäviä juttuja kenelle tahansa eikä niille itse voi mitään), mutta ihmettelin vaan tuota "riskin" ottamista, jos on todella vakavasti jollekin allerginen. Vähän niin kuin tietyissä tuotteissa kaupassakin ostettaessa lukee, että saattaa sisältää pieniä määriä pähkinää, soijaa, maitoa yms., koska tuotteita käsitellään/valmistetaan samoissa tiloissa kuin niitä allergiaakin aiheuttavia. Itse en kovin allergisena kokisi kahvilassa herkuttelua sen arvoiseksi. Mutta oma valintahan se on.
Osa siis ymmärsi kysymykseni pointin, osa ei. En vihaa työtäni tai asiakkaita, vaikka ala ei ihan omalta tunnukaan. Pyrin silti toimimaan mahdollisimman huolellisesti ja asiakkaiden edun mukaisesti, vaikka joku täällä jo veti johtopäätöksiä, että työni ei kiinnosta minua lainkaan.
Edellinen viesti oli siis AP:ltä.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 15:02"][quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 12:00"]
Tässä taisi olla kyse siitä, kun moniallerginen tulee kahvilaan, huomaa ettei hänen ruokavaliolleen sopivaa purtavaa ole tarjolla ja alkaa siitä sitten ripittämään sitä kahvilatyöntekijää, nostaa metelin, valittaa ja vaatii sitä itselleen sopivaa syötävää. . Ei kai nyt ketään haittaa normaali allergikko, joka kysyy vaihtoehtoja ja valitsee sitten pelkän kahvin tai teen, kun ei sopivaa syötävää löytynyt.
[/quote]
Juuri tästä on kyse. Lisäksi se, että teen työni huolellisesti ja selvittelen kaikki mahdolliset ainesosat niitä kysyville vie aikaa (tämä siis välillä "väsyttää" ja ruuhkauttaa kassan). Useammalle monista allergioista kärsiville ei tästä huolimatta mitään sopivaa löydy. Ja kyllä siitä napinaakin kuulee ihan tarpeeksi. Kaikki eivät tietenkään tällaisia ole, kuten tuli täälläkin jo ilmi.
Ei ollut tarkoitukseni hyökätä allergisia vastaan (ikäviä juttuja kenelle tahansa eikä niille itse voi mitään), mutta ihmettelin vaan tuota "riskin" ottamista, jos on todella vakavasti jollekin allerginen. Vähän niin kuin tietyissä tuotteissa kaupassakin ostettaessa lukee, että saattaa sisältää pieniä määriä pähkinää, soijaa, maitoa yms., koska tuotteita käsitellään/valmistetaan samoissa tiloissa kuin niitä allergiaakin aiheuttavia. Itse en kovin allergisena kokisi kahvilassa herkuttelua sen arvoiseksi. Mutta oma valintahan se on.
Osa siis ymmärsi kysymykseni pointin, osa ei. En vihaa työtäni tai asiakkaita, vaikka ala ei ihan omalta tunnukaan. Pyrin silti toimimaan mahdollisimman huolellisesti ja asiakkaiden edun mukaisesti, vaikka joku täällä jo veti johtopäätöksiä, että työni ei kiinnosta minua lainkaan.
[/quote]
Miten vaikeaa voi olla työnantajallesi tehdä yksi taulukko tyylin mäkki. Ja antaa vaikka sen taulukon allergisen tutkittavaksi.
Niin, vain sinun kiusaksesihan minä allerginen olen. Tai ehkä en edes ole, vaan teeskentelen että vaikuttaisin ventovieraiden silmissä erikoisemmalta ja mielenkiintoisemmalta ihmiseltä.
Moniallergiset ei valita jos sopivaa syötävää ei löydy kahvilasta, tilanne on tuttu ja ottaahan se kuuppaan kun joutuu nälissään olemaan, mutta ei aina voi jäädä kotiinkaan.
Ja ulkomailla tilanne oli kieltämättä haastava. Kaksi päivää meni kuivilla sämpylöillä, Mars-patukoilla ja sokerilimpparilla. Kun ei voi syödä käytännössä mitään niin sitten on syömättä.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 07:57"]
Itse olen töissä ketjukahvilassa ja meillä ei ole kuin yksi vaihtoehto jos on esim gl, maidoton, pähkinätön ja munaton tuote ( fruitie) josta löytyy tällä hetkellä 8 eri makuvaihtoehtoa. Silti valitetaan ettemme ole mitenkään huomioimeet heitä. Itse olen jo keliaakikkona tyytyväinen jos löytyy jotain oikeasti gluteenitonta mutta nämä moniongelmaisilla tuntuu olevan asenne ettei mikään riitä...
[/quote]
Onko teillä vielä gluteenitonta suklaadonitsia? Vai oliko se muffini? Nettisivuilla sitä ei enää sanota.
Itse löysin paikallisesta kahvilasta munattoman, maidottoman ja gluteenittoman kakun, hintaa 4€/pala ja iso viipale. Houkuttelee asiakkaita, kun kaikille allergisille olen mainostanut, nyt valikoima lisääntynyt entisestään kun kysyntä kasvaa. :) en ikinä nurise jos syötävää ei ole, mutta valmis olen maksamaan jos sopivia tuotteita on tarjolla!
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 06:07"]On sitten kahvila tai ravintola, niin kyllä henkilökunnan pitää olla TASAN tietoinen mitä missäkin on. Tiedottomalle kengänkuva perseeseen, tilalle löytyy varmasti ihminen jolla siihen on pätevyys.
[/quote]
Samaa mieltä!!! työpaikat muutenkin piukassa!!!!!!!
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 14:50"]Itse löysin paikallisesta kahvilasta munattoman, maidottoman ja gluteenittoman kakun, hintaa 4€/pala ja iso viipale. Houkuttelee asiakkaita, kun kaikille allergisille olen mainostanut, nyt valikoima lisääntynyt entisestään kun kysyntä kasvaa. :) en ikinä nurise jos syötävää ei ole, mutta valmis olen maksamaan jos sopivia tuotteita on tarjolla!
[/quote]
Missä?
Käytiin yhdessä kreikkalaisessa lomakohteessa jo ENNEN kuin siitä tuli suomalaisten matkanjärjestäjien kohde. Kreikkalaiset ruoat ja hyvä meininki. Kun mentiin uudestaan jonkun vuoden päästä ja oli paljon muitakin suomalaisia niin eikö vain siellä ollut jos jonkinlaista "allergiapöytää" -ton sitä ja -ton tätä. Ei siinä mitään, hyvä että on -ton tarjontaa, mutta mietin että mikä meissä suomalaisissa on oikein vikana?? Miten me ollaan niin sairaan allergisia?
t pähkinäallergikko
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 12:10"]
[/quote]
Enkö saisi käydä? Olen kohtelias, ymmärtäväinen, tiedän, ettei kahvilasta välttämättä löydy minulle mitään jne. Usko tai älä, minua nämä allergiat vasta väsyttävätkin. Ja kun niitä tulee vain koko ajan lisää...
[/quote]
Hysteerikko!