Lähes kaikelle allerginen, miksi käyt kahviloissa yms.?
Kahviloissa käynti kun ei ole millään muotoa pakollista. Jos tulet sinne tapaamaan ystäviä, niin eikö silloin käy pelkkä kahvi tai tee?
Jos esim. mikään missä on vehnää, pähkinöitä, suklaata, laktoosia tai maitoa, kananmunaa, tiettyjä marjoja tai hedelmiä ei käy niin jättäisin itse kyllä väliin. Tavallisissa kahviloissa ei näitä edellä mainittuja sisältäviä tuotteita käsitellä aina erikseen tai omilla välineillä/alustoilla (gluteenittomat on asia erikseen) ja ne ovatkin vielä samassa vitriinissä.
Onko yliherkkyydet ja allergiat vain lisääntyneet? Vai asiakkaat käyneet vaativimmiksi? Ei niitä kaikkia mahdollisia aineita pysty mitenkään "umpiossa" käsittelemään keittiön puolella. Tiedän kyllä, että pähkinäallergia tai jopa banaanille herkistyminen saattavat aiheuttaa vakaviakin oireita (jopa hengenlähdön, jos kurkku turpoaa umpeen). En siis itse välttämättä kahviloihin kovin allergisena hakeutuisi.
T: Väsynyt kahvilan täti
Kommentit (59)
Jos olisin allergikko, joka saa vakavia, jopa henkeä uhkaavia voimakkaita oireita jostain tavallisista ruoka-aineista, en varmana uskaltaisi olla kahvilatyöntekijän tiedon varassa. Minusta on liikaa vaadittu, että kahvilatyöntekijän pitäisi tietää erikseen säilytyksestä, eri ottimin käsittelystä, pilkulleen jokaisen pullan koostumuksesta. En voisi kuvitellakaan meneväni kahvilaan vaatien minulle erityisruokavaliota.
Miten te moniallergikot voitte matkustaa? Suomen ulkopuolella varmaan kohoteltaisiin kulmia moisesta toiveista. Menkääpä vaikka ranskalaiseen kahvilaan ruokavaliovaatimustenne kanssa...
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 04:38"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 03:18"]Mutta miksi edes ottaa se riski, että tulee voimakas allerginen reaktio? Kahviloissa istuskelu ei kuulu mielestäni hyvän ja normaalin elämän kriteereihin. Toivottavasti saisinkin potkut, ettei napsahda karenssia. Ikävä kyllä, olen omistajien mielestä todella hyvä työssäni. Ap. [/quote]No koska useimmiten se reaktio ei tule kun vaan tekee oikeat valinnat mitä laittaa suuhun. Haluamme elää normaalia elämää allergiasta huolimatta. Kahvilassa käynti on meille luxusta josta haluamme nauttia - koska voimme. T. 14-vuotiaan allergikon äiti ed. vastauksesta. Vaikka mitäpä tuota turhaan vääntää rautalangasta ap:n kaltaisille. Ollaan vaan törmätty valehteleviinkin työntekijöihin niin siksi vastailen näin typerään ketjuun. Toivottavasti ruoka-aineen sisällöstä valehteleva tajuaa miten vakavasta asiasta saattaa olla kysymys. Mistäkö tiesin että meille valehdeltiin? Koska eräällä abc:llä kassa vastasi tiedusteluihini että ei siinä sämpylässä voi olla vehnää koska se on itse täällä leivottu gluteenittomasta jauhosta. No, gluteeniton jauho voi sisältää vehnää joten jouduin kysymään jauhomerkkiä... Tyttö meni takahuoneeseen ja tuli kohta pakastesämpyläpussin kanssa... Pystyimme ostamaan sämpylän eli emme narisseet yhtään. Noooo, jospa kassatyttö ei tiennyt valehtelevansa vaan luuli oikeasti että itse leivottua on. (Toinen tyttäreni oli ennen abc:llä töissä, siellä ei oikein leivota mitään....... :) )
[/quote]
Just joo. Valehdellaan.... ERHDYKSESTÄ tässä on kyse. Hieman eri asia.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 04:53"]
Jos olisin allergikko, joka saa vakavia, jopa henkeä uhkaavia voimakkaita oireita jostain tavallisista ruoka-aineista, en varmana uskaltaisi olla kahvilatyöntekijän tiedon varassa. Minusta on liikaa vaadittu, että kahvilatyöntekijän pitäisi tietää erikseen säilytyksestä, eri ottimin käsittelystä, pilkulleen jokaisen pullan koostumuksesta. En voisi kuvitellakaan meneväni kahvilaan vaatien minulle erityisruokavaliota.
Miten te moniallergikot voitte matkustaa? Suomen ulkopuolella varmaan kohoteltaisiin kulmia moisesta toiveista. Menkääpä vaikka ranskalaiseen kahvilaan ruokavaliovaatimustenne kanssa...
[/quote]
Puhut jatkuvasti vaatimuksista. En ainakaan itse ole koskaan vaatinut missään erityisruokavaliooni soveltuvaa ruokaa, mutta käsittääkseni ostotapahtuman yhteydessä tuotteen sisällöstä kyseleminen kuuluu asiaan.
Matkustan ja valmistan itse ruokani. Monesti toki googletan ja etsin etukäteen sopivia ruokailupaikkoja.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 04:53"]Jos olisin allergikko, joka saa vakavia, jopa henkeä uhkaavia voimakkaita oireita jostain tavallisista ruoka-aineista, en varmana uskaltaisi olla kahvilatyöntekijän tiedon varassa. Minusta on liikaa vaadittu, että kahvilatyöntekijän pitäisi tietää erikseen säilytyksestä, eri ottimin käsittelystä, pilkulleen jokaisen pullan koostumuksesta. En voisi kuvitellakaan meneväni kahvilaan vaatien minulle erityisruokavaliota.
[/quote]Ok. No, ole kiitollinen ettet ole allergikko. Suvaitsemattomat, toisille sääntöjä latelevat besserwisserit saisi minun puolesta pysyä kotonaan ilman netti- ym. yhteyksiä. Sinä esimerkiksi. Minä olen mm. Ranskassa käynyt allergikko, hyvin sain palvelun.
On sitten kahvila tai ravintola, niin kyllä henkilökunnan pitää olla TASAN tietoinen mitä missäkin on. Tiedottomalle kengänkuva perseeseen, tilalle löytyy varmasti ihminen jolla siihen on pätevyys.
Ennen kahviloissa ei juurikaan käyty, korkeintaan jotkut ukot pullakahvilla Esson baarissa. Anteeksi, että kysymme. Jos sattuu, että näkyy tarjolla olevan gluteeniton tuote, kysymme, onko niissä maitoa. Jos ei ole poika voi syödä. Jos on eli ei voi, käy ostamassa itselleen matkan varrelta jostain kaupasta jotain. Hän ei kuole noihin, vatsa vain menee sekaisin. Eikä hänen kanssaan kahviloihin mennä muuta kuin reissun aikana. Joskus vain on tympeää kuljetella kesällä eväitä pitkillä matkoilla, kun autossa on ilmastoinnista huolimatta liian lämmin.
Kyllä toisissa on hyvä palvelu. Juuri parjatulle ABC:lle kiitosta siitä, että saimme koko gluteenittoman hampurilaisen tuoteluettelon itse katsottavaksi (Kuopiossa), missä ranskalaisetkin tehtiin kokonaan erillään muista. Kokkolan ABC:lla myös nuori nainen näki vaivaa selvittääkseen onko pullassa maitoa tai venhätärkkelystä, mutta valitettavasti pakkaus oli heitetty pois. Kahvilatyöntekijöille, niille jotka eivät ole väärässä paikassa kuten ap, neuvoksi annankin, että säilyttäkää ne pakkaukset ja antakaa asiakkaan katsoa niin pääsette helpommalla.
Itse olen töissä ketjukahvilassa ja meillä ei ole kuin yksi vaihtoehto jos on esim gl, maidoton, pähkinätön ja munaton tuote ( fruitie) josta löytyy tällä hetkellä 8 eri makuvaihtoehtoa. Silti valitetaan ettemme ole mitenkään huomioimeet heitä. Itse olen jo keliaakikkona tyytyväinen jos löytyy jotain oikeasti gluteenitonta mutta nämä moniongelmaisilla tuntuu olevan asenne ettei mikään riitä...
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 06:07"]
On sitten kahvila tai ravintola, niin kyllä henkilökunnan pitää olla TASAN tietoinen mitä missäkin on. Tiedottomalle kengänkuva perseeseen, tilalle löytyy varmasti ihminen jolla siihen on pätevyys.
[/quote]Juuri näin. AP:n ongelma on se, ettei hän le edes kiinnostunut työstään. Palkka kyllä kelpaa.
Itse olen joillekin ruoka-aineille allerginen ja otankin kahvilassa käydessäni useimmiten vain kahvin. Joissakin paikoissa tiedän, että siellä on joku sopiva tuote, ja otan sitten sen. Joskus kahvilan täti katsoo pitkään, kun ostan pelkän kahvin. On kai kahvilalle parempi, että tulee edes joitakin asiakkaita?
Aloitus tuntuu itsestäni erittäin ikävältä ja loukkaavalta. Kärsin kuitenkin allergioistani. En kanna niitä ylpeydellä vaikka tilanteeni olenkin hyväksynyt. Nyt ahdistaa, kun kuulen kuinka hankala olen muillekin kuin vain itselleni. Minulla on usein eväät. Saanko syödä niitä kahvilassa, jos jätän kyselyt väliin?
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 07:57"]
Itse olen töissä ketjukahvilassa ja meillä ei ole kuin yksi vaihtoehto jos on esim gl, maidoton, pähkinätön ja munaton tuote ( fruitie) josta löytyy tällä hetkellä 8 eri makuvaihtoehtoa. Silti valitetaan ettemme ole mitenkään huomioimeet heitä. Itse olen jo keliaakikkona tyytyväinen jos löytyy jotain oikeasti gluteenitonta mutta nämä moniongelmaisilla tuntuu olevan asenne ettei mikään riitä...
[/quote]
Jos kysyntä on kova, nii kannattaisi varmaan hankkia. Jos valittajia on yksi, niin ei kannata yleistää. Ja se yksikin voi verrata teitä muihin kahviloihin, joissa valikoimaa löytyy.
Tässä taisi olla kyse siitä, kun moniallerginen tulee kahvilaan, huomaa ettei hänen ruokavaliolleen sopivaa purtavaa ole tarjolla ja alkaa siitä sitten ripittämään sitä kahvilatyöntekijää, nostaa metelin, valittaa ja vaatii sitä itselleen sopivaa syötävää.
.
Ei kai nyt ketään haittaa normaali allergikko, joka kysyy vaihtoehtoja ja valitsee sitten pelkän kahvin tai teen, kun ei sopivaa syötävää löytynyt.
Ap, sun ongelmas on työ jossa et tunne viihtyväsi ja purat pahaa mieltäsi tällaiseen ihan sivuseikkaan. Tiedän tunteen. Olin itsekkin kassalla töissä vuosia ja se oli yhtä hammastenkiristelyä. Jälkeen päin hävettää miten huonosti sen työn hoidin, näkyi varmaan mielialat asiakkaille aika usein.
Kahvilatyössäkinhän olisi vaikka mitä kehitysmahdollisuuksia, jos kaipaat uusia haasteita. Koita saada oma asenteesi kuntoon. Ihan mukavaa työtä se on kun siihen asennoituu vähän erilain.
Kahvila, jossa ei tarjota allergiselle sopivaa kahvileipää, normaalisti hyväksyy sen, että asiakas saa syödä omia korppujaan ja ostaa vain kahvinsa.
Minulla on ongelma kahviloiden tarjonnan kanssa ja haluaisin syödä siellä omat voileipäni, mutta kun sitä ei kai sallita.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 11:05"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 06:07"]
[/quote]Juuri näin. AP:n ongelma on se, ettei hän le edes kiinnostunut työstään. Palkka kyllä kelpaa.
[/quote]
Palkkaa maksetaan työn tekemisestä, ei kiinnostuksesta.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 02:19"]
Kahviloissa käynti kun ei ole millään muotoa pakollista. Jos tulet sinne tapaamaan ystäviä, niin eikö silloin käy pelkkä kahvi tai tee?
Jos esim. mikään missä on vehnää, pähkinöitä, suklaata, laktoosia tai maitoa, kananmunaa, tiettyjä marjoja tai hedelmiä ei käy niin jättäisin itse kyllä väliin. Tavallisissa kahviloissa ei näitä edellä mainittuja sisältäviä tuotteita käsitellä aina erikseen tai omilla välineillä/alustoilla (gluteenittomat on asia erikseen) ja ne ovatkin vielä samassa vitriinissä.
Onko yliherkkyydet ja allergiat vain lisääntyneet? Vai asiakkaat käyneet vaativimmiksi? Ei niitä kaikkia mahdollisia aineita pysty mitenkään "umpiossa" käsittelemään keittiön puolella. Tiedän kyllä, että pähkinäallergia tai jopa banaanille herkistyminen saattavat aiheuttaa vakaviakin oireita (jopa hengenlähdön, jos kurkku turpoaa umpeen). En siis itse välttämättä kahviloihin kovin allergisena hakeutuisi.
T: Väsynyt kahvilan täti
[/quote]
Enkö saisi käydä? Olen kohtelias, ymmärtäväinen, tiedän, ettei kahvilasta välttämättä löydy minulle mitään jne. Usko tai älä, minua nämä allergiat vasta väsyttävätkin. Ja kun niitä tulee vain koko ajan lisää...
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 06:07"]On sitten kahvila tai ravintola, niin kyllä henkilökunnan pitää olla TASAN tietoinen mitä missäkin on. Tiedottomalle kengänkuva perseeseen, tilalle löytyy varmasti ihminen jolla siihen on pätevyys.
[/quote]
Itse asiassa, ei pidä tietää. Mutta silloin pitää se kysyjälle myöntää, ettei tiedä, onko tuotteessa esim. pähkinäjäämiä. Törkeää on väittää, ettei ole, jos oikeasti ei tiedä.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 04:53"]Jos olisin allergikko, joka saa vakavia, jopa henkeä uhkaavia voimakkaita oireita jostain tavallisista ruoka-aineista, en varmana uskaltaisi olla kahvilatyöntekijän tiedon varassa. Minusta on liikaa vaadittu, että kahvilatyöntekijän pitäisi tietää erikseen säilytyksestä, eri ottimin käsittelystä, pilkulleen jokaisen pullan koostumuksesta. En voisi kuvitellakaan meneväni kahvilaan vaatien minulle erityisruokavaliota.
[/quote]
No tiedätkö, emme matkustelekaan, en minä ainakaan. Siksi onkin kiva edes kotimaassa yrittää nauttia elämästä ja ruuasta...
N23 - moniallerginen
En oikein ymmärtänyt ap. Mikä on isoin ongelmasi asiassa?
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 03:18"]Mutta miksi edes ottaa se riski, että tulee voimakas allerginen reaktio? Kahviloissa istuskelu ei kuulu mielestäni hyvän ja normaalin elämän kriteereihin.
Toivottavasti saisinkin potkut, ettei napsahda karenssia. Ikävä kyllä, olen omistajien mielestä todella hyvä työssäni.
Ap.
[/quote]No koska useimmiten se reaktio ei tule kun vaan tekee oikeat valinnat mitä laittaa suuhun. Haluamme elää normaalia elämää allergiasta huolimatta. Kahvilassa käynti on meille luxusta josta haluamme nauttia - koska voimme. T. 14-vuotiaan allergikon äiti ed. vastauksesta. Vaikka mitäpä tuota turhaan vääntää rautalangasta ap:n kaltaisille. Ollaan vaan törmätty valehteleviinkin työntekijöihin niin siksi vastailen näin typerään ketjuun. Toivottavasti ruoka-aineen sisällöstä valehteleva tajuaa miten vakavasta asiasta saattaa olla kysymys. Mistäkö tiesin että meille valehdeltiin? Koska eräällä abc:llä kassa vastasi tiedusteluihini että ei siinä sämpylässä voi olla vehnää koska se on itse täällä leivottu gluteenittomasta jauhosta. No, gluteeniton jauho voi sisältää vehnää joten jouduin kysymään jauhomerkkiä... Tyttö meni takahuoneeseen ja tuli kohta pakastesämpyläpussin kanssa... Pystyimme ostamaan sämpylän eli emme narisseet yhtään. Noooo, jospa kassatyttö ei tiennyt valehtelevansa vaan luuli oikeasti että itse leivottua on. (Toinen tyttäreni oli ennen abc:llä töissä, siellä ei oikein leivota mitään....... :) )